PDA

View Full Version : Halspen akoestische gitaar



martijnw
9 november 2008, 23:36
Hallo gitaristen,

Ik heb het forum en internet afgestruind naar informatie over de halspen en het bijstellen hiervan. Jammer genoeg kan ik net nie tde info vinden die ik zoek, dus hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik heb een electro-akoustische Ibanez V70 CE.
Echt een fijne akoustische gitaar alleen heb ik een probleem.
Ik heb het idee dat mijn neck niet goed staat. Ik heb gelezen dat je een capo op de 1e fret moet zetten, en rond de 14 (bij de body)de snaar moet fretten.
Rond fret 7 zou de afstand dan ongeveer 0.3 milimeter moeten zijn. De afstand is daar echter veel groter, namelijk rond de 0.5-0.6. Daarnaast is de actie rond de 12e fret ook rond de 3 a 4 milimeter wat ik zelf vrij hoog vind.

Nu komt het probleem. Ik heb voorzichtig geprobeerd de halspen aan et draaien, maar ik durf hem niet veel verder vast te draaien dan de bovenstaande afstand. De pen voelt dan erg zwaar aan. Ik ben bang om iets te breken dus daarom wil ik niets forceren.

Hoe kan het dan toch dat de hals niet lekker gaat staan? Maak ik hier een hele domme fout?

Muzieknono
10 november 2008, 06:41
Als je het niet vertrouwd zou ik hen even wegbrengen om hem af te laten stellen, zijn vaak de kosten niet en een goede luthier voelt wel of er iets echt niet goed is.
Hier is in ieder geval een zeer leerzame link.
http://www.donhofstee.nl/
Mvgr. Dirk Jan :metal: