PDA

View Full Version : Trashmetal uit een JCM800 + ...?



iWishmaster
12 november 2008, 17:03
Ik ben op zoek naar een goede tone voor (trash)metal, maar tegelijkertijd ook classic- en hardrock. Nu heb ik een amp die behoorlijk wat weg heeft van een JCM800 op het lead kanaal (qua voicing, hoeveelheid gain etc.). Nu las ik net dat Ride The Lightning van Metallica op een JCM800 is opgenomen, en laat ik nou net die sound enorm vet vinden (Fade to Black!!!).

Dus mijn vraag: hoe ga ik dat er min of meer uitkrijgen? Ze gebruiken overduidelijk een (overdrive, boost, distortion)-pedaal en high-output elementen, maar wat voor iets precies? En evt. ook: wat voor een settings? Ik hoor redelijk veel van ... alles eigenlijk: laag normaal, iets minder mid, veel hoog, behalve op solo's, klopt dat? Gebruiken ze een EQ-pedaal? Wat rondsnuffelen leverde in ieder geval een tubescreamer (ts-9) op, en ergens las ik iets van een ProcoRat?

Ik speel zelf over een Rivera Rake Reverb met een fender strat en een EQ in de fxloop, binnenkort een tubescreamer erbij en ik ben nog op zoek naar een andere gitaar (LP / Explorer model) voor het stevige werk. Wat voor een pickups gebruikte metallica toen? Geen (actieve) EMG's in ieder geval, iets wat ik ook liever niet wil omdat ik het idee heb dat t nogal one-trick-pony-pickups zijn.

Het gaat mij er overigens niet om, om precies die Metallica sound te krijgen, maar ik zoek tips om mn amp net over het randje van hardrock naar de zwaardere metalen te duwen, dus alle tips zijn welkom. Ik weet overigens niet precies waar dit topic thuishoort, dus vandaar dat ik 'em maar in diversen heb gezet.

interessander
12 november 2008, 17:17
Ik zou beginnen met de EQ in de fx loop in de V setting te zetten, rond de 750 HZ zit het grootste dal (overgenomen van de mesa grafische EQ) En dan inderdaad een tubescreamer ervoor (hoeft geen ts-9 te zijn, ts10, maxon od-808 of bad monkey kan ook bijv.), bas niet al te vol op je preamp, dat voeg je naderhand weer toe met de EQ in de loop.
Qua passieve pickups voor een old school metallica sound heb ik zelf goede ervaringen met de dimarzio PAF PRO, maar ook de superdistortion kan zeer geschikt zijn, al vind ik de eerste meer definitie geven, iets wat je bij een nummer als fight fire with fire wel kunt gebruiken!

HaroldA
12 november 2008, 17:19
Nu heb ik een amp die behoorlijk wat weg heeft van een JCM800 op het lead kanaal (qua voicing, hoeveelheid gain etc.).

Welke versterker heb je dan? Zelf vind ik alleen een JCM 800 naar een JCM 800 klinken.

interessander
12 november 2008, 17:20
Ik heb overigens zelf een JCM 800 2203 gehad en het is mij niet gelukt om de juiste sound er uit te halen,maar ik had dan ook geen fx-loop. Wat wel aardig lukte was om een ibanez metal charger over de high input te gooien als over de top booster. Nu ik een mesa mark III heb is deze specifieke sound geen probleem meer :)

arcane
12 november 2008, 17:23
overigens, afvalmetal maak je met van die oldschool prullenbakken denk ik.


tHrash!!

iWishmaster
12 november 2008, 17:25
Welke versterker heb je dan? Zelf vind ik alleen een JCM 800 naar een JCM 800 klinken.

Staat er ook: Rivera Rake Reverb. De voicing / hoeveel gain heeft veel weg van een JCM800 vind ik zelf, alleen iets 'smoother' (wat de metal sound niet
bijzonder ten goede komt denk ik, maargoed).


Ik zou beginnen met de EQ in de fx loop in de V setting te zetten, rond de 750 HZ zit het grootste dal (overgenomen van de mesa grafische EQ) En dan inderdaad een tubescreamer ervoor (hoeft geen ts-9 te zijn, ts10, maxon od-808 of bad monkey kan ook bijv.), bas niet al te vol op je preamp, dat voeg je naderhand weer toe met de EQ in de loop.
Qua passieve pickups voor een old school metallica sound heb ik zelf goede ervaringen met de dimarzio PAF PRO, maar ook de superdistortion kan zeer geschikt zijn, al vind ik de eerste meer definitie geven, iets wat je bij een nummer als fight fire with fire wel kunt gebruiken!

EQ in de loop heb ik nu ingesteld staan zoals jij zegt (ongeveer), dat was ook het eerste wat ik probeerde, maar het moet iets strakker, vandaar dat ik een BYOC tubescreamer heb bestelt. Ben benieuwd in hoeverre dat helpt.

Die pickups zal ik in ieder geval onthouden, zodra ik een nieuwe gitaar heb eens kijken in hoeverre dat helpt (strat + metallica is het niet helemaal, maar best te pruimen met stock humbucker in de brug).

iWishmaster
13 november 2008, 13:33
Weet iemand meer over die ProcoRat toevallig? Moet zeggen dat er wel een erg strak geluid uit dat pedaaltje komt dan ... (onder het motto: "take that, tube snobs!").

HaroldA
13 november 2008, 13:44
Weet iemand meer over die ProcoRat toevallig? Moet zeggen dat er wel een erg strak geluid uit dat pedaaltje komt dan ... (onder het motto: "take that, tube snobs!").

(2ehands) kopen (of bouwen), proberen en dan houden of weer verkopen.

Er zijn wel verschillende versies van, dus eerst even googlen!

Tho
13 november 2008, 14:23
overigens, afvalmetal maak je met van die oldschool prullenbakken denk ik.


tHrash!!

Dank u, ik erger me daar ook behoorlijk aan

iWishmaster
13 november 2008, 15:08
(2ehands) kopen (of bouwen), proberen en dan houden of weer verkopen.

Er zijn wel verschillende versies van, dus eerst even googlen!

Heb net de part list en PCB layout gedownload, vanavond eens kijken of ik dat kan bakken (en of ik een soortgelijke opamp kan vinden ...), ben erg benieuwd!

Dank u, ik erger me daar ook behoorlijk aan
Afvalmetaal? :nervous:

Tho
13 november 2008, 15:27
nee, aan verkeerd spellen ;) het is namelijk tHrash metal, en niet trashmetal.

iWishmaster
13 november 2008, 15:33
nee, aan verkeerd spellen ;) het is namelijk tHrash metal, en niet trashmetal.

Ah dat verklaart! Elke keer dat ik dit topic opende zat ik te kijken naar de titel ... 'iets' klopt er niet dacht ik, maar kon maar niet verzinnen wat ... :sssh:

marc_o
13 november 2008, 15:38
Gooi er eens een oude Boss overdrive of superoverdrive voor, om die marshall strak te krijgen en te boosten, dan kom je al een heel eind. Je moet namelijk wel een beetje kijken wat er toen op de markt was en die combinatie heb ik vaak gehoord en komt dicht in de buurt. Uiteraard moet je versterker zelf al een eindje scheuren, want als standalonepedaal is het niet voldoende.

iWishmaster
13 november 2008, 15:47
Gooi er eens een oude Boss overdrive of superoverdrive voor, om die marshall strak te krijgen en te boosten, dan kom je al een heel eind. Je moet namelijk wel een beetje kijken wat er toen op de markt was en die combinatie heb ik vaak gehoord en komt dicht in de buurt. Uiteraard moet je versterker zelf al een eindje scheuren, want als standalonepedaal is het niet voldoende.

Ow scheuren doet die Rivera wel, maar net een tikje meer gain zonder dat het een zootje wordt, boven standje 7-8 wordt het nogal modderig in het laag en gruizig in het hoog. Ik heb het idee dat mijn gitaar er ook nogal wat mee te maken heeft: zondag even de gitaar met EMG's van een bandlid lenen om te kijken of dat mijn ding is. Ik heb t zelf alleen niet zo op one-trick-pony gitaren (dan zou ik er teveel moeten hebben ...).

interessander
13 november 2008, 15:49
Gezien je signature heb je een krik hammet LTD, zou toch moeten lukken?

iWishmaster
13 november 2008, 17:10
Gezien je signature heb je een krik hammet LTD, zou toch moeten lukken?

Die heeft passieve pickups: geluid wat daar uit komt is net zo strak (niet dus) als mijn strat met seymour duncan designed (DH-1) humbucker in de brug.

interessander
13 november 2008, 17:59
Okee, maar met enkel andere pickups ga je het niet halen natuurlijk. Ik heb zelf helaas geen ervaring met de Rat dus ik weet niet of dat de oplossing gaat bieden.

Powerchordschuiver
13 november 2008, 19:30
En volgens mij speelde Metallica altijd met Mesa/Boogie Mark IV's, die toch hun heel eigen sound schijnen te hebben.

Vonk
13 november 2008, 19:37
Tempo of the Damned van Exodus is opgenomen met een gemodde JCM800 en verder geen pedalen volgens mij. Ik heb geen flauw idee hoe en waar je dat kan laten doen in Nederland, maar ik dacht ik meld het even.

iWishmaster
13 november 2008, 20:49
En volgens mij speelde Metallica altijd met Mesa/Boogie Mark IV's, die toch hun heel eigen sound schijnen te hebben.

Toen nog niet. Kill em all en Ride The Lightning zijn met (gemodde) marshalls en pedalen opgenomen.

Overigens heeft metallica nooit met mark IV's gespeeld: dat waren Mark IIC+'s

TimmU
13 november 2008, 20:52
Gorefest speelt ook op gemodde JCM800's. Als dat geen brute sound is... Het is in ieder geval mógelijk!:)

toon-
13 november 2008, 22:12
Geen idee hoe je dat geluid er precies uitkrijgt, maar post je een paar samples als het je gelukt is? :chicken:
Die sound is namenlijk geweldig! :rockon:

HaroldA
13 november 2008, 22:20
Gorefest speelt ook op gemodde JCM800's. Als dat geen brute sound is... Het is in ieder geval mógelijk!:)

Fout... Gemodde Marshall 1987 icm low gain van Engl. Zie ook de DVD van La Muerte.

Edit: leesvoer
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1697911
http://www.globaldomination.se/forums/viewtopic.php?t=714&sid=929ab661c8a0cc6e9b1006fe5fee3c7f

Danieldg
13 november 2008, 23:25
Metallica speelde begin jaren 90 wel op Mark IV's. Als je naar de dvd van 'Classic Albums: Metallica' kijkt, dan is er een bepaalde scène waar James en Lars samen met Bob Rock naar een Enter Sandman demo luisteren, waarbij James zegt dat ie over een Mark IV speelde. Op de dvd 'A year and a ahlf in the life of Metallica' zie je ook de mark IV staan, en een roadie loopt er op een bepaald moment mee weg voor de camera.

Sorry voor deze info, maar kon het niet laten xD

Metallica gebruikte op RTL en Kill em All een Marshall die gemod was door de man die ook de Marshall van EVH had gemod. Ze gebruikten idd een boost, maar dit deed Kirk alleen voor de solo's. De mids scoopten ze (niet volledig!) met behulp van een equalizer. Presence is ook een belangrijke factor, dat zorgt voor de 'korrel' in het geluid, en kan je meer gain geven. Ik zou het zo doen:
Bas: op 9 uur ofzo, niet teveel. Mids: rond de 11 à 12 uur. Highs: op 1 uur ongeveer. Presence: rond 12 uur. Een boost kan je dan nog gebruiken, maar met de drive bijna volledig toe, voor een strakker geluid. Met een equalizer kan je nog fijntunen.

Henri H
13 november 2008, 23:47
Met mijn JCM800 (2205 en 4212) zet ik de de eq ongeveer zoals Daniel zegt:

Bas: op 9 uur ofzo, niet teveel. Mids: rond de 11 à 12 uur. Highs: op 1 uur ongeveer. Presence: rond 12 uur.

De Gain heb ik op 10, het kanaal volume op 7 of hoger en de master op 5 of hoger. Dan pas begint er een beetje "stoom" uit dat ding te komen.
Voor solo's kun je dan een drive/boost pedaal gebruiken.
Of dit met een Rivera Rake ook lukt? Geen idee.

In Apeldoorn schijnt ene Peter van Weelden te wonen die de Marshalls van EVH (en ook Metallica???) modificeerde.
Van wat ik gehoord heb schijnt die gast megaduur te zijn.
Misschien kan Chris Winsemius je beter helpen?
PM 'm 's zou 'k zegg'n. ;)

Edit: oh nee! De bas heb ik meestal voluit, op 9 of 10 staan! De rest van de eq is wel zoals Daniel zei.

E-J
14 november 2008, 00:30
Het verbaast mij wel dat je de bass bij zo'n later type JCM800 voluit moet zetten. Bij mijn JMP 2203 (wel een van de eerste modellen) heb ik nooit last van te weinig bass, de knop staat dan altijd wel zo rond 4-6. Nooit hoger.

Hier kun je zo'n beetje alles vinden over Hetfield's amps:
http://www.freewebs.com/montyjay/jamesamps.html

Vergeet niet dat veel van 'het' geluid ook komt door de boel zo hard mogelijk te zetten. Je moet niet verwachten dat je op slaapkamerniveau zo gaat klinken...

Henri H
14 november 2008, 09:17
Een 2203 is ook geen 2205 0f 4212....
Maar met deze settings krijg ik best een vette "Metallica-sound".
Met mijn JVM kom ik op slaapkamer niveau een heel eind.
Ik vind het in ieder geval perfect.

Mooie site trouwens van James Amps!
Blijkt dat ze op MOP toch ook wel Marshalls hebben gebruikt.

iWishmaster
14 november 2008, 09:26
Dat laatste is ook mijn dilemma inderdaad: vanaf 5 begint het lekker te klinken, op 10 is t werkelijk helemaal fantastisch.

Ik ga zeker die settings eens proberen icm met mijn EQ pedaal voor de amp of in de effects loop. Ik krijg overigens een heerlijke clean, heerlijke vette hardrock crunch en lead uit de amp, alleen het metalstandje heeft nog wat help nodig: hopelijk komt vandaag mijn tubescreamer binnen.

Ik vond overigens nog meer info over james en kirk voor de geïnteresseerde:
http://www.encycmet.com/equipment/equipm.shtml

Daar staat dat Kirk een Boss distortion pedal gebruikte door Marshall heads met een TS-9 voor leads en James een ProcoRat door een modded Marshall head. James een Epiphone(!) Flying V met Seymour Duncans en Kirk een Gibson Flying V met stock pickups.

Ik zal eens proberen samples te posten zodra (als?) ik een beetje een degelijke sound heb gevonden. Iig vast bedankt allemaal :)

iWishmaster
17 november 2008, 10:04
Update:

Gisteren BYOC overdrive gebouwd en s'avonds meteen getest op de repetitie: terwijl de rest van de band buiten stond te roken even aan de slag ermee. EQ in de FX-loop afgesteld op een iets 'hardere' V-vorm ivm de midboost van de overdrive.Een HEEL stuk strakker en een lekkere metal-sound. Geen bakken met tone, zal ook met mijn gitaar te maken hebben: fender strat met humbucker. Even de gitaar van de andere gitarist met EMG's geprobeerd: leuk voor metal en lekker aggressief, maar voor de rest niet mijn ding helaas, toch even doorzoeken naar een gitaar met iets anders.

Geluid (evenals de overdrive) heeft nog wat aandacht nodig, maar het begint ergens op te lijken. Het pedaal heeft op het moment teveel gain (gain-mod was niet nodig geweest) en ruist nogal (ik pik zelfs radio Donna op volgens mij ...). Verder denk ik ergens een foutje gemaakt want in tegenstelling tot andere overdrives die ik heb getest klinkt de mijne erg agressief: clean boost is niet eens mogelijk (verre van zelfs).

To be continued ...

iWishmaster
1 december 2008, 10:20
Voor de mensen die er interesse in hebben :):

Ik ben eindelijk tevreden over mijn sound! Tubescreamer, oorspronkelijk een TS808, gemod voor _minder_ gain met gain bijna dicht en volume helemaal open. Tone-knop aangepast datie iets meer hoge frequenties doorlaat, ook helemaal open. Tevens gemod voor ietsjes meer bas. Amp met mid op 5, bas, presence en treble op 7, gain op 7.5. EQ uit de loop gehaald: nergens voor nodig, wordt het geluid alleen maar dunner van.

Het zou wat mij betreft alleen nog ietsjes strakker mogen (iets meer compressie) en misschien een tikje gain erbij. Vanavond als het goed is een boss gt-8 om met andere drive pedaal simulaties te experimenteren, maar in principe hoeft er weinig meer aan te gebeuren.

Henri H
1 december 2008, 10:31
Ik ben zeer zeker geïnteresseerd. ;)

Ga je die gemodde TS808 nu ook nog gebruiken als je de GT-8 hebt?
Ik gebruikte uit de GT-8 ook altijd de TS die daarin zat.
Gain op 30, level op 120 ofzo. Ik vond het wel "bruikbaar" vooral voor solo's.
Maar voor slag was het toch echt vetter zonder drive. Dus puur JCM800.

P.S. Heb je die TS808 zelf gemod? En welke versie heb je? De Maxon of Ibanez?

iWishmaster
1 december 2008, 10:49
Ik ben zeer zeker geïnteresseerd. ;)

Ga je die gemodde TS808 nu ook nog gebruiken als je de GT-8 hebt?
Ik gebruikte uit de GT-8 ook altijd de TS die daarin zat.
Gain op 30, level op 120 ofzo. Ik vond het wel "bruikbaar" vooral voor solo's.
Maar voor slag was het toch echt vetter zonder drive. Dus puur JCM800.

P.S. Heb je die TS808 zelf gemod? En welke versie heb je? De Maxon of Ibanez?

Ik weet nog niet precies of ik hem straks nog ga gebruiken: In mijn metalband staat de TS nu gewoon _altijd_ aan, zelfs op de cleans, dus daar gebruik ik 'em nog wel denk ik wel. Tenzij de GT-8 het (bijna) net zo goed kan natuurlijk. Ik vind de sound van mijn Rivera zonder TS heerlijk, maar voor metal-dingen moet het toch strakker en dat doet de tubescreamer prima.

In mijn andere band gebruik ik hem alleen als soloboost: zonder TS een lekker vette rauwe sound. Met de tubescreamer aan wordt het geluid minder snerpend (toneknop op 5) en iets meer gain (gain op 4), iets harder (volume op 10) en iets gladder door de compressie.

De GT-8 wil ik gaan gebruiken voor wat chorus, reverb, delay en om tegelijk mijn amp mee te schakelen met de effecten (ik ben enorm slecht in tapdancen). En ook vooral om te experimenten met allerlei effecten.

De TS808 is een Build Your Own Clone Overdrive, zelf gebouwd en gemod dus: maar dat is een eitje en erg leuk om te doen.

Ik wil wel eens proberen wat opnames te maken: ik kwam er gisteren achter dat mijn amp een ongebalanceerde line-out heeft, maar ik heb geen idee of dat klinkt wanneer ik die rechtstreeks aan de geluidskaart van mijn PC hang.

Henri H
1 december 2008, 12:16
De GT-8 heeft een goede Chorus.
De Reverb gaat ook nog wel maar de delay zat ik altijd mee te stoeien.
De harmonizer deed het ook wel goed en er zitten wel meer leuke FX in om lekker mee te stoeien.
De Phaser vond ik ook erg lastig maar was wel goed bruikbaar na veel tweaken.
Waar je erg op moet letten is dat je het volume van de patches gelijk hebt.
Vooral effecten zoals de Phaser hebben nogal de neiging om ook gelijk het patch volume te verhogen.
Zoals eerder gezegd: het kost veel tijd om een paar goed op elkaar afgestemde patches te maken.
De FX chain is ook erg belangrijk, zeker als je de 4 kabel methode gaat gebruiken.

iWishmaster
1 december 2008, 13:18
Daar ben ik ook bang voor, dat het erg veel tijd gaat kosten. Ik hoop dat ik het geduld op kan brengen dat te doen voordat ik 'em buiten gooi (niet letterlijk dan, ik wil geen hordes gitaarnetters in mn tuin die 'em op komen vangen) ...

Delay ben ik niet zo veeleisend aan in tegenstelling tot veel andere mensen. Ik gebruikte 'em heel vaak op mijn line 6 en dat is ook een eenvoudige digitale delay. Zelfde voor reverb: Op mijn amp zit een verengalm die volgens vele geweldig mooi is, maar ik vind 'em niet zo bijzonder, beetje blikkerig zelfs: de galm op mijn line 6 voldeet ook best prima. De chorus, phaser, flanger en tremelo van Line 6 vind ik dan weer echt rampzalig slecht en heb ik nooit ook maar een beetje gebruik van gemaakt behalve om extreem maffe geluidjes maken ...

Nu alleen nog ergens een 8-polige DIN-stekker scoren en mijn amp zien te schakelen met die GT-8, dat is prioriteit nummer 1 wat mij betreft. Dan eens een reverb erbij aan en uit zetten en dan kan ie over 2 weken mee t podium op voor de vuurproef (net als de amp trouwens).

Henri H
1 december 2008, 13:26
Waarom een 8 polige DIN? De GT-8 heeft aan een 3 polige midi (DIN) genoeg hoor.
Het schakelen van kanalen met de GT-8 is echt handig.
Misschien moet je hiervoor trouwens een aparte kabel maken waarvan alleen de tips met elkaar verbonden zijn omdat het bij mijn JCM800 met een standaard signaalkabel een enorme, onacceptabele brom opleverde.
Misschien dat het bij je Rivera wel goed gaat?
Maar dit had ik al 's gezegd geloof ik?

iWishmaster
1 december 2008, 13:40
Waarom een 8 polige DIN? De GT-8 heeft aan een 3 polige midi (DIN) genoeg hoor.
Het schakelen van kanalen met de GT-8 is echt handig.
Misschien moet je hiervoor trouwens een aparte kabel maken waarvan alleen de tips met elkaar verbonden zijn omdat het bij mijn JCM800 met een standaard signaalkabel een enorme, onacceptabele brom opleverde.
Misschien dat het bij je Rivera wel goed gaat?
Maar dit had ik al 's gezegd geloof ik?

Mijn amp schakelt niet met midi: achterin de amp moet een 8-polige DIN-stekker voor de normale footswitch. Daar maak ik zelf een draad aan en aan de andere kant een stereo 6.3mm jack. Dan gebruik ik de amp control aansluiting van de GT-8.

Ik ben allergisch voor midi ...

Henri H
1 december 2008, 21:22
Mijn amp schakelt niet met midi: achterin de amp moet een 8-polige DIN-stekker voor de normale footswitch. Daar maak ik zelf een draad aan en aan de andere kant een stereo 6.3mm jack. Dan gebruik ik de amp control aansluiting van de GT-8.

Ik ben allergisch voor midi ...Ach, so.
Als je Rivera 2 kanalen heeft zal het waarschijnlijk wel werken ja.
Met een 5 polige DIN zou het toch ook moeten kunnen dan omdat het in principe alleen maar een aan/uit verhaal is.

iWishmaster
2 december 2008, 08:46
Ach, so.
Als je Rivera 2 kanalen heeft zal het waarschijnlijk wel werken ja.
Met een 5 polige DIN zou het toch ook moeten kunnen dan omdat het in principe alleen maar een aan/uit verhaal is.
Nou, 2 kanalen en een boost op beide kanalen: boosts samenvoegen op 1 stereo jack en channel switch op de andere zou moeten werken dacht ik.

Past 5-polig en 8-polig in dezelfde female socket?

Henri H
2 december 2008, 10:11
Nou, 2 kanalen en een boost op beide kanalen: boosts samenvoegen op 1 stereo jack en channel switch op de andere zou moeten werken dacht ik.

Past 5-polig en 8-polig in dezelfde female socket?Ik betwijfel of je dat voor elkaar krijgt met die boosts. Volgens mij werkt de Amp control van de de GT-8 niet met een stereo jack maar dat weet ik niet zeker.
Een 5 polige DIN past volgens mij prima in een 7 of 8 polige female DIN.
Op mijn Replifex zit een 7 polige en daar past wel een 5 polige in.

Henri H
2 december 2008, 10:17
Nog even voor je gezocht op Google; zoekopdracht: "rivera DIN" ;)

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=87543

Wellicht interessant, vooral vanaf post 2!

iWishmaster
2 december 2008, 10:44
Ik betwijfel of je dat voor elkaar krijgt met die boosts. Volgens mij werkt de Amp control van de de GT-8 niet met een stereo jack maar dat weet ik niet zeker.
Een 5 polige DIN past volgens mij prima in een 7 of 8 polige female DIN.
Op mijn Replifex zit een 7 polige en daar past wel een 5 polige in.

Heb je inderdaad gelijk in ... Er zit maar 1 amp control relais in, toch jammer. Ik gebruik alleen de channel switch, maar had het toch fijn gevonden als ik alles kon schakelen natuurlijk.

Ben gisteren even aan het stoeien geweest met de GT-8. Op zich allemaal goed te begrijpen. Amp models ben ik niet echt wild van tot nu toe, maar die zal ik ook niet of nauwelijks gaan gebruik denk ik. Effecten die ik tot nu toe heb geprobeerd vind ik best overtuigend klinken na een beetje tweaken. Volumeverschillen is wel een probleem zoals je al zei.
Alleen de 4-kabel-methode moet ik nog gaan proberen en dan de volgorde van effecten goed instellen: daar heb ik de handleiding wel bij nodig denk ik.

Eindelijk is mijn setup zo goed als af! (tenminste: wat ik nu nog wil wijzigen ga ik bekostigen met de verkoop / ruil van andere dingen).