PDA

View Full Version : Aanschaf Gibson Les Paul Studio/Standard



Supermarco
15 december 2001, 19:56
Ik speel nu zo'n 16 jaar gitaar en wil nu een electrische aanschaffen (occasion). Is het redelijk te denken dat ik voor 2000 gulden een goeie Standard kan kopen? Of anders een studio, dat lijkt me toch geen probleem.

BRiet
15 december 2001, 21:54
Een studio moet lukken. Een standard zit toch wel zo rond de 3000,- als je een mooie en goeie wil.

Supermarco
15 december 2001, 21:56
Een Les Paul Standard Cherry Red uit 1980 voor 2100 (ik heb hem nog niet gezien), is dat redelijk?

anoniem
15 december 2001, 22:20
Beste Gibson fan,
Als je dan toch een Les Paul wil kopen, koop dan een standard. Al die studio-uitvoeringen zijn moeilijker te slijten. Let vooral op een goede welving van de top en de tekening van het hout. Die kan je overigens het beste zien bij transparant gelakte versies. Alle duurdere Les Pauls worden verkocht op de look van het hout. De meeste exclusieve types hebben een one-piece mahony body en een hals uit een stuk mahony.

jamar
16 december 2001, 07:13
Let goed op bij de aanschaf van een 2e hands Les Paul Standard. Vorige week kreeg ik er een ter reparatie in handen die heel goed klonk heel fijn speelde.Hij woog net zo veel als een Les Paul, alleen was het een nepper. De eigenaar heeft er bij een gerenommeerde gitaarzaak ƒ2000,- voor betaald wrs zo'n ƒ1500 teveel. Bij deze gitaar ontbrak allereerst het serienummer en made in USA op de achterzijde van de headstock, Het Gibsonlogo op de voorkant van de headstock was bedriegelijk echt. Pas als je heel goed (met vergrootglas) keek zag je dat het na fabricage van de gitaar is aangebracht. Heel knap werk maar toch...
Ook de afwerking van de body m.n. de afwerkrand vertoond minder kwaliteit. Al met al een knappe fake waar je als niet kenner gauw te veel geld voor uit geeft. Dus Gibsonfan laat je niet leiden door dat brandende gevoel om zo'n mooi Les Paul te bezitten. Als je één op het oog hebt verifieer eerst het serienummer. Controleer dan vooral op alle bovenstaande dingetjes en/of neem iemand mee die kennis heeft van Gibsons. Heel veel succes.

Supermarco
16 december 2001, 15:00
Dank dank dank,
ik heb inderdaad het brandende gevoel om een Les Paul te bezitten, maar blijf wel mijn koppie erbij houden.
Het verieferen van het serienummer had ik nog niet aan gedacht.