PDA

View Full Version : Uitbreiden aantal kanalen op interface



El Capitain
9 november 2008, 17:38
Ik heb een Yamaha i88x interface daar zitten 8 inputs op. Maar ik wil dat graag uitbreiden naar 16 inputs. Er zit ADAT op, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de ballen verstand heb van hoe dat allemaal werkt en hoe je dat aansluit, maar ik heb gehoord dat het daarmee kan. Maar wat zouden jullie aanraden en waar moet ik op letten (en hoe werkt het?)?

Ik zou wel graag mic-inputs hebben, dus wel 8 kanalen met pre-amps er bij...niet op line-niveau.

pol
9 november 2008, 18:30
8 kanaals preamp met adat out bijkopen

Roman
10 november 2008, 08:32
als je er niet te veel aan uit wilt geven heeft Behringer een mooie oplossing:

ULTRAGAIN PRO-8 DIGITAL ADA8000
High-End 8-Channel A/D & D/A Converter with Premium Mic Preamplifiers and ADAT® Interface

http://www.behringer.com/ADA8000/index.cfm?lang=ENG

http://www.behringer.com//ADA8000/ADA8000_big.jpg

harrie-beton
10 november 2008, 10:57
Dit is inderdaad een goedkope optie die ook nog aardig klinkt.

Als je hem koopt, zorg voor een garantie, mijn ervaring met het combineren van multitrack apparaten op 1 pc is dat sommige niet tegelijk willen werken. Dus kopen met terugbreng garantie of iets dergelijks anders loopt je risico.

skanky
10 november 2008, 12:34
Als je 'm via ADAT op de i88x aansluit heb je nog steeds maar 1 multitrack apparaat. De PC zal het niet eens merken dat je de ada8000 aangesloten hebt. De PC ziet alleen maar 16 kanalen audio van de i88x.

Als je de adat out van de 8000 op de adat in van de i88x aansluit en je op de achterkant van de 8000 de sync-switch op adat zet ben je klaar om te gaan.
Meer is het niet....... dan heb je 16 in.

guhlenn
11 november 2008, 08:18
ik heb die berry. Werkt als een tierelier. Klinkt nog eens prima ook. Je zou bijna gaan denken dat behringer gewoon prima psullen maakt ;)

harrie-beton
11 november 2008, 11:05
Behringer maakt ook prima spullen, ze besparen door te bezuinigen op ontwikkeling, alles wat ze maken is een kopie van duurdere spullen en ze doen geen dure kwaliteitscontroles.

guhlenn
11 november 2008, 14:12
ja en dat laatste zou nog weleens verkeerd kunnen uitpakken, zeker bij ADAT pre-amp aanhangsels (van horen zeggen). Maar het was dan ook ironisch bedoeld. Prima spul, voor een fractie van de prijs.

El Capitain
12 november 2008, 02:14
Het hoeft niet per sé budget te zijn hoor....

Ook nog andere opties?

Roman
12 november 2008, 08:34
PreSonus DigiMAX FS
PreSonus DigiMAX LT
M-Audio Octane
Audient ASP008 ADAT (als je geld over hebt)
focusrite octopre LE
rme octamic D
Motu 24IO (mooi ding)
Lynx Aurora 8/16

De pre-sonus is goed spul en betaalbaar.
Genoeg keuze dus :)

El Capitain
17 november 2008, 02:08
is deze digimax ook ok?
http://www.thomann.de/nl/presonus_digimax_d8.htm

Roman
17 november 2008, 08:39
Ja hoor, als je de website van Presonus (http://www.presonus.com) had bekeken zou je het volgende hebben kunnen lezen:

"The DigiMax D8 is an 8 channel preamplifier featuring 8 award-winning class A XMAX mic preamps with 24-bit ADAT digital output. "
http://www.presonus.com/media/images/productPhotos/digimax_d8-a.jpg?

* let wel dat dit enkel een voorversterker is, er zit dus geen USB of FW op voor directe aansluiting op je computer. Maar dat had je ws ook niet nodig :)

kevaho
19 november 2008, 01:09
probleem is dat audio interfaces, zoals jij en de meeste er eentje hebben, aangesloten worden op PC via usb. je blijft dus beperkt tot je 8sporen. Of het moet zo zijn zoals bij apogee, dat je de onderlinge modules aan elkaar hangt en je pc al deze modules als één module ziet. Maar dit principe wordt (voorlopig) enkel toegepast bij digidesign en apogee. Ik heb dus bang dat je vast zit met de 8 ingangen (wat mij persoonlijk voldoende gelijkt voor een projectstudio). However, er is nog een alternatief...

Koop een analoge mengtafel met acht subgroepen en bijvoorbeeld 24 kanalen. De acht subgroepen sluit je aan op de inputs van je huidige interface. Je microfoons en lijnsignalen sluit je aan op de mengtafel. op de analoge tafel rout je dan gewoon wat je op input 1 van je interface wil of op input 6, enzovoorts. Nadeel van deze situatie is wel dat alle signalen die je op input 1 rout samen opgenomen worden op één spoor. Je kan ze dus in je software niet meer uit elkaar halen.

Behringer heeft, naar mijn mening, verdomd goede analoge, goedkope mengtafels van 24 pistes. En dat behringer materiaal werkt! Ik zeg niet dat het de best klinkende mengtafel zal zijn die je op deze wereld vind, maar geloof mij als ik zeg dat er tegenwoordig geen rommel meer gemaakt wordt, zelfs niet de meug van low budget klasse. D ie toestanden werken! (ik spreek nu niet over de sinterklaaskeyboards van Casio hé, HAHA)

Roman
19 november 2008, 07:52
probleem is dat audio interfaces, zoals jij en de meeste er eentje hebben, aangesloten worden op PC via usb. je blijft dus beperkt tot je 8sporen. Of het moet zo zijn zoals bij apogee, dat je de onderlinge modules aan elkaar hangt en je pc al deze modules als één module ziet. Maar dit principe wordt (voorlopig) enkel toegepast bij digidesign en apogee. ...Nee hoor, de meeste fabrikanten ondersteunen tot 3 interfaces (24 kanalen dus)

Daarbij hebben veel interfaces ook een ADAT aansluiting, zoals de topicstarter zijn interface en waar dit topic over gaat, alwaar nog eens 8 of 16 sporen op kunnen worden aangesloten (extern dus). :rockon:

guhlenn
19 november 2008, 08:44
HEheeh Kevin, wel de hele thread lezen he ;).