PDA

View Full Version : Gitaar stand slecht voor je lak van je gitaar?



bambamstudio
9 november 2008, 12:30
In de handleiding ( ik was erg verbaast dat er bij een gitaar een handleiding zou zitten ) staat te lezen het gitaar stands slecht zouden zijn voor je lak van een gitaar.

Vooral het synthetisch rubber op de stand zou de lak kunnen aantasten. Toch zie ik hier mega dure gitaren in stands en aan beugels hangen, en ook ik heb zo'n stand dus durf ik eigenlijk mijn gitaar niet in de stand te zetten.

Iemand ervaringen met soort gelijke verhalen of hoef ik me nergens druk om te maken?

rudolfb
9 november 2008, 12:34
Stond ook in de handleiding van mijn Gibson, ik doe hem gewoon altijd in de koffer als ik hem niet gebruik, kan er ook niets mee gebeuren. Zoveel werk is dat toch niet?

bambamstudio
9 november 2008, 12:38
Ik heb hem ook in een hoes zitten maar af en toe staat hij ook in een stand.

almarvk
9 november 2008, 12:39
Makkelijkste oplossing voor het beschermen van je lak: washandjes!

Mr.Fingers
9 november 2008, 12:43
Alleen maar slecht voor gitaren die met nitrocellulose gelakt zijn. (Voor de 300e keer ondertussen). De weekmakers in het rubber vreten ook de nitrocellulose-lak aan, in het beste geval heb je gewoon wat zwarte vegen, maar in het ergste geval vreet je de lak weg tot op het hout. BamBam, jij hebt een classic '60 strat gekocht, en die is afgewerkt in polyurethaanlak. Dat is gewoon keiharde plastic-lak, en dat kan absoluut geen kwaad om die zo in de standaard te zetten.

YB
9 november 2008, 12:50
Ik heb een epiphone les paul custom kan het kwaad om hem op een standaard te zetten? Wat voor lak zit daar op?

bambamstudio
9 november 2008, 12:53
Ik vertouw op je expertise, maar bij min gitaar zit een extra inlay in de handleiding waar duidelijk opstaat:

...A thin laquer coating was the finish of choice for Fender from the 1950s through the late 60s whan it was replaced by heavier polyesters, Lacquer fininishes ware brought back by polulair demand in 1982....

Mr.Fingers
9 november 2008, 12:54
Ik heb een epiphone les paul custom kan het kwaad om hem op een standaard te zetten? Wat voor lak zit daar op?

nitro komt alleen maar voor bij echt dure gitaren, Gibson, Fender Custom-shop (en HW1), Rickenbacker,... en oude gitaren (van voor 1968). Een epiphone is een goedkope gitaar, en daar zit gewoon PolyUrethaan op. Kan je trouwens ook zien op de epiphone-site bij specs (denk ik)

Mr.Fingers
9 november 2008, 12:55
Ik vertouw op je expertise, maar bij min gitaar zit een extra inlay in de handleiding waar duidelijk opstaat:

...A thin laquer coating was the finish of choice for Fender from the 1950s through the late 60s whan it was replaced by heavier polyesters, Lacquer fininishes ware brought back by polulair demand in 1982....

Heb je een mexicaanse classic stratocaster of een amerikaanse classic? (mexicaans = serienummer achteraan de kop, beginnend met MZ, amerikaans = serienummer op de neckplate, beginnend met een V)

marc_o
9 november 2008, 12:56
Bij twijfel kun je het best naar een gitaarwinkel gaan om te vragen naar een standaard die wel in orde is. Zuurvrij of hoe het ook heet. Ik heb al customshop-Fenders met tot op het hout ingevreten lak gezien, en daar word je niet blij van.....in een winkel zelfs.

Manuvdv
9 november 2008, 12:58
Alleen maar slecht voor gitaren die met nitrocellulose gelakt zijn. (Voor de 300e keer ondertussen). De weekmakers in het rubber vreten ook de nitrocellulose-lak aan, in het beste geval heb je gewoon wat zwarte vegen, maar in het ergste geval vreet je de lak weg tot op het hout. BamBam, jij hebt een classic '60 strat gekocht, en die is afgewerkt in polyurethaanlak. Dat is gewoon keiharde plastic-lak, en dat kan absoluut geen kwaad om die zo in de standaard te zetten.
Maar hoe weet je welke lak wordt gebruikt...? Van mijn ESP weet ik het ook niet.
Ik zou 'm altijd in de koffer laten, maar dat ding neemt verschrikkelijk veel plaats in op mijn te kleine kamer; een stand zou dus handiger zijn (ik heb er eentje, staat dus nog leeg voorlopig).

Mr.Fingers
9 november 2008, 12:59
Maar hoe weet je welke lak wordt gebruikt...? Van mijn ESP weet ik het ook niet.
.

Staat dat niet bij de "specifications" op de website?

bambamstudio
9 november 2008, 13:00
Heb je een mexicaanse classic stratocaster of een amerikaanse classic? (mexicaans = serienummer achteraan de kop, beginnend met MZ, amerikaans = serienummer op de neckplate, beginnend met een V)

MZ, mexicaanse dus

Manuvdv
9 november 2008, 13:01
Staat dat niet bij de "specifications" op de website?
http://www.espguitars.com/guitars_horizon.html

Ik zie op het eerste zicht niets. Misschien eens bij de FAQ ofzo zoeken, hopelijk word ik daar wat wijzer.

soup
9 november 2008, 13:01
Dure gitaren gewoon in een koffer bewaren.

Mr.Fingers
9 november 2008, 13:02
MZ, mexicaanse dus

KLIK (http://fender.com/products/view_specs.php?full_partno=0131000&name=%9160s+Stratocaster%26reg%3B), hier zie je dat er PolyUrethaanlak (Polyester) gebruikt wordt, en dat kan gewoon veilig in de standaard. Bij m'n Precision-bass zat dat papiertje er ook bij, en die is ook gewoon in PU gelakt.

Mr.Fingers
9 november 2008, 13:04
Dure gitaren gewoon in een koffer bewaren.

Of in een standaard waarvan je de "contactoppervlakken" (pootjes & necksteun) omwikkeld hebt met een katoenen doek of iets dergelijk.

bambamstudio
9 november 2008, 13:04
KLIK (http://fender.com/products/view_specs.php?full_partno=0131000&name=%9160s+Stratocaster%26reg%3B), hier zie je dat er PolyUrethaanlak gebruikt wordt, en dat kan gewoon veilig in de standaard. Bij m'n Precision-bass zat dat papiertje er ook bij, en die is ook gewoon in PU gelakt.

Ik heb de site van fender ook al gechecked, maar ik geloof gebruikers eerder dan een website ;) Want op websites zijn alle vrouwen blond, maatje 36 en hebben grote tieten ;)

ik denk dat ik toch maar iets van stof op de stands ga plakken of idd in een winkel een beter stand kopen zonder chemische troep erin.

Mr.Fingers
9 november 2008, 13:10
Ik heb de site van fender ook al gechecked, maar ik geloof gebruikers eerder dan een website ;) Want op websites zijn alle vrouwen blond, maatje 36 en hebben grote tieten ;)

ik denk dat ik toch maar iets van stof op de stands ga plakken of idd in een winkel een beter stand kopen zonder chemische troep erin.

Ik heb een classic '60 telecaster, en een classic Jazzmaster, beiden in Polyesterlak, en die staan bij mij gewoon in de standaard, zonder bescherming, en die lak is nog zoals nieuw ;)

Nitrocellulose-lak is veel te duur voor op mexicaanse instrumenten, het is arbeidsintensief, ongezond,... Polyester droogt sneller & verwerkt sneller dan nitro. De specs op de fender-site zijn altijd wel juist hoor ;)

bambamstudio
9 november 2008, 13:14
ik ben gewoon overdreven zuinig op al mijn instrumenten, en zeker op mijn eerste gitaar,tis ook niet echt een instap modelletje wat ik gekocht heb, en ik ga van dit soort teksten in handleidingen dan dus niet blij worden....

thanx voor je hulp al is het de 300e keer ;)

kenx
9 november 2008, 13:41
Gewoon dan maar voor de zekerheid en veiligheid van je gitaar er een stukje tape rond doen op de plekken waar de gitaar de standaard raakt.

grtz

zenabi
14 november 2008, 09:21
Dure gitaren gewoon in een koffer bewaren.

gister een Gibson gekocht

zelfde gebruiksaanwijzing erbij ,staat ook in dat ivm de speciale lak de gitaar niet in koffer moet blijven want het houdt kan en moet door die lak kunnen blijfen "ademen"

Jay75
14 november 2008, 09:56
HOE snel gaat dat dan?
Ik heb ze gewoon aan de muur hangen, en in standaarden staan maar pak ze er ook geregeld uit, gaat t om weken? OF dagen??

jplm
14 november 2008, 12:08
Hallo.

Nog maar een keer mijn tip: bij de handwerkzaak een velletje vilt halen en dat om de standaard wikkelen (uiteraard alleen op de plaatsen waar de gitaar de standaard raakt, anders heb je nogal veel vilt nodig :-). Doe ik met al m'n gitaren, duur of goedkoop.

Groet, Jan.

Mi-J'Den
14 november 2008, 14:36
Just in case kun je ook voor de Hercules Stands gaan, die hebben een speciale foam ipv rubber, dat ontwikkeld is om de lak niet aan te tasten. FF Googlen voor hun website, daar staat wel een en ander.

Dick Wolkendeck
14 november 2008, 15:25
Just in case kun je ook voor de Hercules Stands gaan, die hebben een speciale foam ipv rubber, dat ontwikkeld is om de lak niet aan te tasten. FF Googlen voor hun website, daar staat wel een en ander.

Heb ik ook! Gibson LP erin, no problemo.

nathandan
16 november 2008, 01:02
mijn gibson les paul heb ik zo vaak in men staander gezet da ik 2 plekken van gewoon hout heb de hele lak is er gewoon van weg geschuurt en dat is best wel erg vind ik.en die dingen voor je gitaar op tehangen vertrouw ik eigenlijk ook niet een les paul is toch nog redelijk zwaar als je weet dat het hele gewicht steunt op je neck van je gitaar dan.

pannekoek
16 november 2008, 01:12
Hallo.

Nog maar een keer mijn tip: bij de handwerkzaak een velletje vilt halen en dat om de standaard wikkelen (uiteraard alleen op de plaatsen waar de gitaar de standaard raakt, anders heb je nogal veel vilt nodig :-). Doe ik met al m'n gitaren, duur of goedkoop.

Groet, Jan.



ik heb gewoon van dat rekverband voor om je enkels om mijn muurbeugel gedaan, problem solved

snaarplukker
16 november 2008, 01:32
mijn gibson les paul heb ik zo vaak in men staander gezet da ik 2 plekken van gewoon hout heb de hele lak is er gewoon van weg geschuurt en dat is best wel erg vind ik.en die dingen voor je gitaar op tehangen vertrouw ik eigenlijk ook niet een les paul is toch nog redelijk zwaar als je weet dat het hele gewicht steunt op je neck van je gitaar dan.
Dat noemt men slijtageplekken. En ehh......in de winkel hangen die gitaren ook aan die haken.

Cees

pannekoek
16 november 2008, 01:42
Dat noemt men slijtageplekken. En ehh......in de winkel hangen die gitaren ook aan die haken.

Cees

nee dat is geen slijtage, dat is echt de aantasting van de weekmakers uit het rubber op de (nitrocellulose)lak