PDA

View Full Version : Vijfde gat in Fender neckplate



Ibanez666
10 november 2008, 10:35
Waar dient deze voor? En hoe werkt het?

Het is voor zover ik kan zien een vrouwtje voor een inbussleutel

Ibanez666
10 november 2008, 11:04
Plaatje van internet:

http://www.chrisguitars.com/fen04strat-hss-amser-inca-rw4.jpg

humbucker
10 november 2008, 11:05
trussrod?

alhoewel me dat sterk lijkt..

Bart_Blueprint
10 november 2008, 11:09
trussrod?

alhoewel me dat sterk lijkt..

Precies wat ik dacht eigenlijk... Ik denk dat we even moeten wachten op een reactie van de heer Fingers, gezien hij de fender-guru is over here. Maar mijn eerste gedachten gingen ook uit naar een manier om de trussrod aan te passen..!

humbucker
10 november 2008, 11:11
ja het zou wel kunnen, maar ik heb het nog nooit gezien dat je op die plaats de trussrod kan aanpassen. Wel aan de zijkant van de hiel, maar nooit langs de onderkant..:chicken:

Ibanez666
10 november 2008, 11:12
volgens mij is het iets om de nek hoek tov de body in te stellen, maar hoe het precies werkt.... (dus niet om de hals hol of bol te zetten)

Ibanez666
10 november 2008, 11:16
vond deze ook net op het net:

http://www.fretnotguitarrepair.com/images/DCP_2962.JPG

Lexvandoef
10 november 2008, 11:18
Volgens mij is dat inderdaad het Fender micro-tilt systeem, bedoelt om de hoek tussen de neck en body aan te passen.

Als dit dus op je Fender zit (wat ik niet had verwacht bij die Fender van jou) dan hoef je dus niet te shimmen, maar kan je de halshoek verstellen met die microtilt. Een soort ingebouwde shim dus. :)

Mr.Fingers
10 november 2008, 11:19
Wat lex zegt, het is inderdaad voor het moertje van de microtilt te kunnen afregelen.

Ibanez666
10 november 2008, 11:24
Als dit dus op je Fender zit (wat ik niet had verwacht bij die Fender van jou)

Er zit wel een gat met een soort boutje in mn neckplate, zoals op die foto, dus dat lijkt me wel. Of dient die weer ergens anders voor?

iWishmaster
10 november 2008, 11:25
Dat is de "Micro-tilt adjuster", om de 2 schroeven die het dichtste bij de body zitten iets lossen of vaster te draaien. Dus om de actie op bepaalde plaatsen op de neck ten opzichte van de kromming van de neck af te stellen.

Van de Fender website:

Adjustment at neck joint (phillips screwdriver): Sight down the edge of the fingerboard from behind the body, looking up toward the headstock of the instrument. If the neck is too concave (action too high), turn the truss rod nut clockwise to remove excess relief. If the neck is too convex (strings too close to the fingerboard), turn the truss rod nut counter-clockwise to allow the string tension to pull more relief into the neck. Check your tuning, then re-check the gap with the feeler gauge and re-adjust as needed.

Lexvandoef
10 november 2008, 11:26
Het kan eigenlijk niet anders dan dat dat het micro-tilt systeem is :)

Wat ik bedoelde is dat ik niet verwacht dat op een japanse Fender te zien, het kan natuurlijk wel, maar ik dacht dat, over het algemeen, alleen USA Fenders waren uitgerust met dat systeem.

@Iwishmaster, spuit 11 ;)

Ibanez666
10 november 2008, 11:27
Het kan eigenlijk niet anders dan dat dat het micro-tilt systeem is :)

Wat ik bedoelde is dat ik niet verwacht dat op een japanse Fender te zien, het kan natuurlijk wel, maar ik dacht dat, over het algemeen, alleen USA Fenders waren uitgerust met dat systeem.

@Iwishmaster, spuit 11 ;)


wat voor stelsleuteltje gaat erin? een inbus?

Lexvandoef
10 november 2008, 11:30
Jep, klein inbusje :)

De precieze maat weet ik niet, maar dat voel je wel. Succes!

Ibanez666
10 november 2008, 11:34
thnx, ik neem aan dat ik eerst de 4 schroeven van de neckplate los moet draaien (en eventueel ook de snaren ontspannen?)

iWishmaster
10 november 2008, 11:36
thnx, ik neem aan dat ik eerst de 4 schroeven van de neckplate los moet draaien (en eventueel ook de snaren ontspannen?)

Mijn quote van de Fenderwebsite legt precies uit wat je moet doen (lees anders ook de Fender setup guide op fender.com). Maar nee: snaren kunnen erop blijven en schroeven gewoon vast laten zitten.

Lexvandoef
10 november 2008, 11:40
Mijn quote van de Fenderwebsite legt precies uit wat je moet doen (lees anders ook de Fender setup guide op fender.com). Maar nee: snaren kunnen erop blijven en schroeven gewoon vast laten zitten.

ff uitkijken he, wat jij hier quotte van de Fender website is gewoon het afstellen dmv de trussrod niet mbv het micro-tilt systeem. Trouwens ik lees ff je hele post, en het micro-tilt systeem is er niet voor om de schroeven waarmee de body aan de neck vast zit losser/strakker te maken, maar om de neck hoek tov de body wat te veranderen. Dit kan je ook met shims doen, maar dit systeem maakt dat overbodig.

@Ibanez-demon: ik zou eerlijk gezegd niet weten of je de neck en snaren los moet halen, mijn verstand zegt van wel, omdat je de schroeven van de nek anders gaat pijnigen, maar ik weet het niet zeker.

Ibanez666
10 november 2008, 11:46
ff uitkijken he, wat jij hier quotte van de Fender website is gewoon het afstellen dmv de trussrod niet mbv het micro-tilt systeem. Trouwens ik lees ff je hele post, en het micro-tilt systeem is er niet voor om de schroeven waarmee de body aan de neck vast zit losser/strakker te maken, maar om de neck hoek tov de body wat te veranderen. Dit kan je ook met shims doen, maar dit systeem maakt dat overbodig.

@Ibanez-demon: ik zou eerlijk gezegd niet weten of je de neck en snaren los moet halen, mijn verstand zegt van wel, omdat je de schroeven van de nek anders gaat pijnigen, maar ik weet het niet zeker.


Ik had ook zoiets ja, ff een paar tikkies los, anders gaat de boel volgens mij scheuren int ergste geval

iWishmaster
10 november 2008, 11:49
ff uitkijken he, wat jij hier quotte van de Fender website is gewoon het afstellen dmv de trussrod niet mbv het micro-tilt systeem. Trouwens ik lees ff je hele post, en het micro-tilt systeem is er niet voor om de schroeven waarmee de body aan de neck vast zit losser/strakker te maken, maar om de neck hoek tov de body wat te veranderen. Dit kan je ook met shims doen, maar dit systeem maakt dat overbodig.

@Ibanez-demon: ik zou eerlijk gezegd niet weten of je de neck en snaren los moet halen, mijn verstand zegt van wel, omdat je de schroeven van de nek anders gaat pijnigen, maar ik weet het niet zeker.

Oeps .. .Daar heb je gelijk in, ik heb het verkeerde stukje gekopieert / geplakt en geïntrepeteerd. Wat ik heb gekopieert is voor het afstellen van gitaren met trussrod adjustment bij de neckjoint. Mijn excuses!

Wat ik eigenlijk wilde posten (ook van de Fender website):

To adust the alignment of the neck to the body, loosen the phillips head lock screw at the bottom of the neckplate, just above the micro-tilt ajustment hole. The other two phillips head screws need not be loosened. Insert a 3/32" allen wrench thru the micro-tilt hole. To increase the angle, turn the allen wrench clockwise. To decrease the angle, turn it counterclockwise. When desired adjustment is reached, tighten the phillips head lock screw and recheck the neck angle, as tightening the lock screw may alter the adjustment slightly.

Lex heeft helemaal gelijk (en je moet dus wel 2 schroeven iets losser draaien!).

Ibanez666
10 november 2008, 11:54
Oeps .. .Daar heb je gelijk in, ik heb het verkeerde stukje gekopieert / geplakt en geïntrepeteerd. Wat ik heb gekopieert is voor het afstellen van gitaren met trussrod adjustment bij de neckjoint. Mijn excuses!

Wat ik eigenlijk wilde posten (ook van de Fender website):


Lex heeft helemaal gelijk (en je moet dus wel 2 schroeven iets losser draaien!).

Goed dat er in ieder geval 1 wakker is hier ;)

Bedankt voor het opzoeken van de info :)

Di Stefano
10 november 2008, 13:07
Ik denk dat je best alle 4 de schroeven een tikje losdraait voordat je aan de microtilt gaat draaien. Zo doe ik het zelf ook. Mogelijk is het overbodig, maar het kan zeker geen kwaad.

Rutger
10 november 2008, 13:53
Verkloot dat niet de neck-body verbinding?