PDA

View Full Version : wie kan mij duidelijk uitleggen wat tapping is?



Ic3gl0vE
15 december 2001, 23:14
ik probeerde de solo van one te spelen en je moet die noten tappen maar wat is dat? hoe werkt dit?

Ic3gl0vE
16 december 2001, 12:14
niemand? :sad:

taylor
16 december 2001, 12:35
gewoon waar de tap staat ga je met je rechterhandvinger tappen op de hals.

je weet wel evh

Ic3gl0vE
16 december 2001, 14:41
maar wat bedoelen ze met tappen.

het enige tappen dat ik ken is biertappen :smile:

Ditmar
16 december 2001, 15:31
Een tap is in feite een hammer-on en een pull-off vlak na elkaar. normaal kan je met je linker hand effe snel wisselen tussen twee noten zonder aan te slaan (gewoon legato spelen), dus enkel effe met je pink een fretje indrukken en weer loslaten.

diezelfde techniek pas je toe bij tappen, maar dan met je rechterhand. je ramt je wijsvinger of middelvinger in het vakje waarvan je de noot wil horen en dan laat je weer los. Je kan het ook met je plectrum doen, dat is iets makkelijker als je heel snel speelt, maar het klnkt ietsje minder mooi (maar dat merk je toch niet bij die snelheid)

ik hoop dat je het een beetje snapt, en anders is het de schuld van de alcohol van gisteravond

taylor
17 december 2001, 13:17
tappen opzich is 1 makkelijke techniek,snel te leren.

je kunt het wel weer zo moelijk maken als je wil maar ik zo me er niet te veel me bezig gaan houden.

maar je moet dan niet met de solo van one beginen maar met hele simpele dingen.

Ditmar
17 december 2001, 13:34
de solo van One is vrij simpel, alleen een beetje snel als je nog niet kan tappen

taylor
17 december 2001, 14:55
ja ok dat is waar,maar als je helemaal nooit getapt hebt dan is dat wel moeilijk natuurlijk je moet gewoon met alles altijd simpel beginnen.

anoniem
17 december 2001, 15:06
Op 2001-12-16 15:31, schreef Ditmar:
snel speelt, maar het klnkt ietsje minder mooi (maar dat merk je toch niet bij die snelheid)

Dit merk echt *wel*, ook op zeer hoge snelheid ...

Ic3gl0vE
18 december 2001, 15:18
Op 2001-12-17 13:34, schreef Ditmar:
de solo van One is vrij simpel, alleen een beetje snel als je nog niet kan tappen


Maar als ik een solo probeer te leren begin ik altijd langzaam dus dat maakt dan opzich niet uit. ik zal 't is proberen met tappen

sebass
8 januari 2002, 17:41
Als je nog een mooi nummer wilt hebben moet je day at the beach luisteren van satriani of midnight is ook wel grappig. Het is heel simpel hoor gewoon hammer ons en pull offs met beide handen zonder dus aan te slaan. (deze liedjes zijn trouens wel moeilijker dan het tappen in de solo van one) maar als je het eenmaal doorhebt is het echt niet moeilijk.

Jos the BassBoss
16 januari 2002, 00:10
Tappen lijkt in wezen op normaal aanslaan met je vingers. Het verschil is dat je op de toets van de bas aanslaat (tussen 2 frets)i.p.v. op het vrije gedeelte boven de elementen. En dat je het met de vingers van beide handen kan doen. Alleen hard rammen op de toets heeft weinig zin, want de snaar wordt meteen weer gedempt door je vinger. Je moet dus wel degelijk "pull" maken. Je moet dus bij het loslaten van je vinger even aan de snaar trekken (of beter: de snaar schampen). Met je rechterhand trek je naar boven en met je linkerhand naar beneden (voor rechtshandigen).

Het is een leuke techniek, maar lastig onder de knie te krijgen. Je kan spectaculaire effecten bereiken, omdat je de vingers van beide handen kan gebruiken op patronen te spelen. Wat helpt is een goede bas, nieuwe snaren en een goede versterker. Een compressor doet ook wonderen.

Kitaarhiero
16 januari 2002, 12:05
HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL veel Gain (11;))wil ook wel helpen om een Tapping-lick overtuigend over te laten komen, reverb erbij...

Phizer
16 januari 2002, 17:35
In Joe Satriani - Always with me always with you [01:54/3:22], speelt tapt ie ook heel erg mooi. Heb het mij zelf aangeleerd en na een tijdje lukt het best aardig!

DIVE BOMB
16 januari 2002, 18:20
of Eruption van onze tap koning Eddie van halen

xystus
18 januari 2002, 15:51
Yo,

Hier een page met gigantisch veel info; van tappen tot sweeps tot speedpicking + alle theorie voor de liefhebbers :smile:

http://www.ultimateguitarpage.com

C&C
2 januari 2008, 21:12
Tappen is inderdaad niet zo moeilijk zeker in one.
Wat nog moeilijker is om het duidelijk en schoon te laten klinken.
Vaak speel je dit soort solo´s vrij hard met een hoop vervorming dus alles wat je maar even aanraakt klinkt gelijk hard en zal je tapping overstemmen doordat de tapping vaak toch net iets zachter is.
Probeer met je linkerhand snaren te dempen door bv je duim over de de E en A snaar te laten hangen en zet je rechterhandpalm op de snaren waarop je niet speelt.
Als je dit een tijdje doet dan gaat het vanzelf.

Succes