PDA

View Full Version : Mic.advies, hardere stijlen



Rewind
12 november 2008, 02:23
Hey allemaal.
Een tijd geleden ben ik naast gitaarspelen ook gaan zingen. In m'n vorige bands wat backing dingen maar in m'n komende band zal ik waarschijnlijk lead op me gaan nemen. Ik ben vorig jaar zanglessen gaan nemen en hiervoor moet natuurlijk geoefend worden. Omdat ik graag zelf wil horen wat ik doe zoek ik hiervoor een geschikte microfoon.

Qua stijl zal ik 'm gaan gebruiken voor stijlen als post-hardcore en emocore, punkrock, tot misschien zelfs wat classic rock en popmuziek.
Vanwege de muziekstijl zit ik een beetje in dubio. Zangpartijen moeten mooi klinken, maar de microfoon moet ook hardere zang, screams en wat grunts aankunnen.
Ik denk dat t dus automatisch een dynamische zal worden.
Ik heb al effe de zoekfunctie gebruikt, maar op 'scream' en 'grunt' wordt niet heel veel gevonden.

Omdat ik zelf m'n stem nog beetje aan het ontdekken ben (ook of ik in staat ben buitenshuis met zingen door te gaan) wil ik er niet teveel geld aan uitgeven en zit qua budget in de sm58 regio.

Ik ben gaan kijken en heb een aantal opties gevonden.
- De sm58, vrij standaard, maar ben bang dat t m'n stem net iets teveel midlaag geeft.
- AKG D5, ik weet niet waarom, maar deze trekt me wel, gevoelsmatig. Heb 'm nooit gehoord.
- Senheiser E835/845 deze heb ik eigenlijk enkel nog voor spraak gebruikt, daar beviel ie wel. Ook goed robuust. Ook heb ik deze terug zien komen bij wat goede bands.
- EV ND 767 a. Voor mij onbekend.
- Audix OM2
- Audio Technica ATM410
- EV BLUE RAVEN

Als redelijk Beyer-fan heb ik ook interesse in de Beyer Opus 89 maar deze ligt toch boven m'n budget

haha, er is eigenlijk gewoon teveel beschikbaar, en ik wil niet blind zomaar iets kopen. Misschien zullen zelfs sommige condensators wel geschikt zijn.
Hebben jullie adviezen voor mij?

Resumé:
- Mannenstem
- óók hardere zang aankunnen (ik ga er niet enkel in lopen blèren)
- Thuisgebruik
- carioide/hypercarioide (voor als ik er toch oefenruimte/podium mee op ga)
- Niet te duur

schwalbe
12 november 2008, 08:19
Een condensator en grunten lijkt me geen briljant idee; te kwetsbaar.
De meeste solide uit het rijtje zijn de 58 en de Sennheiser e-serie; en als je stem veel laagmid heeft dan is de Sennheiser denk ik de beste keuze.
Een compressor op de zangkanalen is trouwens ook een goed idee bij afwisselend zingen en grunten/screaming.

Roman
12 november 2008, 08:36
Een condensator en grunten lijkt me geen briljant idee; te kwetsbaar.huh? Bij grunten komt niet veel druk vrij hoor.


Een compressor op de zangkanalen is trouwens ook een goed idee bij afwisselend zingen en grunten/screaming.Ik neem aan dat je de comp dan bij clean zang wil gebruiken. Grunten en screamen heeft weinig dynamic. En daarbij zul je dergelijke verschillende "vocals" toch wel op een exclusive track smijten, not?

DeiDRagonas
12 november 2008, 08:38
Niet moeilijk doen.. gewoon n Sm58 gaan halen is mn advies. Is veel beter weer te verkopen eventueel en heeft een mooie open sound. Dat midlaag ga je niet merken met grunten en screamen. Klinkt oneerbiedig, maar tis geen rocker science.. Een goeie operazangeres geef je een degelijke Neumann ofzo.. Een grunter kan het vaak doen met elke willekeurige mic die t nog doet.

De D5 heb ik.. Echter wordt nooit gebruikt op vocalen. Vind hem beter op drums (snare) en heel af en toe wil ik er nog wel eens een cab mee micen.

De Sennheisers vind ik persoonlijk ruk (in de meeste situaties). Vind ze in t algemeen gewoon een slecht geluid geven. Veel laag en midlaag en toch veel sneller feedback dan een Sm58 (die ook nog eens opener klinkt en ongeveer hetzelfde kost).

Beyers zijn idd over het algemeen erg mooie mics, net als Rode. Helaas zijn al mn Beyer Dynamics een keer gestolen door van die kutrappers.

Hoewel ik ook vaak nette verhalen hoor over de nwe Samson mics vind ik t het zelf helemaal niks.. Dun en iel zijn mn kernwoorden.

Ik zou btw gaan kijken voor n 2ehands.. Ben je veel goedkoper uit en een nette Sm58 kun je over vijf jaar nog verkopen waarvoor je hem ook gekocht hebt.

Succes, grt R!

guhlenn
12 november 2008, 09:20
Niet moeilijk doen.. tis geen rocker science..

Net wel natuurlijk !!! LMAO :D

bert k
12 november 2008, 12:29
SM58 is de meest voor de hand liggende keus. Als je hem net te warm in het mid-laag vindt, zou je de Beta58 kunnen proberen, die is iets helderder.

Rewind
12 november 2008, 15:35
De beta zat ik inderdaad ook al naar te kijken. Maar op de een of andere manier zit ie net boven een virtuelen budgetaire grens :(

pol
12 november 2008, 15:40
ik vind de gewone sm58 anders toch vrij snel feedbacken ?

op marktplaatst zat ook nog iemand die beta57A's redelijk goedkoop verkocht, is ook een optie.

bert k
12 november 2008, 15:55
Een sm58 is 99 euro, een Beta58 kost 169. Dat is toch nog wel een overzichtelijk bedrag?

Rewind
12 november 2008, 16:02
Als je het zo zegt valt het inderdaad mee :P, daarom zei ik al, "een of andere manier" "virtuele grens".
Zíe 'm echter net op marktplaats staan voor een bom minder duiten, dus zeker goede optie :).

Vind de beta sowieso een fijnere microfoon als de sm58

Nog andere adviezen naast de standaard sm58 of beta58? Feedback op de andere genoemde modellen?

Kim Wilson
12 november 2008, 16:11
Een sm58 is 99 euro, een Beta58 kost 169. Dat is toch nog wel een overzichtelijk bedrag?
Nou, da's wel bijna twee keer zo duur...

bert k
12 november 2008, 17:10
Ja, maar niet echt superduur. Als je dat niet kan betalen, dan vrees ik dat er weinig resultaat te boeken is voor een lager bedrag.

Rewind
12 november 2008, 17:40
Maar t was meer omdat, mocht het nou opeens verschrikkelijk tegenvallens als ik mezelf terug hoor, en ik besluit nooit meer m'n mond open te doen, ik geen 200 eu lichter ben zeg maar, daarom had ik de grens op zo'n 140/150 eu gezet en vooral naar mics in prijsklasse sm58 (100eu) gaan kijken. Terwijl ik denk dat ik toch altijd wel stiekem voor m'n eigen vermaak zal blijven zingen.

Als ik naar prijsklasse beta58 nieuw ga, dan is de beyer ook nog een interessante optie. Iemand daar ervaring mee?

Hoe zou het aflopen als ik toch besluit voor een grootmembraam condensator te gaan? Hier kan ik meer geld aan uitgeven, omdat ik die meer kan gebruiken. Maar zou die het wel aankunnen?

@ DeiDRagonas: Heb je de D5 wel eens gebruikt voor zang, of nooit geprobeerd? Hoe bevalt die mic overall?

DeiDRagonas
13 november 2008, 04:39
Grootmembraam condensator op vocalen zie je live vrijwel nooit natuurlijk en dat zal niet voor niks zijn. Gaat veel sneller stuk, heeft 48v voeding nodig.. Toch zal t misschien wel kunnen als je heeeel spaarzaam met je gainknopje omgaat. Ik denk wel dat je met de (hyper)nier karakteristieken van de meeste dynamische mics een heel stuk veiliger zit wat feedback betreft.

Wat betreft de opmerking dat een Sm58 snel zou feedbacken.. Heb ik geen last van gehad. Er zijn zeker betere mics, maar de Shures feedbacken bijv niet waar de Sennheisers dat vaak al wel doen.

De D5 heb ik zeker wel voor zang geprobeert. Vond het een ietsje goedkoop klinken, weinig laag en teveel mid. Voor andere doeleinden kan het btw een prima mic zijn. De mijne valt na jaren trouwe dienst wel haast uit elkaar.


Grt, Roy.

pol
13 november 2008, 08:16
sm58 feedbacked sneller dan audiotechnica atm41 bedoel ik. is zeker nog wel goed bruikbaar, anders zou het niet een van de meest gebruikte live mics zijn.

maar in die prijsklasse zou ik zeker audiotechnica eens proberen. ik vind die atm41 stukken beter dan een sm58.

guhlenn
13 november 2008, 08:19
De studio projects B1 valt binnen je budget. De moeite waard.

DeiDRagonas
13 november 2008, 09:36
+1 voor AudioTechnica inderdaad.. Erg goeie mics! Ook het enige exemplaar wat ik daarvan had is destijds bij een van die aardige rappers in de tas verdwenen. Grr..

R

Han S
13 november 2008, 10:23
de Shures feedbacken bijv niet waar de Sennheisers dat vaak al wel doen.


Dan heb je nog geen MD431 geprobeerd.

Een LCD op een podium kan prima met een zanger(es) die gewoon normaal zingt, wel met een spatkap dus, maar met een keiharde rockzanger lijkt het me een slecht idee. Membraan van 3 micron waar spanning op staat, zelfs de B1 zou ik er niet aan wagen. Je ziet vaak de Neumann KMS105 op podia en dat is toch echt een condensator, om het niet te hebben over de SM87 welke ook veel te vinden is op podia.


@Guhlenn: ik heb een CD voor je liggen.

MjS
13 november 2008, 10:53
De D5 heb ik zeker wel voor zang geprobeert. Vond het een ietsje goedkoop klinken, weinig laag en teveel mid. Voor andere doeleinden kan het btw een prima mic zijn. De mijne valt na jaren trouwe dienst wel haast uit elkaar.


Grt, Roy.

Volgens mij doelen jullie niet op dezelfde mic, want de D5 is nog maar een jaartje op de markt als ik het goed heb.

AKG site (http://www.akg.com/site/products/powerslave,id,980,pid,980,nodeid,2,_language,EN.ht ml)

DeiDRagonas
13 november 2008, 11:59
Dan heb je nog geen MD431 geprobeerd.

We hadden t hier over de ZANGmics uit de e-serie geloof ik (..iets met beter lezen blabla.. :cheerup:) Hoe heten ze ook alweer, e-815 t/m 845 ofzo?

En wat betreft de AKG D5.. Ik loop nu naar mn mickoffer en zal es checken, want ik zou zweren dat t een hele oude D5 is.

Edit: Excuus, tis een oude D80.. Lol, zat ik er maar 75 naast. En dan zeg ik net iets tegen Han over beter lezen... Beetje jammer. lol..

Grt Roy!

bert k
13 november 2008, 12:34
Een D80 is een cheapo rotding. Op zich klinkt hij wel aardig, maar hij is zo gammel als de pest. Die dingen waren destijds echte budgedmics, nog voor de Chinese invasie.
Een ATM41 heb ik ook, en is me altijd prima bevallen. Geen idee wat ie tegenwoordig kost.

DeiDRagonas
13 november 2008, 12:37
Zal wel, maar als t klinkt, klinkt het.. (niet voor zang dus).Verklaard misschien wel waarom ie zonder de nodige zorg uit elkaar flikkerd denk ik.

edit: Ik mic nooit de onderkant snare maar als ik het wel deed was de D80 altijd de best klinkende mic.

edit2: Wat zijn jullie ervaringen met de Sennheiser e-845 etc dan? Zelfde als bij mij?

R

Han S
13 november 2008, 12:38
Een D80 is een cheapo rotding. Op zich klinkt hij wel aardig, maar hij is zo gammel als de pest. Die dingen waren destijds echte budgedmics, nog voor de Chinese invasie.
Een ATM41 heb ik ook, en is me altijd prima bevallen. Geen idee wat ie tegenwoordig kost.

Ik heb eens van iemand een D90 gekregen, maar dat is helemaal niet zo'n verkeerd microfoontje.

bert k
13 november 2008, 13:20
D80 was ook geen slechte mic, alleen van goedkope materialen gemaakt. Niet echt geschikt voor lessen in een jongerencentrum waar ik toen werkte. Als je dan kijkt hoe stevig een sm58 in elkaar zit, dan maakt dat veel uit. Ik zou een D80 wel in een studio willen, maar niet voor on the road.

Thoom42
13 november 2008, 13:51
Mijn SM58's zitten vol deuken, krassen en putten, maar ze werken als gekke Henkies!

skanky
13 november 2008, 13:59
Mijn SM58's zitten vol deuken, krassen en putten, maar ze werken als gekke Henkies!
Ze kunnen heel veel hebben, maar je moet ze wel regelmatig schoonmaken. Een niet volgespuugde sm58 klinkt toch echt stukken beter dan zo'n jongerencentrumding waar de smaakpolitie niet vrolijk van kan worden.

bert k
13 november 2008, 14:51
Klein zijstapje. Die metalen bolletjes zitten na verloop van tijd vol deuken, zo gaat dat. Nou kost zo'n bolletje flink geld, maar er zijn ook zulke bolletjes van Samson, en die zijn veel goedkoper, en laten die nou ook op een Shure passen...:)

Kim Wilson
13 november 2008, 14:53
Maarja, dan staat er opeens Samson op je Beta58...

bert k
13 november 2008, 14:57
Bij een Beta valt het op, vanwege dat blauwe randje, maar hij is niet te onderscheiden van een sm58. Wel twee keer zo licht staaldraad, dat dan weer wel.

Rewind
13 november 2008, 15:13
Een D80 is een cheapo rotding. Op zich klinkt hij wel aardig, maar hij is zo gammel als de pest. Die dingen waren destijds echte budgedmics, nog voor de Chinese invasie.
Een ATM41 heb ik ook, en is me altijd prima bevallen. Geen idee wat ie tegenwoordig kost.

ATM41 is ook cheapo lijkt me? hij is 30,50 op ebay

bert k
13 november 2008, 15:28
Ik zag hem staan, dat is niet duur! Ik weet dat hij destijds duurder was dan een sm58. Ik heb er zelf een, en dat is een prima mic. Voor die prijs zou ik niet aarzelen, hup, kopen dat ding!

Die opmerking over de D80 ging echt vooral over de constructie, die was niet best.

Rewind
13 november 2008, 16:11
Tis inderdaad geen geld vergeleken met de klasse waarnaar ik aan het kijken was (inmiddels opgeschroeft naar ook de beta58 etc.)
Is alleen al beëindigd.

@DeiDRagonas: Zou jij niet eens moeten stoppen met die rappers???

Rewind
13 november 2008, 16:39
Voorlopig is de best genoemde optie denk ik de beta58?
Op gearslutz is een topic met ongeveer de zelfde vraag, en daar worden ook deze plus de audix om7 genoemd. Maar die gaat toch t budget te boven.
Ook een sm7 werd genoemd, maar is ook weer wat te duur.
Over de evolutionserie van senheiser is nog weinig gezegd. DeiDRagonas vond het niks. Hebben anderen hier een mening over? Ik heb ze wel live gezien bij bands waar ik naar luister.

Han S
13 november 2008, 17:40
Electro Voice maakt ook heel goede en betaalbare mics, ik weet zo niet welk type maar er was laatst iemand bij me en die was ex SM58 gebruiker en zeer tevreden over die EV.

DeiDRagonas
13 november 2008, 18:06
@DeiDRagonas: Zou jij niet eens moeten stoppen met die rappers???

Dat heb ik gelukkig inmiddels gedaan, je wilt echt niet weten wat n leipo's dat soms kunnen zijn. Boek je een rapgroep van vier personen.. Komen ze (letterlijk!) met ruim twintig man aanzetten die ineens allemaal gratis drinken moeten hebben.

En op 1 avond voor duizend eu aan mics kwijtraken is ook niet cool. Ik liep na de gig direct van FOH tafel naar het podium en daar aangekomen waren alle mics al weg. En dan staan daar dik twintig van die crimineeltjes die geen van allen wat gezien hebben. Gelukkig voor hun hadden ze die vriendjes bij hun, want waren het een mannetje of vijf zes geweest, was het knokken geblazen.

R

Rewind
14 november 2008, 14:50
Heey!!
De Senheisers zou ik niet durven omdat ik veel gemengde berichten hoor. (voor spraak vond ik ze ideaal trouwens, kon de eq bijna altijd recht laten staan). Electro Voice heeft mij als merk eigenlijk altijd een beetje tegen gestaan, weet niet waarom eigenlijk, misschien iets te americaans ofzo :P

Inmiddels heb ik een mooie deal weten te maken voor een Beta58.
Ga 'm maandag halen, tot die tijd moet ik t met m'n kleinmembraampjes doen :satisfie:

Dank jullie allemaal voor de tips!

bert k
14 november 2008, 14:51
Klinkt goed, post maar een foto/verslagje als je hem hebt.

Soulflyhigh
14 november 2008, 18:53
Heey!!
De Senheisers zou ik niet durven omdat ik veel gemengde berichten hoor. (voor spraak vond ik ze ideaal trouwens, kon de eq bijna altijd recht laten staan). Electro Voice heeft mij als merk eigenlijk altijd een beetje tegen gestaan, weet niet waarom eigenlijk, misschien iets te americaans ofzo :P

Inmiddels heb ik een mooie deal weten te maken voor een Beta58.
Ga 'm maandag halen, tot die tijd moet ik t met m'n kleinmembraampjes doen :satisfie:

Dank jullie allemaal voor de tips!
Ik heb onze grunter een paar keer door de Sennheiser E-series laten zingen. Best goed geluid alleen in onze oefenruimte (we spelen op volume 11) piepen als een malle waar de SM 58 zich goed staande houdt

Rewind
14 november 2008, 19:34
Oh, dat had ik niet verwacht van die mics, ze beweren zelf dat ze zo goed feedbackbestendig zijn.

Thoom42
14 november 2008, 20:37
Ja, beweren doen ze wel meer. Iedereen zal beweren dat ze de beste producten verkopen, maar dat is natuurlijk niet altijd waar.

DeiDRagonas
15 november 2008, 00:33
Ja, beweren doen ze wel meer. Iedereen zal beweren dat ze de beste producten verkopen, maar dat is natuurlijk niet altijd waar.

+1

Anders speelden we wel allemaal op BEHRINGER amps!!

:rockon:

lol.. R

dml
15 november 2008, 11:13
Ik gebruik al jaren een Sennheiser E855 naar volle tevredenheid. Onze zangeres een E865, ook naar volle tevredenheid en tevens geen last van feedback.

Ik snap niet waarom altijd maar klakkeloos een SM58 wordt aangeraden. Dat ding klinkt zo middelmatig, het ontwerp is bijna 30 jaar oud en nooit herzien. Ja, toevallig heeft hij zich bewezen als zeer betrouwbaar, roadproof en heeft hij het predikaat "altijd goed" maar qua klank is er zoveel mooiers te krijgen.

Het meerendeel der vocalisten is nog steeds niet doordrongen van het feit dat hun stem een instrument is die, net als elke andere muzikant, goed gereedschap moet hebben en ook de moeite moet nemen op zoek te gaan naar goed gereedschap dat bij hem/haar past.

bert k
15 november 2008, 16:14
Mmmmm.. je hebt een punt, op zich, maar als ik naar een sm58 luister dan vind ik hem echt niet middelmatig klinken. In vergelijking met een hoop andere dynamische mics is het nog steeds een van de betere. Ik heb echt geen hekel aan die klank.

Thoom42
15 november 2008, 18:36
+1

Anders speelden we wel allemaal op BEHRINGER amps!!

:rockon:

lol.. R

Haha! Inderdaad! Of op een Volcano gitaar:jam: ;)

Han S
15 november 2008, 18:40
Ben het wel met Bert eens, de 58 zal nooit briljant zijn, maar op de meeste stemmen altijd wel goed. Hij kost niet veel en is behoorlijk idiot proof. Een Beyer M88 klinkt beter, kan harder op de monitor, maar kost wat meer en die kun je beter niet laten vallen. Voor derest is er heel veel te koop in de lagere prijsklassen, maar de 58 heeft bewezen een goede microfoon te zijn.

Hij kan wat 'boxy' klinken op sommige stemmen, heeft hetzelfde kapsel als de SM57 en de SM7, die dan weer anders klinken en de SM7 kost een stuk meer, maar klinkt ook beter, maar is dan weer geen handmicrofoon.

Bands als Fleetwood Mac gebruikten de Sennheiser MD441 als vocal mic en die kost 750 euro, goeiemorgen.

bert k
15 november 2008, 19:35
, het ontwerp is bijna 30 jaar oud en nooit herzien. .
Daar wil ik nog wat over kwijt. Hij is dus wel degelijk herzien; dat werd de Beta58. Prima mic, die de SM58 had moeten opvolgen, maar de vraag naar het oorspronkelijke model was zo groot dat ze hem maar in productie gehouden hebben.

Microfoontechniek was in de jaren 60 al op grote hoogten. Net als gitaren trouwens, daar zijn ook nog een hoop modellen uit die tijd in omloop.

Han S
15 november 2008, 20:08
Daar wil ik nog wat over kwijt. Hij is dus wel degelijk herzien; dat werd de Beta58. Prima mic, die de SM58 had moeten opvolgen, maar de vraag naar het oorspronkelijke model was zo groot dat ze hem maar in productie gehouden hebben.

Microfoontechniek was in de jaren 60 al op grote hoogten. Net als gitaren trouwens, daar zijn ook nog een hoop modellen uit die tijd in omloop.

Het lijkt wel mijmeren Bert. :D Neumann kwam al in 1928 met een subliem klinkende condensatormicrofoon en in feite is dat kapsel tot op de dag van vandaag nog in gebruik in nieuwe microfoons. Ook de dynamische microfoon was in de jaren 50 al prima in orde en je hoeft een goed plan niet te veranderen.

DeiDRagonas
15 november 2008, 22:38
Ik kan niet anders dan zeggen dat ik t volledig met Bert en Han eens ben.. Veel minder met dml.

Wel leuk btw dat er ook een bericht komt van iemand die wel erg tevreden is over de Sennheisers. Ik merkte in de praktijk dat ik toch in negentig procent van de gevallen een 58 pakte. De Sennheisers gebruikte ik nog wel eens voor zangeressen met een krachtige (niet al te lage) stem. Zacht zingende personen was een hel daarmee. Ook de beta vond ik minder dan het originele ontwerp. De condensator variant (ik geloof de 87 ofzo) was voor mannenstemmen soms beter dan de 58, maar ik kan wel zeggen dat ik persoonlijk de 58 onovertroffen vind in zn prijsklasse!

Wat ik ook een erg (errrg) mooie mic vind is de KMS104 (handheld condensator mic) van Neumann. Wel ff een slagje duurder ook, maar nog te doen.


R

MjS
15 november 2008, 22:44
Bands als Fleetwood Mac gebruikten de Sennheiser MD441 als vocal mic en die kost 750 euro, goeiemorgen.

Weet je toevallig ook op welke platen dat was? Ben wel nieuwsgierig!

Han S
15 november 2008, 22:46
Weet je toevallig ook op welke platen dat was? Ben wel nieuwsgierig!

Kijk maar eens op joetoep naar Fleetwood Mac en de kans is groot dat je zo'n joekel van een 441 ziet voor dat kleine pijpmondje van Stevie Nicks.


http://goinglikesixty.com/wp-content/uploads/2007/09/nicks.jpg http://images.salon.com/people/bc/2001/06/05/stevie_nicks/story.jpg

MjS
15 november 2008, 23:05
Kijk maar eens op joetoep naar Fleetwood Mac en de kans is groot dat je zo'n joekel van een 441 ziet voor dat kleine pijpmondje van Stevie Nicks.


http://goinglikesixty.com/wp-content/uploads/2007/09/nicks.jpg http://images.salon.com/people/bc/2001/06/05/stevie_nicks/story.jpg

Thanks, nu je het zegt, inderdaad... Op joetjoep vaak lastig te zien wegens slechte opname of windshield, maar langwerpig + Fleetwood Mac zal al snel een 441 zijn lijkt me.

kevaho
15 november 2008, 23:26
Sorry, maar ik denk dat dit een Senheiser 541 Blackfire is...

MjS
15 november 2008, 23:30
Sorry, maar ik denk dat dit een Senheiser 541 Blackfire is...

Google zegt dat er niet zoveel verschil tussen zit, behalve dat het de bass-roll-off switch niet heeft. Google zegt ook dat Fleetwood Mac de 441 gebruikte. Ik vind hem op het plaatje in ieder geval sprekend op mijn 441 lijken.

Han S
15 november 2008, 23:31
Sorry, maar ik denk dat dit een Senheiser 541 Blackfire is...

Nee nee, Kevin, een 541 heeft een zwarte voorkant, de chroom punt is de 441. Ze klinken overigens hetzelfde, maar de 441 heeft de 5 stappen schakelaar, de 541 alleen het laag af filter.

http://www.coutant.org/md441u/md441u.jpg

MD 441

kevaho
15 november 2008, 23:42
ja, zou ook kunnen... Als ik drums opneem probeer ik de black fires altijd als eerste op de rack toms. Voor vocalen vind ik hem meestal wat hard precies.
In de stadsschouwburg waar ik werk hangen er zo standaard een 30 tal onder de portaalbrug. Hier dienen ze als ACS (akoestisch feedback systeem), maar dat werkt voor geen meter vind ik

Han S
15 november 2008, 23:54
ja, zou ook kunnen... Als ik drums opneem probeer ik de black fires altijd als eerste op de rack toms. Voor vocalen vind ik hem meestal wat hard precies.
In de stadsschouwburg waar ik werk hangen er zo standaard een 30 tal onder de portaalbrug. Hier dienen ze als ACS (akoestisch feedback systeem), maar dat werkt voor geen meter vind ik

Nee, niet goed, 'dat zou ook kunnen'. Het is gewoon een 441 want in de tijd dat Stevie Nicks zo'n lekker wijf was, was er nog geen 541 Blackfire.

Op de meeste stemmen is de 441/541 erg goed, het hoog is zachter dan een 421, hij is veel richtinggevoeliger, het laag is vetter en de OAR is mooier. Op toms vind ik de 421 mooier omdat die feller klinken en de 441 is gauw te boemerig op toms.

De 441 kwaliteit merk je pas als je extreme dingen gaat opnemen als een viool, dan komt zijn grote klasse pas echt naar voren, of zet hem maar eens voor een trompet.

guhlenn
17 november 2008, 08:37
Op toms vind ik de 421 mooier omdat die feller klinken en de 441 is gauw te boemerig op toms.

VAn de weke nog op een floor gebruikt. Ik hou van BOEM, en klonk echt super.

Rewind
17 november 2008, 08:53
Ik ga zo m'n beta58 ophalen:satisfie:
Nieuw voor onder de 100 euro nogwel

Nog 1 dingetje. M'n condensators haal ik na gebruik altijd netjes van het statief en stop ze terug in het koffertje. Is dit bij een dynamische ook nodig, of is dit overbodige luxe?
En tijdens het zingen, vooral bij hardere stukken, denk ik dat ik soms misschien met consumptie zing (niet heel overdreven, maar toch) een plopscherm voor een beta58 zetten is zeker beetje overdreven? :P

Oeps, dat waren 2 dingetjes.

DeiDRagonas
17 november 2008, 08:59
Mn mics gooi ik ALTIJD weer netjes terug in hun hoesjes. In principe zou t mss niet nodig zijn, maar waarom zou je het niet doen?

Dat je met consumptie zingt kan zo'n 58 wel tegen.. Plopkapje kan ook maar daar wordt het geluid iets doffer van. Zou ik niet doen btw...

R

Rewind
17 november 2008, 09:01
Ik moet gewoon m'n speeksel netjes onder controle leren te houden :P

DeiDRagonas
17 november 2008, 09:13
Ik moet gewoon m'n speeksel netjes onder controle leren te houden :P

Nee joh.. Dat is juist het leuke aan een EIGEN mic hebben.. Zit je niet in het kwijl van een ander. Je mic zal er verder echt niet stuk door gaan ofzo.

R

JeroenSchaaf
17 november 2008, 09:14
En mocht je eigen mic gaan stinken, even het kapje er af en zo in de vaatwasmachine!
:cheerup:

Alleen het kapje in de vaatwasmachine, niet de hele mic ;)

Rewind
17 november 2008, 09:16
godver, m'n vaatwasser is net van de week stuk gegaan ;)

Zit nog effe op internet te kijken hoe je nepperts kan herkennen, want opzich is het best raar dat ik een nieuwe beta58 kan kopen voor minder dan de helft van wat ie in de winkel kost...

DeiDRagonas
17 november 2008, 09:20
godver, m'n vaatwasser is net van de week stuk gegaan ;)

Zit nog effe op internet te kijken hoe je nepperts kan herkennen, want opzich is het best raar dat ik een nieuwe beta58 kan kopen voor minder dan de helft van wat ie in de winkel kost...

Ik had een tijd lang een adresje waar ik nieuwe sm58 voor 65,- eu kon kopen. Waar koop je hem dan, particulier ofzo? En wat kost ie?

R

Han S
17 november 2008, 12:32
Er zijn ook namaak 58's en 57's te koop die alleen een kenner van de echte kan onderscheiden.

Wat het kwijlen en kwatten betreft: dat vindt geen enkele microfoon gezellig, de 58 vangt het meeste wel op in het bolletje, maar soms zit er ook wel een korst op het diafragma en dan klinkt hij niet zoals het zou moeten.

Een (condensator)microfoon kun je na gebruik het beste even een paar uur in de stand laten, of gewoon permanent maar doe er dan een plastic zakje overheen met de onderkant gewoon open zodat de damp weg kan.

Rewind
17 november 2008, 16:52
Ik heb 'm! En het is een echte.
(onder andere te herkennen aan: De sticker en cablewrap in de doos, blauwe garantiekaart, goudkleurige xlr aansluiting met 'shure' onder pool 3 gedrukt, initialen van controleur op het kapsel, geel en groene draden vanaf het kapsel, strakheid van het logo etc.)
Helemaal nieuw netjes in doos.

Ik heb 'm inderdaad bij een particulier gekocht, die 'm weer van een faillisementpartij (schrijf je dat zo?) had maar er zelf niks aan had.

Als ik vanavond thuiskomt zal ik 'm meteen effe helemaal volschreeuwen :P

Rewind
17 november 2008, 17:01
...

Hij kan wat 'boxy' klinken op sommige stemmen, heeft hetzelfde kapsel als de SM57 en de SM7, die dan weer anders klinken en de SM7 kost een stuk meer, maar klinkt ook beter, maar is dan weer geen handmicrofoon.
...


Hoe kan het dan dat deze mics wel anders klinken, terwijl ze het zelfde kapsel hebben?

bert k
17 november 2008, 17:16
Heel in het kort: ander kapje erop. De akoestische eigenschappen van een mic worden voor een deel door het kapje veroorzaakt.

Han S
17 november 2008, 17:25
Juist! En de behuizing heeft ook invloed. Neumann heeft heel veel onderzoek gedaan naar de invloed van zo'n korf om het kapsel heen en bij een richtinggevoelige mic als de 57/58 komt het geluid niet alleen van de voorkant binnen.

Een SM7 heeft een totaal andere behuizinng en klinkt ook ernstig anders dan een 58, maar het is wel hetzelfde kapsel.

Rewind
17 november 2008, 17:26
Ok dan. Had verwacht dat het verschil tussen microfoon 'm juist in het kapsel zou zitten.

Rewind
17 november 2008, 22:34
wow, dat ding is nog best handgevoelig :o
Ik hoor de hele tijd gerommel door m'n opname

bert k
17 november 2008, 23:11
Snoer goed? Dat kan ook aardig rommelen.

Rewind
18 november 2008, 00:06
hmm ja nu je het zegt.