PDA

View Full Version : welk pedaal



Phv_strat
11 november 2008, 21:21
Gegroet iedereen,

ik zit met een klein probleem. Ik zou graag zo goed mogelijk het geluid in de stijl van Jimi Hendrix en SRV willen bekomen en aangezien ik mijn geluid - ik heb een fender pro junior, een mex fender strat en een turbotubescreamer - nog niet echt optimaal vind, ben ik nu van plan om nog eens een pedaaltje te kopen.

Alleen ben ik een leek op dat gebied en daarom vraag ik nu jullie goede raad, welke pedaal zou ik misschien nog kunnen kopen?

grts

Mitch
11 november 2008, 21:32
De beide heren hebben ontzettend veel verschillende sounds gebruikt. Je kan nu wah, vibe, leslie, fuzz gaan roepen maar niemand weet wat voor sound je nu bedoelt door twee artiesten te noemen. Probeer het nog eens, maar dan iets specifieker.

MarkV
11 november 2008, 21:54
SRV - ik heb een fender pro junior, een mex fender strat en een turbotubescreamer

Dat moet prima kunnen horen met je huidige setup, alhoewel ik die 'turboscreamer' niet ken. JH wordt wat lastiger, wel geluid (nummers van JH) zoek je?

Phv_strat
11 november 2008, 22:04
Euh, ja... Ik weet het niet goed, ik vind mijn geluid voor het moment nogal mager en ik zoek gewoon nog iets om het te verbeteren.
Om misschien iets specifieker te zijn, ik zoek iets voor hun bluesy dingen zoals red house, leave my girl alone,... dergelijke dingen.

Ook voor meer hendrix-achtige dingen zoals foxey lady zou ik graag willen weten welke pedalen geschikt zouden zijn.

Het is gewoon dat als ik mezelf film met gitaar en ik kijk naar de beelden, dan vind ik mijn geluid niet echt bijzonder.
Grts

Mitch
11 november 2008, 22:10
Het is gewoon dat als ik mezelf film met gitaar en ik kijk naar de beelden, dan vind ik mijn geluid niet echt bijzonder.

Sorry ik kan je nu even niet helpen maar dit is zó ontzettend grappig! :D

Phv_strat
11 november 2008, 22:16
Sorry ik kan je nu even niet helpen maar dit is zó ontzettend grappig! :D

Ja, is idd een beetje grappig uitgedrukt! Maar gitaargek als ik ben, zo verwoord ik mijzelf soms wat op een rare manier.
:D

Maar heeft iemand nog goed advies?

vulvasonic
11 november 2008, 22:35
Alles wat hierboven staat is waar, maar ik denk dat je het niet moet zoeken in pedaaltjes om die typische sound te benaderen. Het is namelijk voor het grootste deel hun manier van spelen dat voor het grootste deel verantwoordelijk is voor hun geluid.
Met de juiste techniek (en da's al moeilijk zat), een setje dikkere snaren en een versterker dat lekker clean kan, maar makkelijk opbreekt, kom je al een heel eind.

En als je dan toch per se een pedaaltje wilt kopen, denk dan aan de Dunlop Cry Baby (betaalbare wah wah). Vooral Hendrix maakte veel gebruik van het wah-wah pedaal. Zonder de wah zou een groot deel van zijn repertoire te vergelijken zijn met de bekende lul zonder knop.

the sure thing
11 november 2008, 22:59
Alles wat hierboven staat is waar, maar ik denk dat je het niet moet zoeken in pedaaltjes om die typische sound te benaderen. Het is namelijk voor het grootste deel hun manier van spelen dat voor het grootste deel verantwoordelijk is voor hun geluid.
Met de juiste techniek (en da's al moeilijk zat), een setje dikkere snaren en een versterker dat lekker clean kan, maar makkelijk opbreekt, kom je al een heel eind.

En als je dan toch per se een pedaaltje wilt kopen, denk dan aan de Dunlop Cry Baby (betaalbare wah wah). Vooral Hendrix maakte veel gebruik van het wah-wah pedaal. Zonder de wah zou een groot deel van zijn repertoire te vergelijken zijn met de bekende lul zonder knop.
Met een wah wah kom je al verder. Beide gitaristen die je noemt zijn beroemd om hun geluid, maar ligt bij deze gitaristen voor een heel groot gedeelte aan hun speeltechniek.

paulusdeBKB
11 november 2008, 23:11
Het is gewoon dat als ik mezelf film met gitaar en ik kijk naar de beelden, dan vind ik mijn geluid niet echt bijzonder.
Grts

Als ik dit zo lees, weet ik wel waarin je zou moeten investeren : een betere camera! :D

_M_P
12 november 2008, 09:17
ik denk dat deze jongen geholpen is met een een dunlop fuzz. Althans, als hij 'foxey' lady wil spelen.

Als ik het me goed herinner gebruikt Hendrix dat pedaal in 'foxey' lady.

Wat denken jullie?

EuroCinema
12 november 2008, 09:29
Die fender pro junior, heeft die reverb? Als je je sound "mager" vindt, zou je met een beetje reverb weleens geholpen kunnen zijn.

iWishmaster
12 november 2008, 09:44
Die fender pro junior, heeft die reverb? Als je je sound "mager" vindt, zou je met een beetje reverb weleens geholpen kunnen zijn.

Pro junior is een 'budget' tube amp, 15W met el84's: Heeft alleen gain en volume. Heb er nooit over gespeeld, maar gezien de opties / buizen die erin zitten denk ik niet dat het echt als een ouwe fender klinkt. Aan de andere kant lijkt me dat er wel gewoon een lekker geluid uit moet komen ...

marc_o
12 november 2008, 10:13
Zoek een goede overdrive en durf daar ook in te investeren. Ik zie te vaak dat men voor een budgetoplossing gaat en dat is niet de oplossing.
Probeer bij je favoriete gitaarboer een Barber Direct-Drive, een Visual Sound Jeckyll&Hyde en meer dikke pedalen. Neem je versterker mee!!! Het gaat erom dat het goed klinkt op jouw set. Een strat hebben ze vast wel hangen, dat gaat het probleem niet zijn. Wanneer je gaat testen op een andere versterker, bijvoorbeeld een marshall, dan klnkt het niet zoals thuis.
De rest zit in je vingers...

Nitefly7
12 november 2008, 11:25
Pro junior is een 'budget' tube amp, 15W met el84's: Heeft alleen gain en volume. Heb er nooit over gespeeld, maar gezien de opties / buizen die erin zitten denk ik niet dat het echt als een ouwe fender klinkt. Aan de andere kant lijkt me dat er wel gewoon een lekker geluid uit moet komen ...

zolang je 't ding maar over z'n nek laat gaan..!

Voor SRV/Jimi geluid zou ik geen pedaal kopen, maar beginnen met push-ups op je vingertoppen; zodat je zo snel mogelijk een .011, .012 of .013-snarenset op je gitaar kan zetten..



dit soort 'geluiden' krijg je (met huiskamervolume, wat de topic-starter waarschijnlijk nodig heeft) vooral met een versterker die al flink staat te blazen, en een setje .013 snaren (in Eb gestemd), of een setje .012...

op mijn 'Strat' ligt nu een Slinky Top/Heavy Bottom (.010, maar onderste 3 snaren hebben spanning van de onderste snaren van een .012-setje) en zonder versterker klinkt het al als een 'ding uit de 60s'...


Zoek een goede overdrive en durf daar ook in te investeren. Ik zie te vaak dat men voor een budgetoplossing gaat en dat is niet de oplossing.
Probeer bij je favoriete gitaarboer een Barber Direct-Drive, een Visual Sound Jeckyll&Hyde en meer dikke pedalen. Neem je versterker mee!!! Het gaat erom dat het goed klinkt op jouw set. Een strat hebben ze vast wel hangen, dat gaat het probleem niet zijn. Wanneer je gaat testen op een andere versterker, bijvoorbeeld een marshall, dan klnkt het niet zoals thuis.
De rest zit in je vingers...

Topic-starter heeft al een super tube screamer, dus qua 'apparatuur' is hij wel voorzien denk ik..
ik zou eerder gaan voor een loadbox of power-soak oplossing, 15watt is namelijk nog steeds gruwelijk hard... als de versterker van topic-starter PHV nu op een lager vermogen staat; krijgt hij eerder een amp die zelf al flinkt duwt..
de Tubescreamer zorgt dan voor het laatste beetje 'push'..

SRV-101/SRV-tip voor PHV_Strat:

Stevie had een (Fender) versterker, die al op quasi-oorverdovend volume stond (dus eerder op 11 dan op 3 zeg maar), de Tubescreamer (of dat nu een 808, 9 of 10 was maakt vrij weinig uit) duwde deze dan nog eens over de 'afgrond'... In combinatie met een in Eb gestemd stratocaster met .013-snaren, kreeg hij veel van zijn zo kenmerkende tones... Ook flink aanslaan helpt..!

Let maar eens op; als je goed luistert zit er ook weinig 'gain' of 'drive' in zijn geluid, het is vaak een dik geluid met een lekker 'randje'..

Het kopen van een pedaal levert in jouw geval maar een minimaal iets op; zolang je je versterker niet harder zet, blijf je vals-spelen..

John Mayer heeft de 'gain' of 'drive' knop van een tubescreamer of overdrive ooit beschreven als een 'cheat-knob' of valsspeel-knop; SRV = dikke snaren, felle aanslag en een versterker die op volle toeren werkt.. geholpen door een redelijk eenvoudige tubescreamer...

-------

maar als je het toch op de pedalenmanier wilt doen, dan zijn grote aanraders de:

MI Audio Tube Zone
Ibanez Sonic Distortion
Ibanez Tubescreamer (maar die heb je al!)


vervolgens moet je erop letten dat je dikkere snaren gebruikt, en vooral de drive/gain knop niet zo ver opendraait als de 'volume' knop...!

De Fulltone Fulldrive is ook een goed pedaal, maar voor jou niet zo geschikt denk ik; dit pedaal komt pas echt tot leven als je versterker (zelfs als is het ' maar' 15watt) richting stand 7, 8 of hoger gaat...!


ik denk dat deze jongen geholpen is met een een dunlop fuzz. Althans, als hij 'foxey' lady wil spelen.

Als ik het me goed herinner gebruikt Hendrix dat pedaal in 'foxey' lady.

Wat denken jullie?

SRV heeft nooit echt een fuzz-tone gehad, tenminste volgens mij niet op de opnames die de topic-starter bedoeld..
een fuzz-pedaal klinkt ook pas echt lekker op heftig volume vind ik...

marc_o
12 november 2008, 11:53
Ik ben het echt niet eens met het dikke-snaren verhaal. Ik weet wel dat iedere SRV-fan daarmee loopt te dwepen, maar die verschillen zijn marginaal....enj ik vind dat je gitaar er minder goed van gaat klinken, maar goed, dat is mijn mening.

Hendrikx heeft natuurlijk nooit een tubescreamer van dichtbij gezien, SRV wel. Ergens tussen die 2 sounds in heb je wel gewoon pompende buizen nodig en als je dat thuis niet kan bereiken door volumeproblemen, moet je gewoonweg een goede drive kopen. Een tubescreamer is géén goede drive, maar een boost om een vet signaal nog wat aan te dikken....dat doet ie goed, in ieder geval, mijn TS808 wel.

Nitefly7
12 november 2008, 12:08
Ja, is idd een beetje grappig uitgedrukt! Maar gitaargek als ik ben, zo verwoord ik mijzelf soms wat op een rare manier.
:D

Maar heeft iemand nog goed advies?

Mitch bedoelt volgens mij wat anders, wat grenst aan de beroemde uitspraak:
"Writing about music, is like dancing about architecture"..

in jouw geval zou het gaan om een variatie:
" het filmen van muziek, is zoiets als het... "



ik vind juist vaak dat als ik naar mezelf kijk op opnames, dat ik dan wel klink zoals mezelf, maar er juist helemaal niet uitzie, als ik tijdens het spelen denk.. !

klaarblijkelijk denk ik tijdens het spelen waarschijnlijk niet.... :gitarist:

Nielsje
12 november 2008, 12:37
ik zou eerder gaan voor een loadbox of power-soak oplossing, 15watt is namelijk nog steeds gruwelijk hard... als de versterker van topic-starter PHV nu op een lager vermogen staat; krijgt hij eerder een amp die zelf al flinkt duwt..
de Tubescreamer zorgt dan voor het laatste beetje 'push'..

Een powersoak.. alsjeblieft zeg, dat is juist iets wat je niet wil. Ik heb ze niet allemaal gehoord, maar ik vind het maar een hoop geld voor een 'zo-zo' oplossing. Volgens mij is de Weber attenuator wel een goeie, maar die heb ik nog nooit gehoord. Laat dan een goeie mastervolume inbouwen.



maar als je het toch op de pedalenmanier wilt doen, dan zijn grote aanraders de:

MI Audio Tube Zone
Ibanez Sonic Distortion
Ibanez Tubescreamer (maar die heb je al!)


Huh? Een MI Audio Tube Zone aanraden? Heb je die wel eens geprobeerd? Dat is een combinatie van een big muff & Zendrive. Een heel goed instelbare super muff als het ware. Lekker voor leadsounds, maar voor SRV? Of bedoel je de MI Audio Blues Pro?


SRV heeft nooit echt een fuzz-tone gehad, tenminste volgens mij niet op de opnames die de topic-starter bedoeld..
een fuzz-pedaal klinkt ook pas echt lekker op heftig volume vind ik...

Volgens mij sloeg dat weer op de Hendrix sounds. Toch zou ik de Dunlop fuzz links laten liggen. Te veel geld voor een pedaal wat niet echt goed klinkt (kwaliteit consistentie is om te huilen) neem dan een fuzz van een of andere 'boutique' /zelf bouwer, die zijn vaak stukken beter en goedkoper.

Mitch
12 november 2008, 12:54
Of bedoel je de MI Audio Blues Pro?

Dat lijkt me inderdaad een uitstekend idee voor de ideale SRV sound.

Hint, hint

Nitefly7
12 november 2008, 13:06
Een powersoak.. alsjeblieft zeg, dat is juist iets wat je niet wil. Ik heb ze niet allemaal gehoord, maar ik vind het maar een hoop geld voor een 'zo-zo' oplossing. Volgens mij is de Weber attenuator wel een goeie, maar die heb ik nog nooit gehoord. Laat dan een goeie mastervolume inbouwen.


nou ja, iets wat zijn 15w terugbrengt naar iets dat beter te 'handelen' is, mastervolume zou beter/goedkoper zijn.. ?
Op zich niet zo'n gekke gedachte van mij toch?

Ik heb ooit eens met een Koch Loadbox gespeeld, en moet zeggen dat mijn overdrive klanken wel meteen goed waren, daar de headroom wat ingeperkt werd en ik dus eerder dan 50w (Multitone) met boosts kon werken.. 1 of 2 watt was nog steeds snoeihard.. maar voor de 'feel' vond ik het wel geinig..

mijn idee voor powersoak->topic starter was, dat hij SRV/jimi geluid uit een versterker/gitaar-combinatie wil halen, die m.i. al best werkbaar zijn voor blues/bluesrock;

het is niet zoals de topics waarin de topicstarter met een 1-piece maple neck strat + Behringer amp, het geluid van Slash' LP/Marshall-combinatie zoekt..




Huh? Een MI Audio Tube Zone aanraden? Heb je die wel eens geprobeerd? Dat is een combinatie van een big muff & Zendrive. Een heel goed instelbare super muff als het ware. Lekker voor leadsounds, maar voor SRV? Of bedoel je de MI Audio Blues Pro?

Ik heb hier een Tube Zone voor m'n voeten liggen, en met een beetje volume en lichte drive (ergens tussen 9:00 en 10:00), krijg ik geluid dat voor mij wel het 'speelgevoel' voor bluesrock/blues.. Ik vind het een pedaal dat het 'Tubescreamer'-gat wel kan vullen..
De Muffs heb ik nooit geprobeerd, ik dacht dat die altijd erg donker ('muffig', toeval) of erg gainy-klonken.. De Tube Zone heeft eigenlijk alle soorten drive wel in-1.. Vind hem ook 'tube-achtiger' dan bijv. een OCD (wat ik nog steeds een wereldpedaal vind..)

De Blues Pro zou wat rustiger zijn, maar inderdaad ook een erg goede optie..
Ken 'm zelf niet..
Boss BD-2 zou ook nog kunnen..



Volgens mij sloeg dat weer op de Hendrix sounds. Toch zou ik de Dunlop fuzz links laten liggen. Te veel geld voor een pedaal wat niet echt goed klinkt (kwaliteit consistentie is om te huilen) neem dan een fuzz van een of andere 'boutique' /zelf bouwer, die zijn vaak stukken beter en goedkoper.
nee dat is waar, ging over fuzz..
Maar mijn interpretatie van de vraag van PHV-strat was hoe hij met een Pro Junier/Strat-combinatie een 60's (en later) Bluesy/bluesrock sound kon krijgen, in de lijn van SRV + Jimi..

SRV = dikke snaren, amp op hogere stand + tubescreamer (IMHO)
Jimi = octavia :gitarist: ;)

ik probeerde dit topic eigenlijk weg te sturen van de pedaalkeuze.. uit eigen ervaring (vaak gezien bij mensen om me heen) kan ik zeggen dat gitaar-kabel-amp vaak meer voldoening geeft dan weer 'dat ene pedaal' er tussen stoppen..
sterker nog, ik heb op het punt gestaan om mijn thuissetup te laten bestaan uit een EL84 amp (Pro Junior, maar stiekem toch mijn oude trouwe Koch Studiotone) en een Strat-achtige..
mijn Frankenstrat (japanse elementen) + Crybaby + Tube Zone is een combinatie die ik wel fijn vind voor mijn soort bluesrock/bluesy-probeersels..
en dan maakt de versterker ook niet eens zoveel uit; vaker speel ik via een M-audio Black Box, met een Deluxe Reverb of Bassman-model... !

Nitefly7
12 november 2008, 13:34
Ik ben het echt niet eens met het dikke-snaren verhaal. Ik weet wel dat iedere SRV-fan daarmee loopt te dwepen, maar die verschillen zijn marginaal....enj ik vind dat je gitaar er minder goed van gaat klinken, maar goed, dat is mijn mening.

Hendrikx heeft natuurlijk nooit een tubescreamer van dichtbij gezien, SRV wel. Ergens tussen die 2 sounds in heb je wel gewoon pompende buizen nodig en als je dat thuis niet kan bereiken door volumeproblemen, moet je gewoonweg een goede drive kopen. Een tubescreamer is géén goede drive, maar een boost om een vet signaal nog wat aan te dikken....dat doet ie goed, in ieder geval, mijn TS808 wel.

ok, I stand corrected.. ik ben alleen (te) vaak van mening dat dit soort topic-starters verdwaald raken in de zoektocht naar dat ene pedaaltje, terwijl ze 'n erg degelijke basis hebben in amp + gitaar..

(had ik maar een Pro junior + strat toen ik ooit begon..)

Dikke-snaren verhaal vind ik wel prima hoor, liever .010/.011 dan .009, maar dat is misschien erg persoonlijk... toch is verschil .009 -> .010/heavy bottom wel degelijk te voelen tijdens het spelen..

Pompende buizen is ook zonder drive te vinden.. maar ik ben het inderdaad met je eens dat het volumeprobleem/thuis/podium, eenvoudig is op te lossen met een goede drive..

in dat geval zou ik zeggen; Barber Direct Drive, misschien een OCD, een MI Audio Blues Pro, Boss BD-2... en stiekem toch wel de Tube Zone...

een goedkopere oplossing (flame suit on) zou ook de Digitech Bad Monkey zijn...

!

Phv_strat
12 november 2008, 16:51
Zelf gebruik ik .10 en .11 snaren van D'addario, dus dat lijkt mij al in orde.

Dan heb ik die dunlop fuzz eens opgezocht, welke mij nog een leuk speeltje lijkt en geschikt voor songs als purple haze, foxey lady. Of zou ik die maar laten en toch gaan voor iets anders? Zoals een reverb pedaal of dergelijke? Of een delay pedaal? (Kan trouwens iemand eens het verschil tussen reverb en delay uitleggen als er een is, voor mij is het namelijk allemaal een pot nat...)

Een wah is wel ongelooflijk vet, maar zie ik nog niet echt zitten, lijkt mij tamelijk veel geld voor iets waarvan ik denk dat ik er nog niet veel mee ga zijn.

En zou de jimi hendrix experience pedal niets zijn? Lijkt mij ook heel tof. (Maar misschien ga je met dit ding Hendrix te goed trachten na te apen?)

@nitefly: Nee, die uitdrukking kende ik idd niet!:D


Toch bedankt al voor de reacties, grts

kevervolks
12 november 2008, 17:22
Ik zou echt een reverb pedaal halen, in mijn ogen is dat echt een must voor blues....

Zonder reverb of delay klinkt het allemaal wat 'droog'

Het verschil tussen reverb en delay is moeilijk uit te leggen, ga naar de winkel en probeer wat pedalen zou ik zeggen.

- Reverb = galm
- Delay kan heel verschillende klinken, ligt maar net aan de instellingen, meestal klinkt delay als een soort echo (wanneer je bijvoorbeeld een akkoord aanslaat zal deze over ...ms nog een keer te horen zijn)

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is....:satisfie:

Nitefly7
12 november 2008, 19:44
ik zou die fuzz links laten liggen, als je dan toch echt een pedaal gaat halen.. :)

in jouw geval zou ik (voor een pedaal) gaan kijken of je de Digitech Bad Monkey, Boss Bluesdriver BD-2, Barber Direct Drive, MI Audio Blues Pro, MI Audio Blue Boy, Fulltone OCD, MI Audio Tube Zone (volgorde van goedkoper/toegespitst -> duurder en 'niet enkel-voor-blues'-pedalen)

na dat drive pedaal kun je inderdaad een galm of delay proberen..!

misschien kun je iets zeggen over je budget, want wah's zijn nu ook weer niet zo heel duur..

een goede drive is waarschijnlijk waardevoller voor je in het begin, dan een wah-pedaal..


Zelf gebruik ik .10 en .11 snaren van D'addario, dus dat lijkt mij al in orde.

Dan heb ik die dunlop fuzz eens opgezocht, welke mij nog een leuk speeltje lijkt en geschikt voor songs als purple haze, foxey lady. Of zou ik die maar laten en toch gaan voor iets anders? Zoals een reverb pedaal of dergelijke? Of een delay pedaal? (Kan trouwens iemand eens het verschil tussen reverb en delay uitleggen als er een is, voor mij is het namelijk allemaal een pot nat...)

Een wah is wel ongelooflijk vet, maar zie ik nog niet echt zitten, lijkt mij tamelijk veel geld voor iets waarvan ik denk dat ik er nog niet veel mee ga zijn.

En zou de jimi hendrix experience pedal niets zijn? Lijkt mij ook heel tof. (Maar misschien ga je met dit ding Hendrix te goed trachten na te apen?)

@nitefly: Nee, die uitdrukking kende ik idd niet!:D


Toch bedankt al voor de reacties, grts

_M_P
13 november 2008, 09:36
Laten we wel zijn, Hendrix gebruikte een fuzz. Ik snap derhalve niet zo goed waarom hij die links zou moeten laten liggen. Als hij een fuzz-achtig geluid wil, waarom moet hij dan een drive-pedaal aanschaffen?

Ik zou gewoon voor de fuzz gaan.

Nitefly7
13 november 2008, 10:14
Laten we wel zijn, Hendrix gebruikte een fuzz. Ik snap derhalve niet zo goed waarom hij die links zou moeten laten liggen. Als hij een fuzz-achtig geluid wil, waarom moet hij dan een drive-pedaal aanschaffen?

Ik zou gewoon voor de fuzz gaan.

hij is op zoek naar iets om zijn geluid dikker te maken om meer richting SRV én Jimi te gaan..

met een fuzz kan hij zeker Hendrix-dingen doen, maar SRV met een fuzz zou ik een beetje raar vinden..

hij wil geen fuzz-achtig geluid, maar door dit topic kan hij (en wij) wel verward worden om hem richting een fuzz te sturen...


ik zit met een klein probleem. Ik zou graag zo goed mogelijk het geluid in de stijl van Jimi Hendrix en SRV willen bekomen en aangezien ik mijn geluid - ik heb een fender pro junior, een mex fender strat en een turbotubescreamer - nog niet echt optimaal vind, ben ik nu van plan om nog eens een pedaaltje te kopen.

'het geluid in de stijl van Jimi Hendrix en SRV'... voor mij klinkt dat als een vet/heftig/vet heftig en dik blues/rock-geluid... oftewel iets dat een warme, tikje overstuurde en vooral dikke sound geeft..

ergo: drive pedaal i.p.v een fuzz..

als hij alleen Jimi-sounds zocht, dan zou ik een fuzz (evt. octave fuzz/octavia) en een uni-vibe achtig pedaal aanraden (Machinegun!), maar nog steeds in combinatie met een soort drive (ik ben nl. bang dat een fuzz op zijn huidige amp-afstelling ook niet zou klinken als iets dat dik en smerig-achtig zou klinken..)

en als hij alleen SRV-klanken zocht, dan zou ik vooral een drive pedaal (of 2..!) aanraden; bijvoorbeeld een Bad Monkey, Bluesdriver of Direct Drive....

off-topic: lof en eer voor het forumlid dat 'derhalve' in zijn posts gebruikt!

_M_P
13 november 2008, 11:11
Dank voor de lof en eer:)

Oké, als je het zo zegt ben ik het wel met je eens.

Dus @ phv strat: koop een fatsoenlijke drive!

Phv_strat
13 november 2008, 19:21
Wel nog een vraagje, ik had al vermeld dat ik een tubescreamer heb, is dat dan geen echte drive pedaal, of is deze meer bedoeld om een extra boost te geven?

Ik zie namelijk niet in waarom ik een bad monkey of bluesdriver zou kopen, omdat ik al een tubescreamer heb.

Grts

Nitefly7
13 november 2008, 23:56
Wel nog een vraagje, ik had al vermeld dat ik een tubescreamer heb, is dat dan geen echte drive pedaal, of is deze meer bedoeld om een extra boost te geven?

Ik zie namelijk niet in waarom ik een bad monkey of bluesdriver zou kopen, omdat ik al een tubescreamer heb.

Grts

zie Post Marc_odijk

Hendrikx heeft natuurlijk nooit een tubescreamer van dichtbij gezien, SRV wel. Ergens tussen die 2 sounds in heb je wel gewoon pompende buizen nodig en als je dat thuis niet kan bereiken door volumeproblemen, moet je gewoonweg een goede drive kopen. Een tubescreamer is géén goede drive, maar een boost om een vet signaal nog wat aan te dikken....dat doet ie goed, in ieder geval, mijn TS808 wel.

de hoeveelheid gain/rauwigheid van een TS is misschien niet genoeg om een basis drive-geluid te krijgen..
TS-achtigen klinken volgens mij gewoon echt goed als ze pompende buizen nog even aan te dikken..

vandaar de suggesties van een Bad Monkey, die levert IMHO wel een lekkere drive.. de BD-2 ken ik niet goed genoeg, misschien dat die inderdaad meer aan de TS-kant zit qua boost..