PDA

View Full Version : 250k of 500k pots?



pasqual
9 november 2008, 18:30
de regel is normaal: bij single coils gebruik je 250 k pots, bij humbuckers 500 k pots. nu heb ik een slagplaat voor een strat met dimarzio's hs-3 erin ( 3 stuks ). dit zijn stacked humbuckers en naar ik begrepen heb zijn ze meer bedoeld om het single coil geruis en gekraak tegen te gaan dan dat ze bedoeld zijn om er een humbucker geluid uit te halen. ik twijfel nu een beetje welke potmeters ik moet gebruiken. bij www.dimarzio.com spreken ze van 500k pots, dus dat is duidelijk zou je denken. kijk je bij www.seymourduncan.com en je kijkt bij "wiringdiagrams" - 3 li'll '59 humbuckers, die toch vergelijkbaar zijn, dan adviseren ze daar 250k pots. kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?
waar zit nu eigenlijk precies het verschil in?

als ik toch 250k pots zou gebruiken met deze slagplaat, haal ik dan niet alles eruit wat erin zit qua output?

graag wat hulp.

bedankt en groeten Pasqual.

jimihattricks
10 november 2008, 17:08
de regel is normaal: bij single coils gebruik je 250 k pots, bij humbuckers 500 k pots. nu heb ik een slagplaat voor een strat met dimarzio's hs-3 erin ( 3 stuks ). dit zijn stacked humbuckers en naar ik begrepen heb zijn ze meer bedoeld om het single coil geruis en gekraak tegen te gaan dan dat ze bedoeld zijn om er een humbucker geluid uit te halen. ik twijfel nu een beetje welke potmeters ik moet gebruiken. bij www.dimarzio.com spreken ze van 500k pots, dus dat is duidelijk zou je denken. kijk je bij www.seymourduncan.com en je kijkt bij "wiringdiagrams" - 3 li'll '59 humbuckers, die toch vergelijkbaar zijn, dan adviseren ze daar 250k pots. kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?
waar zit nu eigenlijk precies het verschil in?

als ik toch 250k pots zou gebruiken met deze slagplaat, haal ik dan niet alles eruit wat erin zit qua output?

graag wat hulp.

bedankt en groeten Pasqual.

de enige manier om daar echt achter te komen is zelf luisteren wat jij het beste vindt klinken.. klinkt lullig, maar zo is het gewoon

als je bv aan orpheo vraagt, zul je horen dat hij SC's prima vindt klinken met 500k pots.. ik niet.. zal ook ongetwijfeld met de rest van je setup te maken hebben

hopelijk is er iemand met HS-3's op dit forum, die kan je wsl wel verder helpen..

ik heb wel ervaring met de dimarzio chopper, en deze had voldoende treble om aan te sluiten op een 250k pot.. (met een 500k pot werd hij zelfs krasserig vond ik).. maargoed, dat is eigenlijk een compleet andere pickup

pasqual
10 november 2008, 19:45
bedankt Jim,

ik heb ondertussen de 250k pots er in gebouwd en de onderste tone pot laten vervallen. ik heb de andere tone pot aangesloten als "overall" tone, die werkt nu in alle standen. de onderste zit er nu alleen maar voor de sier.
ik heb 'm gisteren nog getest en ik vind er genoeg hoog in zitten. morgen weet ik het zeker want dan probeer ik 'm in de oefenruimte.
de HS-3's klinken ( gelukkig ) gewoon als singles, iets meer laag, zonder de brom ( hum ). maar nogmaals; morgenavond repeteren en horen hoe het op hoger volume klinkt met buizen. trouwens, de middelste pup is overigens wel een single i.t.t. de andere twee, dus of dit ook een HS-3 is die bij de set hoort of een andere naam heeft, weet ik niet. misschien weet iemand hier meer van?

groeten Pasqual

oknarb180
10 november 2008, 21:05
bedankt Jim,

ik heb ondertussen de 250k pots er in gebouwd en de onderste tone pot laten vervallen. ik heb de andere tone pot aangesloten als "overall" tone, die werkt nu in alle standen. de onderste zit er nu alleen maar voor de sier.
ik heb 'm gisteren nog getest en ik vind er genoeg hoog in zitten. morgen weet ik het zeker want dan probeer ik 'm in de oefenruimte.
de HS-3's klinken ( gelukkig ) gewoon als singles, iets meer laag, zonder de brom ( hum ). maar nogmaals; morgenavond repeteren en horen hoe het op hoger volume klinkt met buizen. trouwens, de middelste pup is overigens wel een single i.t.t. de andere twee, dus of dit ook een HS-3 is die bij de set hoort of een andere naam heeft, weet ik niet. misschien weet iemand hier meer van?

groeten Pasqual


Hey Pascal,

Op m'n Malmsteenstrat zit een HS-3 in de brug en die klinkt inderdaad clean onwijs mooi en helder, inderdaad een beetje meer laag. Maar wat bijv. Malmsteen eruit haalt, krijg ik niet voor elkaar. Ik zit er aan te denken misschien nog eens iets krachtigers in m'n strat te zetten. Bijvoorbeeld Seymour Duncan Hotrails o.i.d.

vr.gr.

Branko

hassent
10 november 2008, 21:28
Kaapmode=ON
Hey Oknarb, probeer een een fasttrack 2 van dimarzio. Heb ik ook in m'n Strat+ je weet niet wat je mee maakt! Een soort SuperDistortion in singlecoil uitvoering. Waanzinnige sound en knallende overtonen.
Kaapmode=OFF

Sorry! :D

pasqual
10 november 2008, 21:54
Kaapmode=ON
Hey Oknarb, probeer een een fasttrack 2 van dimarzio. Heb ik ook in m'n Strat+ je weet niet wat je mee maakt! Een soort SuperDistortion in singlecoil uitvoering. Waanzinnige sound en knallende overtonen.
Kaapmode=OFF

Sorry! :D

hey Dieter en Branko: als je je mooie heldere en lekker knetterende ( gain )single coil tone wilt vermoorden, moet je zeker een fasttrack ( dp 182 ? )erin gooien.:satisfie:
om te scheuren is ie inderdaad wel geschikt, maar je clean geluid wordt er niet beter op. dan houdt ik het wel bij HS-3.
ik hou nou eenmaal van het typische scheur geluid wat uit een goeie single coil komt. ( luister maar eens naar "murder in the skies" van gary moore - hoezo kun je niet scheuren met single coils? ).

groeten Pasqual.

pasqual
10 november 2008, 22:00
Hey Pascal,

Op m'n Malmsteenstrat zit een HS-3 in de brug en die klinkt inderdaad clean onwijs mooi en helder, inderdaad een beetje meer laag. Maar wat bijv. Malmsteen eruit haalt, krijg ik niet voor elkaar. Ik zit er aan te denken misschien nog eens iets krachtigers in m'n strat te zetten. Bijvoorbeeld Seymour Duncan Hotrails o.i.d.

vr.gr.

Branko

Branko, ik denk niet dat je die sound met een andere pup gaat krijgen. je zal het meer moeten zoeken in hoeveelheid gain. Malmsteen gebruikt vrij veel gain. en je weet natuurlijk niet wat hij voor een instellingen gebruikt en speakers, etc.... maar het is toch echt wel een zeer goeie sound wat die man heeft.

groeten Pasqual.

hassent
11 november 2008, 19:00
hey Dieter en Branko: als je je mooie heldere en lekker knetterende ( gain )single coil tone wilt vermoorden, moet je zeker een fasttrack ( dp 182 ? )erin gooien.

:D Da's nou net wat ik wilde. Je hebt toch nog twee pups over in een strat voor die lekker neuzige en bijtende soundjes ;).
Best leuk hoor soms na optredens, die vraag van; wat voor pup heb jij in godsnaam je strat hangen..... :D

pasqual
13 november 2008, 18:20
ik heb ondertussen de gitaar aan de tand gevoeld tijdens de repetitie en vergeleken met mijn squier strat uit japan. de jap wint het in ieder geval clean met gemak. vervormd hebben ze allebei hun eigen karakter.

clean is het niet helder genoeg met de 250k pots, te weinig "strat".
ik heb vandaag 2 500k pots aangeschaft en ga die vanavond inbouwen.

ik hou de geïnteresseerden op de hoogte over mijn bevindingen.

groeten Pasqual.

artnaz
13 november 2008, 18:28
Ik ben wel benieuwd naar de vergelijkenis met 500k. Ik heb eens een HS3 met 250k bespeeld, die vond ik prima, was voor mijn smaak helder genoeg. Maar misschien dat het in bandverband inderdaad wat mist...

pasqual
13 november 2008, 19:01
Ik ben wel benieuwd naar de vergelijkenis met 500k. Ik heb eens een HS3 met 250k bespeeld, die vond ik prima, was voor mijn smaak helder genoeg. Maar misschien dat het in bandverband inderdaad wat mist...

ik merkte gewoon tijdens het spelen dat er niet zo'n lekkere heldere sound uit kwam als ik gewend ben van een strat. met de HS-3's is het allemaal wat tammer en ( dus ) minder fel. dit hoop ik te verhelpen met 500k pots.
mocht dit niet het beoogde resultaat opleveren, dan betekent dit dat de dimarzio's niet voor mij bestemd zijn. maar eerst ff afwachten, op de site van dimarzio spreken ze ook van 500k potmeters.

groeten pasqual.

Di Stefano
13 november 2008, 22:48
Branko, ik denk niet dat je die sound met een andere pup gaat krijgen. je zal het meer moeten zoeken in hoeveelheid gain. Malmsteen gebruikt vrij veel gain. en je weet natuurlijk niet wat hij voor een instellingen gebruikt en speakers, etc.... maar het is toch echt wel een zeer goeie sound wat die man heeft.

groeten Pasqual.

Ik had ook de HS-3 ooit gekocht om een van mijn gitaren een "Malmsteensound" te geven. Gek genoeg klinkt op mijn setup de DiMarzio Chopper meer Malmsteen dan de HS-3.

Mingsteen
16 juni 2009, 21:43
De HS-3 is een low-output element. Yngwie verkiest die elementen boven high output omdat ze meer natural sustain geven (dat klink tegenstrijdig maar heeft te maken met magnetic pull op de strings) en klinken warmer en voller. Yngwie zet zijn Marshall voluit en knalt er een DOD tussen die ook nog vol open staat, en daarmee kan je zelfs een tandenstoker nog genoeg laten scheuren!
Kortom: de drive van Yngwie's sound moet je niet zoeken in zijn pickups maar in de zwaar overstuurde buizen van zijn Marshall MK II door het gebruik van de DOD Preamp en de power tubes die overuren draaien.