PDA

View Full Version : akoestische gitaar inpluggen op buizenversterker



hessepes
10 november 2008, 13:05
Hebben jullie ervaring met het inpluggen van een akoestische (western) gitaar op een buizenversterker? Dit kan wel en geeft een goed geluid?

Achtergrond van mijn vraag:

Tot nu toe sleep ik naar iedere repetitie mijn eigen (transistor) versterkertje mee, ibanez troubadour -een versterker voor akoestische gitaren. Mijn electrische gitaar plug ik in een (buizen of transistor) versterker die er dan al staat.
Toen ik vroeg aan de verhuurder van de ruimtes of ze ook versterkers voor akoestische gitaren hadden, werd mij gezegd dat ik de volgende keer een Hugh&Kettner (vgl mij statesman) buizenversterker krijg - daar zou ik dan ook mijn akoestische gitaar op kunnen inpluggen....Ik had dit nog nooit eerder gehoord, vandaar dat ik mijn vraag maar weer even op dit forum gooi;)

Kamiess
10 november 2008, 13:16
Heb je een actieve akoustische met ingebouwde eq?

Dan kun je hem evt ook in de return v/d effectsloop van de amp doen.

Tenminste zo doe ik dat wel eens en daardoor kleurt de preamp van de amp het signaal ook niet alleen de eindtrap maar.

Maar goed, wat voor mij voldoet hoeft niet altijd voor een ander te gelden.

kenx
10 november 2008, 13:51
hoy,
Bij "peter live" een bekend live programma hier in belgië, trad the script op en ik was aanwezig, daardoor had ik gezien dat de gitarist over een marshall buizentop speelt, vraag me niet welke..., met een akkoestische gitaar! Klonk helemaal niet slecht hoor! hierbij de link waarbij je dat duidelijk kan zien:

http://peterlive.een.be/2008/10/24/24-oktober/ en dan doorscrollen tot bij "the script - the man who can't be moved

grtz

kenny

Marco5150
10 november 2008, 17:24
Het kan in elk geval wel ja.

Maar jullie hebben in de repetitieruimte toch wel een PA/zanginstallatie neem ik aan? Ik zou hem daar in pluggen. Klinkt waarschijnlijk beter als via een gitaarversterker omdat het minder kleurt.

Mr.Fingers
10 november 2008, 17:59
Ik jaag mijn 12-string akoestische door m'n HotRod deluxe, gewoon in de pre-amp binnen, kan je nog leuk spelen met overdrive & reverb (en dat klinkt niet verkeerd!)

Neo.nl^
10 november 2008, 18:24
Ik stop mijn Ibanez(EW20W) ook gewoon in men VOX, even prutsen met de EQ settings en dan klinkt ie goed. Ik heb hem bij ons in de Bigband wel eens over de PA gehad, erg lekker Akoestisch geluidje krijg je dan.

Maar hij klinkt gewoon heeel anders over de PA dan over de versterker.. dus om nou te zeggen dat het een beter klinkt dan het andere... niet echt.

Eko
10 november 2008, 18:41
Als het alleen maar raggen is en geen kwaliteitsgeluid hoeft te zijn kan het best. Echt acoustisch versterkt klinken doet het beter via de p.a. of via een speciale amp.
Een aparte amp , zoals de AER e.d. , hebben betere filterregelingen en e.q.