PDA

View Full Version : Overstap van Multi naar losse pedalen



mel-aers
12 november 2008, 15:34
IK ben ondertussen bezig met overstappen van multi-effect naar losse stopboxjes. Ik heb al een OCD Fulltone Overdrive pedaal en een Morley Wah.

Nu ben ik aant sparen voor Tuner, Delay, Chorus enz. Ook wil ik nog een pedaal waar ik meer de stijl van Metal kan spelel zoals Alter Bridge, Metallica, Maiden enz. enz. dat het dempen echt goed doorklinkt. Word dit geregeld door distortion? Welke pedalen zijn hiervoor te adviseren.

Zijn er ook nog adviezen voor andere pedalen zoals de tuner, delay.

Nielsje
12 november 2008, 15:47
De ocd is een goed pedaal, maar afhankelijk van de versterker die je gebruikt.

Er is kort geleden een groot tuner-topic geweest met veel info.
Drives, delays etc zijn écht heel erg afhankelijk van smaak. Wat zijn je wensen, hoeveel seconden delay wil je hebben, tap tempo? Modulatie?

Alles is ook een beetje afhankelijk van je budget. Ik niet (wederom) onvriendelijk overkomen, maar dit is écht een vraagstelling waar ik (we..) niets mee kan. Dit kan alle kanten op gaan..

Ik snap dat je een richting nodig hebt om ergens te gaan zoeken, maar dit lijkt me dweilen met de spreekwoordelijke kraan open.

Chocola
12 november 2008, 16:05
Nielsje~ Je kunt toch richtlijnen geven als: "Dit merk raad ik af"-als deze merken echt rot klinken (of het geld technisch niet waard zijn). of: "Deze pedalen worden gewaardeerd door velen gitaristen, probeer ze en kies de beste".

Als iemand vraagt aan mij welk distortion pedaal ze moeten kopen zeg ik ook altijd:

1. Geen Behringer
2. Boss kan
3. OCD kan
4. enzovoorts :P. Dan luisteren ze die pedalen en kiezen de beste. Het is geen grote richtlijn als ik 7 merken en typen opnoem, maar het is een begin, een begin dat veel gitaristen nodig hebben (zoals ik ook) om iets te kopen waar ze blij mee zijn.

Zo denk ik er over :p

Nielsje
12 november 2008, 16:11
Nielsje~ Je kunt toch richtlijnen geven als: "Dit merk raad ik af"-als deze merken echt rot klinken (of het geld technisch niet waard zijn). of: "Deze pedalen worden gewaardeerd door velen gitaristen, probeer ze en kies de beste".

Uiteraard, daar heb je gelijk in. Maar ik probeer liever een ietwat gerichter advies te geven. Ik vind dit nog net iets te veel lijken op 'tasten in het duister'.

Bovendien heeft de TS recentelijk ook al het een en ander gevraagd zonder even verder te kijken dan z'n neus lang is, dus vandaar dat ik geen zin heb om een heel verhaal te typen. Die zoekfunctie werkt best goed (veeeel info over tuners, delays etc).

Kim Wilson
12 november 2008, 16:28
Nielsje~ Je kunt toch richtlijnen geven als: "Dit merk raad ik af"-als deze merken echt rot klinken (of het geld technisch niet waard zijn). of: "Deze pedalen worden gewaardeerd door velen gitaristen, probeer ze en kies de beste".

Als iemand vraagt aan mij welk distortion pedaal ze moeten kopen zeg ik ook altijd:

1. Geen Behringer
2. Boss kan
3. OCD kan
4. enzovoorts
Ja, en juist dat "enzovoorts" is nooit compleet of niet interessant voor de persoon in kwestie. Een simpele richtlijn zonder duidelijke info is niet te geven. Nou ja, behalve dan dat je beter geen Behringer kunt kopen. Maar verder zijn de mogelijkheden eindeloos.

HaroldA
12 november 2008, 16:37
1. Geen Behringer
2. Boss kan
3. OCD kan
4. enzovoorts

Een Boss HM-2 of nog erger MT-2 zal absoluut niet geschikt zijn...

Ik zou beginnen met een 2e hands DS-1 en zodra je weet wat je er wel/niet goed aan vindt gaan zoeken naar dat pedaaltje wat wel aan jouw (verbeterde) eisen voldoet.

De DS-1 kun je dan voor dezelfde prijs weer kwijt.

Goede Boss pedaaltjes voor de beginner met een oog op kwaliteit: TU-2, SD-1, DS-1, CE-5, FL-3, PH-3 etc. Gewoon allemaal 2e hands zien te kopen...

Fuhgawz
12 november 2008, 17:13
Op wat voor gitaar en versterker speel je? En hoeveel geld wil je in totaal of per effect kwijt zijn? Alles is heel erg afhankelijk van ten minste deze dingen.

JelmerOnGuitar
12 november 2008, 17:26
Als je scheurpedaaltjes gaat proberen, probeer dan zeker de Xotic AC booster, ik heb hem net en hij is echt waanzinnig.. Heerlijek boost met een randje tot een overdrive!

Qua delay, probeer de Boss DD-7, Line 6 DD-4, Novadelay, MXR analog delay (carbon copy)..

Succes!:D

JelmerOnGuitar
12 november 2008, 17:29
1. Geen Behringer


Het blijft idd regel #1 ;)

Bram+
12 november 2008, 17:35
Dan vraag ik me af waar voor een multi-effect je hebt. Misschien dat je aan de hand van de instellingen die je vaak op je multi-effect gebruikt(e) wel kan afleiden welke pedalen je het beste zou kunnen proberen.

dennis_rhcp
12 november 2008, 17:40
1. tuner --> Korg Dt 10 (89,- euro)
2. delay --> MXR carbon copy (159,-euro)
3. distortion --> Koch pedal tone (duur maar goed) (dacht 400 euro)
4. chorus --> Boss Ce 5 (98,- euro)
5. Phaser --> MXR phase 90 (82,-)
6. koffer + voeding --> Rock bag (http://www.musik-produktiv.de/rockbag-rc23120-flightcase.aspx)

ik denk dat je zo wel een mooi setje heb:rockon:

MjS
12 november 2008, 17:46
1. tuner --> Korg Dt 10 (89,- euro)
2. delay --> MXR carbon copy (159,-euro)
3. distortion --> Koch pedal tone (duur maar goed) (dacht 400 euro)
4. chorus --> Boss Ce 5 (98,- euro)
5. Phaser --> MXR phase 90 (82,-)
6. koffer + voeding --> Rock bag (http://www.musik-produktiv.de/rockbag-rc23120-flightcase.aspx)

ik denk dat je zo wel een mooi setje heb:rockon:

Man, dan heb je geen versterker meer nodig! Da's mijn aanpak al! :dance:

Pedaltone, wahtje, reverbje en tunertje. Zit voor reverb te kijken naar de Hardwire pedaaltjes, ziet er mooi uit allemaal.

Pedaltone zit btw dichter bij de 600 dan bij de 400.... helaas...

Nitefly7
12 november 2008, 19:40
IK ben ondertussen bezig met overstappen van multi-effect naar losse stopboxjes. Ik heb al een OCD Fulltone Overdrive pedaal en een Morley Wah.

Ook wil ik nog een pedaal waar ik meer de stijl van Metal kan spelel zoals Alter Bridge, Metallica, Maiden enz. enz. dat het dempen echt goed doorklinkt. Word dit geregeld door distortion? Welke pedalen zijn hiervoor te adviseren.

Zijn er ook nog adviezen voor andere pedalen zoals de tuner, delay.

Ha ha!!! Daar ga ik weer: Voor een 'metal'-pedaal dat goed werkt voor palm-mutes (ik denk dat je dat met 'dempen' bedoelt), kun je m.i. niet om de MI Audio Tube Zone heen.. Een heerlijke drive, die met minder drive goed werkt om je OCD op te warmen, of als een extra lead-boost kan dienen (na de OCD).. maar met hogere drive settings kun je zelfs uit een clean kanaal van 'n versterker een heftig metal geluid krijgen..!

ik zou geen DS-1 proberen voor zulke metal-sounds, tenzij je een heftige Marshall-amp hebt..

Qua Boss-pedalen ben ik best te spreken over de (nieuwe) Metal Core (ML-2 ?) pedalen.. Stukken beter dan die MT-2 Metal Zone, die nooit echt deed wat ervan verwacht leek te worden..

mijn suggesties:
tuner: Korg Pitchblack (kleiner, snel, accurater en true bypass)
chorus: Boss CE-2 (goedkoop'ish te krijgen en een wereldgeluid), eventueel een Arion SCH-1 als je meer richting fusion-achtige leads gaat.. CE-2 kan dat laatste ook..
delay: Boss DD-serie, of Digitech Digidelay

ik zou best gelukkig zijn met de beproefde combinatie drive, chorus, delay (en wah)..
OCD, Tube Zone/Metal Core, SCH-1/CE-2, DD-3/DD-5/6/7 of Digidelay..

heerlijk plankje en alleszins betaalbaar!

mel-aers
12 november 2008, 23:27
Ik speel zelf op ibanez gitaren en heb een Hughes & kettner 4x12" vortex versterker. Heb bij de versterker toen een keer de Warp Factor erbij gekregen van H&K. Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld achter het overdrive pedaal dit distortion pedaal te hangen en de overdrive hiermee op te "boosten".

Het multi-effect wat ik op het moment heb is een boss gt8. wil over op losse pedalen omdat ik het heel erg lastig vind om deze echt goed naar mn wens in te stellen.

Nitefly7
13 november 2008, 09:41
Ik speel zelf op ibanez gitaren en heb een Hughes & kettner 4x12" vortex versterker. Heb bij de versterker toen een keer de Warp Factor erbij gekregen van H&K. Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld achter het overdrive pedaal dit distortion pedaal te hangen en de overdrive hiermee op te "boosten".

Het multi-effect wat ik op het moment heb is een boss gt8. wil over op losse pedalen omdat ik het heel erg lastig vind om deze echt goed naar mn wens in te stellen.

dat kan zeker...
Maar als je even een middag/zondag met de handleiding van de GT-8 speelt, zul je tot evenveel, of misschien wel betere resultaten komen....!
Niet opgeven, die GT-8 is echt een prachtig apparaat...

Een mogelijkheid die ik destijds met mijn GT-6 deed, was gewoon de 'manual mode' (denk dat het zo heet) aanzetten, waardoor het ding werkt als een verzameling 'losse pedaaltjes'.. vervolgens kun je helemaal los gaan, zelfs al gebruik je alleen maar de OD/DS-sectie.
Begin bijvoorbeeld eens met de GT-6 door :

- preamp-modellen uit te zetten
- output mode op gitaar amp/stack te zetten
- de '4-kabel methode' te gebruiken, waarmee je (eventueel i.c.m. de Warp Factor) de overdrive van je Vortex kan gebruiken als extra boost...

wat je ook kan doen is de Warp Factor in de loop van je GT-8 hangen, met een boost pedaal..

voordeel multi-effect: je kan alles programmeren
nadeel multi-effect: je zult vrijwel alles moeten programmeren

de boosts/od's die in de GT-8 zitten klinken naar mijn oren al heel erg bruikbaar..

veel succes!

mel-aers
13 november 2008, 10:35
Ik heb nu de volgende opstelling.


gitaar > Wah > OCD > Warp Factor > Versterker.

Als ik OCD samen aanzet met warp factor krijg ik een zwaarder geluid wat me wel bevalt wat goed klinkt met palm-mutes.
Kan dit verder geen kwaad voor de OCD als ik deze gelijk aanzet met de warp factor?

Enige probleem is dat er nog een kleine ruis inzit als ik de snaren los laat maar kan ook aan de versterker liggen (oude laney) straks even aansluiten op de H&K vortex. Kijken hoe dan het geluid is.

Nitefly7
13 november 2008, 11:21
nee, pedalen kunnen elkaar niet 'stuk' maken, het enige wat ze wel -negatief- kunnen doen, is dat ze teveel gain gaan lopen toevoegen; gain stapelen (of 'gain staging') is een leuk trucje; dus gitaar -> overdrive of gitaar -> distortion of gitaar-overdrive-distortion, als 3 verschillende niveaus van oversturing; bijvoorbeeld met je middenstand pickups voor ritme/palmmutes (of brug pickup) ocd + distortion en dan je hals-pickup of brug-pickup voor solo's...

laat die OCD nooooit meer gaan ;)
ik heb de 'fout' gemaakt om 'm te verkopen, maar ik mis het pedaal nog niet...
...soms verlang ik er wel weer naar ;)

qua ruis probleem: even kijken of je het storend vind, live merk je hier door publiek e.d. toch niks van..
als het teveel wordt, let dan even of je stroomdraden niet te dicht langs je signaal/gitaarkabels loopt, of je goede patchkabeltjes gebruikt + goede gitaarkabel hebt...

later kun je dan kijken (als je ontiegelijk veel gain gebruikt) of je misschien een ISP Decimator of Boss NS-2 in de loop van je versterker kan zetten... Die Decimator schijnt ook goed te zijn gewoon achter je pedalen, zonder dat het je dynamiek aantast...

Ik heb nu de volgende opstelling.


gitaar > Wah > OCD > Warp Factor > Versterker.

Als ik OCD samen aanzet met warp factor krijg ik een zwaarder geluid wat me wel bevalt wat goed klinkt met palm-mutes.
Kan dit verder geen kwaad voor de OCD als ik deze gelijk aanzet met de warp factor?

Enige probleem is dat er nog een kleine ruis inzit als ik de snaren los laat maar kan ook aan de versterker liggen (oude laney) straks even aansluiten op de H&K vortex. Kijken hoe dan het geluid is.

mel-aers
13 november 2008, 12:51
Kan dit bijvoorbeeld al met een Boss DS of zijn er nog andere mogelijkheden om de OCD the boosten?

HaroldA
13 november 2008, 13:08
Kan dit bijvoorbeeld al met een Boss DS of zijn er nog andere mogelijkheden om de OCD the boosten?

Ik boost 'm met een ZVex Super Hard On clone (aka SHO; aka Flower Booster). Werkt perfect!

Nitefly7
13 november 2008, 13:35
Kan dit bijvoorbeeld al met een Boss DS of zijn er nog andere mogelijkheden om de OCD the boosten?

je hebt die Warp Factor toch al?

boosten met een distortion pedaal is een goede optie..

ik zou de OCD niet 'vervuilen' met een Boss DS..

als je slechts geld hebt voor een Boss DS, kun je best een DS-1 gebruiken, en die achter je OCD zetten, gain een beetje laag houden, volume wat hoger.. dan krijg je de 'gain/scheur' van je OCD en hoeft de Boss alleen nog maar extra te duwen...

een ander (en IMHO beter) pedaal voor weinig geld (misschien nog minder dan een DS-1) is de Digitech Bad Monkey...!

andere aanraders voor metal (je speelt hoofdzakelijk metal toch?) zou de Z.Vex Box of Metal zijn, de Boss ML-2 metalcore of MI Audio Tube Zone zijn..

Ik heb zelf veel plezier beleefd aan de combinatie OCD + Tube Zone..!

mel-aers
13 november 2008, 15:41
en als ik een blackstar er achter zet voor een heavy geluid ?

ellisvertellis
21 november 2008, 17:28
Halo,

Over die Delay even als ik mag;

Ben ook op zoek en ben voorlopig tevree met de Line6 DM4 wat distortion betreft. Heb ook een wah-pedaal, maar mis een goede delayer. Ik zie altijd de Carbon Copy verschijnen tegenover de Boss DD-reeks.
Waar komt het prijsverschil vandaan en als ik voor de Bosspedaal kies, welke van de DDs raden jullie het meest aan?
Alvast bedankt,

Grtz!!

Nitefly7
21 november 2008, 19:39
en als ik een blackstar er achter zet voor een heavy geluid ?

niet typen... spelen!

Nitefly7
21 november 2008, 19:40
Halo,

Over die Delay even als ik mag;

Ben ook op zoek en ben voorlopig tevree met de Line6 DM4 wat distortion betreft. Heb ook een wah-pedaal, maar mis een goede delayer. Ik zie altijd de Carbon Copy verschijnen tegenover de Boss DD-reeks.
Waar komt het prijsverschil vandaan en als ik voor de Bosspedaal kies, welke van de DDs raden jullie het meest aan?
Alvast bedankt,

Grtz!!

MXR-> Boss is kwalitatief geen verschil, Carbon Copy doet 'weinig', maar is wel erg lekker en goed...
Boss DD-reeks is uitermate flexibel en programmeerbaar, maar misschien te uitgebreid voor iemand die gewoon 'n lekkere delay wil..
Vlak ook de Digitech Digidelay niet uit, of de nieuwe Hardwire-serie...!

zelf heb ik al bijna 12 jaar een DD-5, en die werkt nog prima..!

ellisvertellis
22 november 2008, 00:12
Bedankt voor de reactie!
Meer en meer hoor ik ook de "true bypass"-term opduiken en hoe verschrikkelijk belangrijk die wel niet is om je oorspronkelijke signaal niet te vervormen (en dus te verslechteren?).
Voor zover ik weet heeft de Boss delayer (en ook andere merken) zo geen true-bypass. Ga ik daar dan eigenlijk wel iets aan hebben als amateur? En is het dus het extra geld waard? Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Groet,
Ellis

Mitch
22 november 2008, 00:24
Als je geen problemen hebt met de bypass van een Line6 multibak ga je al helemaal geen problem hebben met de bypass van een Boss pedaaltje.

Nitefly7
22 november 2008, 01:45
Bedankt voor de reactie!
Meer en meer hoor ik ook de "true bypass"-term opduiken en hoe verschrikkelijk belangrijk die wel niet is om je oorspronkelijke signaal niet te vervormen (en dus te verslechteren?).
Voor zover ik weet heeft de Boss delayer (en ook andere merken) zo geen true-bypass. Ga ik daar dan eigenlijk wel iets aan hebben als amateur? En is het dus het extra geld waard? Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Groet,
Ellis

de buffer-schakeling in een Boss pedaal vervormt je geluid niet, maar 'pept' het op; bij true bypass is er wel degelijk 'verslechtering', alleen hou je achter het pedaal hetzelfde geluid als ervoor..

12 TB-pedalen zal echter ook tot 'verlies' leiden..

voor de volgorde en als bijgelovige, heb ik een board dat begint met een buffer'd pedaal (Ibanez) en daarna door een aantal TB-doosjes gaat..
mijn laatste pedaal is een Boss;
ik zou kunnen zeggen dat ik 'm daar heb zitten om mijn geluid te bufferen, voordat het naar de amp gaat...

.... maar eigenlijk klinkt de delay op 't eind gewoon het best...