PDA

View Full Version : onderhoud gibsons



ben79
11 november 2008, 16:22
Ok, ik zit hier met een LP custom en een SG supreme.
Na heel wat reps en optredens wordt het dringend eens tijd voor een goede onderhoudsbeurt.
Daarom vroeg ik me af waar je best deze gibsons mee oppoetst, want niet alles is evengoed voor de gitaren dacht ik..
en hebben jullie evt nog belangrijke tips?

Of zou ik ze gewoon binnendoen bij jukebox ofzo?

Mr.Fingers
11 november 2008, 16:23
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/8/2/8/370828.jpg

Dit setje kopen, kom je jaren mee toe, en is van Gibson zelf (ik heb het ook)

Squier4ever
11 november 2008, 16:24
er is vast wel een polijstmiddel te krijgen, zoek maar eens op de zoekfunctie. verder ben ik van mening dat gitaren niet gepoetst mogen worden.

Nielsje
11 november 2008, 16:29
Een doekje.

Mr.Bluesbreaker
11 november 2008, 16:31
Wat ik zelf gebruik:

-Snaren : GHS Fretfast
(vaak na gigs, veel zweet; koekt aan en je snaren voelen als schuurpapier)

-Body: GHS Guitargloss
Vooral de dikke poly finish op een Les Paul ziet er niet uit qua vingervlekken, helemaal mijn zwarte Les Paul. Mijn strat en telecaster doe ik zelden, zien er ook wat gehavend uit en hebben minder last van vingervlekken.

-Toets: (rosewood) Dr. Keyser Lemon Oil. Als je toets heel erg vies is, eerst reinigen met een beetje alcohol. Daarna de toets eens in het jaa rongeveer eens een lekkere beurt met limoenolie, anders droogt het wat uit.

-Fretten: heel erg fijn staalwol. Na verloop van tijd slaan je frets dof of zelfs groenig uit, en merk je zelfs dat bij bends en vibrato de snaar over de fret heen "schuurt" in plaats van lekker glijdt. Maak ze hier eens mee schoon (wel de toets eerst afplakken!) en het ziet er weer stukken beter uit, en het speelt ook lekkerder.

Nielsje
11 november 2008, 17:11
-Snaren : GHS Fretfast
(vaak na gigs, veel zweet; koekt aan en je snaren voelen als schuurpapier)

Heb jij dan niet de ervaring dat je toets zo'n 'vetplek' wordt?


Maak ze hier eens mee schoon (wel de toets eerst afplakken!)

Wat ik gedaan heb: Neem een oud pasje (zoals verlopen ANWB pas oid) en een stanley mes, en snij dan een sleuf in de pas, die precies om de fret heen valt. Op deze manier heb je een goedkope, doch zeer bruikbare toetsbeschermer. Gaat een stuk sneller dan het afplakken van je hele toets ;). Nog wel even je elementen afplakken tegen het staalwol (magnetische toelie).

Succes!

Mr.Bluesbreaker
11 november 2008, 17:17
Heb jij dan niet de ervaring dat je toets zo'n 'vetplek' wordt?

Klopt. Wat je dan het beste kan doen; even wat spanning van de snaren afhalen, snaar optillen die je insmeert, naderhand spanning er weer op.


Neem een oud pasje (zoals verlopen ANWB pas oid) en een stanley mes, en snij dan een sleuf in de pas, die precies om de fret heen valt. Op deze manier heb je een goedkope, doch zeer bruikbare toetsbeschermer.

Goeie tip! Scheelt inderdaad per keer zeker een minuut of 10 en een hoop gepruts.

ben79
11 november 2008, 17:37
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/8/2/8/370828.jpg

Dit setje kopen, kom je jaren mee toe, en is van Gibson zelf (ik heb het ook)

enig idee waar ik deze kan bestellen?

en wat gebruiken jullie voor de gouden hardware netjes te maken?

Mr.Fingers
11 november 2008, 17:39
dit hadden ze gewoon in de gitaarwinkel bij mij

robzilla
11 november 2008, 17:49
enig idee waar ik deze kan bestellen?

en wat gebruiken jullie voor de gouden hardware netjes te maken?

thomann.de heeft het sowieso.

Ik zit net eens naar mijn fretboard te kijken en na 5 jaar is dat ook wel eens handig om schoon te maken denk ik.. ;)

kalmah
11 november 2008, 17:58
Heb t ook gdaan met citroensap.. uit zo'n geel bolletje :satisfie:

Werkt wel goed. Kan geen kwaad lijkt me?

En de lak gedaan met wax.. kan dit kwaad? zelfde spul als op auto's gebruikt wordt. Is heel mooi gworden, dat wel..

ieme
11 november 2008, 18:07
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/8/2/8/370828.jpg

Dit setje kopen, kom je jaren mee toe, en is van Gibson zelf (ik heb het ook)


kun je hier ook epiphone en tokai les pauls mee schoonmaken?

Mr.Fingers
11 november 2008, 18:16
Ik kuis er zelfs m'n Fenders mee ;)

Orpheo
11 november 2008, 18:39
ik doe het gewoon met de gibson-toetsschoonmaker. het spul op je toets is slopend, maar voor nitro kan het makkelijk (raar maar waar, was advies van peer dellen), maar ik heb het eigenlijk nooit nodig. gewoon een droge of heel licht vochtige doek, en klaar.

ben79
11 november 2008, 18:48
en de gouden hardware (vooral elemente)

Orpheo
11 november 2008, 18:51
niks mee doen. je poetst het goud er alleen maar af.

Agent_Smith
11 november 2008, 20:27
en de gouden hardware (vooral elemente)


Dat ga je niet mooi houden op termijn.