PDA

View Full Version : Sound van George Benson



Shaggy
11 november 2008, 14:40
Sinds ca 2 weken heb ik een 2ehandse ibanez af75bs, een el cheap hollow body welke van toch wel degelijke chinese makelij.

Gisteren beluisterde ik een dvd van george benson en zijn sound klinkt hollig met mids en veel punch. Je kunt het op youtube beluisteren, zijn optreden uit 1984 in montreux .

Mijn ibbie klinkt wollig dik, ook wel helder maar helemaal niet punchy en de mids komt niet eens de buurt van zijn sound. Ik hoef ook niet exact zijn geluid te hebben maar wil wel wat meer mid.

Ligt het misschien aan mijn setup? Ik heb tot nu alleen de gitaar op een epi valve jr via een gt6 bespeeld, misschien moet ik hem eens direct bespelen via een transistor wat meer schikt voor jazz.

Wat kan ik pimpen aan een hollowbody? Welke elementen voor een betere mid.

nevyn292
11 november 2008, 14:59
haal die GT6 er eerst eens uit

en die ibanez is een prima gitaartje, veranderen naar zwevende pups lijkt me daarvoor iets te radicaal

Shaggy
12 november 2008, 12:09
update:

De gt6 stond natuurlijk op de strats afgesteld. Ik gebruik nu een jc120 als pre en met de eq en sub eq een jazz-sound gekregen.

Ik heb flatwounds thomastik infeld 0,13 8-o gehaald ter vervanging van DR 0,10, vanavond erop gooien en kijken wat dit doet.

EuroCinema
12 november 2008, 14:43
Ik zou zeggen: zet de amp-simulatie uit en gebruik alleen de EQ om wat mids te boosten. Dikkere snaren en vooral flatwounds is een goeie zet, maar .13 is wel erg radicaal. Ik verwacht dat je je halspen moet bijdraaien en je topkam moet bijvijlen om er uberhaupt een bespeelbaar resultaat mee te krijgen.

Shaggy
12 november 2008, 16:11
Hoi EuroCinema thnx voor je reactie,

De halspen komt wel goed, ik ga ervan uit dat het ietsjes strakker aandraaien voldoende zal zijn. Ik zal ook meer ruimte tussen snaren en frets nodig hebben. De brug kan ik anders iets hoger zetten.
Ik heb niets eens gedacht aan de topkam .. shit .. ik hoef toch geen tremolo te gebruiken en benden gaat heel zwaar worden met .13 :D .. maakt het dan nog iets uit ?

Bij het vijlen, alleen iets breder, toch niet dieper?

449
12 november 2008, 20:36
ibanez af75bs ken ik niet, maar volgens mij is dat een ander type gitaar dan een GB10 waar George Benson op speelt.
Waarschijnlijk heeft is de AF gelamineerd, terwijl de GB10 een massieve gitaar is met een relatief klein body.
De gitaar zelf klink dus al anders.
Verder is het ook de manier van spelen die het geluid beinvloed.

EuroCinema
12 november 2008, 22:01
Hoi EuroCinema thnx voor je reactie,

De halspen komt wel goed, ik ga ervan uit dat het ietsjes strakker aandraaien voldoende zal zijn. Ik zal ook meer ruimte tussen snaren en frets nodig hebben. De brug kan ik anders iets hoger zetten.
Ik heb niets eens gedacht aan de topkam .. shit .. ik hoef toch geen tremolo te gebruiken en benden gaat heel zwaar worden met .13 :D .. maakt het dan nog iets uit ?

Bij het vijlen, alleen iets breder, toch niet dieper?

Dat klinkt logisch maar weet ik niet precies, ik ken iemand die dat heel goed kan die het voor me doet. Maar mijn nieuwste gitaar was in de winkel afgesteld op .9 en om naar .11 te gaan was best even werk aan halspen en topkam nodig. Er is volgens mij wel een bepaalde behendigheid nodig om zo'n sleufje alleen in de breedte uit te vijlen (en het juiste gereedschap natuurlijk). Anders even vragen in het zelfbouw-subforum, die gasten draaien er hun hand niet voor om. Het maakt in elk geval zeker wel uit. Je snaren ontstemmen snel als ze te strak klem zitten (blijven hangen en schieten dan ineens door) en ik heb meegemaakt dat de lage E en A veel te hoog kwamen te liggen omdat ze op ipv in de sleuf lagen.

the sure thing
13 november 2008, 12:45
Dikkere snaren is niet het antwoord. Eerst wat verdere vragen: Je noemt de JC120 in je mail... Bedoel je de Roland JC 120 versterker of bebrijp ik je niet goed? En je hebt ook de Epiphone Valve Junior als versterker?

Shaggy
13 november 2008, 13:15
Dikkere snaren is niet het antwoord. Eerst wat verdere vragen: Je noemt de JC120 in je mail... Bedoel je de Roland JC 120 versterker of bebrijp ik je niet goed? En je hebt ook de Epiphone Valve Junior als versterker?

De jc120 van roland als preamp in de gt6 daaronder compressor, een eq en daaronder weer een sub-eq, en die gaat in de epi valve jr met een jj12at7 en een el84 => 8 ohm framus 212 met v30

dat is de setup.

the sure thing
13 november 2008, 14:44
... en als je nou eens je gitaar direct in de JC 120 stopt en verder alles weglaat? De Roland JC120 is op zich een OK versterker om cleane jazz mee te spelen. De Epi valve JR lijkt me niet de meest geschikte amp voor jazz.

Ik heb de JC 120 jaren lang gehad en op zich wel leuke versterkers voor Jazz. alleen in een band prik je niet altijd even goed door de mix, zoals ze dat hier verwoorden.

EuroCinema
13 november 2008, 16:11
... en als je nou eens je gitaar direct in de JC 120 stopt en verder alles weglaat? De Roland JC120 is op zich een OK versterker om cleane jazz mee te spelen. De Epi valve JR lijkt me niet de meest geschikte amp voor jazz.

Ik heb de JC 120 jaren lang gehad en op zich wel leuke versterkers voor Jazz. alleen in een band prik je niet altijd even goed door de mix, zoals ze dat hier verwoorden.

Hij heeft geen JC-120, alleen een multi-effect met een digitaal model daarvan. Verder is .13 wel erg heftig, maar met minder dan .11 flatwounds een Benson sound krijgen lijkt mij vrijwel onmogelijk. Ik weet eigenlijk niet waar de TS daarvoor mee speelde.

the sure thing
13 november 2008, 17:25
aaah.... dat verklaart een hoop. Ik heb een Gibson ES 335 en een 0.11 setje snaren (of is het 0.011?). Anyway, ik kan op veel versterkers wel "de punch" van George bereiken. Nou bezit ik verre van zijn techniek natuurlijk. Ik denk dat een groot deel van de punch niet gehaald wordt door de GT6.

Ik zou de gitaar rechtstreeks in de Epi Valve JR en dan de toonknop van je gitaar een beetje dichtdraaien, nog de meeste kans geven. En anders wordt het een andere amp....

Shaggy
14 november 2008, 13:29
hey guys, ik speelde hiervoor op .10 DR, een setje wat ik over had. Ik gebruik dr vanwege het gevoel van de snaren maar vooral de extra mellow wat dr onderscheid van de rest. Voor een hollowbody vind ik het maar niks. De thomastiks zijn echt top, alleen ontstemt mijn gitaar sneller, maar dat had eurocinema mij al voor gewaarschuwd, is ff kut nu maar het vijlen komt later zeker aan de beurt.

De thomastiks gaven direct een voller geluid en de attack klonk alleen door snarenwissel ietsiepietsie meer punchy. Benden gaat heel zwaar op de e en b en de g krijg ik alleen een halve noot. Akkoorden moet ik harder indrukken, de kracht heb wel, ook soepel en niet krampachtig, alleen de conditie niet.


De GT6 is inderdaad een hele grote dynamiek/tone zuiger. Ik krijg er echter wel hele toffe sounds uit. Volgend jaar komt er een pedalboard met losse pedalen dus, maar voorlopig even sinterklaas, kerst, oud/nieuw en de fiscus overleven en dan zien we volgend jaar wel weer.


Ik denk dat de el84 ook schuldig is aan het ontberen van de punch en mids, en al helemaal een strakke laag. Ik heb op de deville ook el84 met yellow jackets. Ik dat dat ik maar de 5881 6l6 terugplaats en dan ga kijken wat het verschil is op de deville.

@ surething Wat voor andere amp trouwens, sessionette, polytone?

Shaggy
14 november 2008, 15:16
hier een soundsample van alleen de ibbie en de gt6 .. zonder amp dus

dit is een dedicated bank voor de ibbie


http://www.box.net/shared/de9fjttimx


let aub niet op het slordige spel, ik moet echt wennen aan .13 :)

the sure thing
14 november 2008, 19:12
Tsja, leuke sound, maar de punch zit er niet in! En een beetje TE helder.... Maar goed: Good ol' George heeft natuurlijk een hele studio incl. personeel om z'n geluid vast te leggen.

the sure thing
14 november 2008, 19:15
Kijk en luister: net gejat van offtopic "ademnood" maar in dit geluidsfragment zit al meer PUNCH:

http://www.box.net/shared/5dg647vjvl#ademnoodrefreinintro

Shaggy
15 november 2008, 01:08
Nu ik het zo even terug hoor is dat waarschijnlijk mijn slechtste sample ooit.

De boosdoener is de epi valve jr. Hij heeft te weinig ballen, de fender deville, zonder gt6, geeft me met de juiste eq-setting bas 3, treble, 6 mid 6 een hollig jazzsound met mid en punch. Nu alleen een nr van george benson fatsoenlijk kunnen spelen en ik ben er.

arjanb01
15 november 2008, 09:37
Volgens mij heeft Georgie Benson een Fender Twin Reverb als amp voor zijn live gigs.
Ik denk dat je helemaal niet moet gaan werken met multi fx apparaten rechtstreeks via de pa.
Gewoon je gitaar-buizenamp (het liefst een Twin Reverb achtige amp) en speulen maar.... of zit ik er heel ver naast ?