PDA

View Full Version : slagplaat uit celluloid



stijnkenens
10 november 2008, 23:53
Een paar jaar geleden een oude gibson L30 uit 48 op de kop getikt op ebay.com en naar antwerpen laten vliegen.
Gitaartje was total loss, onbespeelbaar, slechte lak, heel veel barsten, kapotte stemmechaniek enz.
Ook de originele slagplaat was aan het uiteenvallen (komt wel vaker voor bij celuloid)
Dat is ook een van de redenen waarom stewmac en andere, het goedje niet meer in een vliegtuig mogen steken (hazardous material, uitloper van 9/11, ook de gitaar wereld werd er door getroffen) hoewel mijn gitaar met celluloid slagplaat gewoon in een kartonnen doos door de post aan mijn deur werd afgegeven.

Nu de gitaar weer bespeelbaar en volledig hersteld is, wil ik ook terug een slagplaat erop, en ben dus opzoek naar een celluloid leverancier in belgië/nederland, ... Als het maar niet op de vlieger moet.

Alvast bedankt

stijn

foto's volgen, eerst eens uitpluizen hoe het moet.

stijnkenens
11 november 2008, 00:33
foto's van de L30 zoals ik ze gekregen heb (foto's zijn van de verkoperhttp://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/L30/tekoop-frontfull.jpg)

hieronder zie je de uiteenvallende slagplaat.
http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/L30/tekoop-breedteupperbout.jpg

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/L30/tekoop-kopfront.jpg
Andere foto's volgen nog.

barno
11 november 2008, 02:53
*slik*
ik hoop dat je deze gitaar mooi gerestaureerd krijgt, wat een ongelooflijk vet ding! (neen, geen idee over celluloid)

stijnkenens
12 november 2008, 00:23
Ze is reeds gerestaureerd, en heeft van verschillende vrienden een goede respons gekregen.
http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/L30/DSC00745.jpg

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/L30/binnenblokskes.jpg

Nu begeef ik mij op gevaarlijk terrein, een gitaar van 1948 afschuren en opnieuw lakken. Het was nodig, de lak verpulverde als je ze aanraakte, dus: onbespeelbaar. Heb gezien dat de L30 ook in zwart bestond, dus dat is het geworden.

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/L30/DSC01897.jpg

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/L30/DSC01939.jpg

Dan politour erover, heb pas later een adres gevonden van iemand die nitrocelulose spuit, dat is voor een volgende project.

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/L30/DSC03931.jpg

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/L30/DSC03938.jpg

Ze heeft een heel grappige contour, heel klein eigenlijk.

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/L30/DSC03950.jpg

barno
12 november 2008, 00:34
mooie restauratie, al vind ik het wel doodjammer van de originele sunburst.

stijnkenens
12 november 2008, 09:23
De lak was helemaal om zeep, de schollen zaten enkel in het midden nog vast (heb er geen foto's van, jammer) waardoor ze gewoon van de gitaar sprongen als je ze aanraakte.
De beslissing om de lak te restaureren heb ik heel lang uitgesteld, nitrocellulose is niet iets dat je 'gewoon' even hersteld.
Van alles gehoord over aceton, thinner sprayen, paraloid B72, ... allemaal trukjes om de schollen te fixeren, maar het leek mij allemaal te chemisch en giftig, nu wil ik het misschien wel eens proberen, het atelier waar ik nu werkt heeft een degelijke solventen afzuiging, dus als iemand nog een oude gitaar met een beetje waarde heeft liggen :-)

Nu is ze zwart gebeitst en gepolitoerd, ze is er redelijk mooi van onder gekomen, hoewel een archtop politoeren toch wat extra moeilijkheden meebrengt, dan een klassieke gitaar.

stijn

Mr.Fingers
12 november 2008, 10:32
Damn, wat een beauty! Ik ben razend benieuwd hoe die speelt & klinkt!

Hedge
12 november 2008, 10:37
Mooi gedaan. Ik vind het ook jammer dat de burst verloren is gegaan, maar geweldig om zo'n restauratie uit te voeren.
Meer foto's zijn welkom.

stijnkenens
12 november 2008, 13:58
Ik zal eens een nieuw topic maken met alleen de restauratie van de L30.
In dit topic gaat het eigenlijk om de zoektocht naar een celluloid slagplaat, en hoe ze in m'n atelier krijgen, zonder dat ze op het vliegtuig moet (want dat mag niet meer na 9/11)

stijn

Mr.Fingers
12 november 2008, 14:47
Euh, celluloid als in "tortoise celluloid"? Ik heb een Fender slagplaat in celluloid tortoise gewoon met de amerikaanse post opgestuurd, geen problemen mee gehad of niets!

stijnkenens
12 november 2008, 17:21
jep celuloid tortoisshell, of te schildpadimitatie.
Heeft fender ooit doorzichtige slagplaten gemaakt?
In iedergeval, het is zoiets als hieronder, maar dit is van een gibson L4.

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/L30/herstellen-slagplaat.jpg

Je mag me altijd dat adres eens doorsturen waar je het hebt besteld.

Fotootje misschien???

northernlake
12 november 2008, 17:26
Of celluloid hier makkelijk te krijgen is weet ik niet. Wat wel een optie is zijn de pickguards van kunst-schilpad, zoals de Greven pickguards. Het materiaal waar ze van zijn heet Tor-Tis. Andere celluloid varianten zijn te krijgen onder de naam Deep River en Delmar. Beetje googlen zou je in de richting moeten helpen.

freakout12
13 november 2008, 09:43
maar vraagje waarom is het zo'n probleem dat celluloid vanuit amerika overgevlogen word ?? als het goed geseald word is het toch neit ernstig ? want als je duidelijk aangeeft wat erin zit als verstuurder word dat toch wel in rekening gehouden met de post maatschappij of zit ik er naast? ??

Javaca
14 november 2008, 21:15
Erg mooie en goede restauratie.

Het verlies van die burst is natuurlijk jammer, maar restaureren betekend altijd compromissen.

Zag ik daar op een foto nou ook het binnenwerk van een oude trekzak liggen?

stijnkenens
15 november 2008, 20:34
jep, dat is een bandoneon (voor argentijnse tango), die ik ook gerestaureerd heb, maar dan enkel het uitzicht, ze was eens gevallen, en er waren knopjes weg en vervangen door rommel. barsten in de draagplaten waar alle mechaniek op zit en zo van die toestanden.

Maar wat ik gehoord heb is tortoise celluloid op basis van nitro cellulose, en dus ontvlambaar, waardoor het niet meer op de vlieger mag, maar vandaag gehoord dat witte binding van celluloid dan weer wel opgestuurd geweest.

De zoektocht gaat verder.

stijn

Orpheo
3 december 2008, 12:47
als het een museumstuk had moeten blijven, had ie er niks aan moeten doen. de oplossing van het lakprobleem is zeer subtiel, moet ik zeggen, ziet er schitterend uit!

gengar
3 december 2008, 20:05
Hoi, mijn vader werkt veel met celluloid bij het repareren van accordeons. Wat heb je precies nodig, hoe groot moet het stuk zijn en welke kleur? Misschien heeft hij het liggen en anders kan ik er wel aankomen voor je denk ik.
Doe maar een pm indien gewenst

Luke-wannabe
4 december 2008, 17:54
Mooi! Erg mooi geworden! Dat de lak er af moest is inderdaad jammer, maar blijkbaar noodzakelijk. En dit zwart is ook mooi!

stijnkenens
9 december 2008, 20:44
Een optie om een ander materiaal te gebruiken i.p.v. celluloid:

www.ivoryalternative.com

Heel vriendelijke mensen blijkbaar,
heb wat staaltjes van dingen gevraagd die op schildpad lijken, ben benieuwd.

Ohja: ze hebben ook veel voorgevormde positie markeringen voor op de hals, ...

zeer interessant.

s

pueblo
3 januari 2009, 13:14
Een optie om een ander materiaal te gebruiken i.p.v. celluloid:

www.ivoryalternative.com

Heel vriendelijke mensen blijkbaar,
heb wat staaltjes van dingen gevraagd die op schildpad lijken, ben benieuwd.

Ohja: ze hebben ook veel voorgevormde positie markeringen voor op de hals, ...

zeer interessant.

s

hey stijn,
heb je al reactie gekregen, of de staaltjes binnengekregen?

aaronstonebeat
3 januari 2009, 22:07
Ik zag laatst op discovery een docu over Alfred Nobel (nitroglycerine, dynamiet enzo). Daarin kwam het verhaal hoe hij ooit zwavelzuur en salpeterzuur over de katoenen schort van zijn vrouw had gemorst, die voor de haard te drogen hing waarna het kledingstuk ontplofte; de uitvinding van schietkatoen!
In dat verband viel de term nitro-cellulose; ik kende 'm alleen uit de lakwereld en had het tot dan nooit met explosieven in verband gebracht. Maar kennelijk hebben ze met elkaar te maken.

stijnkenens
4 januari 2009, 19:53
@ pueblo, jep staaltjes zijn aangekomen, ziet er wel grappig uit, niet helemaal het zelfde, maar ook nog mat, ze moeten nog gepolijst worden.
Als ik tijd heb: foto's van de staaltjes, voor en na het polijsten.

@ aron: celulose is ook het plastiek waar vroeger de film pellicule van gemaakt werd: heel brandbaar.

s

st.robot
4 januari 2009, 20:06
@ aaron: Dit kom ik net tegen in mijn cursus chemie:

Nitrocellulose of cellulosenitraat (schietkatoen): is het oudste plastic die commerciële betekenis heeft gekregen en wordt bereidt door het nitreren van cellulose met een mengsel van zwavelzuur en salpeterzuur. Het is echter zeer brandbaar. Als textielvezel kende het weinig succes omwille van een aantal dodelijke ongelukken met brandende kledingstukken. Het wordt nog toegepast in de lakindustrie, opgelost in aceton, esters, ... en bij de samenstelling van springstoffen en munitie.

stijnkenens
4 januari 2009, 20:19
Voila, ik wist dat het iets te maken had met de film, maar dit is natuurlijk veel interessanter. :-)

aaronstonebeat
4 januari 2009, 20:34
Ik zit er net eens wat op te googlen. Idd erg interessant. En hoe simpel. Hout bestaat vnl. uit cellulose (onze gitaren dus ook!), watten en katoen zijn bijna 100% cellulose. Salpeterzuur en zwavelzuur erbij en afhankelijk van de mate van nitratie (als ik het goed begrepen heb) ontstaan er materialen, plastic, met bijzondere en uiteenlopende eigenschappen: waterbestendig, hoornachtig, hard maar buigzaam, brandbaar, hoog explosief. Een hele technologische revolutie. Ligt ook aan de basis van celluloid, de foto en de film. Biljartballen, pingpongballen, plectrums, slagplaten, bommen en granaten en wat al niet
Helaas vergaat het ook.

Ik geloof haast dat ik een opkomende experimenteerdrift moet onderdrukken. Ik zie plots dat plaatje van Guust Flater voor me in een opgeblazen kantoor met in zijn handen de doos: '100 leuke proefjes voor de jeugd', 'de kleine chemicus' oid :seriousf:
De broer van Alfred Nobel is ook ontploft! Van hem is niets meer teruggevonden.

EDIT:

Guust, doe dat raam dicht !!!

stijnkenens
4 januari 2009, 20:46
Waarschijnlijk schrikken onze vrienden de amerikanen als ze nitrocellulose / celluloid op een postpakket zien staan, en mag het daarom niet meer op de vlieger. ivm het niet zeker zijn wat er juist in zit: een onschuldige slagplaat of een bom...

s

st.robot
4 januari 2009, 21:02
Ik zit er net eens wat op te googlen. Idd erg interessant. En hoe simpel. Hout bestaat vnl. uit cellulose (onze gitaren dus ook!), watten en katoen zijn bijna 100% cellulose. Salpeterzuur en zwavelzuur erbij en afhankelijk van de mate van nitratie (als ik het goed begrepen heb) ontstaan er materialen, plastic, met bijzondere en uiteenlopende eigenschappen: waterbestendig, hoornachtig, hard maar buigzaam, brandbaar, hoog explosief. Een hele technologische revolutie. Ligt ook aan de basis van celluloid, de foto en de film. Biljartballen, pingpongballen, plectrums, slagplaten, bommen en granaten en wat al niet
Helaas vergaat het ook.

Ik geloof haast dat ik een opkomende experimenteerdrift moet onderdrukken. Ik zie plots dat plaatje van Guust Flater voor me in een opgeblazen kantoor met in zijn handen de doos: '100 leuke proefjes voor de jeugd', 'de kleine chemicus' oid :seriousf:
De broer van Alfred Nobel is ook ontploft! Van hem is niets meer teruggevonden.

EDIT:

Guust, doe dat raam dicht !!!

inderdaad, cellulose is de meest voorkomende organische stof op onze mooie aardbol, en nitro-cellulose werd oorsponkelijk bedoelt als substituut voor ivoor

EDIT: kijk, zo wordt chemie dus toch nog interessant