PDA

View Full Version : LED inbouwen



Di Stefano
12 november 2008, 17:52
Ik zou graag in mijn gitaar met actieve pickups een led plaatsen die oplicht wanneer een kabel in de input-jack zit. Ik vergeet wel eens de kabel uit te trekken en dat ledje zou het een beetje moeten tegengaan:) Nu is mijn vraag: waar moet ik deze in het circuit zetten? Ik neem aan dat er ook een weerstand voor moet omdat een led slechts op 3,5V werkt.

KoenB
12 november 2008, 18:50
Zit er een active/passive switch ergens in de gitaar? Anders kun je die vervangen door een DPDT (in feite 2 schakelaars onder 1 hendel), waarbij je 1 helft gebruikt voor de active/passive switch, en de andere helft voor het aan/uit schakelen voor je LED.
Heb je geen switch, dan kun je het gewoon met de input doen. Minpootje van de LED verbinden met de input, plusje naar de batterij, klaar. Verder moet je er inderdaad een nog weerstand tussen hangen, het maakt niet uit waar. Gebruik de formule U = I*R -> R= U / I. In other words, voor een led van 3.5 volt en 20 mA:

R = (9 - 3.5)/0.020 = 275 ohm.

De 9 is hierin de 9V bron.

Di Stefano
12 november 2008, 21:53
Er zit geen aparte preamp in mijn gitaar maar actieve EMG's. Deze zijn niet actief/passief schakelbaar. Het is echt de bedoeling dat de led aan/uit gaat door de jack in en uit te trekken. Zodat ik weet wanneer de batterij stroom vreet. Maar bedankt, nu weet ik hoe ik verder moet.

telepathic
13 november 2008, 09:29
Het is echt de bedoeling dat de led aan/uit gaat door de jack in en uit te trekken. Zodat ik weet wanneer de batterij stroom vreet.
De stroomvreter lijkt mij in dit verband juist de LED. Actieve pups (bv EMG) verbruiken nauwelijks stroom en je kan makkelijk een jaar voort met een batterij.

freakout12
13 november 2008, 09:34
jah behalve als je je plug er in laat zitte xD
maar is een handig idee kweet er geen oplossing voor kzit nog aan te denken om ook zoeits te doen alleen dan weer even wat anders :P

Di Stefano
13 november 2008, 12:45
De stroomvreter lijkt mij in dit verband juist de LED. Actieve pups (bv EMG) verbruiken nauwelijks stroom en je kan makkelijk een jaar voort met een batterij.

Is het stroomverbruik van de led niet te verwaarlozen? Je ziet het wel eens dat preamps een statusled hebben.

telepathic
15 november 2008, 11:06
Is het stroomverbruik van de led niet te verwaarlozen?

Stroomverbruik bv EMG 81: 80 uA (= micro Ampere)
Stroomverbruik LED: 20 mA (= milli Ampere = 20000 uA)

De LED verbruikt dus 250 x zo veel stroom als het element.

Di Stefano
15 november 2008, 21:36
De batterijduur dei op de site van EMG vermeld staat is 3000 uren. Met 3 pickups wordt dat dan 1000 meen ik. Wat zou het dan zijn met een led erbij?

aaronstonebeat
16 november 2008, 02:58
Ik geloof dat het ook mogelijk is om een eenvoudige schakeling te maken die zorgt dat de LED gaat branden als de batterijspanning onder een bepaalde waarde komt. Het stroomverbruik van zo'n ledje is idd kolossaal ivm de elementen, dus dat is een beetje het paard achter de wagen spannen.

Een andere oplossing is werken met een externe voeding. Voor een paar euro bouw je een kastje, net als een effectpedaaltje, dat je gitaar van gelijkspanning voorziet. Heb je helemaal geen batterij meer nodig.
Ik weet daar wel een schema voor.

EpiCenturiesAWAy
16 november 2008, 10:49
Ofwel hang je nog een 9V batterij in je gitaar en geef je daarmee stroom aan je Led's..
Dan hoef je niet te kijken of je teveel stroom neemt van je EMG..

Kan toch niet zo moeilijk zijn.. Dan sluit je gewoon de zwarte draad van je LEd batterijclipje aan waar de zwarte draad van het EMG-batterijclipje aan de stereo-ouput zit..
Dan zou die ook moeten aangaan wanneer er een jack in de output gestoken wordt..
En dan zou je nog een switchje kunnen zetten in die schakeling dat je je LED ook gewoon aan en uit kunt zetten..

T

TimmU
16 november 2008, 11:15
je kan toch verdorie wel kijken of je snoer er nog inzit?


Bizar topic dit.

Yoshida
16 november 2008, 11:19
eeuuuh... een ingeplugde elektrische gitaar is normale toestand? Zelfde als je kan toch kijken of iemand rechts rijdt, valt pas op wanneer ie dat niet doet.

Aan de andere kant begrijp ik je reactie wel, als je iets als een snoer over 't hoofd ziet wie zegt dat een LEDje dan wel opvalt. Ik zeg: routine. Volume op 0, stekker er uit en in de standaard.

Maarja, bling-bling ;)

Di Stefano
16 november 2008, 12:16
Slechts 1 van mijn gitaren is actief, de enige waarbij ik het snoer na het spelen dus moet uittrekken. Zo'n brandend ledje herinnert je er toch wel aan. Daardoor kan ik ook 's nachts uit mijn bed zien als het snoer nog insteekt. Maar blijkbaar is het door het grote verbruik dus geen optie.

Een ledje dat enkel oplicht als je batterij bijna leeg is dan een andere optie. Heeft iemand er misschien een schema voor?

telepathic
16 november 2008, 12:23
Een ledje dat enkel oplicht als je batterij bijna leeg is dan een andere optie.
?? Maar dan schiet je je doel toch voorbij? Dan gaat de LED branden als de batterij bijna leeg is. Ik zie niet in hoe dan gaat helpen om je er aan te herinneren de kabel er uit te trekken als de batterij nog (voldoende) vol is en de LED dus niet brandt.

EpiCenturiesAWAy
16 november 2008, 12:24
Slechts 1 van mijn gitaren is actief, de enige waarbij ik het snoer na het spelen dus moet uittrekken. Zo'n brandend ledje herinnert je er toch wel aan. Daardoor kan ik ook 's nachts uit mijn bed zien als het snoer nog insteekt. Maar blijkbaar is het door het grote verbruik dus geen optie.

Een ledje dat enkel oplicht als je batterij bijna leeg is dan een andere optie. Heeft iemand er misschien een schema voor?

Heb je m'n post gecheckt ?

telepathic
16 november 2008, 12:44
Ik geloof dat het ook mogelijk is om een eenvoudige schakeling te maken die zorgt dat de LED gaat branden als de batterijspanning onder een bepaalde waarde komt.

Low-battery indicator with LED flasher

http://www.edn.com/archives/1997/010297/images/01di1972.gif

Typical low-battery indicators simply turn on an LED when the battery voltage drops below a certain value. Such circuits actually accelerate the battery’s extinction by drawing excessive current. This circuit draws a mere 1 mA in its standby mode and averages only 20 m A when activated. The low current imposes a minimal burden on any battery circuit.

Di Stefano
16 november 2008, 16:35
Heb je m'n post gecheckt ?

Ja, maar een 2e batterij is geen optie.


?? Maar dan schiet je je doel toch voorbij? Dan gaat de LED branden als de batterij bijna leeg is. Ik zie niet in hoe dan gaat helpen om je er aan te herinneren de kabel er uit te trekken als de batterij nog (voldoende) vol is en de LED dus niet brandt.

Gezien het stroomverbruik zal ik er maar een gewoonte van maken om de kabel elke keer uit te trekken. Maar ik heb 1 tone control verwijderd (stratocaster gitaar) waardoor er een opening is in mijn pickguard die gedicht moet worden. Normaal steek ik daar een serie/parallel switch maar bij deze gitaar gaat het niet.

snaarplukker
16 november 2008, 20:05
Wat dacht je van een schakelaartje (eventueel met LED aan in de on stand) tussen de batterij en de PU's om het aan of uit te schakelen. Dan hoeft je de stekker niet uit je gitaar te trekken.

Cees

Mattia
18 november 2008, 07:24
Wat dacht je van een schakelaartje (eventueel met LED aan in de on stand) tussen de batterij en de PU's om het aan of uit te schakelen. Dan hoeft je de stekker niet uit je gitaar te trekken.

Cees

Heeft voor en nadelen. Punt 1: als het tijdens het spelen geraakt kan worden/geraakt wordt heb je ineens geen geluid meer. Beetje lullig. Punt 2: met LED word duur qua stroomverbruik (net zo ondhandig als de andere opties), zonder LED is het risico om te 'vergeten' om de schakelaar uit te zetten ook vrij groot.

De jack als switch is gewoon een goed idee - visueel duidelijk of het aan of uit staat (jack erin of niet), minimaal risico dat je 'm per ongeluk uit haalt. Gewoon eraan wennen dat je je gitaren netjes opbergt. Zo moeilijk is dat nou ook weer niet.

snaarplukker
18 november 2008, 14:44
Na je optreden een lichte buiging maken en gelijk je snoer er uittrekken. Tijdens ontvangst van applaus van een uitbundig publiek steekt je de stekker omhoog en schreew;"I got him.".;)

Cees