PDA

View Full Version : 2 Beginnersvragen over opnemen



tomhaze
9 november 2008, 13:40
Hallo allemaal, ik heb de volgende 2 beginnersvragen over opnemen.

1: Ik heb een laptop en een simpel kabeltje waarmee ik mijn gitaar erop aan kan sluiten. Als ik met Adobe Audition lijntjes over elkaar heen wil opnemen lukt dat niet goed. Hij neemt het geluid opzich goed op, maar als ik dan bijv. een solo'tje eroverheen opneem en ze dan afspeel, lopen ze niet synchroon. Er zit een soort vertraging in lijkt wel. Ik heb internet al een beetje gezocht en dit schijnt iets te maken met ASIO Drivers. Ik weet alleen niet hoe ik verder moet handelen. Heeft iemand tips?

2: Ik zou graag betere kwaliteit willen opnemen. Ik heb best een aardige laptop maar er zal niet zo'n bijzonder goede geluidskaart ofzo inzitten denk ik. Wat kan ik het beste aanschaffen om met betere kwaliteit op te kunnen nemen. Het gaat hierbij om een semi-acoustische gitaar met een B-band element.

Alvast bedankt!

tomhaze
9 november 2008, 14:32
Aanvullend:

Ik heb een Roland Cube 60 versterker. Dus een microfoon voor een versterker zou natuurlijk kunnen. Maar het is niet echt een acoustische versterker. Er zit een acoustische mode op, maar dat is meer om je electrische gitaar bijvoorbeeld acoustisch te laten klinken, je krijgt dan niet het pure geluid van mijn semi-acoust.

Roman
9 november 2008, 16:33
Zoek eens op dit forumdeel naar "audiointerface" etc. Er is veel over geschreven, heeeel veel zelfs.

De vertraging uit vraag 1 is zgn Latency. Goedkope (onboard) geluidskaarten hebben daar meer last van dan een beetje fatsoenlijke audiointerface. Ook hierover is al veel geschreven, maar als je op "latency" zoekt (hier of google) vind je heul veul voor weinig ;)

jan_bervoets
9 november 2008, 23:14
ik zou zeker eens naar de line 6 toneport producten kijken

harrie-beton
10 november 2008, 10:52
voor 150 euro is de toneport serie een geweldig systeem.

Laptops en ook een hoop goedkope geluidskaarten hebben 1 chip die zowel de input als output regelt, het is te langzaam voor cd kwaliteit vaak.
Bovendien moet je pc alle werk doen, in professionele kaarten zitten meer chips die via speciale drivers (ASIO) de CPU ontlasten. Asio drivers installeren op gewone geluidskaarten heeft daarom vaak weinig effect.

Een ander probleem die we met XP bijna kwijt waren en met Vista terug is gekomen = slecht geschreven software waardoor je computer erg hard moet werken voor een schijnbaar simpel stukje audio.
Om met XP en met name Vista een audio applicatie zonder horten en stoten weer te geven is het zaak om zo weinig mogelijk programma's en achtergrond services te draaien.

tomhaze
10 november 2008, 14:30
Bedankt voor alle reacties! Mijn oog is hier op gevallen:

De Line 6 TonePort UX 2:

http://www.feedback.nl/?b=TPUX2&a=

Voor alle duidelijkheid nog even. Ik wil veelal acoustische stukken opnemen (Heb geen goede acoustische versterker, dus dat moet dan maar met jack-in kabeltje van semi-acoustisch naar deze line 6).

Af en toe wat electrische stukken en volgens mij zitten hier genoeg models e.d. op.


Goede aanschaf hiermee?

harrie-beton
10 november 2008, 15:39
Jaaaaaaaaaa

Roman
10 november 2008, 16:49
Niet TE enthousiast, Harrie haha.
Maar ben het denk ik wel met je eens, is wel wat jij zoek Tom.

tomhaze
10 november 2008, 18:00
Oke, bedankt voor alle hulp. Ik denk dat ik morgen even de feedback binnenloop en 'm ga aanschaffen :)