PDA

View Full Version : Mischien leuk voor de ontwerpers..



Gothra
12 november 2008, 16:09
... die niet zo goed kunnen tekenen met de hand maar toch hun gitaren willen ontwerpen: SketchUp

Heb gister zelf nog een V-achtige gitaar ontworpen, het is egt makkelijk, plaatje openen, lijntjes overtrekken, plaatje weghalen, en wat dingetjes veranderen. Je kunt ook uit de losse pols iets ontwerpen maar dan kun je in de problemen komen wat betreft de afmetingen etc.

Hier een voorbeeld (die ik binnenkort/ooit nog is ga maken ook!)

http://i208.photobucket.com/albums/bb180/Gothraa/Bodies.jpg
de afbeelding die ik heb gebruikt en daarna overgetekend

http://i208.photobucket.com/albums/bb180/Gothraa/body.jpg
Het resultaat

http://i208.photobucket.com/albums/bb180/Gothraa/side.jpg
En van de zijkant

Bram+
12 november 2008, 16:13
Mooie ronde vormen zijn wel weer lastig in sketch up, en niet iedereen wil 'rechte' gitaren. Ik gebruik redelijk vaak sketch up voor mijn opleiding (voor exhibition direction, tentoonstellingsontwerp zeg maar), maar ik kan me niet voorstellen dat het handig is voor gitaarontwerp.

Gothra
12 november 2008, 16:31
ronde vormen zijn idd lastig, maar met wat oefening is het niet zo moeilijk hoor!

RoelTM
12 november 2008, 20:05
Wat nog mooier is, en ook nog makkelijker in gebruik is een CAD programma...
Ik gebruik zelf voor school SolidWorks. Ik heb begin is het wel wennen hoe alles werkt, maar na een tijdje merk je dat het gewoon veel beter werkt dan SketchUp.
En het resultaat is ook een stuk mooier :)

http://www.solidworks.com.cn/pages/products/solutions/images/prs-guitar-rendering-small.jpg


Maarja, daar betaal je dan oko weer voor hè. SketchUp is gratis...

Bram+
12 november 2008, 20:16
ronde vormen zijn idd lastig, maar met wat oefening is het niet zo moeilijk hoor!
Laten we stellen dat ik voldoende oefening heb gehad en dat ik denk dat het makkelijker is om te leren te werken met CAD i.p.v. proberen een 'ronde' gitaar als een Les Paul proberen te tekenen in Sketch Up.

barno
12 november 2008, 21:09
Wat nog mooier is, en ook nog makkelijker in gebruik is een CAD programma...
Ik gebruik zelf voor school SolidWorks. Ik heb begin is het wel wennen hoe alles werkt, maar na een tijdje merk je dat het gewoon veel beter werkt dan SketchUp.
En het resultaat is ook een stuk mooier :)

http://www.solidworks.com.cn/pages/products/solutions/images/prs-guitar-rendering-small.jpg


Maarja, daar betaal je dan oko weer voor hè. SketchUp is gratis...


heb gij dit in CAD getekend??

en ik maar wat aankloten met illustrator ...

nee, sketchup is gezellig om de nieuwe verbouwing uit te tekenen maar gitaren tekenen, niet ideaal

RoelTM
12 november 2008, 21:14
Nee, dit heb ik niet getekend ;) Ik heb het wel gegoogled, telt dat ook?
Maar in SolidWorks zit een programmatje ingebouwd, PhotoWorks, en daarmee kies je een materiaal en achtergrond voor je productje, en dan maakt ie het fotorealistisch...
Je moet echt heel goed kijken om te zien dat het geen echte foto is, als je dat überhaupt al kunt zien ;)

zie hier hoe suppermooi die details zijn gemaakt :

http://files.solidworks.com/InternalMarketing/PressRoom/Consumer/PRS_A.jpg

interessander
12 november 2008, 21:17
Ronde vormen in Sketchup zijn niet 'lastig' maar gewoon niet rond!
het is absoluut een handig programma en de 3d snap-functie werkt zelfs zeer prettig, maar ik zou iets als een gitaar toch eerder in Rhino maken bijvoorbeeld..

Wat wel een aanrader is om simpele sketchup modellen te exporteren en dan te openen in pepakura, een programma om 3d modellen om te zetten naar 2d-uitslagen met vouw- en plaklijnen!

barno
12 november 2008, 21:19
ik denk trouwens dat dat een foto is waarvan alleen de schaduw is getekend is, en als ik fout ben, moet het wel getekend zijn door een hele zware professional

Bram+
12 november 2008, 21:22
Die PRS is wel 'getekend', op de grote versie die Roel postte kun je het wel zien, maar het is inderdaad erg knap gedaan.

interessander
12 november 2008, 21:22
Nou je ziet dat ook dit model zelfs niet goed rond is, de bodyvorm is hoekig en de knoppen ook, hij is redelijk goed gerenderd, zelf met scherptediepte en dat doet hem een stuk realistischer lijken.

barno
13 november 2008, 00:18
Die PRS is wel 'getekend', op de grote versie die Roel postte kun je het wel zien, maar het is inderdaad erg knap gedaan.


ja idd, op de grote foto zie je het, is wel geen klusje van een half uurtje geweest, amai, ik stel voor dat we in't vervolg onze ontwerpjes allemaal op deze manier hier presenteren :)

freakout12
13 november 2008, 09:39
ghehe goede tekening ik ga binnekort ookmaar weer ffe in inventor duiken om zoiets te plaatsen want jah als je het goed kunt renderen zit er bijna geen afwijking in qua hoekerigheid xD solidworks binnekort ook maar ff downloaden xD

Gothra
13 november 2008, 16:40
nja, ik hoef ook geen super mooi plaatje te hebben, het ging mij alleen om de vorm en niet om wat voor shit er nog op zit qua top enzo, wat vinden jullie van de gitaar zelf?

HaroldA
13 november 2008, 16:47
het ging mij alleen om de vorm en niet om wat voor shit er nog op zit qua top enzo

Shit hoort niet op een gitaar... Dat doe je maar lekker ergens anders ;)


En de vorm; tsja, het is een V... Met een deukje in de zijkanten... Niet mijn ding. :sssh:

Yoshida
13 november 2008, 17:21
Zelf gebruik ik Autodesk Revit Architecture (http://www.aecmag.com/images/stories/mayjune06/revit1lrg.jpg) -- op het werk. Dit is een programma om digitaal een bouwkundig project uit te werken en heeft ook redelijk goede functies om vrij gedetailleerde componenten te maken. Van theekopjes tot kozijnen dus gitaren moet ook kunnen. ;)

Dat Solidworks ding ziet er echt retegaaf uit. Té perfect voor een echte foto.

KoenB
13 november 2008, 21:59
Ik heb wel eens een gitaartje gemodeld in 3D Studio Max. Vloeiende lijnen gaan erg goed daarmee, en je kunt er ook prachtige plaatjes mee renderen. Plus dat je een gitaar tot in de details kunt ontwerpen. Het enige jammere is dat het niet echt maten-gericht is.

Op school gebruiken we Pro Engineer. Dit programma is geheel op maten gebaseerd. Helaas niet echt geschikt voor complexe rondingen die je in sommige gitaren vind. Maar voor het ontwerpen van bijvoorbeeld een motorblok wel weer heel geschikt.

In the end is er altijd nog de beste oplossing: potlood en een hoop papier. Schetsen maar!

aaronstonebeat
13 november 2008, 22:19
In the end is er altijd nog de beste oplossing: potlood en een hoop papier. Schetsen maar!

Helemaal mee eens! Ik gebruik er de laatste tijd vaak millimeterpapier voor. Als ik dan iets heb dat me bevalt, trek ik het over op transparant papier. Dat snij ik dan weer uit en breng ik over op het hout.

pueblo
14 november 2008, 17:50
Helemaal mee eens! Ik gebruik er de laatste tijd vaak millimeterpapier voor. Als ik dan iets heb dat me bevalt, trek ik het over op transparant papier. Dat snij ik dan weer uit en breng ik over op het hout.

ik teken ook vaak in de kantlijn van mijn cursussen :satisfie:

RoelTM
14 november 2008, 18:48
In the end is er altijd nog de beste oplossing: potlood en een hoop papier. Schetsen maar!
Juist. Computerprogramma's zijn er niet op te schetsen (tenminste, niet de bovengenoemde CAD-programma's)
Als je iets wil ontwerpen, kun je dat het best eerst snel op papier zetten. Het gelijk in de computer zetten is te moeilijk en kost erg veel tijd, zeker als je idee niet helemaal is uitgewerkt.