PDA

View Full Version : 1 mic, gitaar en zang opnemen



Dudie
12 november 2008, 15:58
Hoi,
Ik heb deze zomer wat accoustische nummertjes opgenomen. Ik heb 1 condensator microfoon en heb de gitaar en zang apart opgenomen. Op zich gaat dat prima, maar sommige liedjes krijg ik er niet goed op als ik ze niet zing en speel tegelijkertijd; er gaat 'iets in het gevoel verloren'. Geld voor nog een mic heb ik voorlopig niet en mijn vraag is danook:

Wat is de beste positionering om met 1 condensator zowel de zang als gitaar er goed op te krijgen? -of is dat een hopeloze queeste?

'tis mijn iig niet echt gelukt en doe het nu los van elkaar voor ik mijn haar uittrek :mad:

Harald
12 november 2008, 16:04
Zal tegenvallen, al deden ze vroeger niet anders. Maar je luistert nu toch met andere verwachtingen.

Heeft je gitaar ook een pickup waarvan je het signaal kunt opnemen? Dan zou ik dat proberen, met de gitaar zacht op de microfoon, en dat mengen met het signaal van de pickup. Pickup alleen is zeer waarschijnlijk niet mooi.

Welke microfoon heb je precies? Ben er niet zo in thuis, maar anderen hier op het forum wel. Dat kan nogal schelen in hoe hij twee verschillende bronnen tegelijk oppakt.

Wat je ook nog zou kunnen doen, vooropgesteld dat je de begeleiding genoeg beheerst, is de eerste opname met gitaar en zang op te nemen, maar micen alsof het om de zang gaat, en dan de gitaar te dubben. Dan moet je wel heel zeker van je gitaarpartij en timing zijn. Nadeel daarvan is dat je altijd hoort dat het echt gedubbeld is. Je speelt het nooit twee keer exact hetzelfde. Maar, je kunt dan wel de zang doen met het gevoel van het spelen erbij.

Dudie
12 november 2008, 16:09
Heb geen enkele gitaar met pickup. Nam vroeger alleen instrumentale dingetjes op, maar ben nu ook aan t bleren geslagen :rockon:

Mic is een behringer condensator microfoon, er staat B-1 op. 'tis een groot membraan geloof ik (weet er ook nix van). Hij was destijds niet erg duur, rond 100 euro schat ik.

edit: en een tweede mic kopen is denk ik een betere optie dan een los elementje op de gitaar zetten(??)

Dudie
12 november 2008, 16:14
Wat je ook nog zou kunnen doen, vooropgesteld dat je de begeleiding genoeg beheerst, is de eerste opname met gitaar en zang op te nemen, maar micen alsof het om de zang gaat, en dan de gitaar te dubben. Dan moet je wel heel zeker van je gitaarpartij en timing zijn. Nadeel daarvan is dat je altijd hoort dat het echt gedubbeld is. Je speelt het nooit twee keer exact hetzelfde. Maar, je kunt dan wel de zang doen met het gevoel van het spelen erbij.

Ja, het probleem bij die nummertjes is dat de begelijding kwa ritme echt op de zang valt en niet op de metronoom zeg maar. Die timing doe ik geen 2 keer hetzelfde. Als ik ze los opneem zit het wel op de metronoom maar het gevoel verdwijnt, magie weg. (zijn gevoelige nummertjes:sssh:)

Harald
12 november 2008, 16:52
Heb geen enkele gitaar met pickup. Nam vroeger alleen instrumentale dingetjes op, maar ben nu ook aan t bleren geslagen :rockon:

Mic is een behringer condensator microfoon, er staat B-1 op. 'tis een groot membraan geloof ik (weet er ook nix van). Hij was destijds niet erg duur, rond 100 euro schat ik.

edit: en een tweede mic kopen is denk ik een betere optie dan een los elementje op de gitaar zetten(??)


2 microfoon is voor opnames beter. Een pickup die een enigzins natuurlijk geluid oplevert is meestal niet goedkoop. Voor live is een microfoon dan weer vaak ellende, tenzij je met een goede installatie en knoppenman werkt. Dan is een pickup toch wel fijn, ook al heb je dan een iets andere sound. Maar voor opnames ga je met een redelijke microfoon echt een beter resultaat krijgen dan met een pickup. Zou zelf, als het om zang met 1 akoestische gitaar gaat, dan de gitaar trouwens al snel stereo willen opnemen. Een stereo paar erbij voor de gitaar, of een goede zangmicrofoon erbij. Kennissen waar je spul van kan lenen zijn soms ook handig ;) (of nog beter, waar je langs kan voor opnames. Kun je je concentreren op het spelen, ipv de techneut uithangen)

Maar misschien heeft iemand nog een goed idee voor plaatsing bij opname met 1 microfoon.

Dudie
12 november 2008, 17:04
Ja dat vermoedde ik al, thnx. Ben NIET van plan met die nummertjes in mijn uppie op een podium te spelen, haha. Het gaat puur om het maken van huiskamer opnamen.

Thoom42
12 november 2008, 17:30
Met zo'n B1 kun je je zang en gitaarspel prima in één take micen. Het heeft alles te maken met plaatsing. Kernwoord daarbij is 'proberen'. Gewoon je mic neerzetten, opnames maken en wanneer jij denkt dat het goed klinkt, maak je je opnamen. Ik zet meestal mijn Studio Projects B1 ongeveer op de 12de fret van mijn gitaar, stukje van de gitaar af. Als ik dan ga zingen klinkt het prima. Je moet gewoon een beetje kloten met plaatsing van de microfoon.

Dudie
12 november 2008, 17:36
Ok, plaats je de microfoon dan 'rechtop' zegmaar ?

Het beste resultaat tot nu toe kreeg ik met de mic dichterbij en schuin zodat 1 membraan zegmaar op klankgat richt en de andere zijde naar mijn gezicht.
Als ik de mic verderaf zet klinkt de zang snel 'ver weg'.
Komt misschien ook omdat ik eigenlijk niet kan zingen en weinig volume in mijn stem heb. Gebruik dan ook meer nylon omdat dat een zachter volume heeft dan staal.

Thoom42
12 november 2008, 17:46
Voor opnemen zijn er eigenlijk geen regels. Je moet doen wat jij denkt dat goed is. Wel is het meestal zo dat je de mic bij een acoustic guitar ongeveer rond de 12de fret zet. Waarom? Geen idee, heb ik ook maar gelezen en bij mij werkt het. Je moet inderdaad de mic rechtop zetten, of hangend. Hij moet in ieder geval niet schuin staan. Wat ik in mijn vorige post ook al aangaf, gewoon dingen gaan proberen. Dan kom je er vanzelf achter wat voor jou de beste manier is.

Dudie
12 november 2008, 17:57
Thanx! dat op die 12de fret ga ik proberen, deed het nu meer voor t klankgat (leek logisch), gitaar staat er op zich mooi op, mooie volle bastonen. De losse zang deed ik met een schuine opstelling op kin hoogte, zoals een gewone zang mic. Maar dat is dus niet zo goed begrijp ik.

Maar -I get the message; veeeel uitproberen, spelen, opstaan, luisteren, spelen, overnieuw overnieuw :mad:

Bijna fitness. Maar als jij het met 1 mic kan moet het mij ook vroeg of laat lukken.

Han S
12 november 2008, 18:37
Twee microfoons kan ook problemen geven, punt een kun je een fasefout introduceren, maar ook een probleem is als je een harde stem hebt. Die komt ook binnen op de gitaarmicrofoon en daar wil je nog wel eens wat EQ op gebruiken. Dat kan je zanggeluid heel vies maken.

Een oplossing is gewoon die ene microfoon op de 'sweet spot', of een stereopaartje want dat klinkt echter.

Ik heb bizarre constructies gezien met plexiglazen schotten om de overspraak van zang en gitaar op de twee microfoons te beperken, dus die ene microfoon op de beste plek is zo gek nog niet en een stereo microfoontje lijkt me helemaal goed.

Thoom42
12 november 2008, 21:24
Mocht je inderdaad toch gaan opnemen met 2 mics, let dan op het faseverschil zoals Han hierboven al schrijft. Een stereosetje is het beste geschikt voor dit soort opnamen. Ik heb Han in een ander topic zien schrijven dat een Samson setje C02 meende ik, een heel best setje is. Ga eerst met 1 mic kloten, en idd, veel proberen, dan kun je daarna altijd nog gaan kijken naar wat anders.

Dudie
12 november 2008, 23:49
hmmz, dat van dat fase probleem ben ik idd tegengekomen in de 'research' voordat ik postte. Maar interessant is jll mening dat voor opnamen met zang+gitaar tegelijk een xy microfoon beter is dan condensator? Of praat ik nu poep uit onwetendheid? Ik bedoel; bestaan er wel xy mic's of betreft dat per definitie een opstelling met 2 mics? (-dacht ik)

edit: was voorbarig; ff googelen op die samson co2 ; idd 2 mics.. maar dan nog, beter dan condensator?
edit 2: zie nu pas dat het hier ook condensator mics betreft! -zien er een stukje anders uit though!!
PFF musicianship is 1 ding, opname techniek iets anders!

Dudie
13 november 2008, 00:02
ok, tot ik de cash heb ga ik dus proberen met die 1ne mic... maar moet ik nu sparen voor een goede zang mic erbij (en een plexiglazen plaat ;)) (te gebruiken in combinatie met de mic die ik heb) of is die samson co2 een betere optie voor mij?
Zijn niet erg duur maar kan mijn schamele centjes maar 1 keer uitgeven!

Han S
13 november 2008, 00:04
Kijk bijvoorbeeld eens naar deze sticky (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=95961) boven aan dit subforum.

Met een XY opstelling zul je geen faseproblemen hebben, maar voor een goed stereobeeld moeten de microfoons behoorlijk richtinggevoelig zijn.

Ik gebruik gewoonlijk een ORTF plaatsing.

Dudie
13 november 2008, 00:16
Heb je sticky bekeken Han, maar vond niet echt het antwoord, gebrek aan intelligentie misschien. Weet veel van m'n gitaar, maar die technische shit...

Heb ook ff die ortf opstelling nagezocht, maar ik begrijp dat als je een dubbelmembraan mic gebruikt je dan juist faseringsproblemen krijgt. Volgens mij is de mic die ik nu heb dubbelmembraan (behringer b1) (??) dus zou zo'n samson setje (en weg met die mic die ik nu heb) een beter alternatief zijn dan een extra losse zangmic aanschaffen ... begrijp ikkke??

Han S
13 november 2008, 10:37
Voor een akoestische gitaar wordt vaak een SDC gebruikt, dat betekent Small Diaphragm Condenser en dat is dus bijvoorbeeld zo'n penseeltje als de Samson CO2. Als je daar twee van gebruikt in een XY opstelling, dan maak je een stereo opname naar twee sporen. XY is de microfoons haaks op elkaar met de kapsels zo dicht mogelijk bij elkaar, je vindt afbeeldingen op de DPA site.

Dat kan met die Samsons prima omdat die erg richtinggevoelig zijn, maar dat kan met nog veel meer goedkope SDC's, Behringer maakt ze nog veel goedkoper.

Je moet dan de ideale plek opzoeken voor de juiste balans tussen de gitaar en de stem en dat kan verassend goede resultaten opleveren.

Gebruik je de ene mic voor de gitaar, ergens bij de 12e fret en de ander op je stem, dan zal het geluid van je stem ook op de gitaarmicrofoon terecht komen en dat geeft twee problemen. Het komt een fractie later op de gitaarmicrofoon omdat de afstand groter is en dat kan een fasefout opleveren. En je wil nog wat eq op de gitaar, maar dan zet je dat ook voor een deel op je stem en vooral als je een harde stem hebt kan dat lelijk gaan klinken.

ORTF is een plaatsing van de microfoons onder een hoek van 110 graden, met de kapsels 17 cm uit elkaar en dat levert een heel realistisch stereobeeld.

Een dubbelmembraan condensator zal je niet vinden in de goedkoopste prijsklasse en een dubbelmembraan kan in een figuur acht patroon. Daarbij is hij hyper richtinggevoelig aan de voor en achterzijde en aan de zijkanten zo goed als doof. Zet je twee van die microfoons haaks op elkaar, dus met de een op zijn kop, dan heb je een dubbele XY opstelling waarbij je ook de ruimte opneemt en dat noemt men Blumlein.

Jaja, zo leer je nog eens wat. :D

DeiDRagonas
13 november 2008, 12:54
Goeie uitleg, cool.

XY opstelling is wel meer dummy-proof dan ORTF. En behalve boven een drumkit vond ik er niet eens zo heel veel veschil in zitten. Ik kies dan meestal ook voor XY in dit soort gevallen.

Of het idd bij je ene B1 houden en heel veel trial and error.

Grt R!

bert k
13 november 2008, 13:10
Een dubbelmembraan condensator zal je niet vinden in de goedkoopste prijsklasse en een dubbelmembraan kan in een figuur acht patroon. Daarbij is hij hyper richtinggevoelig aan de voor en achterzijde en aan de zijkanten zo goed als doof. Zet je twee van die microfoons haaks op elkaar, dus met de een op zijn kop, dan heb je een dubbele XY opstelling waarbij je ook de ruimte opneemt en dat noemt men Blumlein.

Jaja, zo leer je nog eens wat. :D
De Behringer B2Pro is een dubbelmembraan, hij kan idd figure 8 en kost zo'n 160-170 euro. Ik heb er twee, tot volle tevredenheid.

Han S
13 november 2008, 23:58
Zo'n fig 8 pattern kan heel handig zijn, de genoemde Blumlein techniek kan in een goed klinkende ruimte prachtige resultaten geven. De beide membranen zijn in fig 8 in tegenfase, als gevolg daarvan is de zijkant wat we de 'null' noemen helemaal doof en je kunt voorstellen hoe handig dat kan zijn.

Stel dat je een singer songwriter moet opnemen en dat werkt alleen als je zang en gitaar tegelijk opneemt. Je richt de ene fig 8 mic op de mond maar met de null op de gitaar gericht en de andere fig 8 mic richt je op de gitaar maar met de null op de mond van de zanger(es) gericht. Als de ruimte niet goed klinkt zet je er wat voor met dikke dekens er overheen oid.

De Studio Projects B3 kan ook in fig 8, naast de omni en uni patterns. Kost in Amerika $149.-

Dudie
14 november 2008, 15:35
Jaja, zo leer je nog eens wat. :D

Een dag niets geleerd is is dag niet geleeft.. of zoiets
Zeer verhelderend! Dank u zeer! :cheerup::rockon::cheerup: