PDA

View Full Version : Zweethanden!



Sonno
10 november 2008, 09:01
Ik heb een probleem, als ik live optreed dan zweet ik vaak en veel. Ik heb dan vaak dat er ook zweet op m'n vingers komt waardoor m'n plectrum zowat uit m'n handen vliegt. Dit speelt uiteraard niet lekker.

Iemand tips om dit te voorkomen?

Thnx!

-=JEROEN=-
10 november 2008, 10:47
Zinkolie. Een uur of 2 voor optreden handen insmeren en goed laten intrekken.

iWishmaster
10 november 2008, 11:59
Ander alternatief:
http://www.musik-produktiv.de/groove-tubes-zubehoer-power-pick-big.aspx

Ik heb hetzelfde probleem en heb altijd een paar extra plectra ergens tussen mn gitaar gestoken (onder de slagplaat bijv.). Ik heb dat 'handvat' ook nog nooit geprobeerd, maar wie weet is t wat.

Mattijs
10 november 2008, 12:04
Ik heb hetzelfde probleem en heb altijd een paar extra plectra ergens tussen mn gitaar gestoken (onder de slagplaat bijv.).

Hoe stop je plectrums tussen je slagplaat?

RiffMeister
10 november 2008, 12:35
Hoe stop je plectrums tussen je slagplaat?

Met een 2mm plectrum wordt het wat lastig, maar het valt wel in de categorie: "als ik zeg dat het past, dan past het" (oftewel, gewoon er tussen rossen)

Toch blijf ik dat wel echt een ruksysteem vinden; heb zo'n strip op de microfoonstandaard zitten met extra plectra erop - werkt ook prima (maar natuurlijk niet als je niet bij die standaard in de buurt bent :satisfie: )

hendrix2
10 november 2008, 13:18
Ik neem een stuk kurk, daar duw ik een naald in. Nu hou ik de naald in de vlam van een kaars. De kurk is omdat de naald anders niet vast te houden valt ;)
Met de warme naald maak ik nu een lijn op mijn plectrum. Ik herhaal dit enkele keren. Het ziet er niet uit, maar het is fantastische grip!!! Het kan uiteraard veel netter dan dit, maar dat doet er voor mij niet echt toe. Als het maar werkt.

Hier een voorbeeldje:

http://i97.photobucket.com/albums/l225/kendrix2/plectrum.jpg

http://i97.photobucket.com/albums/l225/kendrix2/plectrum2.jpg

Sonno
11 november 2008, 09:15
Zohee, veel reacties!:o
Ik ga deze week is wat uitproberen, bedankt allemaal!

Gr. Sonno

iWishmaster
11 november 2008, 09:49
Ik neem een stuk kurk, daar duw ik een naald in. Nu hou ik de naald in de vlam van een kaars. De kurk is omdat de naald anders niet vast te houden valt ;)
Met de warme naald maak ik nu een lijn op mijn plectrum. Ik herhaal dit enkele keren. Het ziet er niet uit, maar het is fantastische grip!!! Het kan uiteraard veel netter dan dit, maar dat doet er voor mij niet echt toe. Als het maar werkt.

Hier een voorbeeldje:

http://i97.photobucket.com/albums/l225/kendrix2/plectrum.jpg

http://i97.photobucket.com/albums/l225/kendrix2/plectrum2.jpg

Da's ook een goed idee!

Plectrums onder de slagplaat past inderdaad een beetje moeilijk met 2mm picks, maar ook dat lukt wel :jam:. Microfoonstandplectrumhouders (leuk scrabblewoord ...) zijn ook handig, maar ik zing niet ...

Sonno
14 november 2008, 09:42
Hey, ik heb nu ook extra groeven in m'n plectrum gemaakt met een heet mes het speelt echt 10x beter! Ik heb het uiteraard nog niet op een podium uitgeprobeerd maar ik weet zeker dat dit een verbetering is, :cooler: thanks! De 29e heb ik weer een optreden, breng ik dan wel verslag uit.

Wiellem
14 november 2008, 11:47
Bij de wat dunnere plectrums steek ik er gewoon gaatjes aan beide aknten in werkt ook.

Heb ik ooit hier gelezen nog bedankt gitaarnet :cooler:

hendrix2
16 november 2008, 15:22
Hey, ik heb nu ook extra groeven in m'n plectrum gemaakt met een heet mes het speelt echt 10x beter! Ik heb het uiteraard nog niet op een podium uitgeprobeerd maar ik weet zeker dat dit een verbetering is, :cooler: thanks! De 29e heb ik weer een optreden, breng ik dan wel verslag uit.

ik heb die picks die ik hierboven postte voor het eerst gebruikt 2 weken geleden op een gigje en het was een immens verschil voor mij. Het voelde gewoon veel beter. Vroeger moest ik in het midden van een nummer soms mijn plectrum verpakken maar nu heeft het echt veel grip! Het is heel goedkoop en efficient (en het geeft je plectrums een persoonlijke touch)

Meikel
16 november 2008, 16:09
Hmm klinkt interessant, ga ik ook een proberen!

Zijn er ook nog tips voor de vingers die over de snaren gaan? Ik heb meer last van de linker hand, zeker bij soleren, dan bij m'n rechter waar ik de plectrum mee vast heb.

aaronstonebeat
16 november 2008, 16:38
Zo'n grip maakt idd veel uit. Ik speel nu al een paar jaar met Dunlop Big Stubby's; 3 mm dik en met een uitholling met profiel. Perfect. Voorheen met dunnere gladde plectrums ging het bij mij ook vaak fout.

Als ik optreed, voel ik me altijd wel of ik in een stoombad zit, met bijbehorende zweet explosie. Ik vind dat uiteindelijk eigenlijk wel prettig, het is net alsof alles gesmeerd wordt, ook links.
Ik heb het één keer zo warm gehad dat ik de dag na het optreden de slagplaat van de gitaar moest schroeven om alles weer droog te krijgen; 't was er helemaal onderdoor gestroomd, zeiknat was die gitaar.

Powerchordschuiver
16 november 2008, 16:43
Stukje schuurpapier aan beide kanten van je plectrum plakken misschien...

Liquid_Metal
18 november 2008, 23:43
ik heb een plectrum van Ibanez met een stukje schuurpapierachtig materiaal erop (beide zijden, waar je m vasthoudt). Behalve het feit dat het redelijk snel slijt (iets sneller dan de plectrum zelf :P) vind ik het briljant. Ik weet dat er twee maten zijn, maar wellicht nog wel meer.
Anders de Tortex proberen, die zijn ook redelijk antislip. Maar die van Ibanez blijven in mijn handen vele malen better zitten!

Tho
25 november 2008, 13:35
Ik deed het altijd met een hete naald. Dan smelt dat plastic en krijg je er echt van die 'griprandjes' aan. Ik heb alleen tegenwoordig geen last meer van zweethanden voor een gig. Met wat ervaring komt wat meer ontspannenheid denk ik.

Reel Big Fish
25 november 2008, 13:50
als ik live optreed

Je bent nog een van de weinige! :p

Ik heb dat eigenlijk nooit echt gehad, dat m'n aanslag-hand gaat zweten door het spelen. M'n fretting hand wel overigens!