PDA

View Full Version : Marshall 1936 open back



Henri H
10 november 2008, 13:33
Sinds zaterdag heb ik weer een Marshall JCM800 2x12 cab van het type 1936.
I.p.v. de originele 65 W. Celestions zitten er G12T75 speakers in.
Dit vind ik wel een beetje jammer maar op zich passen de 75 Watters ook prima bij m'n JVM top.

Een aantal jaren geleden heb ik er ook al 's ééntje gehad en wat opvalt is dat het geluid een beetje nasaal klinkt. Weinig punch en ook niet veel bas.
Destijds heb ik de 2x12 vervangen door een 4x12 Randall en was er superblij mee.
Maar nu dacht ik van tevoren al dat ik wat wilde gaan experimenteren met deze cab.
Ik heb er een 25 W Greenback bij ingezet maar het geluid werd er niet echt beter door.
Het enige wat echt hielp was de achterplaat eraf halen.
Toen was de punch terug en ook zat er meer bas in het geluid.
Het nasale is compleet verdwenen.
Ik had dit wel een beetje verwacht omdat mijn Marshall JCM800 combo dit ook heeft. De combo heeft ook G12T75's.

Nu is mijn vraag: zijn er meer mensen die dit verhaal herkennen?
Is het een optie om de achterplaat te vervangen voor een ander stuk hout waardoor hetzelfde effect ontstaat?
Of kan ik beter 2 grote gaten zagen in de (originele spaanplaten) achterplaat?

Ook zit ik met de volgende vraag: Als ik er 2 Greenbacks van 25 W inzet dan heb ik dus een cab van maar 50 W.
De cab ga ik hoofdzakelijk thuis gebruiken op laag volume maar bij uitzondering zou ik hem ook mee willen nemen naar een klein kroegje of in de oefenruimte.
Ik neem aan dat ik dat beter niet kan doen dus?

P.S. op het forum ontbreekt een afdeling voor dit soort vragen terwijl het toch één van de essentiële onderdelen is naast je gitaar, je amp, je effecten en jezelf natuurlijk die het geluid bepalen.

JeanPaul du Vinnie
10 november 2008, 13:51
Ik herken het: heb zelf ook nog zo'n 1936 met GT's gehad en redelijk snel terug weg gedaan, om dezelfde redenen als jij (zijnde te weinig punch en bas) en eveneens voor een (cheapo) Randall-cab. Ik vond 'm clean wel fantastisch klinken, lekker sprankelend. Het toeval wil dat ik zelf ook nog heb zitten overwegen om de achterkant eruit te halen, om hem nog net wat grootser te doen klinken. Misschien dat ik er ooit nog wel opnieuw eentje koop en me er dan op uitleef :)

the sure thing
10 november 2008, 14:13
Ik heb een 1936 cab gehad en herken je verhaal. Ik heb de achterkant eruit gehaald en het geluid werd beter, wel indirecter. En ik wilde geen spreiding aan de achterkant (vanwege mijn medemuzikanten), dus heb m weggedaan. Ik heb nu een Bogner OS 2x12 en klinkt super. Als ik ooit nog een Brunetti 2x12 2e hands voor een goed prijsje kan scoren, koop ik die ook, wat dat vind ik een goed alternatief.

En een 100W amp op een 50W kastje aansluiten: in theorie kan het wel als je het volume echt zachtjes houdt, maar ik kan mij voorstellen dat het tijdens een optreden/repetitie niet ontspannen speelt.

Tip: sluit je Marshall ook eens op een grote oude Fender kast aan! Clean klinkt dat errug leuk!