PDA

View Full Version : Nieuwe potmeters



LordThanatos
11 november 2008, 20:49
Ik heb krakende volume potmeters in mijn ouwe Gerrinez... Contact spray helpt niet meer, de plank is ook al gauw 30 jaar oud...

Mijn vraag is: wat voor potmeters moet ik erin zetten? Er staat helaas geen letter informatie op die dingen...

Hier een linkje naar een foto, voor zover dat helpt: FOTO HIER (http://www.lordthanatos.com/LT/potentio.jpg)

Er zitten single coil soapbars op, kan ik er 250 KB lineaire potmeters in solderen?

Alle info en tips zijn welkom!

pasqual
14 november 2008, 21:06
als je de potmeters er ff uithaalt zal er ergens wel opstaan wat de waardes zijn. waarschijnlijk 250k -B - voor volume en 250k - A - voor de tone.
of was het nou andersom? in ieder geval zal het er op staan.

groeten Pasqual.

snaarplukker
14 november 2008, 23:39
Als je een universeelmeter hebt kan je het opmeten. Helemaal naar rechts draaien en meet op de lipjes 1 en 3 of helemaal naar links draaien en meet op lipjes 1 en 2.

Cees

pasqual
15 november 2008, 09:54
Als je een universeelmeter hebt kan je het opmeten. Helemaal naar rechts draaien en meet op de lipjes 1 en 3 of helemaal naar links draaien en meet op lipjes 1 en 2.

Cees

meet je dan de weerstand of dat het logaritmisch is of lineair?
de waarde staat er toch op? en ook A- of B.

groeten Pasqual.

piezo
15 november 2008, 10:26
Er zijn geen duidelijke internationale afspraken over potcodes A en B. Om het zeker te weten moet je het volgende doen:
1) Maak alle draadjes los.
2) Zet de potmeter enigzins nauwkeurig in de middenstand.
3 Meet over de buitenste aansluitingen de totaalwaarde.
4) Meet vervolgens tussen middenaansluiting en één van de buitenste aansluitingen. Is die waarde pakweg 10-15% of 85-90% van de totaalwaarde, dan is het een logaritmische pot. Is het ongeveer de helft van de totaalwaarde, dan is het een lineaire pot.

pasqual
15 november 2008, 17:11
oké, bedankt.

klinkt als een goede methode.

groeten Pasqual.