PDA

View Full Version : Univox / Melos mini fazer



macwilliams
12 november 2008, 06:51
http://www.univox.org/pics/effects/microfazer.jpg


Kan misschien iemand iets vertellen over de Melos mini fazer?
Hij is precies het zelfde als de Univox micro fazer zoals op het plaatje
Maar dan staat er melos op.

Ik heb al wel op het www gevonden dat het eerst melos heete en na 1976
is overgegaan naar de naam Univox.

Het is dus zo dat ik dit pedaaltje kan overnemen van iemand maar ik wil graag
weten hoe de kwaliteit is en natuurlijk wat het ongeveer mag gaan kosten?
Oftewel word het biefstuk of toch weer speklappen met kerst?


Alvast bedankt voor alle nuttige info:chicken:

Dirk_Hendrik
12 november 2008, 08:33
Enige verklaring voor het toevoegen van een enquete?


Dat "overgegaan" in Univox is een tricky bewering. Je komt dit soort meuk ook tegen onder andere namen (Jecks mini fazer), monacor etc:
http://filters.muziq.be/model/melos/minifazer

en daarmee smaakt het geheel meer naar een OEM achtig produkt waar een fabrikant z'n produktaanbod wil uitbereiden met een lijn effecten en een fabrikant vind die dat voor ze maakt met hun merknaam er op. Shin Ei was ook zo'n fabrikant

Mitch
12 november 2008, 12:35
De groeten met je enquete, dat soort onzin doe je maar in Off Topic. Het toevoegen van je volledige topictitel als label heeft trouwens niet veel toegevoegde waarde, labels zijn echt bedoeld als algemeen steekwoord en dit onderwerp is zó specifiek, dat komt er met de gewone zoekfunctie echt wel uit.

zoon van Piet
12 november 2008, 12:44
Precies.
Univox was een amerikaanse distributeur van muziekspul. Melos een europese - ik meen Duitse. Ze lieten spullen maken door japanezen en zetten daar hun eigen merknaam op.

Ik heb de melos.. helaas heeft die niet dat coole voetje!
Het is een heel aardig ouwerwets fasertje, dat volgens mij afgekeken is van de mxr phase 90. Hij klinkt wel wat minder dan de MXR, maar heeft wel datzelfde karakter. Persoonlijk vind ik het wel een aardig pedaal, maar ik zou er niet teveel voor betalen als ik jou was..
( en het is een tikkie een onhandig ding, dat je open moet schroeven om de batterij te vervangen en dat moeilijk om te bouwen is naar TBP, vanwege de op de print zittende schakelaar.)

DiscoFreq
12 november 2008, 12:50
Ik denk dat je zelf conclusies getrokken hebt uit dit lijntje op mijn pagina voor die Melos: "made by Univox after 1976"

Ik moet dat eens aanpassen, ik bedoelde gewoon dat al die pedalen van dezelfde fabrikant komen, enkel de merknaam verschilt. Wat ik niet bedoelde is dat die Melos ouder zou zijn dan de Univox versie.

Ik moet eens zien uit te vissen welk type PCB er het oudste is (via de potcodes): FA-1, PS-100 of PS-110.

Dirk_Hendrik
12 november 2008, 16:08
De groeten met je enquete, dat soort onzin doe je maar in Off Topic. Het toevoegen van je volledige topictitel als label heeft trouwens niet veel toegevoegde waarde, labels zijn echt bedoeld als algemeen steekwoord en dit onderwerp is zó specifiek, dat komt er met de gewone zoekfunctie echt wel uit.


liefje!! Denk om je bloeddruk!

macwilliams
12 november 2008, 19:36
Ok het naamverschil is mij nu duidelijk dank jullie voor deze uitleg.
Maar wat mag er op het prijskaartje staan? Bij Boss of ibanez enz enz
is het nog redelijkerwijs vast te stellen maar bij dit soort fabrikanten
voor mij in ieder geval niet.

Het was trouwens niet de bedoeling om iemand te ergeren en ik bied openlijk
mijn excuus aan een ieder die dat met gegronde redenen deed!

zoon van Piet
12 november 2008, 20:34
Op het prijskaartje moet staan: wat de gek ervoor geeft...

Ik zou zeggen: vijf tientjes.
als ik de mijne verkocht(*), zou ik zeggen: acht tientjes

(*: maar ik verkoop 'm niet)

Met die twee bedragen denk ik dat ik de waarde aardig bij de ballen heb. Maar heb je m al gehoord? en vind je m ook echt tof genoeg om te kopen?
want dat zijn wel criteria, de vintagewaarde is zeer relatief en ik zou m zeker niet als hebbeding/belegging aanschaffen.

interessander
12 november 2008, 21:12
Ik heb een tijdje de melos in mijn bezit gehad en die klonk best okee, niet dat ik hem je direct aan zou raden. Die van mij had wel wat last van een beetje 'bleed' in de uit-stand, dan hoorde je nog heel zachtjes het effect, maar dat kan uiteraard exemplarisch zijn...

Qua prijs zou ik rond de 40 euro denken.

strat58
14 november 2008, 09:47
http://www.univox.org/pics/effects/microfazer.jpg


Kan misschien iemand iets vertellen over de Melos mini fazer?
Hij is precies het zelfde als de Univox micro fazer zoals op het plaatje
Maar dan staat er melos op.

Ik heb al wel op het www gevonden dat het eerst melos heete en na 1976
is overgegaan naar de naam Univox.

Het is dus zo dat ik dit pedaaltje kan overnemen van iemand maar ik wil graag
weten hoe de kwaliteit is en natuurlijk wat het ongeveer mag gaan kosten?
Oftewel word het biefstuk of toch weer speklappen met kerst?



Alvast bedankt voor alle nuttige info:chicken:

Hoi ik heb er een gehad in the 70thies en heb die weer vervangen voor een Ibanez Phase Tone die op zijn beurt weer is vervangen door een MXR Phase 90. Klonk wel aardig alleen te weinig effect weet ik nog. Persoonlijk vind ik de Phase 100 en mooier effect. Zou voor die ouwe spullen niet te veel geld wegleggen, sommige zijn echt wel wat waard, maar overal gemeen is het oude troep met ruis en brom problemen en maar te zwijgen over het tone sucken, kun je krijgen voor een leuke prijs doen, maar meer dan 50 euro zou ik er niet voor over hebben. Niet alle pedalen die bekend zijn klinken ook echt goed, vaak klinkt onbekend spul veel beter, maar onbekend maakt onbemind. Bv heb een Bixonic Expandora gekocht omdat ZZ Top hem gebruikte, niemand kent het dus, niemand wil hem hebben, het is de beste transparante OD in de TS9 achtige range, maar onbekend dus.
Peace Strat58