PDA

View Full Version : Får jag presentera mig?



Ukeloeder
10 november 2008, 09:07
Mag ik me even voorstellen? Ik speel sinds '85 gitaar en heb dat altijd linkshandig gedaan. Je wordt wat beperkt in de keuze en toentertijd zeker in kwaliteit, voor de leftys onder 'ons' met een behoorlijk budget is er tegenwoordig echter best wat te koop. Nu dacht ik m'n hand een beetje naar de ukelele te gaan zetten. Ik begrijp uit verschillende posts op dit forum dat de ukelele basicly een andere stemming 'vereist' en dat de grepen dus ook verschillen van die op de gitaar. Nu ben ik op het gebied van ukelele een absolute leek en vraag me af of de hals van zo'n instrument geschikt is om linkshandig te 'grijpen'. Ik kan natuurlijk een ding van een tientje kopen en het even uitproberen maar ik ben eigenlijk meer in de markt voor en iets degelijker instrument. Ook denk ik erover om de ukelele maar op z'n Hendrix's te leren bespelen, kan ik zonder moeite eens andermans instrument bespelen... Wie heeft ervaring met dit vraagstukje?
Ik plaats dit postje deels ook even in "Overige snaarinstrumenten"

Harry
10 november 2008, 11:35
vilkomme! (of zoiets)

Ukeloeder
10 november 2008, 12:23
Dank je. Je zocht 'välkommen' denk ik ;)

hugo123
10 november 2008, 12:47
Kom je uit Noorwegen ofzo;)?

J-sus Rulez
10 november 2008, 12:52
een zweed? dat treft zit hier in varensbor op uitwisseling :D

Ukeloeder
10 november 2008, 13:08
Näääh, ben geen Noor en geen Zweed, ben wel erg bezig met Svenska te leren spreken en schrijven. En wil ook mijn nog aan te schaffen ukelele meenemen naar Zweden komende winter om daar een beetje te studeren. Lange avonden enzo, snappie?
En wAAr zit je op uitwisseling? (Begint een beetje MSN te lijken...)

Ukeloeder
10 november 2008, 13:11
@ J-sus rulez; En "dat treft"? Varför det då, heb je wat nodig ofzo?

J-sus Rulez
10 november 2008, 13:16
In Värensborg, 100 km ten oosten van gutenborg, dicht bij Trollätan (saab fabrieke)

nee ik heb niks nodig, gewoon nog een gitaarnetter die band heeft met zweden...
was ik nog niet tegengekomen

Dark_Tranquillity
18 november 2008, 19:53
Dra till helvete...




(Jaja, das Noors)

wietse
22 november 2008, 16:56
fiske glad!!

dat riepen die denen bij ons regelmatig, gladde kut oid betekent het.
maar welkom.

AART
22 november 2008, 21:03
många nöje uppför forumet.

alexandra
22 november 2008, 21:43
Welkom hier :)

Ukeloeder
23 november 2008, 00:30
@Dark Tranquility; ik neem maar aan dat je niet helemaal weet wat je me daar wenste...
@AART; tackar! Haft stor succé redan! Ännu en svensk-intresserade på gitaarnet?
@wietse; riepen ze niet 'glad fiske'? Ik vond je vertaling wel heel charmant... ;)
Alle anderen; dank!

Dark_Tranquillity
23 november 2008, 11:51
@Dark Tranquility; ik neem maar aan dat je niet helemaal weet wat je me daar wenste...


Ach, zolang het maar een grapje blijft, toch?

Tho
23 november 2008, 12:41
want dat was?

hendrix_appendix
23 november 2008, 13:20
Iets met "hel"...




:o

Dark_Tranquillity
23 november 2008, 14:25
Was het niet zoiets als "loop naar de hel"?

wietse
23 november 2008, 18:26
@wietse; riepen ze niet 'glad fiske'? Ik vond je vertaling wel heel charmant... ;)


nope, als je 3 jaar lang vier van die maloten dagelijks om je heen hebt dan blijft je zoiets wel bij.
maar wij hebben hun ook een heleboel friese en nederlandse vloeken en scheldwoorden geleerd, de deense taal dus zo effe verrijkt :D.

AART
23 november 2008, 23:36
@AART; tackar! Haft stor succé redan! Ännu en svensk-intresserade på gitaarnet?

Ja, een zweden groupie in dit geval. Ga er vaak schaatsen in Mora, op het Orsasjön. Ik hou van dat land (sneeuw+ijs, 4wheeldrives, blonde dames, relaxte mensen en uitgestrektheid, wat wil een mens nog meer?). Alleen niet van de dure systembolaget :angry:

Mezelf een klein beetje zweeds aangeleerd, maar bak er verder weinig van, ik kan het een beetje lezen en nog minder schrijven :p

Ukeloeder
24 november 2008, 19:24
@DarkTranquility; Als het een grapje is, ja dan is het iets grappiger... :???: På svenska sejer vi 'dra åt helvete'. De noren zeggen idd 'dra til helvete'. Dacht ook al niet dat het helemaal gemeen(d) was. Maar inderdaad 'loop naar de hel', in zweeds (ongetwijfeld in noors ook) zo'n beetje ehet ergste wat je iemand kunt toeroepen, maar 'gelukkig' ben ik geen zweed :satisfie: Wanneer het ietsjes minder mag zegt de zweed wel 'dra åt skogen' wat 'loop naar het bos' betekent. Moet vroeger al eng genoeg zijn geweest denk ik.
@Wietse; Tja Deens daar kan ik heeeeeeeeeeeeeeeeeelemaal niks van maken. Vind het altijd een beetje als heul errug plat zweeds klinken, maar dan met een boel andere woorden erin geborduurd. Ik heb zelf een aantal jaar in Fryslan gewoond en een heeeel klein beetje daarvan over gehouden. Valt me op dat sommige friese en zweedse woorden om en nabij het zelfde luiden. Niet zo gek als je bedenkt dat FL nog maar pas is ingelijfd in het Koninkrijk. Ik zal eens een balletje opgooien volgende keer dat ik op een Deense veerboot zit; kijken of ik een blauw oog geslagen krijg...
@AART; Ja daar in Mora doen ze nog wel wat moeite om de ijsbaan beschaatsbaar te maken, wat noordelijker in Dalarna, bij Idre vinden ze dat maar onnozel... Jammer, want vorig jaar hadden we onze 'houtjes' meegenomen. Als er 40 cm sneeuw op het meer ligt wordt het niet veel met schaatsen. Ook in Grövelsjön, waar we komende winter weer naar toegaan wordt niet veel geschaatst. Wel längdåkning, zeg maar langlaufen, of met de snöskoter, man dan kom je nog eens ergens! Zit je ook op zweden forums? Wie weet kennen we elkaar al lang!

AART
29 november 2008, 13:09
@DarkTranquility; Als het een grapje is, ja dan is het iets grappiger... :???: På svenska sejer vi 'dra åt helvete'. De noren zeggen idd 'dra til helvete'. Dacht ook al niet dat het helemaal gemeen(d) was. Maar inderdaad 'loop naar de hel', in zweeds (ongetwijfeld in noors ook) zo'n beetje ehet ergste wat je iemand kunt toeroepen, maar 'gelukkig' ben ik geen zweed :satisfie: Wanneer het ietsjes minder mag zegt de zweed wel 'dra åt skogen' wat 'loop naar het bos' betekent. Moet vroeger al eng genoeg zijn geweest denk ik.
@Wietse; Tja Deens daar kan ik heeeeeeeeeeeeeeeeeelemaal niks van maken. Vind het altijd een beetje als heul errug plat zweeds klinken, maar dan met een boel andere woorden erin geborduurd. Ik heb zelf een aantal jaar in Fryslan gewoond en een heeeel klein beetje daarvan over gehouden. Valt me op dat sommige friese en zweedse woorden om en nabij het zelfde luiden. Niet zo gek als je bedenkt dat FL nog maar pas is ingelijfd in het Koninkrijk. Ik zal eens een balletje opgooien volgende keer dat ik op een Deense veerboot zit; kijken of ik een blauw oog geslagen krijg...
@AART; Ja daar in Mora doen ze nog wel wat moeite om de ijsbaan beschaatsbaar te maken, wat noordelijker in Dalarna, bij Idre vinden ze dat maar onnozel... Jammer, want vorig jaar hadden we onze 'houtjes' meegenomen. Als er 40 cm sneeuw op het meer ligt wordt het niet veel met schaatsen. Ook in Grövelsjön, waar we komende winter weer naar toegaan wordt niet veel geschaatst. Wel längdåkning, zeg maar langlaufen, of met de snöskoter, man dan kom je nog eens ergens! Zit je ook op zweden forums? Wie weet kennen we elkaar al lang!

Zit niet op zweden forums, enkel gitaarfora. Je hebt in Ostersund een geveegde baan, bij Runn, bij Mora en bij Grangärde. Er zullen er vast meer zijn, maar deze ken ik en zijn behoorlijk ok.