PDA

View Full Version : Radius Allparts Tele-bodies met flame/quilted tops.???



jimihattricks
10 november 2008, 17:00
weet iemand hoe de randen van dergelijke bodies zijn afgewerkt?

http://www.guitar-parts.nl/images/products/tbo-tlfm.jpg

het ziet er vrij recht uit allemaal, levert allparts deze bodies met of zonder body radius?

en heeft iemand ervaring met dergelijke bodies en het aanbrengen van binding om de top? valt die boel te frezen voor bindings?

Hedge
10 november 2008, 19:07
Binding moet prima te doen zijn als de zijkanten niet rondgefreesd is.

Er zijn vele manieren. Ik werk erg graag met een freestafeltje met een geleide systeempje hierop.

barno
10 november 2008, 19:29
telebodies hebben never radius op de body, is dus heel gelijk. normale telebody heeft een klein randradius, maar als je niet de smalste binding neemt, moet dat goed te doen zijn.

jimihattricks
11 november 2008, 10:21
okay, cool :satisfie:

dan zal ik even uitleggen wat ik evt. van plan ben..

even kort: met de opbrengst van de verkoop van twee van mijn vier strats (binnenkort) kan ik twee dingen doen:

1. de aanschaf van een Ibanez AS103 (staat hoog op mijn verlanglijst)
2. de bouw van een custom tele (budget zal rond de 850 euro liggen denk ik)

Omdat ik bouwen minstens net zo leuk vind als spelen neig ik momenteel naar het tweede.. en om er dan een beetje een 'semi'-luchtje aan te geven dacht ik dat het leuk zou zijn om voor een thinline tele te gaan.. (de body die ik dus eerder postte)..

het is de bedoeling om de top van een cream, zwarte of tortoise binding te voorzien (ben ik nog niet uit) om deze vervolgens prs-geel/amber te stainen

de rest zou dan een bruine/mahonie-stain krijgen

vervolgens wil ik de body afwerken met rustin's danish oil, omdat ik dat ontzettend fijn vind aanvoelen, vergeleken met een poly-finish..

het is dan ook de bedoeling om ook rustin's wood dye te gebruiken.. welke kleuren dat precies gaan worden moet ik nog even uitzoeken

daarnaast wil ik de body van humbuckers voorzien (TV Jones of Nordstrand), zo in te schatten moet dat met frezen wel lukken als ik 'over' de sc-frezingen heenfrees (hoewel, gaat dat nog een probleem worden voor de brugpickup denken jullie?)

verder denk ik aan een telebrug met humbucker gat of, liever, een hardtail stratocaster-brug (gaat dit passen? ik denk van wel)

elektronika wordt vol, tone en 3-way

alle hardware wordt goud en er komt een maple hals met rosewood toets op...

ik denk ook nog aan een bigsby, maar dan moet er een andere brug (TOM-achtig), en dat vind ik niks..

anyway, een goed excuus om nog eens op kisekae te rommelen, met dit als resultaat (brughumbucker staat iets te dicht bij de brug, zou ook wat verder terug moeten passen - ow, en de tuners moeten natuurlijk ook goud zijn dan...):

http://i36.tinypic.com/2natdnr.jpg

uiteraard is dit wel een uberflame-body met een finish die ik niet zo 1,2,3 ga bereiken, magoed, om een idee te krijgen...


is deze gitaar niet 1000% x cooler dan een Ibanez AS103?

http://www.ibanez.com/images/finalzoom/AS103NT.jpg

ja toch..?


mja, het zijn allemaal weer mooie ideeen maar het is momenteel dus nog maar even de vraag of het project zal plaatsvinden.. als dat gebeurt hou ik jullie natuurlijk nog op de hoogte

ik ben ook altijd te vinden voor staining tips en binding schoonmaak tips, want dat heb ik nog nooit gedaan allemaal

gengar
12 november 2008, 17:26
binding frezen is geen probleem, maar je moet natuurlijk het gereedschap hebben. Ik kan het ook voor je doen voor een paar knaken. Waarom niet voor niks? omdat ik ook de frezen moet betalen en die slijten.
Maar ik verwacht dus geen problemen voor het aanbrengen van een binding op deze body (op geen enkele eigenlijk ...)

Je stain/ finish plan is prima denk ik, als je produkten kiest die goed samengaan, en dat ben je zo te lezen wel van plan zou het goed moeten worden. Ik weet niet of het een goede keus is om de gehele body te olien. Ik ben zelf ook een fan van olie, maar misschien niet zo zeer voor de gehele body. Dan zou ik denk ik eerder voor de shellac kiezen, ook van Rustin.

Voor het aanbrengen van de humbuckers zie ik ook geen probleem, je kunt denk ik inderdaad de andere gaten aanpassen...

succes

jimihattricks
12 november 2008, 17:42
binding frezen is geen probleem, maar je moet natuurlijk het gereedschap hebben. Ik kan het ook voor je doen voor een paar knaken. Waarom niet voor niks? omdat ik ook de frezen moet betalen en die slijten.
Maar ik verwacht dus geen problemen voor het aanbrengen van een binding op deze body (op geen enkele eigenlijk ...)

Je stain/ finish plan is prima denk ik, als je produkten kiest die goed samengaan, en dat ben je zo te lezen wel van plan zou het goed moeten worden. Ik weet niet of het een goede keus is om de gehele body te olien. Ik ben zelf ook een fan van olie, maar misschien niet zo zeer voor de gehele body. Dan zou ik denk ik eerder voor de shellac kiezen, ook van Rustin.

Voor het aanbrengen van de humbuckers zie ik ook geen probleem, je kunt denk ik inderdaad de andere gaten aanpassen...

succes

shellak is wsl wel mooier idd.. ik zal je naam onthouden als ik het frezen zelf niet gemanaged krijg :chicken:

gengar
12 november 2008, 20:05
Prima, ik ben altijd bereid om je te helpen, geen probleem.
Ik zeg eigenlijk meer shellac omdat ik denk dat dat meer geschikt is voor het finishen van een body. Laatste tijd nog veel gelezen over de verschillende finishes die er mogelijk zijn en hoewel we als bouwers misschien vaak denken dat de finish van de gitaar heel erg belangrijk is voor de klank valt dit in de praktijk erg mee. Als je er een dikke plak nitro oplegt dan zal dit natuurlijk wel een nadelig effect hebben maar elke finish is in principe wel goed als die er enigzins goed op is aangebracht. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de viool waar de goede bouwer de eindlaag in zijn ontwerp integreert om tot het gewenste eindresultaat te komen.
Het punt is dat je natuurlijk wel een beschermlaag wilt aanbrengen op de body. Voor de klank zou je er niks op aan hoeven te brengen. Als je een finish wilt aanbrengen waar je dan een lange tijd niet meer naar om hoeft te kijken tijdens gewoon/ intensief gebruik van de gitaar is tung oil misschien niet de beste keuze, maar ik hoor graag van de andere bouwers of ze een andere mening hebben.

barno
12 november 2008, 21:26
ik ben niet echt een klankpurist maar het houdt me toch wel bezig. Nu moet ik toch wel zeggen dat ik echt een verschil hoor tussen ongelakte en gelakte gitaren. Ik heb de (slechte) gewoonte om op elke gefinishte zelfbouw een tijdje te spelen (zelfs optredens) zonder dat hij gelakt is. Voor dat ik hem dan ga lakken, moet ik natuurlijk weer gaan schuren.

Maar zo heb ondertussen wel ondervonden dat er echt wel een substantieel verschil is in klank voor en na het lakken. Het is een cliché maar een ongelakte body klinkt gewoon "openen".

Ik speel met de idee om de gitaar die ik nu aan het bouwen ben ook volledig onbehandeld te laten. Ze gaat dan wel binnen de korste keren retevuil worden (ash en maple allover) en dat houdt me dan ook weer wat tegen. kweet het nog niet.

gengar
13 november 2008, 08:02
Dat ben ik wel met je eens Barno, niet gelakt of wel gelakt maakt een verschil. Maar welke lak er dan opgebracht wordt maakt in de eindklank geen hoorbaar verschil indien deze in de juiste dikte is aangebracht. Ik denk dat veel produktiegitaren van een dusdanig dikke laag 'bescherming' zijn voorzien dat dit zeker een nadelig effect op de gitaar heeft. Maar dat doet geen enkele goede bouwer zover ik weet.
Het is dan ook geen magie denk ik dat afgeragde gitaren vaak beter klinken dan de nieuwe, ze zijn ingespeeld (het hout bedoel ik dan) en die belachelijk dikke finish is er af.

jimihattricks
13 november 2008, 10:14
en dat is dus precies de reden waarom ik graag olie gebruik..

op mijn zelfbouwstrat heb ik slechts 4 lagen olie aangebracht, en heb toch het idee dat dat al voldoende beschermd..

bovendien hou ik van die halfmatte finish..

dit is m, btw:
http://i35.tinypic.com/2e6de88.jpg

maar ik kan me voorstellen dat een mooie maple top wel beter 'uit de verf' komt als je shellak gebruikt.. dus dan zou het meer een cosmetische kwestie zijn

Van Dattum
13 november 2008, 10:47
Ik ben een overtuigd fan van olie (Rustins Danish Oil, Liberon Finishing Oil). Ik hou van het gevoel van een geoliede hals en van de matte glans. Ik hoor ook duidelijk het verschil tussen een geoliede gitaar en een gitaar met een halve mm polyester....
Maar ik zou ook wel eens een mooi glanzend gitaartje willen maken. Misschien dat schellak voor de body wel eens het proberen waard is, maar mijn halzen blijven zeker in de olie!

barno
13 november 2008, 10:51
is olie een optie voor een maple hals (en vooral fretboard) ? maw, houdt olie voldoende vuil tegen? ik geloof dat olie vooral wordt gebruikt op donkere fretboards.