PDA

View Full Version : The Heritage Les Paul Custom



Bram78
9 november 2008, 21:51
Hoi,

Sinds enige tijd ben ik de gelukkig eigenaar van deze 'the Heritage' les paul. Ik was mijn musicman Luke behoorlijk beu en neigde alsmaar naar mijn oude vertrouwde Les Paul. Uiteindelijk heb ik 'm zonder bijbetaling over kunnen nemen, leek mij een goede deal!

Here it is!

http://inlinethumb59.webshots.com/43130/2981905790102713518S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2981905790102713518GZrHPA)

http://inlinethumb31.webshots.com/35550/2390189520102713518S600x600Q85.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2390189520102713518JbtCRi)

Barkeepert
9 november 2008, 21:52
Mooi ding hoor!

Lexvandoef
9 november 2008, 21:57
Gefeliciteerd!

Het is dat ik die Heritage headstocks niet echt flatteus vind :)

vulvasonic
9 november 2008, 22:03
Gefeliciteerd!

Ik weet niet of de kwaliteit nog steeds even goed is als in hun beginjaren, maar ik heb een jaar of 10 geleden ooit het verschil gehoord tussen een ouwe Gibson Les Paul Standard en een Heritage uitvoering van hetzelfde model. Vaak zijn verschillen tussen twee vergelijkbare gitaren marginaal, maar in dit geval klonk die Heritage zo onvoorstelbaar veel beter dan die Gibson, dat je het gevoel kreeg dat de Gibson niets meer was dan een hele slechte, goedkope kopie van het echte spul.

veel plezier ermee! :cooler:

vinni
10 november 2008, 00:25
Supergitaar!

Ziet er zondermeer fantastisch uit. Heb ook een Heritage gehad.

Vinni

hezz
10 november 2008, 00:30
Gaaaaaf! Gefeliciteerd man!

HaroldA
10 november 2008, 01:04
Gefeliciteerd!

Het is dat ik die Heritage headstocks niet echt flatteus vind :)

Ik kan er ook niets aan doen, maar de enige LP headstock die ik echt mooi vind, is toch die van Gibson...

Epiphone vind ik helemaal om te janken ;)

Orpheo
10 november 2008, 01:23
grappig, dit is eigenlijk het originele headstock van de les paul... ik heb namelijk ooit een paar prototypes gezien en die hadden dit headstock. neemt niet weg dat het een lelijk ding is.


Ik vind Heritage ook verschrikkelijk goed. veel meer een vintage vibe dan wat ik 'gewend' ben van een LP, maar daarom niet minder te gek. Die headstock is trouwens niet al te lastig te reshapen hoor. is het alleen geen heritage maar maar boeie :)

barno
10 november 2008, 01:50
fantastische gitaar, ook de headstock.

en dat van die heilige headstock van gibson: niemand legt ooit uit waarom hij die mooier vindt ... omdat het natuurlijk niks met objectiviteit heeft te maken maar alles met : da's wat we goed kennen en wat reputatie heeft ...

Orpheo
10 november 2008, 02:11
fantastische gitaar, ook de headstock.

en dat van die heilige headstock van gibson: niemand legt ooit uit waarom hij die mooier vindt ... omdat het natuurlijk niks met objectiviteit heeft te maken maar alles met : da's wat we goed kennen en wat reputatie heeft ...

nee, het is heel simpel. de gibson headstock heeft meer vorm, meer body, is groter, breder, niet een afgezwakte versie ervan. als het al een 'smal' headstock moet zijn (variax, prs, mcnaught) dan asymmetrisch en agressiever, niet zo soft. vandaar dus. het heeft niks met reputatie te maken maar met esthetiek.

barno
10 november 2008, 02:59
nee, het is heel simpel. de gibson headstock heeft meer vorm, meer body, is groter, breder, niet een afgezwakte versie ervan. als het al een 'smal' headstock moet zijn (variax, prs, mcnaught) dan asymmetrisch en agressiever, niet zo soft. vandaar dus. het heeft niks met reputatie te maken maar met esthetiek.

ach, you like gibson, niks fout mee. esthetiek ... kan evengoed een boom opzetten over dat die open book niet terzake doend ornament is, kracht van de eenvoud enz... Praat es met een vormgever die niets van gitaren kent en dingen gewoon beoordeelt op zijn vormelijke merites, die denken er vaak heel anders over omdat ze geen notie hebben van de connotatie. (daarom ook dat gitaren van designers meestal mislukken)

btw, ik vind de gibson headstock ook heel mooi.

Bram78
10 november 2008, 08:44
Haha!
Ik wist van tevoren dat er comments zouden komen over die headstock! Persoonlijk vind ik de headstock van de gibson ook mooier, evenals het logo.
Het is echter een dijk van een gitaar (met het gewicht van diezelfde dijk...) en een typische custom klank, transparant met veel body.
Een paar dingen vind ik wel opvallend: de brug is flink anders dan die van andere les pauls: staartstuk is niet af te stellen zonder de snaren te verwijderen.
En de elementen zijn middels twee stelschroeven (dus vier schroeven per element) beter af te stellen. Moet er nog achter komen of dit een wezenlijk voordeel is.
De hals is erg dun, wat ik persoonlijk wel fijn vind maar het geeft een wat vreemde verhouding: een ontzettend zware body met zo'n rank halsje...

Ik ga er eerst maar eens andere tuners op zetten, locking, want dit is niks voor mij. En ik denk dat dit zwarte tuners zullen worden, geeft die kop weer net een ander karakter. ;)