PDA

View Full Version : soort van halszaak...



wodkabier
10 november 2008, 23:30
Hallo allemaal.

Ik ben een bas aan het bouwen, en heb bij het lamineren van de hals een foutje gemaakt. Na het drogen bleek dat de hals ongeveer 0.8 mm getordeerd is door de spanning bij het lijmen. ik heb echter een toets die nu nog 10 mm dik is, en daar moet 'iets' af.
Hoe los ik het probleem nu op: kan ik het 'wegschuren' na het plaatsen van de toets, of kan ik beter gebruik maken van 2 trussrods, waarmee ik de draaiing corrigeer? Daarbij aantekenend dat het een dunne, smalle hals wordt. Of maak ik mij gewoon druk om niks?

fotootjes van het ding kun je hier (http://votkapivo.hyves.nl/album/31286505/project_bas/6xoO/) zien

Hedge
11 november 2008, 08:39
Is het niet mogelijk om de hals op dit moment al te vlakken.

Voor de stevigheid/verstelbaarheid zou ik zeggen 1 trussrod en 2 carbon fiber strips.

wodkabier
11 november 2008, 09:08
Daar heb ik ook aan gedacht, maar mijn ervaring is dat ik dan een radius in het oppervlak schuur, hoe vlak mijn schuurblok/machine ook is. Misschien heb je een idee voor me om dat te voorkomen? Uiteraard is het wel de beste manier.

renemeester
11 november 2008, 09:11
ik zie dat de gitaar en hals uit 1 stuk zijn (of eigenlijk meerdere stukjes, lol). Je probleem is nu dat de hals getordeerd is. Betekent dit dat de ene kant iets hoger is en de andere kant iets lager is(links/rechts). En dat dit het ergst is bij de kop? Hij staat niet uit het lood?

Als dit zo is kan je dan niet gewoon de complete gitaar inclusief hals vlakken totdat je het verschil van 0,8 mm in de hals hebt weggewerkt? Kan natuurlijk alleen als de hals niet onder een hoek staat maar aan de foto's te zien heb je geen halshoek. Je gitaar wordt dan wel iets dunner, maar ja je probleem is wel opgelost.

Ik zou het in ieder geval niet weg schuren maar frezen. Dan moet je natuurlijk wel een frees opstelling maken waar de complete bas inpast.

Succes ermee in ieder geval.

barno
11 november 2008, 09:16
iets vlakken kan idd niet met een schuurmachine. schaven, of bv schrapen met de zijkant van een beitel.

at renemeester: ik geloof dat hij de top al gelijmd heeft.

Hedge
11 november 2008, 09:19
Met schuren wordt het idd snel iets bol. Je zou kunnen denken aan een vlakbank (zie de post van GG in het Tool-topic). Dan is dit risico beperkt. Of langs een timmerman gaan die hem voor je vlak maakt.

wodkabier
11 november 2008, 09:40
Je probleem is nu dat de hals getordeerd is. Betekent dit dat de ene kant iets hoger is en de andere kant iets lager is(links/rechts). En dat dit het ergst is bij de kop? Hij staat niet uit het lood?


Klopt, aan de baskant (linkerkant) staat ie ten opzichte van het horizontalevlak iets lager. hij staat niet uit het lood.

Ik ga even goed nadenken over die vlakbank. Naar het plaatselijke timmerbedrijf brengen heeft waar ik woon niet zoveel zin: das meer een plaatwerkbedrijf dan een echt ambachtelijke timmerman.

Overigens is de hele bas inderdaad opgebouwd uit latjes van 30 x 10 mm:
wengé, essen en perenhout. Ik had ook nog wat teak liggen, maar volgens mij is dat niet echt geschikt voor gitaarbouw.

renemeester
11 november 2008, 10:24
@ Barno. Ik dacht dat dat de achterkant was. Dit omdat hij een soort electronics cavity heeft afgetekend op de 1 na laatste foto.

Is zowiezo wel jammer dat die erop zit want als de achterkant nog vlak was geweest. (staat de kop onder een hoek of niet?) dan had 'ie 'm gewoon door de vandikte bank kunnen laten halen.

edit: @ TS. Bij mijn lokale goede houtzaak hebben ze een vandikte bank die ze ook als schaafbank kunnen gebruiken. Ze zouden dan je bas met de platte kant naar beneden op de schaafbank kunnen leggen en 'm daar overheen halen om er een mmtje af te halen. Als die man z'n vak verstaat wordt het hele zaakje mooi vlak. Dus, op zoek naar een goede houthandel/bewerker is het meest eenvoudig.

wodkabier
11 november 2008, 15:35
Omdat ik heel erg graag overal controle op houd met mijn werkstukken ga ik als eerste voor het schrapen waar barno het over heeft. Die mogelijkheid had ik nu nog niet gezien, maar wel gebruikt bij het herbouwen van mijn eerste gitaar.
De vlakbank gaat er ook komen, en dan ga ik gelijk even kijken of ik ook een radiushulpstuk voor kan maken... scheelt een hoop tijd bij het op radius maken van toetsen.
Mocht het allemaal niet lukken, post ik de bas wel in de blunderhoek....

[edit] Voorlopig geen blunderhoek. het schrapen is best gelukt. Heb even een blokschaaf uit elkaar getrokken. Zo'n mesje is wat scherper dan de zijkant van een beitel. heb nu nog 0,1 mm of zo. Daar kan ik wel mee leven.
Bedankt voor de input.

Mattia
11 november 2008, 23:15
Vlak schuren (handmatig) kan prima, hoor; je moet alleen een perfect vlak shuurblok/plaat hebben, het werkstuk er in een richting, met egale druk, overheen bewegen (of het block over het werkstuk, hangt er vanaf wat je wil), en vaak (heel vaak!) checken dat het recht blijft. Hetzelfde dat je met een schaaf zou doen om een vlak oppervlak te creer, in wezen; ik schuur altijd vlak, handmatig, als het om halzen gaat, juist omdat ik voor de toets een grof oppervlak wil ivm het verlijmen met epoxy.