PDA

View Full Version : SRV Tubescreamer: TS808 of TS9



SaferSephy
9 november 2008, 12:30
Ik heb hier een flinke discussie met een aantal mensen. Ik wil namelijk dezelfde tubescreamer als die van SRV, maar niemand lijkt zeker te weten of het nu een TS808 of een TS9 was...iemand hier die daar uitsluitsel over kan geven?

zjanke
9 november 2008, 12:36
Hij heeft ze allebei gebruikt: linkje (http://www.wolfmarshall.com/hl_srv2.htm)

Chris Winsemius
9 november 2008, 12:47
en 'n TS10...

Ik ken een gitarist v/e SRV-tributeband die 'n Digitech Bad Monkey voor "drive" gebruikt en 'n oude TS808 voor "boost".

Twee TSjes is sowieso ook handig...

Lexvandoef
9 november 2008, 12:58
Ik heb zelf ook al een tijdje zo'n Bad Monkey onder mijn bed liggen (gebruikte ik vroeger) en ik heb hem weer eens aangeslingerd. Ik moet zeggen dat ik hem als overdrive niet fijn vind, op zo'n beetje elke gainstand zit er een soort raar clippend randje in het hoog, beetje zo'n digitaal clippend randje, erg lelijk in elk geval.

Als typisce ts-boost (gain 0, volume hoog) doetie het wel dan weer wel goed.

vinni
9 november 2008, 13:28
Volgens mij gebruikte die er wel eens twee tegelijk.

Dan is de Jacques Overtube misschien wel iets :
http://www.jacquespedals.com/index.php?page=products&product=overtube

Vinni

Spitfire
9 november 2008, 13:41
Lijkt mij de Visual Sound Double Trouble ideaal

http://www.elderly.com/images/new_instruments/135N/V2DT.jpg

Rick trodat
9 november 2008, 19:50
Volgens mij gebruikte SRV 2 ibanez ts die nu niet meer gemaakt worden. weet het fijne er niet van. Maar ik heb een ts-9 en dat klinkt erg texas bluesie. Sommige zeggen dat dit pedaal het geluid teveel kleurt.

Dirk_Hendrik
9 november 2008, 20:09
Het is altijd mijn impressie geweest dat het hem geen kut uitmaakte en je je kunt afvragen of hij zich ooit met het exacte type van z'n TS heeft bezig gehouden. Juist omdat alle verschillende modellen worden gerapporteerd. Daarnaast zijn de klankverschillen in een live situatie echt te minimaal om je er druk over te maken.

the sure thing
9 november 2008, 20:43
Het is altijd mijn impressie geweest dat het hem geen kut uitmaakte en je je kunt afvragen of hij zich ooit met het exacte type van z'n TS heeft bezig gehouden. Juist omdat alle verschillende modellen worden gerapporteerd. Daarnaast zijn de klankverschillen in een live situatie echt te minimaal om je er druk over te maken.+1 !!! Geweldig! EIndelijk eens iemand die dat ook roept.

Eko
9 november 2008, 21:41
Volgens mij was Stevies belangrijkste overdrive een amp die helemaal open stond. Het laatste zetje kwam van een TS.

iWishmaster
10 november 2008, 09:49
Als je een beetje handig bent: Het verschil tussen een ts-808 en een ts-9 is precies 2 weerstanden. Ofwel, voor 30 eurocent en 5 minuten met een soldeerbout en schroevendraaier kun je zelf bepalen wat jij het beste vindt.

the sure thing
10 november 2008, 10:03
Ik denk dat als je Stevie op een Lab5 en een Gibson ES zou laten spelen, hij nog zou klinken als Stevie....

EuroCinema
10 november 2008, 10:41
In de studio wil het ook helpen om 32 buizenamps tegelijk te gebruiken :D

tubeonly
10 november 2008, 11:11
Hij gebruikte gewoon wat in de winkel lag en of dat nu een ts808, ts9 of ts10 was maakte de meeste mensen toentertijd niet uit. De hele hype rond de 808 is pas van het internet tijdperk. Qua effecten: Verder een crybaby wah, een loopswitcher van MXR (geen aanbeveling, maak er zelf een) en een Fender Vibratone voor leslie / chorus geluiden.

tubeonly
10 november 2008, 11:18
In de studio wil het ook helpen om 32 buizenamps tegelijk te gebruiken :D



Sjips, ik dacht dat je een geintje maakte: :nervous:

"His legendary amp excesses set in during the recording of In Step, when — according to amp tech Cesar Diaz — as many as 32 amps were up and running around the studio, used in varying combinations on different tracks."


http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/Features/myth-busters-stevie-ray/

zoon van Piet
10 november 2008, 11:35
Het is altijd mijn impressie geweest dat het hem geen kut uitmaakte en je je kunt afvragen of hij zich ooit met het exacte type van z'n TS heeft bezig gehouden. Juist omdat alle verschillende modellen worden gerapporteerd. Daarnaast zijn de klankverschillen in een live situatie echt te minimaal om je er druk over te maken.

Precies.. en volgens mij heben we deze discussie al tig keer gevoerd hier. Ik heb nog nooit een overtuigend bewijs gezien dat SRV ooit een 808 gebruikte. wel een 9 en meestal, met name in zijn hoogtijdagen, de TS10 -de échte SRV-screamer.

Hier (http://www.custom-sounds.com/epages/customsounds.storefront/491805650034591e274159fa3d3d05af/UserTemplate/38) les je alles over zijn gear.

Ik heb zo ongeveer alle TS-en en de verschillen zijn echt alleen interessant voor mierenneukers. Geen ervan laat mij klinken als SRV...

jaspie
10 november 2008, 19:29
kijk anders ook naar andere Ts clones, zijn er zat. Ik sluit me verder aan bij het "zijn sound zat meer in zijn techniek" verhaal.

dml
10 november 2008, 19:33
Het beste schijnt toch wel de TS808HW te zijn!!

the sure thing
10 november 2008, 19:54
Het beste schijnt toch wel de TS808HW te zijn!!Diegene die de HW versie ooit op zijn pedalboard schroeft en een foto ervan post, moet gearresteerd worden

Aca Ilic
10 november 2008, 19:57
kijk anders ook naar andere Ts clones, zijn er zat. Ik sluit me verder aan bij het "zijn sound zat meer in zijn techniek" verhaal.



klopt,

voor alle dwazen tussen ons ( mezelf incl.) die nog steeds denken dat ts 808 en ts 9 the holy grail zijn, wordt het tijd om een einde aan te maken over zeik m.b.t. SRV geluid. Wat sure thing zei klopt, als je hem op een bezem zou laten spelen dan zou 'ie als hijzelf nog klinken. Zijn geluid kwam gewoon uit zijn vingers, ik zag hem op Music man spelen, SR, Marshalls, Dumbels.Het feit is dat hij meer geluid uit zijn amps perstte , dan hij pedalen gebruikte.Soms puur voor de boost of combinatie van drive geluid met cleanere amps. Voor Dumbels had 'ie geen TS808 nodig of whatsoever.
2 kleine stappen om Stevie z' geluid te evenaren ( wat geluid betreft dan):
een redeljke Super Reverb helemaal open crancken, en evt een TS tussen ( het maakt geen k.t uit welke) dan zit je redelijk in de buurt.

zoon van Piet
10 november 2008, 21:41
en een strat, dat wil ook wel helpen...

tubeonly
11 november 2008, 07:42
Tip: de 25th anniversary strat. (de Jimmy Hendrix strat uit 1980 die SRV een tijd gebruikte was een offspring van de ann. strat) Maar hoe dan ook, zonder zijn vingers red je het niet ;)

De overeenkomsten tussen Hendrix en SRV: vreselijk luide amps, 60s style strat en een paar erg goede vingers. Love them both for that ;)

Aca Ilic
13 november 2008, 17:55
Ik heb hier een flinke discussie met een aantal mensen. Ik wil namelijk dezelfde tubescreamer als die van SRV, maar niemand lijkt zeker te weten of het nu een TS808 of een TS9 was...iemand hier die daar uitsluitsel over kan geven?

Hey Safer,


ook een betrouwbare info : Ts808 heeft 'ie maar 1 jaar gebruikt. Voornamelijk heeft 'ie TS9 gehad.

J-sus Rulez
13 november 2008, 21:56
Maar waarom niet beiden?
door een modje kan je beiden in 1 steken, dus om het liedje schakelen? :D

Les Paul R8
14 november 2008, 11:23
Hij gebruikte gewoon wat in de winkel lag en of dat nu een ts808, ts9 of ts10 was maakte de meeste mensen toentertijd niet uit. De hele hype rond de 808 is pas van het internet tijdperk. Qua effecten: Verder een crybaby wah, een loopswitcher van MXR (geen aanbeveling, maak er zelf een) en een Fender Vibratone voor leslie / chorus geluiden.

Naast genoemde effecten gebruikte hij een Dallas Arbiter Fuzz faze, welke regelmatig kapot ging. Ceasar Diaz heeft toen een vergelijkbaar circuit, maar betrouwbaarder, in zijn Fuzz face gebouwd.

Fender75
14 november 2008, 12:32
Ik heb nu sinds kort ook 2x een TS-9, en een Fender, en het klinkt er nog steeds niet naar.. :) Ik geloof ook inderdaad niet dat meneer Vaughan er de man naar was om eindeloos te gaan liggen klooien met verschillende pedaaltjes en weet ik wat nog meer. Nee, gewoon speulen met die hap!!

Exact hetzelfde klinken lukt niet, en moet je ook niet willen denk ik..:)

TimmU
14 november 2008, 12:56
Diegene die de HW versie ooit op zijn pedalboard schroeft en een foto ervan post, moet gearresteerd worden

De verleiding...de verleiding...:)

Dosmanos
14 november 2008, 14:41
Leuk topic en dan niet het onderwerp maar hoe er wordt gedacht over het belang van een stompbox. We komen gelukkig tot het besef dat het allemaal redelijk mierengeneuk is..

Speeddemon
14 november 2008, 22:43
Ik heb een originele TS-9 uit '82, (black label, mint green resistors, etc.) en een re-issue. Er zit idd een klankverschil in. Maar da's wel zo minimaal, dat alleen total freaks het zou opvallen.

En het is maar net de vraag of jij een publiek überhaupt WIL, wat het verschil hoort tussen een JRC 4558D en een RC4558P... :cheerup:

dacrow
20 november 2008, 13:47
Naast genoemde effecten gebruikte hij een Dallas Arbiter Fuzz faze, welke regelmatig kapot ging. Ceasar Diaz heeft toen een vergelijkbaar circuit, maar betrouwbaarder, in zijn Fuzz face gebouwd.

Inderdaad, dikwijls éen belangrijk ding wat vergeten wordt !!
Wat hij ook van effecten gebruikte of het nu een TS-808 TS-9 of TS-10 was, er werd door onze vriend Cesar wat aan bijgetuned.

Het begon al eerder met Roger Mayer, die modificaties aanbracht bij Jimi Hendrix zijn fuzz pedalen en zelfs aan zijn gitaar !!!

Héel de muziekindustrie is gebaseerd op het verkopen van dingen waar éen of andere gitaarheld mee gespeeld heeft, als die ook nog gemodificieerd werden, waar zijn we dan mee bezig ?!

Belangrijkste punt, het blijft toch voor 90% in de vingers zitten :)

EuroCinema
20 november 2008, 14:53
Het grappige is ook dat veel profs er een stuk minder mee bezig zijn dan hobbyisten. Ik ontmoette een tijdje terug de zanger/gitarist van een Californische punkrockband die o.a. op tour zijn geweest met Green Day, veel grote festivals gespeeld, cd's gemaakt, MTV etc. Die is echt niet bezig met boutique pedaalmerken, verschillende soorten pick-ups etc. Ik moest hem uitleggen wat P90s waren (hij wou een jazzmaster kopen) en het leek hem weinig te interesseren. Mijn pa heeft een aantal top 40 hits gehad, maar vraag hem niet welk fuzzpedaal of wat voor snaren hij gebruikte destijds. Gewoon wat ze in de winkel hadden. En bij concerten zie je verbazingwekkend veel Bosspedaaltjes (Prince, Frusciante, Vai, Stern om er maar een paar te noemen) waarmee je op dit forum eigenlijk niet kan aankomen. :sssh:

Chroxy
20 november 2008, 15:26
dikke +1... ik merk ook steeds meer en meer dan professionals zich vaak de moeite/tijd niet nemen om erg in hun gear te duiken. Ze spelen op iets, en zijn tevreden. De vrije tijd die ze hebben wordt in 'creativiteit' gestoken, en minder in het optimaliseren van gear..

kassie
20 november 2008, 15:35
dikke +1... ik merk ook steeds meer en meer dan professionals zich vaak de moeite/tijd niet nemen om erg in hun gear te duiken. Ze spelen op iets, en zijn tevreden. De vrije tijd die ze hebben wordt in 'creativiteit' gestoken, en minder in het optimaliseren van gear..

zijn uitzonderingen op de regel. Joe Bonamassa bijvoorbeeld, en bij grote gitaristen zijn vaak meerdere opdringende fabrikanten in de rij voor de leukste snufjes. Plus ze hebben een eigen technicus die alles voor ze regelt. Complete racks, amps, gitaren etc. Dan hoef je je idd niet druk te maken of je pedaaltje nu van merk a of b is, of wat voor snaren je gebruikt, en zeker niet als je geld zat hebt. Dan koop je gewoon alles, ipv je druk zitten te maken op een forum wat nu de beste keus is.

Pepe
20 november 2008, 15:49
.... aan de andere kant zijn er een hoop profs die wel heel erg bewust van hun gear zijn natuurlijk.
Ik pik vanaf '85 regelmatig een Guitarplayer uit de schappen en zelden dat er een gitaarheld langskomt die niet precies kan vertellen waarom die amp en hoezo, waarom welke Big Muff of welke Celestion.
Danny Gatton hoef je helemaal niks uit te leggen over een P90 om maar eens wat te noemen, die heeft jarenlang met pickupjes lopen klooien, draadje zus en wikkeling zo.

Wat de TS betreft, die kastjes vind ik zelf redelijk onbruikbaar voor een natuurgetrouw geluid in de woonkamer maar ik snap de bruikbaarheid op een podium voor een Fender amp. De midhump van de TS heft perfect de middip van een silver/blackface op.

Bernardduur
20 november 2008, 15:57
Het grappige is ook dat veel profs er een stuk minder mee bezig zijn dan hobbyisten. Ik ontmoette een tijdje terug de zanger/gitarist van een Californische punkrockband die o.a. op tour zijn geweest met Green Day, veel grote festivals gespeeld, cd's gemaakt, MTV etc. Die is echt niet bezig met boutique pedaalmerken, verschillende soorten pick-ups etc. Ik moest hem uitleggen wat P90s waren (hij wou een jazzmaster kopen) en het leek hem weinig te interesseren. Mijn pa heeft een aantal top 40 hits gehad, maar vraag hem niet welk fuzzpedaal of wat voor snaren hij gebruikte destijds. Gewoon wat ze in de winkel hadden. En bij concerten zie je verbazingwekkend veel Bosspedaaltjes (Prince, Frusciante, Vai, Stern om er maar een paar te noemen) waarmee je op dit forum eigenlijk niet kan aankomen. :sssh:

Jazzmaster heeft geen P90's :D

Grooveyard21
20 november 2008, 16:09
het "zijn geluid zit m in zn vingers" verhaal vind ik wel wat kort door de bocht, het zal zeker meespelen, maar een gitaar, pedaaltje, amp heeft zeker invloed op je geluid, meer nog nog dan je vingers.

Vergeet ook srv zn dikke snaren niet.

jaspie
21 november 2008, 13:29
het "zijn geluid zit m in zn vingers" verhaal vind ik wel wat kort door de bocht, het zal zeker meespelen, maar een gitaar, pedaaltje, amp heeft zeker invloed op je geluid, meer nog nog dan je vingers.

Vergeet ook srv zn dikke snaren niet.

Tssjah dat dikke snaren verhaal is ook een beetje over de top soms( op sommige fora hebben ze het over 017s ofzoxD), met 010s is ook wel een stevie achtige sound te krijgen hoor of 011 alsje je gitaar in Eb hebt staan, check deze kerel bv http://www.youtube.com/watch?v=H9NYkXL56cs
en hier nog een leuke waarin stevie over een marshall amp speelt en nog steeds zen typische sound heeft
http://www.youtube.com/watch?v=SZoX6Q0UK8A

strat58
21 november 2008, 17:03
Tssjah dat dikke snaren verhaal is ook een beetje over de top soms( op sommige fora hebben ze het over 017s ofzoxD), met 010s is ook wel een stevie achtige sound te krijgen hoor of 011 alsje je gitaar in Eb hebt staan, check deze kerel bv http://www.youtube.com/watch?v=H9NYkXL56cs
en hier nog een leuke waarin stevie over een marshall amp speelt en nog steeds zen typische sound heeft
http://www.youtube.com/watch?v=SZoX6Q0UK8A

Hoi okay hier een filmpje van SRV met een Squier gitaar van Bernard Allison, je hoort echt de typische SRV klank uit een gitaartje van nog geen 500 euro :)
Dat zegt alles over het vakmanschap van Stevie, de man kan een strijkijzer laten klinken.
Dikke of dunne snaren, TS9,TS808 of TS10, Marshall of Fender of Dumble maakt niks uit het gaat om de vingers en hersens die de sound maken. Je kunt het benaderen of kopieeren, maar zo perfect als Stevie zal het nooit zijn. Dat geld trouwens ook voor Jimi Hendrix, Eric Clapton en Jimmy Page om maar een paar te noemen. Dat zou leuk zijn het talent in een kastje, maar helaas without pain no gain ;)

http://uk.youtube.com/watch?v=jwcqIqhraHI

Peace Strat58

Pepe
21 november 2008, 19:06
[quote=jaspie;1872522]Tssjah dat dikke snaren verhaal is ook een beetje over de top soms( op sommige fora hebben ze het over 017s ofzoxD), met 010s is ook wel een stevie achtige sound te krijgen hoor of 011 alsje je gitaar in Eb hebt staan, check deze kerel bv http://www.youtube.com/watch?v=H9NYkXL56cs

..maar dan heeft ie weer een genuine '59 pickup in zijn strat gekieperd lees ik, precies mijn punt eigenlijk.

Pepe
21 november 2008, 19:12
Dikke of dunne snaren, TS9,TS808 of TS10, Marshall of Fender of Dumble maakt niks uit het gaat om de vingers en hersens die de sound maken

De hersens, niet zozeer de vingers.
Ik ken het verhaal van Hendrix die op een toevallige gitaar en amp ging spelen. Die had een minuut of 5 nodig om wat aan knoppen te draaien, daarna klonk het naar Hendrix.
Wat je wil horen zit in je hoofd en dat komt dan uiteindelijk min of meer uit je apparatuur. Vingers zijn een hulpmiddel, net zoals een gitaar en amp.

dacrow
22 november 2008, 14:42
Het grappige is ook dat veel profs er een stuk minder mee bezig zijn dan hobbyisten. Ik ontmoette een tijdje terug de zanger/gitarist van een Californische punkrockband die o.a. op tour zijn geweest met Green Day, veel grote festivals gespeeld, cd's gemaakt, MTV etc. Die is echt niet bezig met boutique pedaalmerken, verschillende soorten pick-ups etc. Ik moest hem uitleggen wat P90s waren (hij wou een jazzmaster kopen) en het leek hem weinig te interesseren. Mijn pa heeft een aantal top 40 hits gehad, maar vraag hem niet welk fuzzpedaal of wat voor snaren hij gebruikte destijds. Gewoon wat ze in de winkel hadden. En bij concerten zie je verbazingwekkend veel Bosspedaaltjes (Prince, Frusciante, Vai, Stern om er maar een paar te noemen) waarmee je op dit forum eigenlijk niet kan aankomen. :sssh:


Vai heeft een DS-1 gemod door Keeley !!
Wat ik al eerder zei, soms lijkt het dat ze met gewoon spul spelen, maar zo een Keeley mod is echt dag en nacht verschil!

EuroCinema
22 november 2008, 15:53
Ik weet dat Vai die nu gebruikt, maar de DS-1 stond begin jaren 90 al op zijn bord, herinner ik me. Was Keeley toen al actief?
Overigens worden mods vaak ook wel weer enorm gehyped. Ik heb hier een tijdje een stock TS-9 en een Keeley modded TS-9 naast elkaar gehad en ja, je hoorde wel verschil en inderdaad beviel de Keeley me beter (minder laagverlies), maar het verschil is wel echt dat kleine beetje meer voor de liefhebber.

BartL
22 november 2008, 16:25
Het is altijd mijn impressie geweest dat het hem geen kut uitmaakte en je je kunt afvragen of hij zich ooit met het exacte type van z'n TS heeft bezig gehouden. Juist omdat alle verschillende modellen worden gerapporteerd. Daarnaast zijn de klankverschillen in een live situatie echt te minimaal om je er druk over te maken.

Inderdaad. Speel gewoon met het pedaal dat voor je gevoel het best in de buurt brengt. Al is het een Boss OD-3 met volume open en gain dicht (klinkt totaal anders dan een TS, maar bij wijze van spreken...).

livepulse
22 november 2008, 17:45
Ha! Reken maar dat profs erg bezig zijn met hun geluid! Het is iets waar ze hun geld mee verdienen! Denk je dat de meneren gitaristen er niets om geven of "er minder dan amateurs mee bezig" zijn? Reken maar van niet, die gasten kunnen alles uitproberen wat ze maar willen. Komt er iets nieuws uit dat ook maar een beetje de moeite waard kan zijn dan sturen ze hun tech er wel op uit of ze regelen het direct bij de fabrikant (mits die het nog niet heeft opgestuurd). Hoe denk je dat al die gasten aan hun sound komen? Echt niet door de winkel in te lopen: "ehh... doemadiema"... Gedeelte van het creatieve proces is ook het geluid.

Een gitarist als SRV was inderdaad vrij snel klaar maar hij wist precies waar hij op speelde en kon je de serienummers van zijn versterkers nog noemen ook. Iemand als Gilmour, wat die allemaal heeft geprobeerd! Ik las iemand die Danny Gatton noemde, die man draaide zijn eigen pups, had een eigen systeem gemaakt waarmee hij zijn effecten kon bedienen op ijzn gitaar (de Magic Dingus Box meen ik), Vai met zijn Eventide Harmonizer niet bezig met zijn geluid? Ha!!! Zo kunnen we wel even doorgaan...

Dirk_Hendrik
22 november 2008, 18:29
jaja..

Waar het geheel hier over gaat zijn minieme klanknuances.

Ruudj
22 november 2008, 19:06
Ik heb een Ibanez tubescreamer soundtank TS 805 uit 1991, en die klinkt nog steeds geweldig :cooler:

Dirk_Hendrik
22 november 2008, 19:09
Da's gewoon een TS-5 en minimaal uit '92 ;)

En die klinken idd prima:D

dacrow
22 november 2008, 21:30
Ik weet dat Vai die nu gebruikt, maar de DS-1 stond begin jaren 90 al op zijn bord, herinner ik me. Was Keeley toen al actief?
Overigens worden mods vaak ook wel weer enorm gehyped. Ik heb hier een tijdje een stock TS-9 en een Keeley modded TS-9 naast elkaar gehad en ja, je hoorde wel verschil en inderdaad beviel de Keeley me beter (minder laagverlies), maar het verschil is wel echt dat kleine beetje meer voor de liefhebber.

Niet akkoord, het is inderdaad geheel overroepen om van een geweldig pedaal als een Tubescreamer een mod te lanceren !!

In tegenstelling tot een BD-2 of een DS-1 waar men van een matig pedaal een bijna boutique sound uit kan krijgen door een goede mod !!


hehe
:)

Speeddemon
23 november 2008, 18:10
Niet akkoord, het is inderdaad geheel overroepen om van een geweldig pedaal als een Tubescreamer een mod te lanceren !!

Je wil zeggen dat een originele TS-9 niet/nauwelijks te verbeteren is?

Wake up and smell the coffee, young grasshopper... :o

Dirk_Hendrik
23 november 2008, 18:26
Je wil zeggen dat een originele TS-9 niet/nauwelijks te verbeteren is?

Wake up and smell the coffee, young grasshopper... :o

Dat heeft hij volledig correct.

Een TS9 kun je tweaken en de klank aanpassen. Dat is een verandering en of dat een verbetering is is aan de luisteraar.

Speeddemon
23 november 2008, 18:34
Dat heeft hij volledig correct.

Een TS9 kun je tweaken en de klank aanpassen. Dat is een verandering en of dat een verbetering is is aan de luisteraar.

Jij weet ook wel dat hij het zo niet bracht. Alsof ie electronisch al helemaal uit-geëngineerd was... bass-loss, lage inputimpedantie, weinig max boost... ik zie daar toch echt wel 'smaak-neutrale' verbeterpunten.

Pepe
23 november 2008, 18:35
ja, dat modden van zo'n TS.. minieme klanknuaces lees ik net hier...:D

Die overdrives zijn in principe toch een kwestie van smaak en nuances, als het te ver uiteen loopt heet het fuzz of distortion.
En dat uit de mond van iemand die een hele stapel overdrives in zijn keukenkastje heeft liggen, van oude TS 808 tot Zendrives.

Als je een TS natuurlijker wil laten klinken, waarom dan iets anders kopen wat meer je smaak is?

Dirk_Hendrik
23 november 2008, 18:54
Jij weet ook wel dat hij het zo niet bracht. Alsof ie electronisch al helemaal uit-geëngineerd was... bass-loss, lage inputimpedantie, weinig max boost... ik zie daar toch echt wel 'smaak-neutrale' verbeterpunten.


jep mee eens. Met nuances

Het is een beetje als het schijfje citroen in een witbiertje. Als de brouwer dat had gewenst had hij die smaak wel in het bier meegebrouwen.

Even snel roepen dat je een apparaat hebt verbeterd, en zéker als het gaat om een klassieker, is een mep in het gezicht van de ontwerper. Er zijn er 1000-den van verkocht en het geheel verkoopt nog steeds als een tierelier en dan komt er een 1 of andere Harmen uit Slubberkutteveen (niet op jou gericht Speedy) die 4 onderdelen vervangt en begint te bleren dat het "nu veel beter" is. Waarom doet de fabrikant dat dan niet zelf? Omdat de fabrikant nog steeds meer vraag heeft naar the real thing zonder Harmen-Mod. Daarnaast deed de fabrikant dit zelf, met de TS9DX en guess what? De TS9nonDX is nog steeds een stuk populairder.

Het ding is dat je het ontwerp ook in z'n tijd moet plaatsen. Van wanneer is de TS? Ongeveer rond 1978. Ga eens luisteren naar de gain levels die in '78 als High Gain werden beschouwd. Neem vroege Schenker (armed and ready) of Motorhead. Dat was hard en heftig. En een tone die anno nu bijna als "bluesy" wordt beschouwd. De heftigheid van vervorming past daar volledig tussen. Idemdito is de gitarist van nu aanzienlijk meer bezig met de signaalintegriteit van z'n keten als 30 jaar geleden en wordt binnen dat geheel een ingangsimpedantie van 510k nu als laag beschouwd terwijl de minimale tone loss in 78 blijkbaar nog niet zo belangrijk beschouwd.

Speeddemon
23 november 2008, 22:10
Je nuanceert hier idd wat verbeterpunten, waar men TOEN niet zo mee bezig was. Ergo, proving my point dat het ding blijkbaar NIET volledig uitgeëngineerd was, hooguit naar de maatstaven van die tijd.

Er zijn volgens mij ook diverse producten te noemen, die bij het uitkomen WEL helemaal 'perfect' zijn, ook jaren later.

EuroCinema
24 november 2008, 09:38
Jij weet ook wel dat hij het zo niet bracht. Alsof ie electronisch al helemaal uit-geëngineerd was... bass-loss...
Dat laagverlies is voor sommige gitaristen (ik bijvoorbeeld) een probleem, maar het is ten dele ook juist de charme van de echte TS-sound die zo mooi door een volle mix heen zingt. Ik zou het daarom niet een tekortkoming willen noemen.

iWishmaster
24 november 2008, 09:49
Dat laagverlies is voor sommige gitaristen (ik bijvoorbeeld) een probleem, maar het is ten dele ook juist de charme van de echte TS-sound die zo mooi door een volle mix heen zingt. Ik zou het daarom niet een tekortkoming willen noemen.

Ik heb zelf een TS gebouwd (BYOC) en heb 'em gemodifeerd voor extra bas: iets wat ik binnenkort ook weer ongedaan ga maken. Ik gebruik hem als solo-boost en het wegvallen van bas is dan een voordeel: zo 'schreeuwt' en prikt het geluid juist beter.

Overigens: als je weet wat de aanpassing is om er meer bas bij te krijgen dan kan ik me indenken dat het juist de bedoeling was. Het is slechts 1 component iets verlaagt in waarde.