PDA

View Full Version : versterker trouble



Joene1988
9 november 2008, 13:45
Hallo allemaal...

Ik heb een bijzonder vervelend probleem met mn versterker... Ik heb een Hughes en Kettner Silver Edition (transistor).

Op zich een toffe versterker, met goede klank, maar af en toe valt gewoon het geluid weg. Gisteren moest ik spelen, en vlak voordat ik mn solo moest inzetten, geen geluid. De nachtmerrie van elke gitarist dacht ik zo... Als ik vervolgens een paar keer flink langs de snaren rag, en mn volumepedaal even op en neer knal dan krijg ik meestal wel weer geluid. of de versterker aan en uit zetten wil ook wel helpen.

Enig idee wat ik ermee zou kunnen doen om dit te verhelpen? Ik kan hem naar een winkel brengen, maar dit heb ik de vorige keer ook gedaan, en toen hebben ze wat 'losse contacten' gerepareerd. Hiermee was het probleem nog niet verholpen.

Alvast bedankt!:strat:

cluseau
9 november 2008, 15:09
Hoi,
Lastig zo'n "af en toe" probleem. Allereerst is voor jezelf belangrijk dat je duidelijk aantoont in welk component het probleem zich voordoet. Weet je bv 100% zeker dat het in de versterker zit. Sluit de versterker eens aan op een andere bron en speaker en kijk dan of de fout zich in die opstelling ook voordoet, maw de fout blijft bij de versterker ook als die in een andere setup staat. Het zou zo maar kunnen dat de spreekspoel van je speaker af en toe onderbreekt en zich hersteld bij voldoende spannings pieken. Dit heb ik meer dan eens meegemaakt. Als ik het zo lees heb je de vorige keer wat losse contacten laten herstellen maar is niet echt de fout geconstateerd. Dat constateren/kunnen opwekken van een fout is o zo belangrijk voor een tevreden oplossing. Dus, probeer voor jezelf echt helder te krijgen in welk component van je installatie het probleem zit. Als je daar uit bent ben je een stuk verder en kan ik je versterker wel nakijken. Onthoud daarbij wel dat de fout eerst op te wekken moet zijn om definitief te kunnen zeggen dat het is opgelost. Zomaar iets doen is geen enkele garantie voor de oplossing. Ik hoop dat je hier iets verder mee komt.
mvg
Frans.
mod-edit: commerciële activiteiten zijn op dit forum helaas verboden!

zeiler
9 november 2008, 15:47
hmmm...

ik heb hier ook last van op het moment...

licht het niet aan de potmeter van je gitaar (bij mij wel iig)???

valt gewoon regelmatig weg, oervervelend... draai ik iets aan de volumeknop van de gitaar en doet hij het weer...






voor een paar minuten... :)

Richie74
9 november 2008, 20:35
Zou idd niet per definitie aan de versterker hoeven te liggen. Heb lang geleden ook eens iets vergelijkbaars meegmaakt. Probleem lag in de speakers (deze waren overbelast geweest zodat er bij hoog volume sluiting in de speaker ontstaat en de versterker slaat hiervan op tilt). Vaak na een aantal seconden komt het geluid dan weer terug.

Bij laag volume heb je hier dan vaak weer geen last van. Maar kan echter van alles zijn en zeker als je deze combo gebruikt voor optredens, geen risico nemen en pro laten fixen. (maar of een H&K dat waard is ?,.........)

Mijn advies,.... hou deze lekker voor thuis en ga uitkijken naar een (2dehands) betrouwbaardere amp voor je gigs.

the sure thing
9 november 2008, 21:23
Ha Joene,

Als je je amp naar een goede raparateur brengt (en dus niet naar je winkel?) dan is de kans 95% dat ie weer jaren meekan! Dus... waar woon je in de buurt? Dan kunnen de jongers hiero je wel ff tippen over goede reparateurs.

JoVe
10 november 2008, 11:03
Een vriend van me heeft precies hetzelfde probleem met de dezelfde versterker (heb ik een tijdje geleden ook een topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=87820&highlight=silver+edition) over geopend). We zijn er nog steeds niet achter wat er aan de hand is. Ik ben benieuwd of jij het probleem verholpen krijgt.

Joene1988
10 november 2008, 15:42
Nou, ik ben vrij zeker dat het de amp is... Bij mn gitaarleraar speel ik ook gewoon over zijn amp, en daar heb ik het probleem nog nooit gehad... en ook via de amp van een vriend van me geen last gehad.

En mn pedalen lijken me ook het probleem niet te zijn, over de versterker van een vriend doen ze het ook gewoon goed. En als ik mn gitaar rechtstreeks in mn amp plug heb ik er ook last van... Het probleem is, dat ik het probleem niet altijd heb, en je dus ook niet zeker weet dat het verholpen is... Erg vervelend. En inderdaad, ik denk niet dat het het waard is om echte major reparaties uit te laten voeren. Maar mocht het wat kleins zijn, dan zou ik het wel ff kunnen laten fixen.... Ik woon in Hengelo (ov) en bij Huigens music heb ik hem laten repareren laatst... (niet dus)

Daarnaast is het sowieso wel mijn plan om in de toekomst een klein buizenbakkie te kopen, maar het zou leuk zijn als mn H&K gewoon goedkoop gefixt kan worden. Dan kan ik hem altijd nog verkopen, of aan mn broertje schenken...;) Maar tot die tijd zou ik wel graag gebruik maken van mn versterker... Hij klinkt namelijk echt goed:)

En @ JOve: Dit is dus exact wat ik bedoel! Dat probleem is bij mij precies hetzelfde... Een H&K kwaaltje zou je denken..

Heynis
14 januari 2009, 21:13
Om dit topic even een trap te verkopen, ik heb dezelfde versterker met hetzelfde probleem. Blijkbaar heeft de hele serie er last van, want een vriend van me heeft die versterker ook, en heeft er ook last van. Ik heb inmiddels gemaild naar de fabriek, misschien dat die kunnen vertellen wat het probleem is?

Ik heb de indruk dat het iets te maken heeft met de hoofdtelefoon uitgang overigens, de eerste keer dat het probleem optrad was toen ik m'n koptelefoon eruit trok.