PDA

View Full Version : Beginnen met slappen



Megadeth22
11 november 2008, 22:30
1) Ja ik heb de zoekfunctie gebruikt! Sinds october 2007 geen topic gevonden hierover :p



Anyway, na het horen van een best gaaf funk nummer wil ik graag leren slappen op de basgitaar. Aangezien mijn soort muziek (herrie) dat niet echt doet kan ik alleen met vingers of met plectrum spelen. Ik neem aan dat er een bepaalde manier voor is, ook qua de houding van je hand?

Kortom, heeft u voor mij misschien tips en nog belangrijker makkelijke liedjes met slappen? Ik heb al Lenny Kravitz - Fly away waar een klein stukske in voorkomt, maar dat is alles. :satisfie:

Alvast bedankt!

Mr.Fingers
11 november 2008, 22:34
slap met een draaibeweging van uit de pols, hou de onderarm zo stil mogelijk. Probeer evenwijdig met de snaren te slaan, en demp de snaren die je niet speelt af met je linker hand, tot je "zuiver" kunt slappen (dwz steeds maar 1 snaar raakt, nl de juiste). En verder, veel doorbijtplezier, bloederige duimen & armkramp gewenst! Ohja, en gebruik het brugelement, met de toneknob een beetje teruggedraaid (slap klinkt niet echt funky op een precision met flatwounds merk ik zelf :D)

Megadeth22
11 november 2008, 22:46
slap met een draaibeweging van uit de pols, hou de onderarm zo stil mogelijk. Probeer evenwijdig met de snaren te slaan, en demp de snaren die je niet speelt af met je linker hand, tot je "zuiver" kunt slappen (dwz steeds maar 1 snaar raakt, nl de juiste). En verder, veel doorbijtplezier, bloederige duimen & armkramp gewenst! Ohja, en gebruik het brugelement, met de toneknob een beetje teruggedraaid (slap klinkt niet echt funky op een precision met flatwounds merk ik zelf :D)
ok thanks!
...Ik neem aan dat het niet slim is te beginnen met RHCP''s Higher Grounds met slappen? :chicken:

Mr.Fingers
11 november 2008, 22:51
probeer eerst een eenvoudig "funk" lijntje bestaande uit 3 noten, op 1 snaar. Een leuke is de outro van Promis Q van Daan (zo heb ik het geleerd). En omdat dit "riffje" op de hoogste snaren gespeeld wordt, kun je ook ineens leren "poppen" (de wijsvinger onder de snaar klemmen, en dan omhoog trekken, zodat de snaar tegen de hals kletterd)

G|-9-9--7-6-4------|
D|------------2-2--|

Megadeth22
11 november 2008, 23:00
probeer eerst een eenvoudig "funk" lijntje bestaande uit 3 noten, op 1 snaar. Een leuke is de outro van Promis Q van Daan (zo heb ik het geleerd). En omdat dit "riffje" op de hoogste snaren gespeeld wordt, kun je ook ineens leren "poppen" (de wijsvinger onder de snaar klemmen, en dan omhoog trekken, zodat de snaar tegen de hals kletterd)

G|-9-9--7-6-4------|
D|------------2-2--|
Poppen en slappen heb ik net even in 5 minuten geleerd (iig, ik krijg een goed slap en een goed pop geluid).
Moet nu stilletjes aan doen (de rest in het huis slaapt al) maar zal morgen zeker eens proberen :satisfie:

Wabbie
12 november 2008, 00:03
Goede lesmethode om te leren slappen is "Slap It". Staat vol met funky oefeningen en de techniek wordt er uitgelegd en er zit een cd bij met nummers die je kunt meespelen. Misschien een idee?

Kaboemba
12 november 2008, 12:14
Een draai beweging uit de pols ? ik vind het knap.
Snap wel wat je bedoelt maar die beweging komt toch vooral uit je onderarm.
Probeer trouwens het slappen vanaf het begin niet te overdrijven, oftewel niet hard/hoog vanaf je snaren.

teajay
12 november 2008, 12:55
en als je geen brugelement hebt, dan klinkt het niet leuk (tenminste bij mijn bas).