PDA

View Full Version : Wat is een veelzijdige versterker? (Mooie clean tot metal distortion)



Jyuuga
10 november 2008, 21:07
Hoi, ik heb een budget van ongeveer 600 euro, en ik zocht eigenlijk een versterker waarmee ik zowel prima clean kan spelen, als van the Beatles en Rolling Stones tot Guns N' Roses, Nirvana, tot Metallica, en heel misschien Slayer. Ook ben ik best wel fan van een jazz geluid, dus heel warm, maar ook van een meer funky geluid, die wat helderder is. Is er een versterker in die prijsklasse van 600 euro of niet?

Tenminste, ik had wat gelezen hier over een JCM800, een Valveking, een Studiotone, maar ook wel weer dat het weer typische amps zijn waar je meer één bepaald geluid uit krijgt, dan veel verschillende.

Tips?

HaroldA
10 november 2008, 21:16
Marshall JVM, maar ik denk dat 600,- niet genoeg gaat zijn...

Jyuuga
10 november 2008, 21:19
Marshall JVM, maar ik denk dat 600,- niet genoeg gaat zijn...

Ook als combo? Of hebben ze die niet als combo?

HaroldA
10 november 2008, 21:23
Vraag je me nu om voor jou te gaan googlen?

Wiellem
10 november 2008, 21:31
Meestal word er nu een Peavey Valveking aangeraden, maar ik hem zelf (nog steeds) niet kunnen testen.

En een 212 combo is 450 euro
head ook zoiets maar dan houd je maar 150 euro over voor een cab.

Jimwoud
10 november 2008, 21:41
wil je een combo of top met kast? En waarvoor wil je het gebruiken, thuis, oefenruimte, live?

Kijk eens naar wat van Engl, maar misschien vind je die Valveking wel erg goed.

Jyuuga
10 november 2008, 21:47
Vraag je me nu om voor jou te gaan googlen?

Ja. Eigenlijk wel, maar ik dacht, als je een JVM aanraadde, dan wist je misschien ook of daar een combo versie van was.. voor de rest bedoel ik het niet zo erg ofzo, maar ik weet er weinig van af en als hier ervaren mensen zitten dan is het wel fijn als ze een paar antwoorden klaar hebben ofzo..

En voor de rest, ik kijk wel of ze een valveking hebben om te testen, bij de lokale muziekzaken. Ik zou het trouwens fijn vinden als het met een footswitch kan, want ik ben er uiteindelijk achtergekomen dat ik pedaaltjes niet zo fijn vind, alleen een equalizer lijkt mij het handigst als ik een goede versterker heb.

En ik wil denk ik voor thuis kunnen gebruiken (al hoeft dat niet persé, want ik heb hier ook nog een klein 10 watt versterker). En ik zal eens kijken naar Engl, als dat binnen het budget is.

pannekoek
10 november 2008, 22:33
Ja. Eigenlijk wel, maar ik dacht, als je een JVM aanraadde, dan wist je misschien ook of daar een combo versie van was.. voor de rest bedoel ik het niet zo erg ofzo, maar ik weet er weinig van af en als hier ervaren mensen zitten dan is het wel fijn als ze een paar antwoorden klaar hebben ofzo..

En voor de rest, ik kijk wel of ze een valveking hebben om te testen, bij de lokale muziekzaken. Ik zou het trouwens fijn vinden als het met een footswitch kan, want ik ben er uiteindelijk achtergekomen dat ik pedaaltjes niet zo fijn vind, alleen een equalizer lijkt mij het handigst als ik een goede versterker heb.

En ik wil denk ik voor thuis kunnen gebruiken (al hoeft dat niet persé, want ik heb hier ook nog een klein 10 watt versterker). En ik zal eens kijken naar Engl, als dat binnen het budget is.

ja er zijn combo versies van jvm...

de
jvm205c
jvm210c
jvm410x

maar die zijn te duur, neem anders een wat goedkoper transistor amp (rond de 300 euro, 2de hands) en spaar dan door voor een mooiere duurdere buizenversterker.

Shaggy
10 november 2008, 22:42
Line6 of andere moddeler ! Komt prima geluid uit en veelzijdiger krijg je ze niet.

sjaak1990
10 november 2008, 22:44
Marshall dsl?


Line6 of andere moddeler ! Komt prima geluid uit en veelzijdiger krijg je ze niet.

Ik dacht dat hij een mooi geluid wilde. Ik trek het niet zon line 6. Zo saai en de overdrive is clean met een kraakje erover.

Nielsje
10 november 2008, 22:47
Marshall dsl?

Geen slecht advies vrind :D

Jimwoud
10 november 2008, 22:47
Marshall dsl?
Voor zowel clean als metal zijn er zeker een aantal betere verstekers te krijgen. Misschien dat een Engl Thunder of Screamer combo 2dehands te krijgen is voor 600 euro.

Henri H
10 november 2008, 22:52
Ik heb een JCM800 split Channel te koop.
Hij is niet zo veelzijdig als een JVM maar heeft een redelijke clean.
Vooral met single coils is de clean prima te doen.
Voor de Stones en The Beatles zal die het wel prima doen.
Ook voor de overige muziekstijlen kun je er wel wat mee.
Één nadeel: op z'n hardst klinkt ie het best.
Het is dus niet echt een slaapkamer versterker.
Voor €600,- zou ik geen betere optie weten maar misschien zijn die er wel hoor.
Eerst een (goeie) transistor amp kopen en dan door sparen voor een echt goeie buizenamp is ook een optie.

skabouter
10 november 2008, 23:25
Geen slecht advies vrind :D
ha, smooth ;) wat wil je er eigenlijk voor in de plaats?

Nielsje
10 november 2008, 23:28
ha, smooth ;) wat wil je er eigenlijk voor in de plaats?

Dat is eigenlijk nog een geheimpje, maar dat zal binnenkort wel bekend worden. Ik heb al iets op 't oog, maar ik moet wel eerlijk bekennen dat ik niet alle versterkers heb getest. Hoeft ook niet, ik kon een hoop afstrepen vanwege goeie reviews hier op dit forum. :)

Mitch
10 november 2008, 23:47
Line6 Flextone, Peavey Valveking, slotjeeeeeeee. :D
Sorry, deze vraag is al té vaak voorbij gekomen met alleen maar dezelfde antwoorden.

AART
10 november 2008, 23:54
Mesa/Boogie Caliber .50+
F30
DC 3
DC 5

Spitfire
11 november 2008, 01:20
Ik zeg een Spider Valve of een H&K Switchblade, maar die tweede ga je niet voor die prijs vinden.

Jyuuga
11 november 2008, 07:58
Dan spaar ik nog wat door.

Oh nee, nog net een Engl Thunder gezien voor 499. En een screamer voor 750. Die eerste doen?

Lexvandoef
11 november 2008, 09:20
ha, smooth ;) wat wil je er eigenlijk voor in de plaats?

Hij is er wel op vooruit gegaan :D

TimmU
11 november 2008, 09:31
Mesa/Boogie Caliber .50+
F30
DC 3
DC 5

Hey Aart, als je voor mij een DC-5 voor 600 weet te vinden....

skabouter
11 november 2008, 09:31
Ha, ik heb al wat ideeen......ken niels zn smaak wel enigzins.....
(Hij is natuurlijk geintimideert door al jouw moois, lex ;) )

Lexvandoef
11 november 2008, 09:37
Hehe, hij kan natuurlijk niet achterblijven he ;)

skabouter
11 november 2008, 10:00
precies! :D en wat ie nu steeds doet* kan ook niet veel langer door de spreekwoordelijke beugel natuurlijk





















*via een stiekem geplaatst ABY boxje achter het podium over jouw amp meespelen......:sssh:

Lexvandoef
11 november 2008, 10:18
Tsja, het is dat ik zo'n vriendelijke en sociale gitarist ben :seriousf:

Rexx
11 november 2008, 13:00
Heb zelf tweedehands Valveking 100watt (vk-100) met een randall cabinet gekocht.
Ben er voor de prijs zeer tevreden mee, je kan met de solo boost op het gain kanaal flink scheuren maar de clean is ook zeer redelijk.

Ook heeft de vk100 een draaiknop van 60 naar 100w vermogen, hierdoor kan je hem meer een modern/vintage geluid geven.
Ook zit er een resonance op waarmee je in het hoog wat bijdraait.

Dus, veel mogelijkheden voor weinig geld.

sjaak1990
11 november 2008, 13:02
Geen slecht advies vrind :D

Dat d8 ik ^^


Voor zowel clean als metal zijn er zeker een aantal betere verstekers te krijgen. Misschien dat een Engl Thunder of Screamer combo 2dehands te krijgen is voor 600 euro.

Marshall clean is naar mijn mening wel mooier dan van deze versterkers.
Verder ligt het eraan wat voor metal sound je wilt. Een DSL klinkt veel meer vintage en ook minder strak. Smaak kwestie. Het is iig geen nu-metal amp.
Waarom ik hem vooral noemde omdat mensen altijd meteen jvm roepen en de dsl vergeten. Ik vind een dsl beter klinken dan een jvm210h dat was het eigenlijk meer.

Luke-wannabe
11 november 2008, 13:11
Tsjah als je echt zoveel verschillende voorkeuren hebt, zou ik zeggen een cleane bak met pedaaltjes of een modeller.

Jimwoud
11 november 2008, 13:12
Marshall clean is naar mijn mening wel mooier dan van deze versterkers.
Verder ligt het eraan wat voor metal sound je wilt. Een DSL klinkt veel meer vintage en ook minder strak. Smaak kwestie. Het is iig geen nu-metal amp.
Waarom ik hem vooral noemde omdat mensen altijd meteen jvm roepen en de dsl vergeten. Ik vind een dsl beter klinken dan een jvm210h dat was het eigenlijk meer.

Agree to disagree. Ik vind de meeste Engls gewoon veel veelzijdiger. en beter in de meeste stijlen dan Marshall. Neemt niet weg dat een DSL een leuke versterker is voor bepaalde dingen.

Jyuuga
11 november 2008, 15:02
Tsjah als je echt zoveel verschillende voorkeuren hebt, zou ik zeggen een cleane bak met pedaaltjes of een modeller.

Probleem is dat ik niet zo van pedaaltjes hou, voor als distortion ofzo, dan lijkt het me fijner als ik gewoon een goede versterker heb met een goeie distortion, en als ik iets anders wil spelen ik gewoon aan de gain draai, de EQ draai, en that's it. Ik wil het liefst beginnen met een minimale setup. En het gaat niet harder dan Slayer (wat ik al weinig speel), maar meer een Metallica/Megadeth sound. Niet dat het precies dat geluid moet zijn, maar meer dat als ik het wil spelen ik het ook kan spelen en dat het dan ook niet heel slecht klinkt ofzo. Ik dacht eerst dat een Randall RG50TC handig zou zijn, ook omdat die twee gain knoppen heeft, maar ik las hier gemengde reacties over die versterker.

Chuck_S.
11 november 2008, 20:09
Ik denk dat een engl thunder/screamer perfect zou zijn voor jou, engl's staan er om bekend dat ze op laag volume ook nog goed klinken en ontzettend veelzijdig zijn (dit weet ik uit dagelijkse ervaring) + er staan genoeg combo's op marktplaats,

succes!

Jyuuga
11 november 2008, 20:26
Dankje! Alleen woont degene die een thunder reverb voor 499 woont wel in Friesland. Ik kan niet elke dag naar friesland toe, zou het dan nog een goed idee zijn om hem via internet te bestellen en dan te hopen dat ie in een keer goed is?

Chuck_S.
11 november 2008, 20:58
Die verdomde Friezen ook..Blind kopen is geen goed idee, wat je welt kunt doen:
kijk of je de thunder/screamer ergens in een gitaarwinkel bij jou in de buurt uit kunt proberen, rockpalace in den daag heeft geloof ik ook wel wat engl's staan. Dan daar kopen of zoals wel meer mensen doen: daarna in duitsland bestellen

2e hands is wel aan te raden; meer voor minder

Als je naar friesland gaat rijden vanuit delft kun je beter naar de screamer uit Vlaardingen rijden en kijken of je die voor wat minder mee kan krijgen

Groeten

Jyuuga
11 november 2008, 21:03
Die verdomde Friezen ook..Blind kopen is geen goed idee, wat je welt kunt doen:
kijk of je de thunder/screamer ergens in een gitaarwinkel bij jou in de buurt uit kunt proberen, rockpalace in den daag heeft geloof ik ook wel wat engl's staan. Dan daar kopen of zoals wel meer mensen doen: daarna in duitsland bestellen

2e hands is wel aan te raden; meer voor minder

Als je naar friesland gaat rijden vanuit delft kun je beter naar de screamer uit Vlaardingen rijden en kijken of je die voor wat minder mee kan krijgen

Groeten

Mja, das het probleem. Ik zit vooral in de geld kwestie, maar ik ben binnenkort jarig, kijk ik wel of ik daar nog wat extra geld van halen. En hoe zit het eigenlijk met dat in Duitsland bestellen? Zijn die betrouwbaar/goedkoper? Enne, ik ben pas 14, maar ik had wat gespaard.

Vergeten bij te zetten: ik kan dus niet rijden (mijn ouders hebben dus ook geen auto) en ik weet niet of de verkoper me uit vlaardingen als 14 jarige wel serieus neemt..

Kaboemba
11 november 2008, 21:17
Line6 of andere moddeler ! Komt prima geluid uit en veelzijdiger krijg je ze niet.

Sluit ik me bij aan maar dan met een yamaha dg212, speelt elke line6 weg en is wat mij betreft een veel beter alternatief.
Buizen is best leuk hoor, maar veelzijdig en 600 euro wordt erg lastig.

Las net dat je het simpel wilt houden, dan is er dus nog een reden om de yamaha boven de line6 te stellen, mocht modeling een optie zijn.
Hij is veel minder uitgebreid en heeft zeker ook wat geluiden die niet zijn wat je zoekt, welke modeler niet, maar is erg simpel (draaien en opslaan is het eigenlijk).
En die auto pots zijn zo geil.

Chuck_S.
11 november 2008, 21:43
Tsja ik snap je punt, dan lijkt bestellen in duitsland natuurlijk mooi maar das wel weer een stuk duurder dan 2e hands, thunder met reverb komt dan al op zo'n 840,-. Je loopt dan wel 2 risico's: A, je vind de versterker niet tof. B, de versterker komt beschadigd aan, en dan wordt het weer terug sturen etc

Misschien kun je de verkoper vd screamer z'n vraagprijs bieden op voorwaarde dat ie hem langs komt brengen ofzo, beetje creatief zijn, de verkopers willen ook zo snel mogelijk slagen. Je kan er natuurlijk ook met je vader met de trein heen en lekker afdingen.

Kijk anders ook eens naar de Peavey Valveking, deze heb ik zelf nog nooit in het echt gehoord maar wel veel positieve verhalen en simpel+goedkoop, zoek maar eens op het www voor een globale impressie of zoek hier op het forum.

Jyuuga
12 november 2008, 16:07
Hmmmm, nu zit ik toch weer te twijfelen tussen de Valveking 112 combo die voor 400 op marktplaats staat, (en die ik eventueel ook als nieuw prijs voor 409 bij feedback kan kopen) en de Engl. Aangezien de Peavey voordeliger zou zijn, en ik ook op youtube heb gezien dat ie ook heel goed klinkt, lijkt het me het beste die te nemen. Is dit een goed idee of is die Engl eigenlijk toch nog een stuk beter (live)? Voordeel is wel dat de peavey ook een aparte EQ heeft voor clean, wat ik wel handig vind.

Kim Wilson
12 november 2008, 16:15
..., en ik ook op youtube heb gezien dat ie ook heel goed klinkt, lijkt het me het beste die te nemen. ...
OMFG! Een amp kopen op basis van een youtube-filmpje!? Ga zo'n ding gewoon testen met je luie pokkel, pas dan weet je of het wat voor je is!


Pfff, www-generatie...

Nielsje
12 november 2008, 16:16
OMFG! Een amp kopen op basis van een youtube-filmpje!? Ga zo'n ding gewoon testen met je luie pokkel, pas dan weet je of het wat voor je is!


Pfff, www-generatie...

Jup, dit zijn van die momenten waarop je beseft dat internet niet altijd een vooruit gang is, en je alle hoop verliest in de jonge forum-gebruikers..

Maar het is wel goed voor m'n lachspiertjes :)

Chuck_S.
12 november 2008, 16:59
Een versterker kopen op basis van een youtube filmpje moet je idd niet doen, op z'n minst uitproberen voor je hem koopt, dus niet zomaar bestellen. Het geluid van youtube is erg slecht en daarnaast is het vaak met een kutmic en andere gitaar etc opgenomen, je zult toch even je huis uit moeten ;) Tenzij het écht niet anders kan en je 100% vertrouwd op het internet natuurlijk. Maak er gewoon een dagje uit van en ga naar een aantal grote zaken waar ze zowel engl's als peavey's als marshall's noem maar op hebben, is leuk en je heb je keuze zo gemaakt! Kun je hem altijd nog 2e hands kopen of bestellen of wat dan ook

Chuck_S.
12 november 2008, 17:09
Ze hebben alle 3 de versterkers op de feedback site trouwens, ik heb in elk geval de thunder + screamer nooit in utrecht zien staan dus die staan waarschijnlijk wel in rotterdam, en de valveking zullen ze daar ook wel hebben, bel ze even op zou ik zeggen

Jyuuga
12 november 2008, 17:56
OMFG! Een amp kopen op basis van een youtube-filmpje!? Ga zo'n ding gewoon testen met je luie pokkel, pas dan weet je of het wat voor je is!


Pfff, www-generatie...

Ik heb anders een heel pedaaltjes topic door gelezen waar iedereen razend enthousiast werd van een pedaal die ook op youtube was gezet...

En ik zei dat het ook vooral beter zou uitkomen met de geld kwestie. En is het nou zo erg om een oordeel te vellen als ik gewoon een paar filmpjes heb gezien waar ie gewoon mooi op klinkt? (Ik weet dat het niet slim is de discussie aan te gaan, aangezien als ik veertienjarige nog weinig ervaring heb, en ik bij volwassenen meestal het onderspit delf als het op discussies aankomt, ik wou gewoon ff mijn standpunt verdedigen)

En ja, ik weet dat het beter is om het zelf te testen, ik heb ook nooit gezegd eigenlijk dat ik het daadwerkelijk zou doen. Ik zei dat het me leek dat die het beste was, aangezien het filmpje overtuigend overkwam...

AART
12 november 2008, 18:30
Hey Aart, als je voor mij een DC-5 voor 600 weet te vinden....

Is best te doen.
De populariteit van de DC's wisselt nogal. Er staan er ook niet veel aangeboden normaal, dus het hangt er een beetje vanaf hoeveel er aangeboden worden en wat men ervoor overheeft.

2/3 jaar terug gingen ze voor 500, vorg jaar een paar oor 800 en laatst zag ik er een voor 650 (speurders volgens mij).

Jyuuga
14 november 2008, 18:07
50 watt kan toch best zacht worden gezet voor overdag in een huiskamer? Ik was bij een plaatselijke gitaarzaak en hij zei dat de 50 watt die de peavey heeft veelste veel is voor thuis, en dat ik een beter een vox kon nemen van 15 watt ofzo. (Hij had ook haast alleen maar Vox staan)

Henri H
14 november 2008, 18:17
Voor thuis kun je het beste een Pod (evt. een Behringer V-Amp 2) nemen en daar een koptelefoon op aansluiten of je sluit hem op je stereo/computer speakers aan.
Heb ik ook een poosje gedaan totdat ik m'n kelder geïsoleerd had.
De 50 W JCM800 van mij kun je niet echt lekker zacht zetten.
Tenminste het geluid (de sound) is dan toch echt wel minder.

Jyuuga
14 november 2008, 18:36
Voor thuis kun je het beste een Pod (evt. een Behringer V-Amp 2) nemen en daar een koptelefoon op aansluiten of je sluit hem op je stereo/computer speakers aan.
Heb ik ook een poosje gedaan totdat ik m'n kelder geïsoleerd had.
De 50 W JCM800 van mij kun je niet echt lekker zacht zetten.
Tenminste het geluid (de sound) is dan toch echt wel minder.

Oh ok... Mja dat zei de verkoper dan weer wel weer bij.

Maar ik ga morgen denk ik ff fietsen naar Rock Palace om die Peavey te uit te proberen.

Jyuuga
15 november 2008, 14:42
Nou, ik helemaal bezweet daar bij Rock Palace aankomen, HEBBEN ZE 'M niet. Ook lekker, maar gelukkig hadden ze wel de Engl Thunder Reverb. En die heb ik getest.

Klonk heel goed, zowel clean als op het lead kanaal, al had het weinig gain. Althans, dat dacht ik, maar toen zag ik dat er ook nog een Crunch/Lead knopje was die ingedrukt was, wat betekende dat het meer een rocktone is met het knopje ingedrukt.

Eenmaal metal spelende, klonk het wel erg goed. Met de gain op de juiste setting klonk het echt zoals de oude James Hetfield tone uit de jaren 80/90. Verder lukte Iron Maiden er ook op, net zoals veel andere dingen, alleen toen ik op weg op de fiets zat dacht ik 'kut, ik ben vergeten een Rolling Stones tone uit de proberen' maar ik denk dat dat wel mogelijk zou moeten zijn, ook omdat er zo'n knopje is voor twee verschillende distortion kanalen.

Het enige ding wat ik aan de amp slecht vond, was dat het leek alsof de equalizer heel weinig deed, of het ligt aan mijn oren. Clean werkte hij nog redelijk, maar als ik dan dus een Metallica tone wilde die echt gescooped was, lukte dat niet echt, ookal stonden de mids op nul. Kan ook misschien aan de gitaar liggen die ik had gebruikt om erop te spelen maar toch.

Al met al vond ik hem echt goed klinken, alleen het allergrootste nadeel (en waarschijnlijk ook het punt waarom ik hem toch niet ga kopen) was het prijskaartje, alhoewel hij op marktplaats staat voor veel goedkoper (maar die woont dan weer in friesland, zoals eerder vermeld in dit topic). Verder was er nog een nadeel, en dat was dat de footswitch niet erbij geleverd werd. Als ik die zou willen zou dat weer 100 euro extra zijn. Dat zou dan neerkomen op 950 euro, wat toch echt te ver boven mijn budget is.


Zo, en nu weer ff Guitar Hero spelen.

Mitch
15 november 2008, 17:06
OMFG!
Sig worthy, maar ga jij eens heel snel je mond spoelen!

Tja, een Engl gaat wel tot metal maar dat mooie clean in de laagste series....eeeh.... zo lang je transistor gewend bent vind je het nog wel mooi, waarschijnlijk.
Joh, gewoon even geduld, Thunders en Sreamers staan toch met enige regelmaat wel te koop, tweedehands.

Mr.Bluesbreaker
15 november 2008, 17:44
Tip: (ook al klinkt dat als een hele ingreep voor iemand met geringe ervaring, is het niet)

Vervang de eerste voorversterkerbuis, ook wel V1 genoemd, eens door een exemplaar met een lagere versterking. Bijvoorbeeld een JJ ECC82. Mijn Engl Screamer combo is met een Electro Harmonix op V1 heel erg higain, maar kan behoorlijk getemd worden met een andere buis. Dit is een kwestie van buis A eruit, buis B er in en kost je vaak nog geen 10 euro.

Hiermee wil ik zeggen dat je dus niet helemaal 100% vast zit aan het bestaande geluid van een amp.

Jyuuga
15 november 2008, 17:51
Tip: (ook al klinkt dat als een hele ingreep voor iemand met geringe ervaring, is het niet)

Vervang de eerste voorversterkerbuis, ook wel V1 genoemd, eens door een exemplaar met een lagere versterking. Bijvoorbeeld een JJ ECC82. Mijn Engl Screamer combo is met een Electro Harmonix op V1 heel erg higain, maar kan behoorlijk getemd worden met een andere buis. Dit is een kwestie van buis A eruit, buis B er in en kost je vaak nog geen 10 euro.

Hiermee wil ik zeggen dat je dus niet helemaal 100% vast zit aan het bestaande geluid van een amp.

Heb je het tegen mij? Als dat zo is; ik hem getest, niet in huis gehaald =3.

@Mitch
Dus dat clean valt bijvoorbeeld in vergelijking met een Vox tegen? Als je die naast elkaar zou zetten?

Anyway; volgende week ga ik denk ik naar feedback rotterdam, om de peavey te testen. Waarschijnlijk word dat donderdag.

Mr.Bluesbreaker
15 november 2008, 19:17
Ja, ik heb het tegen jou. Jij maakt dit topic voor advies, slimpie.:D

Mocht je denken bij het testen dat het op het drivekanaal allemaal wel wat 'rustiger' kan en wat geleidelijker mag opbreken naar je smaak, dan kun je dit dus heel simpel tunen. Dat wil niet zeggen dat je dat in de winkel moet gaan doen, maar je snapt hem wel.

Hou inderdaad maar eens een Vox ACxx qua clean naast het clean van een budget Engl/Peavey etc. En kom er dan achter dat een Vox AC weer geen bruikbare higain heeft tov. de rest, maar wel een veel beter en levendig, dynamisch clean/breakup.

Mitch
15 november 2008, 19:27
Wat dus weer verdomd makkelijk op te peppen is met een pedaal of twee, drie, maar daar hield -ie niet van ;)

Jyuuga
15 november 2008, 19:34
Wat dus weer verdomd makkelijk op te peppen is met een pedaal of twee, drie, maar daar hield -ie niet van ;)

Nou :p.
Maar zou dat dan nog wel goed klinken als je een Metallica sound uit pedaaltjes wilt halen op een Vox? Het liefst zou ik dan één pedaal daarvoor dan willen, dat zou namelijk makkelijk zijn.

En @Mr.Bluesbreaker
Een vriend van me die heeft een AC15 uit de jaren tachtig, toen Marshall net Vox had opgekocht. Als ik langs ga zal ik eens op het clean letten, maar met hem speel ik vooral metal, met een MXR+, en dat lukt best aardig :rockon:.

Mitch
15 november 2008, 19:41
Maar zou dat dan nog wel goed klinken als je een Metallica sound uit pedaaltjes wilt halen op een Vox? Het liefst zou ik dan één pedaal daarvoor dan willen, dat zou namelijk makkelijk zijn.

En @Mr.Bluesbreaker
Een vriend van me die heeft een AC15 uit de jaren tachtig, toen Marshall net Vox had opgekocht. Als ik langs ga zal ik eens op het clean letten, maar met hem speel ik vooral metal, met een MXR+, en dat lukt best aardig :rockon:.

Ben ik nou scheel of beantwoord je je eigen vraag :D
Nee, weet je wat 't is: dat clean klinkt zo veel lekkerder omdat de sound veel losser is, vooral in 't laag. Daar kun je dan met een pedaal een prima metal sound uit krijgen, geen probleem, maar of het dan nog zo lekker strak klinkt is dan wel heel erg afhankelijk van het pedaal, want de amp heeft eigenlijk niet die strakke basis, als je begrijpt wat ik bedoel. De gebruikte gitaar én de aanslagtechniek doet ook een hoop. Als ik bijvoorbeeld even terugdenk aan de laatste gear meeting, waar Michael AE zonder enige moeite de vetste riffs weet weg te beuken uit eender welke amp met een pedaaltje ervoor, sja.... maar goed, die heeft dan ook talent en techniek.
Al met al: het is gewoon een kwestie van lang genoeg testen en overdenken wat je nou belangrijker vindt. En dan nog, je bent nooit 'in één keer klaar', als je een jaartje met zo'n amp speelt heb je 'm pas echt leren kennen en snap je veel beter wat je wel en niet aan het ding bevalt. Hoe ouder je wordt en hoe meer ervaring je opbouwt, des te sneller kun je gear beoordelen. Heel normaal proces...

Jyuuga
15 november 2008, 20:01
Ben ik nou scheel of beantwoord je je eigen vraag :D
Nee, weet je wat 't is: dat clean klinkt zo veel lekkerder omdat de sound veel losser is, vooral in 't laag. Daar kun je dan met een pedaal een prima metal sound uit krijgen, geen probleem, maar of het dan nog zo lekker strak klinkt is dan wel heel erg afhankelijk van het pedaal, want de amp heeft eigenlijk niet die strakke basis, als je begrijpt wat ik bedoel. De gebruikte gitaar én de aanslagtechniek doet ook een hoop. Als ik bijvoorbeeld even terugdenk aan de laatste gear meeting, waar Michael AE zonder enige moeite de vetste riffs weet weg te beuken uit eender welke amp met een pedaaltje ervoor, sja.... maar goed, die heeft dan ook talent en techniek.
Al met al: het is gewoon een kwestie van lang genoeg testen en overdenken wat je nou belangrijker vindt. En dan nog, je bent nooit 'in één keer klaar', als je een jaartje met zo'n amp speelt heb je 'm pas echt leren kennen en snap je veel beter wat je wel en niet aan het ding bevalt. Hoe ouder je wordt en hoe meer ervaring je opbouwt, des te sneller kun je gear beoordelen. Heel normaal proces...

Ja, ik weet het van die MXR, maar kijk, ik wil ook niet hetzelfde geluid als mijn vriend heeft, en daarbij komt ook dat het geluid van een MXR een beetje eenzijdig is. Het doet één ding, en dat is het.

Maar in ieder geval wil ik van mijn 10 watt geval af, en als ik dan een redelijk goeie buizenversterker kan krijgen, dan wil ik dat ook het liefst. Ik merk idd wel later wat ie nou echt goed kan of niet, maar omdat ik dus in ieder geval een upgrade wil doen had ik dit topic gestart, dus ja =3..

Mr.Bluesbreaker
15 november 2008, 20:19
. En @Mr.Bluesbreaker
Een vriend van me die heeft een AC15 uit de jaren tachtig, toen Marshall net Vox had opgekocht. Als ik langs ga zal ik eens op het clean letten, maar met hem speel ik vooral metal, met een MXR+, en dat lukt best aardig :rockon:.

Dat is vast heel mooi, ik had het over de amp an sich zonder boosters.

Het meest effectieve lijkt mij dat je gewoon een en ander nog gaat testen, en dan aan de hand hiervan wat post omtrent wat je niet en wel beviel. Dan kunnen we wat makkelijker concrete dingen gaan roepen, want op dit moment ben je zelf nog heel erg zoekend en schreeuwt iedereen maar zoals vanouds allerlei typen en merken door elkaar, zonder dat je daar echt wijzer van wordt.

Jyuuga
15 november 2008, 20:23
Dat is vast heel mooi, ik had het over de amp an sich zonder boosters.

Het meest effectieve lijkt mij dat je gewoon een en ander nog gaat testen, en dan aan de hand hiervan wat post omtrent wat je niet en wel beviel. Dan kunnen we wat makkelijker concrete dingen gaan roepen, want op dit moment ben je zelf nog heel erg zoekend en schreeuwt iedereen maar zoals vanouds allerlei typen en merken door elkaar, zonder dat je daar echt wijzer van wordt.

Hmmmm, dankjewel voor de tip! Ik zal dan wel wat meer testen dan die Peavey donderdag dan, de Vox zal ik clean eens bespelen bij mijn vriend, en dan zie ik wel weer idd.

Mr.Bluesbreaker
15 november 2008, 20:27
Good luck! Speel ook voor de grap eens op 2 hele verschillende gitaren en op praktisch dezelfde ampsettings. Alle voorbeelden die je noemt komen natuurlijk ook uit een lading verschillende gitaren die een hoop met je geluid doen. Zet ook eens hetzelfde overdrive pedaal op 2 verschillende amps: de combinaties die je maakt pakken soms ook verrassend uit.

Jyuuga
15 november 2008, 20:53
Good luck! Speel ook voor de grap eens op 2 hele verschillende gitaren en op praktisch dezelfde ampsettings. Alle voorbeelden die je noemt komen natuurlijk ook uit een lading verschillende gitaren die een hoop met je geluid doen. Zet ook eens hetzelfde overdrive pedaal op 2 verschillende amps: de combinaties die je maakt pakken soms ook verrassend uit.

Ja zal ik eens doen, meestal test met ik een epiphone les paul, omdat die dicht in de buurt komt van de gitaar die ik nu heb (of andersom), maar ik zal het eens proberen allemaal!

hesse
16 november 2008, 14:20
Als ik het nu nog goed volg: je kan beter (in dit geval) een cleane versterker kopen (vox/fender) en er een scheurpedaal aan hangen en alle problemen zijn van de wereld?

Jyuuga
16 november 2008, 14:22
Als ik het nu nog goed volg: je kan beter (in dit geval) een cleane versterker kopen (vox/fender) en er een scheurpedaal aan hangen en alle problemen zijn van de wereld?

Nee, ik heb er uit gekregen: kijken hoe een cleane versterker klinkt met een pedaal, probeer dezelfde settings met andere gitaren/pedalen, kijken hoe een amp die voor distortion is gemaakt daartegen over klinkt, en dan daaruit een keuze maken.

Jyuuga
20 november 2008, 13:36
Pfff feedback bezoek word naar zaterdag verplaatst. Dit is misschien wel een nutteloze post maar ik weet zeker dat als ik vandaag niks erover had gezegd ik geheid commentaar op had gekregen dat ik vandaag niet was gegaan.

Wiellem
20 november 2008, 14:16
nee joh ik zeg al 1 jaar dat ik een valveking ga testen maar ook nog niet gedaan.

Jyuuga
20 november 2008, 16:42
nee joh ik zeg al 1 jaar dat ik een valveking ga testen maar ook nog niet gedaan.

Oh, dat stelt me weer gerust : ).

Jyuuga
23 november 2008, 11:51
Goed, zaterdag is er ook niet van gekomen (sorry!) wegens sport en vooral hagel. Misschien vinden jullie dat geen excuus, maar goed, hoe kom je bij Feedback Rotterdam als je vanuit Delft met de trein gaat?

Spitfire
23 november 2008, 12:40
Met de trein naar Rotterdam Centraal en dan een trein pakken die op Rotterdam Noord stopt en daar uitstappen. Vanuit daar is het loopafstand.

Ik ben er vorige week voor het eerst geweest en hoewel het gewoon een mooie winkel is ben ik volledig afgeknapt op het personeel daar. Wat een stel arrogante kwallen zeg... Mij zien ze in ieder geval niet meer terug.

Henri H
23 november 2008, 13:46
Goed, zaterdag is er ook niet van gekomen (sorry!) wegens sport en vooral hagel. Misschien vinden jullie dat geen excuus, maar goed, hoe kom je bij Feedback Rotterdam als je vanuit Delft met de trein gaat?http://www.9292ov.nl/9292OV1124.asp

Jyuuga
23 november 2008, 17:16
Met de trein naar Rotterdam Centraal en dan een trein pakken die op Rotterdam Noord stopt en daar uitstappen. Vanuit daar is het loopafstand.

Ik ben er vorige week voor het eerst geweest en hoewel het gewoon een mooie winkel is ben ik volledig afgeknapt op het personeel daar. Wat een stel arrogante kwallen zeg... Mij zien ze in ieder geval niet meer terug.

Dankjewel iig!

Ook bedankt H.Huisjes!

Jyuuga
1 december 2008, 18:02
Ok, Vox AC15 nog eens beluisterd; mooi, niet helemaal mijn ding, te los , misschien als ik later oud ben en veel geld heb nog zo één koop; maar voor nu wil ik denk ik kijken naar wat modernere versterkers, de valveking dus. Dat word deze zondag wellicht.

EDIT: Ze zijn zondag niet open. =.=.

Chuck_S.
9 december 2008, 15:15
balen, houd ons op de hoogte

TimmU
9 december 2008, 15:28
Is best te doen.
De populariteit van de DC's wisselt nogal. Er staan er ook niet veel aangeboden normaal, dus het hangt er een beetje vanaf hoeveel er aangeboden worden en wat men ervoor overheeft.

2/3 jaar terug gingen ze voor 500, vorg jaar een paar oor 800 en laatst zag ik er een voor 650 (speurders volgens mij).

Precies,ik had er toen eentje voor 500 .

Jyuuga
9 december 2008, 22:34
balen, houd ons op de hoogte

Mja ik weet het eigenlijk niet, eerst wou ik wel, maar nu deins ik op het laatste moment terug. Ik denk (dus weet niet zeker) of het een goed idee is om eigenlijk nóg langer te wachten totdat prijs echt geen rol meer speelt en dat ik dan alles kan testen wat ik wil totdat ik echt weet wat ik wil en dat als het 'toevallig' een dure is, dat ik hem dan toch wel kan betalen.

Twijfel..

Ik doe geen beloftes meer overigens. :chicken:

nevyn292
9 december 2008, 22:46
Kijk ook eens naar Kustom versterkers, hele degelijke dingen.

In ieder geval ben ik zeer te spreken over de mijne, zeker het clean, dat is in mijn oren bijzonder lekker.

Liquid_Metal
9 december 2008, 23:12
Mja ik weet het eigenlijk niet, eerst wou ik wel, maar nu deins ik op het laatste moment terug. Ik denk (dus weet niet zeker) of het een goed idee is om eigenlijk nóg langer te wachten totdat prijs echt geen rol meer speelt en dat ik dan alles kan testen wat ik wil totdat ik echt weet wat ik wil en dat als het 'toevallig' een dure is, dat ik hem dan toch wel kan betalen.

Twijfel..

Ik doe geen beloftes meer overigens. :chicken:

Ik zou absoluut alles gaan testen wat los en vast zit. Of in ieder geval in de richting die je wilt. Zo weet ik dat ik absoluut geen Rectifier wil. Kan m totaal niet betalen, maar als ik n nieuwe amp zoek weet ik iig dat ik niet in die richting moet zoeken (Mark IV daarentegen... :D).
Ook als je nog geen geld hebt raadt ik aan te gaan testen. Dan weet je tenminste waar je naar moet zoeken en hoeveel je moet sparen.

Jyuuga
10 december 2008, 15:37
Ik zou absoluut alles gaan testen wat los en vast zit. Of in ieder geval in de richting die je wilt. Zo weet ik dat ik absoluut geen Rectifier wil. Kan m totaal niet betalen, maar als ik n nieuwe amp zoek weet ik iig dat ik niet in die richting moet zoeken (Mark IV daarentegen... :D).
Ook als je nog geen geld hebt raadt ik aan te gaan testen. Dan weet je tenminste waar je naar moet zoeken en hoeveel je moet sparen.

Ja ik weet niet, ik denk dat ik zo nu en dan een gitaarzaak binnen ga, want sinds vorige week is de motivatie om te spelen er af gegaan, dus ik heb nu iets van 'als ik toch niet meer zo veel speel, dan is zo'n versterker misschien ook niet nodig', maar toch heb ik ook weer zo'n moment dat als ik een nummer hoor, dat ik gelijk mijn gitaar pak en begin te spelen etc. Ik heb vooral het gevoel dat ik op één niveau blijf steken en er niet bovenuit kom, en al deze dingen zorgen er voor dat ik minder erg in een versterker heb. Hoewel dat een week of twee terug heel anders was.

Gitaar4LifeDude
11 december 2008, 11:20
als je weinig speelmotivatie hebt dan kan een nieuwe versterker dat juist weer boosten toch?

Henri H
11 december 2008, 13:58
Wat gitaarlessen nemen bij een goede leraar kan ook motiverend werken.
Bovendien blijf je dan ook niet steken zoals je zelf aangaf.

Jyuuga
14 december 2008, 21:11
Ik weet niet, ik had laatst ook met een soort van 'band' gespeeld, maar was ook niet echt inspirerend ofzo. Ik game liever dan dat ik speel, inspiratie is gewoon weg. En een nieuwe versterker, ik weet niet, ik vrees dat het dan gaat worden dat ik hem na een tijdje moet verkopen omdat ik er toch niks meer mee ga doen.

Chuck_S.
15 december 2008, 18:06
Ketterij!

Als je je spelcomputer (of: tijd-vernietig-machine) nou eens uit het raam flikkert of verkoopt en een leuke versterker koopt!

nee doe wat je leuk vindt maar bedenk je dat je over 10 jaar blij zult zijn als je nu je tijd nuttig hebt besteed, of dat nou gitaarspelen is of wat dan ook, maar laat je in elk geval niet uit het veld slaan door een inspiratiedipje!

Gewoon dat ding pakken en oefenen.

Nog wat dingen die je misschien weer op het rechte pad krijgen:

Als je gitaar al lang in een down-tuning staat, zet em weer eens in E en rommel wat rond,of andersom, ik kan zelf altijd heel erg verveeld raken door altijd dezelfde tuning.

Kijk eens naar welke muziek je luisterd en kijk welke je allemaal zou kunnen spelen.

Heb je al gitaarles? dan leer je ook hoe je jezelf nog jaaaaren bezig kan houden hihi

Jyuuga
16 december 2008, 18:54
Ketterij!

Als je je spelcomputer (of: tijd-vernietig-machine) nou eens uit het raam flikkert of verkoopt en een leuke versterker koopt!

nee doe wat je leuk vindt maar bedenk je dat je over 10 jaar blij zult zijn als je nu je tijd nuttig hebt besteed, of dat nou gitaarspelen is of wat dan ook, maar laat je in elk geval niet uit het veld slaan door een inspiratiedipje!

Gewoon dat ding pakken en oefenen.

Nog wat dingen die je misschien weer op het rechte pad krijgen:

Als je gitaar al lang in een down-tuning staat, zet em weer eens in E en rommel wat rond,of andersom, ik kan zelf altijd heel erg verveeld raken door altijd dezelfde tuning.

Kijk eens naar welke muziek je luisterd en kijk welke je allemaal zou kunnen spelen.

Heb je al gitaarles? dan leer je ook hoe je jezelf nog jaaaaren bezig kan houden hihi

Ik heb gitaarles, en het is niet echt inspirerend. Een beetje random dingen oefenen is het dan, en dan moet ik dan een paar akkoorden leren en nog wat anders voor volgende week. Het begon eigenlijk met het leren van de modes. En dát vond ik saai.

Henri H
16 december 2008, 19:49
Eerlijk gezegd denk ik dat je het beste kunt kappen met gitaarspelen.
Als je het saai vind dan houdt het gewoon op ben ik bang.
Probeer je buiten je gitaarles om nooit 's een simpel nummertje uit te zoeken voor je zelf?
Toen ik begon deed ik niet anders, gewoon op het gehoor deuntjes en akkoorden bij elkaar zoeken en eindeloos oefenen.
Als je dat ook saai vind: verkopen die hap en ga punniken of zo, weet ik wat.

Jyuuga
16 december 2008, 19:58
Eerlijk gezegd denk ik dat je het beste kunt kappen met gitaarspelen.
Als je het saai vind dan houdt het gewoon op ben ik bang.
Probeer je buiten je gitaarles om nooit 's een simpel nummertje uit te zoeken voor je zelf?
Toen ik begon deed ik niet anders, gewoon op het gehoor deuntjes en akkoorden bij elkaar zoeken en eindeloos oefenen.
Als je dat ook saai vind: verkopen die hap en ga punniken of zo, weet ik wat.

Ja ik probeer wel eens wat, maar ik ben zon persoon die dingen half afmaakt, dus dan word het nooit wat. Nou, wel jammer, het was wel leuk zo lang het duurde maar misschien dat ik af en toe nog gitaar speel dan.

Henri H
16 december 2008, 20:09
Misschien kun je die dingen die je half afmaakt meenemen naar gitaarles en samen met je leraar uit gaan zoeken.
Als hij dat niet wil zou je nog kunnen overwegen om een leraar te zoeken die dat wel wil.

Jyuuga
17 december 2008, 20:13
Misschien kun je die dingen die je half afmaakt meenemen naar gitaarles en samen met je leraar uit gaan zoeken.
Als hij dat niet wil zou je nog kunnen overwegen om een leraar te zoeken die dat wel wil.

Whoohoo, ik had geen gitaarles maar ik kan nu een stukje van Hotel California solo eerste solo :dance:, alleen het is alsnog dat ik mezelf wel moet dwingen om te spelen.. Maar het komt alweer een beetje terug :whoot:.

jan_bervoets
18 december 2008, 03:37
line 6 spider met lampen welliswaar :D klinkt clean klinkt heel gevarieerd maar het is natuurlijk digitaal effecten dus je kunt er nooit de fender klank uit hale

Jyuuga
2 januari 2009, 17:48
Whoot, zometeen jammen met een vriend :rockon:, inspiratie!

Gitaar4LifeDude
2 januari 2009, 19:15
jij verandert ook net als de wind he..
Ik ben blij voor je dat je weer inspiratie hebt, en vasthouden deze keer!

Henri H
2 januari 2009, 22:01
Hehe, mafketel .... passie! Daar gaat het om. ;)

Jyuuga
3 januari 2009, 16:04
jij verandert ook net als de wind he..
Ik ben blij voor je dat je weer inspiratie hebt, en vasthouden deze keer!

Mja, mijn zus heeft een soort Attention Deficit Disorder, en misschien heb ik dat ook, ik speel beetje bij beetje nu, eerder dan één stuk achter elkaar. En ja, hopelijk laat het deze keer niet los, maar ach, heb net Systematic Chaos gehaald, dus die liedjes inspireren me hopelijk om te blijven spelen :hippie:.

TimmU
3 januari 2009, 17:44
ADD/ADHD hoeven geen invloed te hebben, kijk naar oa chris, mij enz.

fenderben
3 januari 2009, 20:04
Voor zowel clean als metal zijn er zeker een aantal betere verstekers te krijgen. Misschien dat een Engl Thunder of Screamer combo 2dehands te krijgen is voor 600 euro.

Zou ook zeker voor de Engl screamer gaan..vooral de 'oudere' (lees eerste) modellen klinken perfect clean maar vooral mooi gain!

Jyuuga
3 januari 2009, 20:06
ADD/ADHD hoeven geen invloed te hebben, kijk naar oa chris, mij enz.

Serieus? Ik heb wel problemen mee: ik kan me niet lang genoeg concentreren om een liedje helemaal te leren. Dan raak ik verveeld. Ik wil het dan zo simpel mogelijk hebben, en als dat niet zo is, dan haak ik af.

TimmU
3 januari 2009, 20:21
gewoon jezelf tot het limiet pushen, doe ik ook. steeds moeilijker dingen spelen, continu.

Jyuuga
3 januari 2009, 20:25
gewoon jezelf tot het limiet pushen, doe ik ook. steeds moeilijker dingen spelen, continu.

Hmmmm ok... Ik zal het proberen! Dank voor advies!