PDA

View Full Version : Mr. Telecaster



Roel
21 juni 2001, 22:39
Wie is volgens jullie Mr. Telecaster ?
Roy Buchanan ? Albert Collins ? Danny Gatton ? James Burton ? Roy Nichols ?

Ray
22 juni 2001, 00:05
(In dat rijtje mag Mike Stern trouwens ook wel)

Ik vind kiezen tussen Roy Buchanan en Albert Collins erg moeilijk,
ik heb trouwens een videoband waarop ze samen spelen in Carneggie Hall.
albert collins verdiende in ieder geval wel de mr gekke bekke trekke - titel

Roel
22 juni 2001, 00:33
Stern is inderdaad een prima gitarist ....sorry ...vergeten :smile:)

Ik heb trouwens een videotape met een aantal live-concerten van Buchanan en een documentaire....echt te gek.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Roel op 2001-06-21 23:36 ]</font>

taylor
22 juni 2001, 01:52
euh bestaan er volgens jullie geen goeie jong guns meer ofzo???

Roel
22 juni 2001, 02:23
Jawel hoor. Red Volkaert, Bill Hullett, Brent Mason, Robert Shafer, Dave Biller.

Arthur
22 juni 2001, 11:14
Dave Biller?: speelt-ie niet in de band van Wayne Hancock?

Roel
22 juni 2001, 12:05
Yep, inderdaad. Hij speelt ook nog bij een een aantal andere artiesten. Ik geloof zelfs dat ie afgelopen week door Nederland toerde.
Hij schijnt ook een CD te hebben gemaakt in de stijl van Jimmy Bryant...dat moet een waar festijn zijn.

Arthur
22 juni 2001, 13:07
Laten we ook Paul Burlison niet vergeten. Hij was de lead-gitarist van Johnny Burnette, eind jaren '30!

Roel
22 juni 2001, 13:24
Ehhhh....tja.....maar de lead-gitaarpartijen op al die Johnny Burnett klassiekers werden door Grady Martin gespeeld.

Rory
22 juni 2001, 20:03
Mr Telecaster...Ook al speelde Rory G altijd op een Battered Strat...de Telecaster was uiteindelijk zn favorite...

Eko
28 juni 2001, 00:05
Iemand al aan Keith Richards gedacht? Master of the telecaster?

taylor
29 juni 2001, 21:49
nee het blijf toch speedy west die heeft hem tevens ook bekent gemaakt een speelde al op proto types.

na hem moet ik zeggen gatton

Eko
29 juni 2001, 23:42
De guys van Staus Quo. Teleharkers van het eerste uur zo ongeveer. In mijn herinnering hebben die zelfs nog moeten wachten op de uitvinding er van.

taylor
29 juni 2001, 23:51
Op 2001-06-29 22:42, schreef Eko:
De guys van Staus Quo. Teleharkers van het eerste uur zo ongeveer. In mijn herinnering hebben die zelfs nog moeten wachten op de uitvinding er van.


nee echt niet speedy west was de eerste die na leo fender een tele had. al in de jaaren 40 dus .....

Roel
30 juni 2001, 04:06
Ehhhhhh.....Speedy West was een Pedal Steel gitarist. Ik denk dat je in de war bent met Jimmy Bryant...daar speelde hij namelijk vaak (of bijna altijd) mee.

anoniem
30 juni 2001, 15:14
Ik geef Roel gelijk. Volgensmij is Taylor in de war.

taylor
1 juli 2001, 21:07
ja dat weet ik, maar gebruikte de tele dus ook als een soort pedalsteel dus(wat je nog wel eens zit)

pedalsteel was ook het eerste wat leo had gemaakt(voor elektrische gitaren)

vertel me niks van fender want ik weet er veel van.

anoniem
2 juli 2001, 01:29
Blijkbaar niet zoveel als wij, dusse mondje dicht Taylor. En tja Fender... bah, allemaal massatroep tegenwoordig.

taylor
2 juli 2001, 11:35
tja het is 1 maal zo daar kan ik niks aan veranderen (een feit).

maarja veder met de topic.

taylor
2 juli 2001, 21:50
euh ik was wel een beetje in de war speedy west speelde wel op een tele(waarschijnlijk af een toe) maar het was zijn co gitarist jim briant(of hoe hij ook mag heeten)

Roel
2 juli 2001, 22:04
Jimmy Bryant was NIET de co-gitarist van Speedy West al hebben ze samen vele sessies gedaan. Strikt genomen was Speedy West helemaal niet zo'n beste pedal-steel gitarist. Jimmy Bryant was duidelijk een begaafder muzikant. Teneinde dit verschil te compenseren haalde Speedy West allerhande weirdo-effecten uit z'n Pedal-steel. Bryant daarentegen speelde moeiteloos de grote Jazz-jongens het hoekje in. Kijk maar eens op oude Capitol-elpees: Barney Kessel mag slaggitaar spelen en Jimmy Bryant doet de rest......

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Roel op 2001-07-02 21:10 ]</font>

taylor
3 juli 2001, 13:14
ja maar ik bedoelde eigenlijk jimmy bryant is mr telecaster.

volgens mij was hij de eerste gitarist op deze planet die een endorsment had van fender(toen alleen nog tele,s,rond +-52).

tmcm
11 juli 2001, 12:59
euh, mag Arlen Roth d'r ook bij?

anoniem
11 juli 2001, 20:15
Arlen Roth ? Lol....liever niet. Heb je die video van hem gezien waarop hij met andere artiesten speelt ? (The making of tooling around) Op ieder duet wordt ie helemaal het hoekje ingespeeld door de ander. Z'n ballads zijn trouwens wel tof maar qua Country picking is het toch wel een van de mindere goden.

VinnyPimpinBrown
24 juli 2001, 02:58
Ik ga voor Keith Richards: It's only rock'n'roll but I like it!

Jimi Hendrix
9 augustus 2001, 17:10
Ik geef VinnyPimpinBrown gelijk!!
Potverdrie, zet Start me Up maar eens keihard aan! JAA!

Kitaarhiero
21 september 2001, 23:27
Mister Telecaster?
RICK PARFIT VAN STATUS QUO of Keef Ritsjards
Er is trouwens ook een Miss Telecaster: Crissie Hynde.

Rory
24 oktober 2001, 20:52
Ik ga voor Ralph Schraven uit Goirle (van Melow Down Easy en Blueprint..).
Neerlands beste gitarist!

keithrichards
6 november 2001, 17:52
Op 2001-06-27 23:05, schreef Eko:
Iemand al aan Keith Richards gedacht? Master of the telecaster?


dank u!!!!!!!!!

Explorer
30 december 2001, 14:07
mr. telecaster?
Bruce Springsteen, hahaha

gangsta
5 januari 2002, 13:13
james burton

denniseindhoven
26 januari 2002, 13:43
Ik hou het ook op James Burton (hét grote idool van mijn vader trouwens :smile:). James Burton had toch ook iets met die B-string bender te maken, kan iemand daar iets over zeggen? Overigens speelt mijn vader naast gewoon gitaar ook steelgitaar en gebruikt rechterhandtechnieken van de steelgitaar op de gitaar. Bijna niet na te doen trouwens :sad:. Dat schijnt vooral goed te gaan op zo'n gitaar met B-bender.

Roel
26 januari 2002, 19:35
De B-bender gitaar is uitgevonden door de drummer van The Byrds. Door middel van een mechanisme wat in de body van de gitaar is geplaatst is het mogelijk om de b-snaar in toon te verhogen. Het mechanisme is verbonden met de draagbandbevestiging van de gitaar; als je de gitaar dus naar beneden duwt wordt de toon verhoogd.
Een hoop gitaristen (waaronder dus James Burton) spelen die B-bender licks op een gitaar zonder B-bender. Fender heeft een Telecaster in het assortiment waarin een B-bender (in eenvoudigere vorm) is ingebouwd.

Groeten,

Roel

gangsta
29 januari 2002, 21:54
Op 2002-01-26 18:35, schreef Roel:
Fender heeft een Telecaster in het assortiment waarin een B-bender (in eenvoudigere vorm) is ingebouwd.

is dat dan de james burton telecaster?

Roel
29 januari 2002, 22:18
Nee, volgens mij heet dat ding Nashville deLuxe ofzo. Er zijn overigens 2 Burton modellen; de ene is een kopie van z'n oude 60's Tele en is made in Mexico en de ander is een soort Tele met Strat eigendchappen. Ik heb een keer op dat ding gespeeld maar was er niet zo kapot van. Klonk niet echt als een Tele maar dat kwam waarschijnlijk omdat er van die Lace Sensor elementen opzitten en een strat brug.

Groeten,

Roel