PDA

View Full Version : Marshall el34 100 / 100 output vraag



Richie74
8 november 2008, 20:24
Hi,

Heb dus een vraag over de aansluiting van 1 speaker op de el34 100 /100 (geld ook voor de 50 /50 en vermoedelijk ook voor de 9100 en 9200)

Ik wil hem thuis op 1 mono kabinet aansluiten en dat op de B output. Deze b-output heeft 2 uitgangen aan de achtherzijde.

Vraag, op welke van de 2 moet hij aangesloten (of maakt dat niet uit), en maakt het (i.v.m. impedantie) niet uit dat er 1 van de 2 uitgangen leeg is?

Iemand die het weet (de beknopte handleiding van internet zegt hier niets over.)

Arvoitus
8 november 2008, 20:34
Waarschijnlijk kun je het beste op de eerste output aansluiten. Lijkt me het meest logisch.

En deze moet eigenlijk naar Rack Gear ;)

Chocola
8 november 2008, 20:41
Ik heb net de prodata van die EL84 100/100 opgezocht, en ik moet weer verder zoeken want het was de verkeerde *edit :P*

Richie74
8 november 2008, 20:45
Ja,

Zoals je al schreef heb je de el84 voor je terwijl het om de el34 gaat (en die heeft wel degelijk een a en b uitgang met ieder 2 rode connectoren)

Thanx anyway voor de moeite

Chocola
8 november 2008, 20:56
http://www.marshallamps.de/service/downloads/RACK.PDF

Kijk dit eens, er staat alleen maar:

6. Channel B loudspeaker jacks Connects channel B
to loudspeaker load - model EL34 50/50 - 50 watts RMS,
model EL34 100/100 - 100 watts RMS.

Dus euh, maakt volgensmij niet uit :P Als deze jacks in serie geschakeld zijn zal de totale impedantie verdubbeld worden als je er twee instopt, als deze in parallel zijn gehalveerd, zijn het 2 losse (wat het niet zijn :P) dan niets.
Dus zal niet uitmaken denk ik welke je doet, alleen mijn hersenspinsels :P. Vraag het aan een Marshall kenner zou ik zeggen :o Zullen er vast 300 zijn op dit forum :p

Richie74
8 november 2008, 21:23
nou,.. waarschijnlijk zal het dan wel serie zijn, daar de andere output idd wel naar de mengtafel van de geluidsman zal gaan bij optredens.
Op zich wel een fascinerende gedachte dat je dus wel 2 cabinetten nodig hebt om stereo te kunnen sturen naar de mengtafel vanuit de eindtrap,..... :) (of zit ik er nu naast)

Marco5150
8 november 2008, 22:03
nou,.. waarschijnlijk zal het dan wel serie zijn, daar de andere output idd wel naar de mengtafel van de geluidsman zal gaan bij optredens.
Op zich wel een fascinerende gedachte dat je dus wel 2 cabinetten nodig hebt om stereo te kunnen sturen naar de mengtafel vanuit de eindtrap,..... :) (of zit ik er nu naast)

Ik snap niet wat je hier precies mee bedoelt. Je kunt de rode speakeroutputs in elk geval absoluut NIET direct naar de mengtafel sturen!

Verder maakt het niet uit op welke van de twee (rode) speakeroutputs van channel B je de speaker aansluit. Zolang je de impedantieschakelaar maar op de juiste speakerimpedantie zet.

Ik weet alleen niet of het een probleem is als channel A niet belast is. Maar als je deze gewoon niet aan zet, dan is het geen probleem natuurlijk. Alleen oppassen dat je hem niet per ongeluk toch aanzet.

Chocola
8 november 2008, 22:41
Nee als je alleen B gebruikt ook echt alleen B aan hebben staan, tenzij je ook nog een cabinet op channel A hebt zitten, dan kan het wel. Je kunt ook 2 cabs op 1 channel stoppen, maar dat betekend wel dat je effe zeker moet weten of het serie of parallel is i.v.m. de impedantie schakelaar.

Overigens zou ik de andere output dus ABSOLUUT niet gebruiken naar een mengpaneel o.i.d. lees: heel erg absoluut niet :P. Gewoon de line-out of de headphone-out gebruiken.

Btw, je hebt echt een botergeile versterker. Ik heb wat dingen erover gelezen net, er zijn teveel mensen te blij met dat ding :P, iets minder blij met de prijs haha. Zieke amp :/. Wat voor cab heb je erop zitten? of welke caps eerder? Gewoon ter nieuwsgierigheid.

Richie74
8 november 2008, 23:16
Haha bedankt voor de reacties.

Nou heb hem dus 2dehands gekocht, maar echt zo goed als nieuw.
Ik had hem nieuw ook al gehoord, maar idd te duur. Nu voor 650 eur gekocht :)

De keuze voor deze versterker, Goed geluid (ook bij zeer lage ouput in de huiskamer nog genotszalig) en minstens zo belangrijk betrouwbaar. Dit in combinatie met een good old JMP-1 voorversterker en een 1960AX cabinet maken het af. (Zelfs voor akoestisch echt wonderbaarlijk geschikte combinatie) Is natuurlijk ge-arrangeerd om vol gas te scheuren.

Speelde voorheen op een echt jaren 60 vox ac30 combo. Deze was ook te gek, maar wilde ik het niet meer aandoen om op tour te nemen. Kon er eigenlijk moeiijk afstand van doen, maar ben uiteindelijk blij met de genomen beslissing want m,n sound is nu toch echt stukken beter ,super beheersbaar en betrouwbaar.

Nog 1 weg te gaan, uitzoeken hoe ie precies werkt want de handleiding zat er niet bij, en die 5 a4-tjes van het internet beantwoorden zeker niet al m,n vragen. (en v.w.b. de speaker uitgang naar de mengtafel, daar was ik 1 minuut nadat ik het getikt had ook al achter dat geen optie was ;) ) Waarschijnlijk dan toch bedoeld voor die patsers met 4 cabinetten ? :)

Chocola
8 november 2008, 23:30
Haha bedankt voor de reacties.

Nou heb hem dus 2dehands gekocht, maar echt zo goed als nieuw.
Ik had hem nieuw ook al gehoord, maar idd te duur. Nu voor 650 eur gekocht :)

De keuze voor deze versterker, Goed geluid (ook bij zeer lage ouput in de huiskamer nog genotszalig) en minstens zo belangrijk betrouwbaar. Dit in combinatie met een good old JMP-1 voorversterker en een 1960AX cabinet maken het af. (Zelfs voor akoestisch echt wonderbaarlijk geschikte combinatie) Is natuurlijk ge-arrangeerd om vol gas te scheuren.

Speelde voorheen op een echt jaren 60 vox ac30 combo. Deze was ook te gek, maar wilde ik het niet meer aandoen om op tour te nemen. Kon er eigenlijk moeiijk afstand van doen, maar ben uiteindelijk blij met de genomen beslissing want m,n sound is nu toch echt stukken beter ,super beheersbaar en betrouwbaar.

Nog 1 weg te gaan, uitzoeken hoe ie precies werkt want de handleiding zat er niet bij, en die 5 a4-tjes van het internet beantwoorden zeker niet al m,n vragen. (en v.w.b. de speaker uitgang naar de mengtafel, daar was ik 1 minuut nadat ik het getikt had ook al achter dat geen optie was ;) ) Waarschijnlijk dan toch bedoeld voor die patsers met 4 cabinetten ? :)

Wtf 650 euro is echt zeer net voor zo een monster ;). Echt dude, wat moet je wel niet voor een ruimte vullen dat je zo een beest nodig hebt? Waar tour je allemaal enzo? :/. En Dat je sound verbetert is is niet zo vreemd, en dat terwijl die AC30 ook owned. Leuk cabje trouwens ;). En wat voor stijlen speel je? (ja gewoon allemaal nieuwsgierigheid :P, ik ben veel te nieuwsgierig volgens sommigen ^^)

Mvr,

Resonante

Marco5150
8 november 2008, 23:39
Als je een 1960 cabinet hebt, dan kan je die eventueel ook stereo schakelen. Je voedt dan de ene kant (de linker twee speakers) met het A kanaal en de andere kant met het B kanaal (de rechter twee speakers).

Heeft als je geen effecten gebruikt op zich niet zoveel toegevoegde waarde, maar je gebruikt dan in elk geval de volledige eindtrap ipv maar 1 kanaal. Wel oppassen, want de kast is maar belastbaar tot 50 watt per kant. Dus al je de versterker vol open zet dan vliegen de speakers je om de oren.... :-)

Richie74
9 november 2008, 10:34
Dat cabinet heeft maar 1 jack-ingang dus helaas mono 16ohm. (kan hem natuurlijk wel gaan openschroeven en modificeren naar een stereocab, maar dan sparen we wel ff verder voor een 2de cabje :)

Heb overigens nog wel een budgetje, maar dat verlanglijstje,....... dat is voorlopig nog niet ingevuld. Hierop staan o.a. ook een G&L Comanche , Musicman Albert Lee , tc electronic G-major , draadloos setje , enz enz.

Welke stijl ik speel, probeer m,n eigen stijl een beetje bij elkaar te pikken maar eenvoudig uitgelegd country / (hard)rock mix. (vandaar die MM albert lee) Albert lee is op het moment een grote inspiratie voor me, vind zijn stijl echt impressive. Dit in combinatie met mijn liefde voor rock ben ik nu aan het proberen samen te smelten. (let wel,... project wat nog wel enige jaren zal duren). Speel op het ogenblik op een G&L Asat u.s.a. Classic (p90's) en is uitermate geschikt hiervoor. (en past perfect met die Marshall stack)