PDA

View Full Version : Mijn project: 7string Neckthrough Eclipse



wizzie1982
8 november 2008, 18:40
Hallo allemaal..

Na een hele tijd actief topics te lezen (ik post niet zo veel maar kijk vol bewondering naar de projecten hier) en veel geleerd te hebben, heb ik na lang aarzelen besloten om zelf weer een gitaar te gaan bouwen. Ik heb al eerder een gitaar gebouwd, maar toen heb ik mijn Ibanez RG7420 als donor gebruikt voor de hals, hardware en electronica.

foto (de rechter op deze foto):
http://www.wizzie.nl/zooi/gear/7strings.jpg

Mijn volgende project gaat iets ingewikkelder worden. Ik wil sowieso weer een 7string, en een met floyd rose. Verder ben ik al een tijdje stilletjes verliefd op de vorm van de les paul. De kleur (blank mahony) van mijn vorige bouwwerk beviel me bijzonder goed, dus ik denk dat ik weer eenzelfde kleur ga maken. Echter wil ik nu wat meer accenten aanbrengen, door wat maple erdoorheen te gebruiken. Als headstock heb ik voor die van Schecter gekozen. Deze vind ik erg mooi. Kan wel zijn dat ik hem bij het bouwen nog wat aanpas naar eigen smaak, dat zie ik dan wel.

Ik heb het ontwerp al even uitgewerkt in photoshop. Zie hier het resultaat:
http://www.wizzie.nl/zooi/gear/ontwerp1.jpg

Ik ga nog niet gelijk morgen beginnen met bouwen, moet eerst alles nog goed uitdenken en onderdelen bij elkaar hebben. Heb in ieder geval de floyd rose en de elementen al klaar liggen. In de brug komt een Dimarzio Evolution7 en in de hals voorlopig een Ibanez V8-72 tot ik hem zat ben. (deze had ik nog liggen)

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties! tips en ideeen zijn uiteraard zeer welkom.

groet, Sander

[edit]Ohja eigenlijk wil ik geen dots op de toets hebben, en ga ik als ik er aan durf te beginnen de side dots voorzien van glasvezel zodat ik daar een blauwe led in kan zetten.. Heb gezien hoe Charlotte dit deed en dit vond ik er echt supervet uitzien!

Weet iemand overigens waar ik een prefab radius toets vandaan kan halen die breed genoeg is voor een 7string? (66 mm op de 24e fret is hij op mijn RG1527)

flappie
8 november 2008, 18:45
ziet er goed uit met die essen (?) strepen door de body.
leuk een 7string, die worden niet zo vaak gemaakt!!
suc 6 dr mee
vr gr flappie

Chocola
8 november 2008, 19:17
woot ziet er vet uit. ziet er vreemd uit zo een tremolo op een Les Paul :P

barno
8 november 2008, 19:56
prefab toets geradiust: die toetsen zijn ook gemaakt voor klassieke gitaar, ik denk dat de meeste wel breed genoeg zijn. gewoon even vragen in mailtje voor je'm koopt.

wizzie1982
8 november 2008, 20:19
maar een klassieke toets heeft meestal geen radius toch? of ben ik nou verkeerd ingelicht? :p

barno
8 november 2008, 20:53
maar een klassieke toets heeft meestal geen radius toch? of ben ik nou verkeerd ingelicht? :p

zou kunnen, anyway die toetsen zijn wel voorzien voor wat bredere halzen. alleszins de toetsen die ik bestelde, daar moest ik wel altijd een stuk vanaf halen voor een zes-snaar.

aaronstonebeat
8 november 2008, 21:06
Mooi, ziet er strak en solide uit; door die maple laminaten. Geen verdere opsmuk, kaal en functioneel; vind ik vaak mooi, net als bij choppers.
Ik zit me af te vragen hoe het uitpakt als je de lichte stroken met het wijder worden van de snaarafstand mee laat gaan. Misschien is dat ook wel niks hoor.

EDIT:
Oplichtende dots vind ik dan eigenlijk wel wat overbodige opsmuk. Ik heb altijd bewondering voor de moeite die mensen zich daarvoor getroosten, maar ik ben er niet zo'n liefhebber van.
Maar dat is slechts mijn smaak :)

Robrock
9 november 2008, 11:06
Ziet er goed uit, de plaats van de FR zit echter wel heel ver naar voren. Is dit een bewuste keuze?
Geslotte toetsen die ik gebruik zijn +/- 61 mm breed, dat gaat voor jou in dit geval dus niet werken. Bredere heb ik nog niet gevonden.
Succes met dit project.

wizzie1982
9 november 2008, 17:22
@robrock: dit is de mensuur van mijn ibanez rg1527 ongeveer. Als ik de FR verder naar achteren zet, moet ik de hals inkorten of verder in de body plaatsen. In beide gevallen heb ik dan niets meer aan de 24e fret. De cutaway groter maken vind ik eerlijk gezegd niet echt een elegante oplossing.

Verschillende mensuurlengtes zorgen toch ook voor verschillende afstanden van de brug? misschien moet ik dan een langere mensuur hebben, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar nog niet echt in verdiept heb.. Kan iemand me daar meer over vertellen?

ik zat trouwens ook te kijken naar een truss rod, maar die zie ik ook in allemaal verschillende maten.. welke moet ik hebben? :???: ik wil iig een dual action, aangezien die eenvoudiger te plaatsen zijn :)

wizzie1982
11 november 2008, 17:26
weet niemand de invloed van de mensuur op de locatie van de brug? :???:

pueblo
11 november 2008, 17:30
twaalfde fret is helft van mensuur, dus de brug moet daar komen waar de afstand van topkam tot brug gelijk is aan tweemaal van topkam tot 12e fret. bij jou klopt de afstand dus ongeveer op de tekening, wanneer je bouwt wel goed nameten

styxie
11 november 2008, 22:36
wel goed nameten

Inderdaad, zeker met die Floyd Rose, dat zijn rotdingen om af te stellen. Hoe staat het er verder mee, heb je al hout? Weet je al hoe je de elementen gaat aansluiten (coil split, coil tap, dat soort dingen)? Je zou zelfs, als je het kunt vinden, een FR met een acoustic pickup (piezo-element) erin zetten, dan heb je gelijk een versterkte akoustische gitaar erbij =)

wizzie1982
12 november 2008, 00:39
twaalfde fret is helft van mensuur, dus de brug moet daar komen waar de afstand van topkam tot brug gelijk is aan tweemaal van topkam tot 12e fret.

Dit wist ik inderdaad.. Dat hij op mijn ontwerp klopte ging ik ook vanuit, want dit is allemaal rechtstreeks overgenomen van een foto van mijn ibanez, dus dat moet wel kloppen. Ik bedoelde meer dat ik toetsen met verschillende mensuurlengtes heb gezien. Gibson heeft bijvoorbeeld 24 3/4 " scale, en Fender 25 1/2 ". Hoe kan het dat met verschillende mensuurlengtes de noten toch hetzelfde zijn? want eigenlijk heb je dan dus gewoon langere snaren en grotere frets, of klopt dit niet? Dit zou dus betekenen dat als ik een iets langere mensuurlengte neem, ik de brug al iets verder naar achteren kan plaatsen zonder dat de hals verder de body in moet.


Hoe staat het er verder mee, heb je al hout? Weet je al hoe je de elementen gaat aansluiten (coil split, coil tap, dat soort dingen)? Je zou zelfs, als je het kunt vinden, een FR met een acoustic pickup (piezo-element) erin zetten, dan heb je gelijk een versterkte akoustische gitaar erbij =)
Ik heb nog geen hout, voordat ik dat ga kopen wil ik eerst het ontwerp helder hebben en daarvoor moet ik weten welke toets (welke mensuur) erop komt. Het wordt iig mahony en maple, met een rosewood of ebony toets.
Ik denk dat het gewoon een gibson style 3-way-switch wordt, lekker simpel. Wel met gewoon 1 volume en 1 tone regelaar, dus niet voor beide PU's apart.
Misschien wel vet om nog iets met extra schakelaars te doen voor coilsplit enzo, maar ik betwijfel hoe vaak ik dat ga gebruiken. Ik merk dat ik op al mijn gitaren alleen maar de bridge humbucker en de hals humbucker gebruik en de middelste stand(en) zelfs al laat voor wat ze zijn.
Die floyd rose met piezo is wel supervet trouwens! ik heb al een cheapo floyd rose liggen (via ebay aangeschaft) omdat ik eerst even wou kijken of dit allemaal gaat werken, maar als ik die zat ben ga ik zo'n piezo FR zeker even in het achterhoofd houden.

aaronstonebeat
12 november 2008, 00:46
Ik bedoelde meer dat ik toetsen met verschillende mensuurlengtes heb gezien. Gibson heeft bijvoorbeeld 24 3/4 " scale, en Fender 25 1/2 ". Hoe kan het dat met verschillende mensuurlengtes de noten toch hetzelfde zijn? want eigenlijk heb je dan dus gewoon langere snaren en grotere frets, of klopt dit niet?

Om dezelfde toonhoogte te krijgen, staan bij een langere mensuur (en dezelfde snaardikte) de snaren strakker gespannen.

GeofJackon
12 november 2008, 01:26
Wat aaron zegt. Kijk maar naar een bariton: de scale is hierop ligt rond de 27" om de snaren strak genoeg te houden om bespeelbaar te blijven in B of A

wizzie1982
12 november 2008, 01:34
oke ja dat klinkt niet zo heel raar inderdaad :p ik rekende net uit dat het dus maar 3/4 " (kleine 2 cm) scheelt voor die twee mensuur lengtes, en omdat ruim meer dan de helft van die 3/4 " in de hals zit zal het uiteindelijk minder dan een centimeter in locatie van de FR schelen.. Dan maakt het dus niet zo heel veel uit welke lengte ik neem..

Ik heb overigens nog steeds geen bredere toets met radius kunnen vinden.. alle toetsen die ik tot nu toe vind (voxhumana, stewmac) zijn max 61 mm breed, en dat is toch echt te smal voor een 7string.. als ik zie hoe de snaren over mijn ibanez lopen, en daar zou nog 5 mm minder ruimte op de toets overblijven, da's erg krap.. iemand tips?

aaronstonebeat
12 november 2008, 01:42
Een binding van 2,5 mm om de toets in misschien hetzelfde materiaal als de toets, of een heel ander. Die moet je wel ook weer netjes met de radius meeschuren.
Ik heb wel vaker rare ideeën.

wizzie1982
12 november 2008, 02:02
mm zeker geen slecht idee maar wel een hoop extra werk omdat ik eigenlijk geen binding wou :) in ieder geval wel iets om in het achterhoofd te houden mocht ik geen bredere toets vinden. Thnx!

snaarplukker
12 november 2008, 09:01
Als je een gitaar als deze kan maken zou je eigenlijk ook geen probleem moeten hebben met het zelf maken van een toets. Er staan hier op het forum genoeg voorbeelden hoe ze het gemaakt hebben en geeft je ook voldoening bij een 100% zelfgebouwde gitaar.

Cees

wizzie1982
12 november 2008, 12:33
heb ik ook over gedacht inderdaad, vind alleen het fretslots inzagen een beetje een enge bezigheid.. komt zo precies lijkt me :)

Davy
12 november 2008, 12:59
Als je van plan bent om meerdere gitaren te maken is het misschien een idee om gewoon een voorgezaagd fretboard te kopen (ik zie 17 euro bij guitarsupplies.nl) en dit te gebruiken als mal. Op deze manier kan je zelf zoveel fretboards maken als je wil met telkens hetzelfde voorgezaagd fretboard als voorbeeld.

madman
13 november 2008, 15:29
Wat een mooi ontwerp zeg!
True, een FR hoort niet op een LP, maar ik moet bekennen dat het me pas opviel toen er reacties over kwamen, hij is mooi zo!
Als ik zo een 6-snaar ergens tegen zou komen zou ik die zeker meteen wel even uit het rek trekken om te bekijken en beluisteren!

wizzie1982
24 december 2008, 22:52
Weer even een update..

heb na lang zoeken en overwegen toch besloten om een voorgevormde toets bij Vox Humana te bestellen. Ze konden hem op maat maken dus gewoon een ruim brede toets voor een 7string. Tegelijk ook maar een u-channel truss rod besteld. De stemmechanieken en nog ontbrekende electronica bestel ik in een later stadium wel. Eerst maar eens een begin maken met het hout :)

Komend weekeinde wil ik even gaan kijken voor een paar stukjes hout, en dan kan de bouw hopelijk beginnen!

to be continued ;)

wizzie1982
18 januari 2009, 11:12
update;

Net terug van wintersport, en een pakketje stond op me te wachten met de custom toets van voxhumana en gelijk ook m'n truss rod. Volgens mij ben ik nu compleet, qua onderdelen. Nu alleen nog een paar stukken hout ;)

Gothra
18 januari 2009, 21:50
Leuk! Ben benieuwd!
ESP Gaat in 2009 een 6string eclipse met FR uitbrengen, weet niet of dat wat uitmaakt maarja xD

wizzie1982
3 februari 2009, 16:33
shit dan ben ik niet meer zo exclusief ;)

nouja hij is ook nog 7string en neckthru.. tenminste, dat wordt ie dan ;)

wel handig om ff als voorbeeld te gebruiken voor de afwerking enzo :)

wizzie1982
16 april 2009, 12:28
nou.. weer even een update na lange stilte..

ik zou de gitaar samen gaan bouwen met een vriend van me, die toch liever nog even de hals zou bestellen ipv zelf maken, maar deze laat wat langer op zich wachten.. hopelijk is ie met een paar weken klaar, dan kunnen we eindelijk van start ;)

wizzie1982
16 juli 2009, 16:03
nou een paar weken geleden hebben we dan eindelijk het hout opgehaald, en kunnen we eindelijk beginnen.

Hout: (zoals eerder gezegd bouw ik dus de gitaar samen met een vriend van me. De hals is voor hem en de lange latten worden mijn hals.)
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/wood.jpg

Mal uitgewerkt op papier:
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00115.jpg

Mal uitgezaagd:
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00116.jpg

Middenblok voor hals verlijmd:
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00118.jpg
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00119.jpg

Morgen ga ik weer verder, dan ga ik de ruwe vorm van de achterkant van de hals zagen en ook de angle in de headstock. Daarvoor ga ik op school de lintzaag confisceren ;) Tevens gaat dan het grote blok mahony doormidden zodat ik deze aan weerszijden van de body kan lijmen.

HaroldA
16 juli 2009, 17:31
Als je geen pickupringen gebruikt, moet je voor de gein eens kijken of je de elementen 'van achteren' in kunt brengen... :soinnocent:

Dan hoef je geen 'oren' te maken aan de pickup gaten -> strakker!

Ike57
16 juli 2009, 17:36
Als je geen pickupringen gebruikt, moet je voor de gein eens kijken of je de elementen 'van achteren' in kunt brengen... :soinnocent:

Dan hoef je geen 'oren' te maken aan de pickup gaten -> strakker!

Wel zonde om dat te doen bij een neck-through.
Persoonlijk zou ik dan liever pickupringen gebruiken dan de achterkant "ontsieren" met afdekplaten over de doorlopende nek.

HaroldA
16 juli 2009, 17:39
Wel zonde om dat te doen bij een neck-through.
Persoonlijk zou ik dan liever pickupringen gebruiken dan de achterkant "ontsieren" met afdekplaten over de doorlopende nek.

Da's ook weer zo, maar de achterkant zie je toch nooit!

wizzie1982
16 juli 2009, 22:34
zou dat niet lastig worden ivm de veren van de floyd rose die ook aan de achterkant lopen? ik was eigenlijk wel van plan om pickup ringen te gaan gebruiken maar dit idee staat me ook wel aan ;)
die afdekplaat aan de achterkant moet er sowieso komen voor mn floyd rose systeem..

*edit* sowieso bedenk ik me net dat het wel vet is om de pickup rings en/of de cavity covers van mahony fineer te maken.. ga ik nog ff over nadenken ;) ik denk dat pickup rings van mahony ook wel erg nice zijn om te zien, en een stuk makkelijker te fabriceren en dan kan ik zonder de floyd rose los te maken bij de elementen.

Arvoitus
17 juli 2009, 14:32
*edit* sowieso bedenk ik me net dat het wel vet is om de pickup rings en/of de cavity covers van mahony fineer te maken.. ga ik nog ff over nadenken ;) ik denk dat pickup rings van mahony ook wel erg nice zijn om te zien, en een stuk makkelijker te fabriceren en dan kan ik zonder de floyd rose los te maken bij de elementen.
Als ik bij mijn elementen wil dan moet ik zowiezo mijn snaren eraf halen. En dat doe ik meestal door mijn veren eraf te halen -> en dan mijn hele floyd eruit te halen.

Denk daar eens over na! Ik vind het idee van HaroldAling heel vet.

wizzie1982
22 juli 2009, 19:53
Als ik bij mijn elementen wil dan moet ik zowiezo mijn snaren eraf halen. En dat doe ik meestal door mijn veren eraf te halen -> en dan mijn hele floyd eruit te halen.

zit ook wat in! en bovendien ga ik er niet vanuit dat ik elke week bij mijn elementen moet zijn.

Ik ben zojuist weer een stukje verder gegaan. Afgelopen vrijdag heb ik de ruwe vorm van de achterkant van de hals met een lintzaag gezaagd, en verder heb ik de angle van de headstock uitgezaagd. De plank die headstock moet worden is ook al even door de vandiktebank heen geweest dus die is al op de goede dikte..

Helaas kwam ik na het zagen tot de conclusie dat ik de hals net iets te kort heb gemaakt.. Er zal dus bij het verlijmen van de angle nog een stukje tussen gelijmd moeten worden om dit te verhelpen.

Body verlijmd:
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00122.jpg

headstock met extra stukje. Helaas nog niet verlijmd, heb niet genoeg lijmklemmen thuis dus moet ff wachten ;)
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00125.jpg

Ike57
22 juli 2009, 20:47
Zonde van die hals :(
Ik hoop voor je dat je het onzichtbaar kunt aanpassen zonder dat het een zwakke plek wordt in de hals.
Misschien een paar deuvels maken van hetzelfde hout voor extra stevigheid?

wizzie1982
23 juli 2009, 15:33
ja jammer van de hals inderdaad, maar ik heb er wel vertrouwen in dat het wel mee valt hoeveel je ervan terug ziet.. Tis dan sowieso alleen de achterkant van de hals en daar zie je dan een dun lijmnaadje..

heb zojuist de headstock met het extra stukje in de klemmen gezet:
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00126.jpg

(beetje te royaal geweest met de lijm zoals je ziet :soinnocent:)

wizzie1982
24 juli 2009, 14:05
vanmorgen heb ik een stationaire bandschuurmachine gekocht.. mocht niet in mijn collectie ontbreken ;) tevens online een lintzaag besteld zodat ik daarvoor niet steeds ergens anders voor hoef aan te kloppen. Dit is waarschijnlijk niet mn laatste gitaar dus zelf gereedschap hebben kan geen kwaad ;)

zojuist de verlengde neck uit de lijmklemmen gehaald en op de bandschuurmachine gelegd. Resultaat:
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00127.jpg

bovenkant is helemaal vlak en het ziet er strak uit! ik ben tevreden ;) neck is nu ruim lang genoeg :ok:

GothicOnTheLoose
27 juli 2009, 02:57
vanmorgen heb ik een stationaire bandschuurmachine gekocht.. mocht niet in mijn collectie ontbreken ;) tevens online een lintzaag besteld zodat ik daarvoor niet steeds ergens anders voor hoef aan te kloppen. Dit is waarschijnlijk niet mn laatste gitaar dus zelf gereedschap hebben kan geen kwaad ;)

zojuist de verlengde neck uit de lijmklemmen gehaald en op de bandschuurmachine gelegd. Resultaat:
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00127.jpg

bovenkant is helemaal vlak en het ziet er strak uit! ik ben tevreden ;) neck is nu ruim lang genoeg :ok:

Zeeer veel respect langs deze kant! Ik zou IMMENS graag beginnen aan de bouw maar er zijn verschillende die me wat tegenhouden... Om te beginnen heb ik echt GEEN idee hoe eraan te beginnen, heb de instrumenten niet. Ik zou graag een opleiding volgen of bij iemand in de leer gaan... Maar da's ook niet zo vanzelfsprekend sinds ik nu naar het 6de middelbaar ga en haast de enige opleiding op woensdag is, van 1u tot 7u ofzo... Dus da's wel een echte last :S

Ik ben benieuwd te zien hoe het verdergaat!

wizzie1982
27 juli 2009, 19:22
Zeeer veel respect langs deze kant! Ik zou IMMENS graag beginnen aan de bouw maar er zijn verschillende die me wat tegenhouden... Om te beginnen heb ik echt GEEN idee hoe eraan te beginnen, heb de instrumenten niet. Ik zou graag een opleiding volgen of bij iemand in de leer gaan... Maar da's ook niet zo vanzelfsprekend sinds ik nu naar het 6de middelbaar ga en haast de enige opleiding op woensdag is, van 1u tot 7u ofzo... Dus da's wel een echte last :S

Ik ben benieuwd te zien hoe het verdergaat!

Heyy thnx man :) ik zeg gewoon beginnen aan een gitaar als je het leuk vindt om te doen. Als je handig bent lukt het ook wel zonder iemand die je precies vertelt wat je moet doen. Ik heb heel veel aan dit forum gehad en heb een aantal bouwprojecten gevolgd. Tevens heb ik een keer een boek aangeschaft om wat informatie te verzamelen.. Zo ben ik begonnen.

ontopic; Afgelopen weekeind weer aan het klussen geweest. Lintzaag is nog niet binnen dus ik kon nog niet aan de body gaan zagen. In plaats daarvan ben ik bezig geweest met het bouwen van een in hoogte verstelbare frees"bak".

http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00129.jpg

met wieltjes via alu geleiders:
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00130.jpg

en de frees, ook op wieltjes:
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00131.jpg

Ike57
27 juli 2009, 19:29
Mooi ding Wizzie :ok:

Is de constructie stevig genoeg? Ik bedoel: gaat het niet doorhangen in het midden?

wizzie1982
2 augustus 2009, 19:44
dat valt reuze mee! was er eerst zelf ook wat bang voor maar toen ik met die profielen in de handen stond had ik er wel vertrouwen in.. Je moet natuurlijk niet bovenop de frees gaan zitten ofzo, maar als je hem zijwaarts verplaatst blijft hij op gelijke hoogte.

Mijn lintzaag is ondertussen ook binnen, dus binnenkort maar weer aan het zagen :rockon:

heb even een weekje vakantie gehad, vandaar geen vorderingen ;)

Sanderltd
3 augustus 2009, 02:13
Heel mooi gitaartje in wording als ik het zo bekijk! :) Maar ga je geen halshoek gebruiken? Want ik zie hier steeds vaker dat er bij zelfbouw neck-through gitaren precies wat huiverig wordt gedaan tegenover halshoeken. Is zoiets dan zo moeilijk te bouwen bij zulke constructies?

Shibby
3 augustus 2009, 12:56
Heyy thnx man :) ik zeg gewoon beginnen aan een gitaar als je het leuk vindt om te doen. Als je handig bent lukt het ook wel zonder iemand die je precies vertelt wat je moet doen. Ik heb heel veel aan dit forum gehad en heb een aantal bouwprojecten gevolgd. Tevens heb ik een keer een boek aangeschaft om wat informatie te verzamelen.. Zo ben ik begonnen.

ontopic; Afgelopen weekeind weer aan het klussen geweest. Lintzaag is nog niet binnen dus ik kon nog niet aan de body gaan zagen. In plaats daarvan ben ik bezig geweest met het bouwen van een in hoogte verstelbare frees"bak".


Mooi dingetje Wizzie! Maar hoe is ie in hoogte verstelbaar?

wizzie1982
3 augustus 2009, 13:58
Heel mooi gitaartje in wording als ik het zo bekijk! :) Maar ga je geen halshoek gebruiken? Want ik zie hier steeds vaker dat er bij zelfbouw neck-through gitaren precies wat huiverig wordt gedaan tegenover halshoeken. Is zoiets dan zo moeilijk te bouwen bij zulke constructies?
ik neem aan dat je met halshoek de hoek tussen de body en de hals bedoelt, zoals een Les Paul dat heeft? Mja als je een hoek wil hebben dan loopt je nerf niet recht in de body of in de hals, afhankelijk van wat je kiest. Bovendien kost dat ontzettend veel extra hout omdat je diagonaal uit je hout moet gaan zagen. Je kan er ook voor kiezen om de hals vlakbij de body af te zagen en hem er met een hoek weer op te lijmen, maar dan is het hele idee van neck through weg.. Ik heb er dus voor gekozen geen hoek te gebruiken hier.


Mooi dingetje Wizzie! Maar hoe is ie in hoogte verstelbaar?

Thnx! die pennen die je op de hoeken ziet zijn draadeinden, met moeren erop. Als ik de hele stellage omhoog of omlaag wil draaien kan ik deze moeren gewoon verplaatsen en verplaatst alles mee :)

Shibby
5 augustus 2009, 16:35
Thnx! die pennen die je op de hoeken ziet zijn draadeinden, met moeren erop. Als ik de hele stellage omhoog of omlaag wil draaien kan ik deze moeren gewoon verplaatsen en verplaatst alles mee :)

Is het veel werk om waterpas te krijgen? Ziet er in ieder geval erg goed uit...

wizzie1982
6 augustus 2009, 09:36
valt wel mee hoor :) gewoon ff lineaal naast het draadeinde houden en kijken of alle hoeken even hoog zitten, dan is hij perfect waterpas.

wizzie1982
7 augustus 2009, 20:48
daar was ik weer!

vandaag met de freesbak bezig geweest en hij heeft goede diensten bewezen!

werd nog wel een beetje streperig nadat ik klaar was met frezen, maar nadat de bandschuurmachine er overheen is geweest zag hij er superstrak uit! ook de lijmnaad van mijn zaagfout is bijna onzichtbaar, het enige wat je nog ziet is enig kleurverschil door een andere richting van de nerf, maar ik denk dat dat na het lakken nog amper zichtbaar is. In ieder geval niet storend hoop ik ;)
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00140.jpg

Daarna de lintzaag erop gezet, en die doet ook goed werk! Ruwe vorm uitgezaagd:
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00142.jpg
(let niet op de donkere vlekken.. het was nogal warm vandaag dus flink zweten ;))

Toen ik thuis kwam lag mijn bestelde kopieerfrees op me te wachten, dus morgen de strakke vorm uitfrezen hoop ik :)

Jeroenofzo
8 augustus 2009, 00:15
daar was ik weer!

vandaag met de freesbak bezig geweest en hij heeft goede diensten bewezen!

werd nog wel een beetje streperig nadat ik klaar was met frezen, maar nadat de bandschuurmachine er overheen is geweest zag hij er superstrak uit! ook de lijmnaad van mijn zaagfout is bijna onzichtbaar, het enige wat je nog ziet is enig kleurverschil door een andere richting van de nerf, maar ik denk dat dat na het lakken nog amper zichtbaar is. In ieder geval niet storend hoop ik ;)
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00140.jpg

Daarna de lintzaag erop gezet, en die doet ook goed werk! Ruwe vorm uitgezaagd:
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00142.jpg
(let niet op de donkere vlekken.. het was nogal warm vandaag dus flink zweten ;))

Toen ik thuis kwam lag mijn bestelde kopieerfrees op me te wachten, dus morgen de strakke vorm uitfrezen hoop ik :)

Ziet er strak uit man! Ga je de randen afronden met een Schuurmachine? of haal je de mal met een kopieërfrees eroverheen?

*Leest laatste zin* Laat maar! :seriousf:

Goh, ik krijg wel zin om te frezen als ik die bak van je zie zeg...

wizzie1982
9 augustus 2009, 11:16
heyy!

vandaag de kopieerfrees erlangs gehaald;
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00145.jpg

Daarna even goed schuren...
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00150.jpg

Daarna ben ik met de carving bezig gegaan. Eerst de verschillende dieptes uittekenen;
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00151.jpg

Daarna ben ik deze banen gaan uitfrezen (helaas heb ik daar geen foto van gemaakt.. was te enthousiast bezig denk ik ;)). Vervolgens heb ik de bandschuurmachine erop gezet en kwam het geheel er zo uit te zien:
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00152.jpg

is nog niet helemaal strak, maar de ruwe vorm zit er al aardig in.. Volgende keer verder! :rockon:

Gothra
9 augustus 2009, 12:05
Vettt! Welke kleur ga je hem spuiten? zwart met gele binding?

wizzie1982
9 augustus 2009, 12:18
nee hij blijft gewoon deze kleur. Waarschijnlijk iets donkerder als de blanke lak in het hout trekt. Ik hoop (en denk ;)) dat het contrast tussen het mahony en maple nog iets groter gaat worden.

styxie
10 augustus 2009, 22:12
Haha, ziet er fantastisch uit! Al enig idee wat voor elementen erin komen?

wizzie1982
10 augustus 2009, 23:40
Haha, ziet er fantastisch uit! Al enig idee wat voor elementen erin komen?

zie openingspost ;)

wizzie1982
10 augustus 2009, 23:41
Haha, ziet er fantastisch uit! Al enig idee wat voor elementen erin komen?


In de brug komt een Dimarzio Evolution7 en in de hals voorlopig een Ibanez V8-72 tot ik hem zat ben. (deze had ik nog liggen)

die dus ;)

KoenB
10 augustus 2009, 23:50
nee hij blijft gewoon deze kleur. Waarschijnlijk iets donkerder als de blanke lak in het hout trekt. Ik hoop (en denk ;)) dat het contrast tussen het mahony en maple nog iets groter gaat worden.

Dat wordt het ongetwijfelt. Mahonie wordt dieprood / bruin van kleur, terwijl maple juist wat geliger, een beetje honingachtig wordt. Dit wordt vast een mooie axe, keep up the good work!

pueblo
11 augustus 2009, 10:48
lijkt het alleen zo, of gaat het op het einde van de nek een beetje scheef? maar het uitzagen van de nek zal wel geen probleem zijn? ziet er goed uit:)

wizzie1982
11 augustus 2009, 12:15
mja de neckjoint is nog niet zo netjes uitgefreesd, dat komt nog wel als ik de hals ga vormen ;) verder is de headstock een mm of 2 scheef gelijmd maar ik denk dat dat totaal niet meer opvalt als de toets erop zit en de vorm van de headstock gezaagd is.. Wel weer leerpuntje voor de volgende keer iig :p

niekb
11 augustus 2009, 20:26
Hmmm ben heel benieuwd maar ik zie alleen maar rode kruisjes en geen pics..
Waar heb je ze geupload?

wizzie1982
12 augustus 2009, 14:56
uhm gewoon op mijn eigen server, www.wizzie.nl :) heb er nog nooit klachten over gehad eigenlijk :p

niekb
12 augustus 2009, 23:53
Raar ik kan die pagina ook niet openen. Dit heb ik nog nooit bij de hand gehad.

Ongetwijfeld is het een mooie gitaar :) Kan je niet speciaal voor mij een plaatje kopieren en plakken? Kijken of dat wel werkt.

Ik wil m zien!

HaroldA
12 augustus 2009, 23:57
Raar ik kan die pagina ook niet openen. Dit heb ik nog nooit bij de hand gehad.

Ongetwijfeld is het een mooie gitaar :) Kan je niet speciaal voor mij een plaatje kopieren en plakken? Kijken of dat wel werkt

Maf... Gevalletje brakke Internet Explorer?

Ik kan de foto's wel zien, inclusief de volledige gallery: http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/

wizzie1982
13 augustus 2009, 11:19
ik heb de foto's ff op mn hyves gedonderd.. was ik toch al van plan ;)

http://wizzie82.hyves.nl/album/43136659/Gitaarbouw/7_hO2vKf/

Koot
13 augustus 2009, 15:59
Het valt me op dat je geen halshoek hebt toegepast ten opzichte van de body. Ik weet niet wat voor brug je gaat gebruiken. Maar met een tun-o-matic gaat dit waarschijnlijk niet lukken. Die zal te hoog zijn.
Misschien heb je het allemaal al gecontroleerd en gaat het met jou brug prima voor elkaar komen.
Maar ik wilde je er toch op wijzen. Nu kan eventueel nog maatregelen nemen. Verderop in het proces niet meer.

Succes,
Gerard

HaroldA
13 augustus 2009, 16:03
Het valt me op dat je geen halshoek hebt toegepast ten opzichte van de body. Ik weet niet wat voor brug je gaat gebruiken.

Gevonden in de eerste post:
http://www.wizzie.nl/zooi/gear/ontwerp1.jpg

Geen TOM dus!

wizzie1982
15 augustus 2009, 22:50
thnx harold ;)

ben vandaag weer verder gegaan met het bouwen. Heb toch de tips van Harold opgevolgd en de pups van achteruit in laten zakken. Vandaag heb ik de toets van vorm voorzien, evenals de headstock. tevens de bridge cavity en pup cavities gefreesd.

body voorkant:
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00153.jpg

headstock gefreesd. Helaas is een van de strips maple die ik erop had gelijmd weer los geschoten tijdens het fresen. Volgende keer iets minder haastig zijn dus ;) Er zit nu een nieuw stukje op gelijmd, en deze ga ik later frezen :)
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00154.jpg

achterkant met ruimte voor de veren:
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00156.jpg

en om alvast een idee te krijgen......
http://www.wizzie.nl/zooi/guitarbuilding/sml/SNC00158.jpg


nu eerst twee weken op vakantie naar Noorwegen, en daarna weer verder bouwen!

Jeroenofzo
15 augustus 2009, 22:54
Ziet er strak uit! Je loopt voor op mijn bouw, ik moet de kop nog doen :seriousf:

Ike57
15 augustus 2009, 23:40
Je schiet al lekker op! Hoe ga je de achterkant aanpakken? Eén grote afdekplaat of twee kleinere?

Alvast een goede vakantie gewenst!

niekb
16 augustus 2009, 00:09
Ziet er goed uit! Ik heb ff je Hyves bekeken. Ik zie hier nog steeds niets.
Maf dat alleen dit topic geen plaatjes laat zien.

Keep it up en fijne vakantie.

Sanderltd
16 augustus 2009, 12:14
Phoe, wat een supermooi ding zeg! Prachtige, strakker frezingen ook. :) Heel cool dat je die pickups via de achterkant erin laat zakken. Als ik me niet vergis hebben Parker-gitaren ook zo'n concept?

StrungOut87
16 augustus 2009, 14:51
weet niemand de invloed van de mensuur op de locatie van de brug? :???:

Ik weet misschien iets waar je wat aan hebt, ga naar www.stewmac.com , daar heb je gratis een brugplaats-calculator op de site die voor elke mensuur de juiste positie uitrekend voor je brug. van tune-o-matic tot Floyd,ze staan er allemaal tussen.
grtz

wizzie1982
30 augustus 2009, 12:01
Zo! ik ben er weer :) mooie vakantie in Noorwegen gehad, alleen wat veel regen en wind. In zweden was het gelukkig beter dus daar nog even gebivakkeerd. Donderdagavond laat teruggekomen, vrijdag gelijk weer aan het bouwen geslagen ;)


Ik weet misschien iets waar je wat aan hebt, ga naar www.stewmac.com , daar heb je gratis een brugplaats-calculator op de site die voor elke mensuur de juiste positie uitrekend voor je brug. van tune-o-matic tot Floyd,ze staan er allemaal tussen.
grtz

Handig! maar ik heb de cavities voor de brug al gefreesd ondertussen. Toch bedankt! :)

Trussrod channel gefreeds, en ook het kanaal waar straks de glasvezeldraden in gaan komen voor de verlichte side dots. Dit kanaal heb ik ook een paar mm in de onderkant van de toets gefreesd zodat ik de gaten voor de dots niet te schuin hoef te boren. Ik merkte dat het frezen in mahony voor zo'n kanaal een stuk strakker gaat dan in maple. Daar heeft ie toch nog wel een paar keer opzij gehapt.. Verder ook eindelijk dat laatste blokje aan de headstock in shape gebracht.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3XZ6HWKM.jpg

Daarna heb ik de toets op de neck gelijmd en de hals in vorm gefreesd, maar daar heb ik helaas nog geen foto van omdat het toen ineens hard aan het onweren was, en ik dus niet genoeg licht had ;)

Speciaal voor niekb: vanaf nu zet ik mijn fotoalbum voort op MijnAlbum.nl zodat jij ook mee kan genieten ;)
http://www.mijnalbum.nl/Album=HSWHKEGI

niekb
30 augustus 2009, 15:23
Zo! ik ben er weer :) mooie vakantie in Noorwegen gehad, alleen wat veel regen en wind. In zweden was het gelukkig beter dus daar nog even gebivakkeerd. Donderdagavond laat teruggekomen, vrijdag gelijk weer aan het bouwen geslagen ;)



Handig! maar ik heb de cavities voor de brug al gefreesd ondertussen. Toch bedankt! :)

Trussrod channel gefreeds, en ook het kanaal waar straks de glasvezeldraden in gaan komen voor de verlichte side dots. Dit kanaal heb ik ook een paar mm in de onderkant van de toets gefreesd zodat ik de gaten voor de dots niet te schuin hoef te boren. Ik merkte dat het frezen in mahony voor zo'n kanaal een stuk strakker gaat dan in maple. Daar heeft ie toch nog wel een paar keer opzij gehapt.. Verder ook eindelijk dat laatste blokje aan de headstock in shape gebracht.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3XZ6HWKM.jpg

Daarna heb ik de toets op de neck gelijmd en de hals in vorm gefreesd, maar daar heb ik helaas nog geen foto van omdat het toen ineens hard aan het onweren was, en ik dus niet genoeg licht had ;)

Speciaal voor niekb: vanaf nu zet ik mijn fotoalbum voort op MijnAlbum.nl zodat jij ook mee kan genieten ;)
http://www.mijnalbum.nl/Album=HSWHKEGI

Dank dank :)
Nu kan ik de picca's idd zien.

Ike57
30 augustus 2009, 16:58
Kijk, that's the spirit! Direct na de vakantie weer aan het werk!
Ik ben nogal visueel ingesteld :D , dus ik keek eerst naar de foto en keek nogal vreemd aan tegen dat "tweede trussrod kanaal", gelukkig blijkt het voor je glasvezelkabel te zijn. Komt dat gewoon los in het kanaal te liggen of wordt dat kanaal weer met het een of ander opgevuld?



Daarna heb ik de toets op de neck gelijmd en de hals in vorm gefreesd, maar daar heb ik helaas nog geen foto van omdat het toen ineens hard aan het onweren was, en ik dus niet genoeg licht had ;)


Je had in ieder geval wel gratis flits :D

wizzie1982
3 september 2009, 09:59
ike: die glasvezeldraden komen gewoon los in dat kanaal te liggen. Heb even mailcontact gehad met Charlotte over hoe ik dat het beste kon doen, die is er volgens mij ondertussen aardig expert in ;)

Gisteren weer verder aan het bouwen geweest.. Heb de gaten voor de controls geboord en enigzins verzonken:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KF7OHUUH.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-37LGO7EG.jpg

controlcavity gefreesd. In een gekke bui eerst geprobeerd uit de losse pols te frezen maar dat ging niet zo lekker. Toch maar weer mal gemaakt. De frezingen buiten de lijnen vallen nog wel weg bij het frezen voor de uitsparingen van de cavity covers.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3JDL38MD.jpg

Daarna de achterkant van de neck gevormd:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TUUVPO8I.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UJC3ZTFX.jpg

en toen was het alweer tijd om op te houden.. :( binnenkort verder!

Ike57
3 september 2009, 10:16
Thanks Wizzie

Maar ..... je foto's zijn niet zichtbaar.

Waarschijnlijk moet je : http://sander.mijnalbum.nl/Foto-KF7OHUUH.jpg

wijzigen in

http://mijnalbum.nl/Foto-KF7OHUUH.jpg

etc. voor alle foto's in deze post. :D

wizzie1982
3 september 2009, 10:26
oeps! je hebt gelijk ;) als het goed is moeten ze het nu doen :)

Sanderltd
3 september 2009, 12:59
Alweer supernetjes gedaan. :) Heel mooi afgewerkt ook.

JurjenYarr
4 september 2009, 00:59
als ik dom ben mag je me best via dit forum slaan hoor, maar het lijkt mij dat je wel erg veel uit de body hebt weggefreest, heeft de hals nu nog wel genoeg houvast om de kracht van de snaren tegen te gaan?

aaronstonebeat
4 september 2009, 01:02
Ach, natuurlijk wel. Als je ziet hoe weinig hout bij een akoestische gitaar die spanning (en meestal meer) weerstaat.

KoenB
4 september 2009, 11:39
Ik vind je neckjoint echt prachtig, super vloeiend en strak!

JacquesLeDick
4 september 2009, 13:56
Dat gaat een mooi gitaartje worden. Nice woodworking skills!

JurjenYarr
4 september 2009, 22:42
Ach, natuurlijk wel. Als je ziet hoe weinig hout bij een akoestische gitaar die spanning (en meestal meer) weerstaat.

niet echt slaan he.. :(

aaronstonebeat
4 september 2009, 22:47
Vrees niet, ik kom in vrede :grouphug:

wizzie1982
13 september 2009, 15:14
geen ruzie in mijn topic he ;)

het heeft even geduurd, maar ik ben gisteren weer aan het klussen geweest, namelijk de covers voor de controlcavity en pickupcavity klaargemaakt;

hier de uitsparingen voor de covers gefreesd:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WDM6FMFF.jpg

en de covers op maat gemaakt:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GT4TLIIT.jpg

Verder ben ik bezig geweest met het boren van de gaten voor de tuners, en er blijkt een vloek te rusten op het hoekje dat er al eerder af gebroken was, want dit brak tijdens het boren weer af. Geen probleem op zich, ik lijm hem wel weer, maar het was wel even grommen ;) Verder ook de 0fret klaargemaakt voor de locking nut, en een trussrod cover gemaakt. Helaas heb ik van deze laatste activiteiten nog geen foto's. Deze komen de volgende keer :)

barno
13 september 2009, 15:55
hoge afdekplaatjesdensiteit :)

freeswerk ziet er goed uit

pueblo
13 september 2009, 16:54
heb ik al gezegd dat dit een prachtige gitaar wordt?
bij deze dus: het wordt een prachtige gitaar

wizzie1982
14 september 2009, 10:39
thnx! ik ben zelf ook wel dik tevreden over hoe hij tot nu toe wordt. Inderdaad veel afdekplaatjes.. ik zat nog te denken om ze van hout te maken, misschien ga ik dat ook nog es doen.

Basileia
14 september 2009, 11:30
Afdekplaatjes van hout zou wel een hele verbetering zijn...
Ik vind die lappen plastic toch wel afbraak doen aan deze prachtige gitaar.

GeofJackon
14 september 2009, 14:36
Afdekplaatjes van hout zou wel een hele verbetering zijn...
Ik vind die lappen plastic toch wel afbraak doen aan deze prachtige gitaar.

Helemaal mee eens. Dit past echt niet bij dit pareltje.

barno
14 september 2009, 15:37
het is wat extra werk maar het zou de gitaar imo dikke meerwaarde geven als je voor de grote plaat zelf een afdekplaat van hout maakt, identiek aan de body, dus waarin de lijnen doorlopen.

wizzie1982
14 september 2009, 16:54
wow dat wordt helemaal heftig inderdaad.. ik dacht zelf aan een stuk mahonie fineer, maar ik kan er inderdaad ook nog wel esdoorn fineer bij doen. ik ga er even over nadenken ;) wel uitermate gaaf eindresultaat wordt het dan :D ik maak eerst de rest van de gitaar af en kom daarna terug op de covers ;)

wizzie1982
2 oktober 2009, 12:51
tijd voor een update.. de gitaar heeft de afgelopen tijd even stil gehangen aan de muur hier, omdat ik zit te wachten op de fiber kabels. Ik heb ze van de week eindelijk besteld na lang communiceren met de leverancier.. Nu dus afwachten tot ze binnenkomen, en dan kan ik ze gaan installeren.

Daarna ben ik toe aan het lakken, en dan electronica installeren ;)

oigun
2 oktober 2009, 16:47
Misschien een plaat aluminium fineren dan is het meteen geshield:)

Jilles
2 oktober 2009, 18:05
Afdekplaten van plexiglas maken? Ik vond de foto zonder afdekplaten er wel imposant uitzien. Misschien kun je ook nog wat doen met een ledje aangezien je voor de glasfiber kabels gaat?

wizzie1982
21 oktober 2009, 14:36
nou het heeft even geduurd.. prioriteit lag even bij andere dingen zoals opnames voor mn band enzo, maar ik ben weer even aan de slag geweest. Van de week heb ik de gaten geboord voor de side dots, en daar de glasvezels in gelegd. In eerste instantie had ik vrij dunne gaatjes geboord en braken de vezels steeds bij het aanbrengen, maar daarna de gaten toch maar wat groter gemaakt en schuin richting de body, en dat werkt wel!

Nu wil ik graag witte dots hebben, met daarin die glasvezels, zodat ik ze ook gewoon goed kan zien als ze uit staan of als de batterij leeg is ofzo.. Weet iemand hoe ik dat kan maken? Ik heb dus zegmaar een soort buisje nodig met een binnendiameter van 1mm en een buitendiameter van 2,5 of 3 mm. Heb al gedacht aan een stukje witte krimpkous maar dat lijmt/schuurt niet zo lekker om het af te werken. Verder dacht ik een sate prikker in de lengte doorboren maar ben bang dat dat niet gaat werken, is teveel priegelwerk. Iemand ideeen?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FWXTPZBJ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MOKPQ3Z.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-P4DA3LYR.jpg

wizzie1982
12 november 2009, 22:41
zow.. project heeft weer even stilgelegen ivm de opnames van onze cd..
maar ik ben weer wat verder.. Ik heb wat testjes gedaan met de glasvezels en ben tot de conclusie gekomen dat een witte krimpkous best gaat werken! daar ga ik dus binnenkort maar eens mee bezig.

Verder ben ik vanavond begonnen met het plaatsen van de frets. Wat een werk is dat zeg. Ik heb nog geen pers daarvoor, dus ik doe het met een plastic hamer. Is het normaal dat je er heel hard en lang op moet slaan? ;)

eerste 6 zitten erin, maar ik zal de buren nu met rust laten. Dit weekeind weer verder :)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MAKL3CQV.jpg

Hiro
13 november 2009, 08:51
vullen met hars/kneedbaar hout met witte verf of kleurstof vermengd?
Het hoeft niet perse iets hards te zijn om er mooi egaal uit te komen ;)

en in een ander topic heb ik gelezen dat je ze er juist rustig in moet tikken om ze niet te deuken

styxie
13 november 2009, 12:24
Wauw, ik had niet meegekregen dat je er ook LEDs in ging doen, maar wat een goed idee! Dat ziet er vast heel mooi uit! Je zou misschien van die meerkleurige LEDs kunnen proberen, daarmee kun je een aantal verschillende kleuren licht mee maken. Ben benieuwd hoe het eruit komt te zien. Succes!

wizzie1982
13 november 2009, 13:44
vullen met hars/kneedbaar hout met witte verf of kleurstof vermengd?
Het hoeft niet perse iets hards te zijn om er mooi egaal uit te komen ;)

en in een ander topic heb ik gelezen dat je ze er juist rustig in moet tikken om ze niet te deuken
Had ik ook aan gedacht inderdaad, maar de gaatjes zijn een beetje ovaal omdat ze schuin geboord zijn, dus dan krijg je ook ovale dots, en dat heb ik liever niet. Ik ga toch voor de krimpkous optie ;)

Met zo'n plastic hamertje kun je aardig hard slaan zonder de frets te beschadigen of te deuken, dus daar ben ik niet zo bang voor. Vroeg me meer af of het normaal was, of dat ik er misschien verstandig aan doe om de fretslots wat wijder te maken.



Wauw, ik had niet meegekregen dat je er ook LEDs in ging doen, maar wat een goed idee! Dat ziet er vast heel mooi uit! Je zou misschien van die meerkleurige LEDs kunnen proberen, daarmee kun je een aantal verschillende kleuren licht mee maken. Ben benieuwd hoe het eruit komt te zien. Succes!
Ja ik ben ook erg benieuwd hoe het gaat worden. Ik zit alleen nog wat met de fibers voor de 24e fret, die komen namelijk in een andere hoek uit de hals dan de rest, en worden dus een probleem om in dezelfde bundel te plaatsen. Nouja daar zoek ik nog wel een oplossing voor ;)

aaronstonebeat
13 november 2009, 13:57
Met zo'n plastic hamertje kun je aardig hard slaan zonder de frets te beschadigen of te deuken, dus daar ben ik niet zo bang voor. Vroeg me meer af of het normaal was, of dat ik er misschien verstandig aan doe om de fretslots wat wijder te maken.


't Is best een gevoelige balans tussen de breedte van de slot en de dikte van de tang of baard van de fret.
Naar mijn idee moet de slot in ieder geval de breedte hebben van het massieve deel van de tang maar wat smaller zijn dan de breedte tussen de puntjes aan weerszijden.

Meet een schuifmaat kun je dat meten; fretslots ook met voelermaten.

wizzie1982
28 november 2009, 15:37
het heeft even geduurd.. nog steeds druk met opnames voor onze cd, dus niet altijd tijd om met de gitaar bezig te zijn, en de vriendin wil af en toe ook nog wel es wat aandacht ;)

@aaronstonebeat: dat is op zich wel een goede maat om aan te houden. Ik heb gemeten dat de baard van de frets 0,6 mm was, en ik kwam vandaag bij toeval in de praxis een verstekzaag van 5 euro tegen die exact diezelfde dikte had, dus die heb ik maar meegenomen. Net even aan het zagen geweest en de frets glijden er als boter in. Even aantikken en die verdikking zit klem. Super! Verder alle frets afgekort en schuin afgeslepen.

Volgende stap; fibers!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JUGCPVFJ.jpg

Ike57
29 november 2009, 11:01
het heeft even geduurd.. [.....] en de vriendin wil af en toe ook nog wel es wat aandacht ;)


Tja, gitaarbouwen vraag natuurlijk wel om het stellen van prioriteiten. Je zult dus een keuze moeten maken.

Ik zal je vriendin wel even bezig houden .... :seriousf:

Sanderltd
29 november 2009, 14:21
Dat ziet er al heel erg goed uit! :)
Ik merk nu wel pas op dat de gitaar wel erg zwaar moet zijn, of niet? Zo'n dikke LP body, esdoorn laminates, ebben toets en dat allemaal opgevoerd naar een 7-snarige.

wizzie1982
29 november 2009, 17:34
Tja, gitaarbouwen vraag natuurlijk wel om het stellen van prioriteiten. Je zult dus een keuze moeten maken.

Ik zal je vriendin wel even bezig houden .... :seriousf:

die keuze had ik toch al gemaakt ;) daarom gaat de gitaar ook zo langzaam :P



Dat ziet er al heel erg goed uit! :)
Ik merk nu wel pas op dat de gitaar wel erg zwaar moet zijn, of niet? Zo'n dikke LP body, esdoorn laminates, ebben toets en dat allemaal opgevoerd naar een 7-snarige.

valt reuze mee! als je ziet hoeveel ruimte ik weggefreesd heb uit de achterkant.. Enige waar ik een beetje bang voor ben is dat ie behoorlijk kopzwaar gaat worden, maar met een brede stroeve band en een goede positionering van de straplocks zal dat wel goedkomen..

mijn rg1527 is zwaarder volgens mij.. heb ze nog niet echt samen gewogen, maar dat is ook niet eerlijk want in deze zitten nog geen elementen enzo..

wizzie1982
1 januari 2010, 23:51
het heeft weer even geduurd, maar hier weer een update;

Heb een tijd zitten dubben wat ik nu met de fibers ging doen. In eerste instantie wilde ik de uiteindjes van witte krimpkous voorzien, maar als ik die verhitte om hem te krimpen smolt ook de fiber.. Niet handig.. Daarom de afgelopen tijd op zoek geweest naar een andere oplossing, maar weinig kunnen vinden..

Vandaag toch nog es met die krimpkous en een haardroger zitten klooien en nu lukte het wel! :)

Fibers met krimpkous geinstalleerd:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HCGZJJKA.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WKWELPOE.jpg

En daarna gelijmd met 2 componenten epoxy (gemengd met ebbenhout schuursel)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EFIG6INW.jpg

aaronstonebeat
1 januari 2010, 23:58
Wow :ok:
Ik ben niet zo'n liefhebber van sfeerverlichting; maar ik kan me absoluut voorstellen wat het een gepiel moet zijn om het aan te leggen.
Van harte mijn gelukwensen dus :cheerup:

Hiro
2 januari 2010, 10:51
hey we zien weer s vooruitgang te gek, ziet er goed uit ben benieuwd hoe t eruit komt te zien

wizzie1982
2 januari 2010, 14:58
ik vond de lijm nu wel droog genoeg dus heb de dots afgewerkt. Ben wel tevreden met het resultaat, hoewel ze niet allemaal helemaal recht staan.. Naja kun je zien dat 'ie handgemaakt is :p

verder ook de glasvezels gebundeld in de body.. Heb op het laatste moment besloten om de 12 en 24 dots rood te maken en de rest blauw in plaats van gewoon alles blauw, dus twee bundels gemaakt. Nog ff een extra led aanschaffen en dan solderen geblazen :)

bundels:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JU3XXY66.jpg

dots:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UHNLJEMJ.jpg

dots verlicht:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AV8DVSBL.jpg

DanielL
2 januari 2010, 16:05
oh ziet er vet uit zeg!
goed idee voor een volgende gitaar:soinnocent:
komt er ook nog een foto van de rode dots:) of heb je die nu nog niet aangesloten?

wizzie1982
2 januari 2010, 18:27
ik heb de dots uberhaupt nog niet aangesloten.. Heb alleen voor de foto ff een blauwe led voor die bundel gehouden ;)

heb nu besloten om er 3 bundels van te maken overigens.. de 24e fret wordt groen :p

als dat klaar is (wordt volgende week, heb die andere leds niet in huis, en ook geen krimpkous en lijm om ze te verbinden) zal ik wel weer ff een fotootje maken :)

wizzie1982
14 januari 2010, 01:07
zo'n 10 gebroken glasvezels verder (wat een rotdingen zijn dat om te bewerken..) heb ik ze er allemaal weer uitgehaald en toch gekozen voor leds in de dots, met draadjes er naartoe..

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MXM48PYY.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-ARXYYGO8.jpg

Ik heb gekozen voor de volgende leds:

de enkele dots -> http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=180206 (blauw)
de dubbele 12fret -> http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=184560 (rood)
de dubbele 24fret -> http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=184713 (groen)

de kabels zijn al geplaatst en de leds zijn binnen, nu de leds nog solderen ;)

Dit alles wil ik uiteindelijk met 1 9volt batterij gaan voeden, dus er zal nog eea aan weerstanden aan te pas moeten komen..

De blauwe leds moeten op 3,8 volt werken, en de rode en groene op 2,2.

Kan iemand mij vertellen welke weerstanden ik nodig heb om de spanning van de 9volt batterij omlaag te krijgen tot het juiste voltage voor de leds? Ik kan wel aardig solderen maar heb geen idee hoe en wat met die formules enzo :p

Arvoitus
14 januari 2010, 01:35
Deze calculator zal wel helpen:
http://www.tomvanleeuwen.nl/led/
Ik weet de spanning e.d. van de leds niet dus dat moet zelf maar even uitproberen ;)

Ben je niet bang dat die leds uiteindelijk veel te fel worden?

Orpheo
14 januari 2010, 02:44
pff ik ben moe hoor, maar dit is wat ik denk dat er in moet zitten.

je moet een dubbele spanningsdeler maken voor over die 9v batterij (of een enkele, en er mee leven dat je blauwe ledjes minder fel branden dan dat ze kunnen,omdat ze maar op 2.2v lopen ipv 3.8).

je maakt een spanningsdeler voor 3.8, eentje voor 2.2, dan heb je 3v spanning over, die sluis je lekker door naar aarde.


OF: stap een electronicazaak in, die gasten kunnen je vaak veeeel beter helpen

comteccie
14 januari 2010, 08:14
Dat is heel gemakkelijk. Je moet per led een weerstand gebruiken.
Hoe kun je dit berekenen? Je gebruikt een 9V batterij en de led werkt op 3,8V. 9-3,8=5,2V Dit is de spanning die je moet gaan begrenzen. Het enige wat je nog moet weten van de led is hoeveel (milli) Ampere ze zijn.
Voorbeeld: stel dat jouw led's voor de makkelijkheid 50 mA trekken. De spanning die begrensd moet worden hebben we net uitgerekend (5,2V).
De formule om de weerstand uit te rekenen: WEERSTAND=SPANNING GEDEEELD DOOR STROOM. In jouw geval 5,3 gedeeld door 50mA=0,106 KiloOhm. In de normale reeks wordt dit ongeveer 100Ohm.
Nog een opmerking: Als je door milliAmpere deelt is de uitkomst van de deling in KiloOhm. Deel je door Ampere dan is de uitkomst in Ohm.
Suc6

Orpheo
14 januari 2010, 12:32
Ik ben 't daar niet mee eens. je moet een spanningsdeler hebben. je deelt 3.8v af, je deelt 2.2 volt af, de rest sluis je weg. op die manier trek je de stroom niet omhoog, wat je wel doet hoe jij 't zegt.

of je zet alles in serie, pak je een weerstandje passend bij de impedantie van de led, zet je die 2 parallel, om zo de led/weerstandcombi een voedingsspanning te geven van 9v, de weerstand fungeert dan als fuse.

comteccie
14 januari 2010, 15:51
@orpheo: Je hoeft niks weg te sluizen. Led's worden (bijna) altijd op deze manier aangesloten. Dit is gewoon een elektronisch feit. Én alle led's branden gewoon op de normale lichtsterkte.:sssh:

Edit: De bovenstaande led calculator doet precies hetzelfde. En je trekt geen stroom omhoog. De weerstanden zorgen dat de stroom door de led's wordt begrenst.

wizzie1982
27 januari 2010, 02:31
thnx voor de reacties! daar kan ik wel wat mee :-)

ik ben vanavond druk aan het solderen en lijmen geweest, en de leds zitten erin!! moet alleen de weerstanden nog ff een beetje aanpassen, de leds zijn nu wel erg fel :p

led gesoldeerd:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NC7IXHHS.jpg

en gelijmd:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XVJPLOZL.jpg

klaar!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ROCFSQMR.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-T4HMZFCF.jpg

morgen even de gaatjes dichten met epoxy met ebbenschuursel, en daarna de kopjes van de leds vlakschuren. (heb ze iets uit laten steken, dat gaat er dus nog af)

Hiro
27 januari 2010, 08:59
okay cool, is niet iets wat ik op mijn gitaar zal zetten maar ik vind t er wel cool uit zien :)

barno
27 januari 2010, 11:35
niet mijn winkel maar toch wel handig op een donker podium. Ik speel regelmatig op gitaren zonder frontal dots en dan zijn de kleine sidedots soms moeilijk te zien als er weer eens een zotte tech de rookmachine aanzet.

knap gedaan hoor!!

gertgert
27 januari 2010, 13:08
morgen even de gaatjes dichten met epoxy met ebbenschuursel, en daarna de kopjes van de leds vlakschuren. (heb ze iets uit laten steken, dat gaat er dus nog af)

De ledjes vlak schuren?????
kan dat?

HaroldA
27 januari 2010, 13:10
De ledjes vlak schuren?????
kan dat?

Ja. Het bovenste (massieve) gedeelte kan je gewoon vlak schuren.

Hedge
27 januari 2010, 13:33
Please prepare for landing....

Het lijkt wel een landingsbaan met al die lichtjes. Niet mijn ding, maar knap gedaan.

pueblo
27 januari 2010, 18:42
Ja. Het bovenste (massieve) gedeelte kan je gewoon vlak schuren.

inderdaad, zolang je maar van het metalen gedeelte binnenin afblijft

Zatar
27 januari 2010, 21:18
Ja inderdaad, maar misschien had je beter low power ledjes gebruikt? Overdag zie je't niet echt, maar op'n podium in donker doet dat zen werk wel. Of je kan er een rondje kalkeerpapier (ben effe de mooie naam ervan kwijt) ophangen, spreid je licht beter en't houd een beetje tegen.

Jeroenofzo
28 januari 2010, 00:27
Mooi ding dusver,
Alleen jammer dat je fretboard in een wat mindere staat is, hoop dat je dat nog bijwerkt :)

Orpheo
28 januari 2010, 01:41
Mooi ding dusver,
Alleen jammer dat je fretboard in een wat mindere staat is, hoop dat je dat nog bijwerkt :)

wat vind je er dan minder aan? het is een beetje stoffig, maar verder...

wizzie1982
28 januari 2010, 09:11
fretboard is wel in orde hoor :) moet nog ff een dun schuurpapiertje overheen om hem glad te maken aan de zijkant.. Verder issie inderdaad behoorlijk stoffig en er zit nogal een kleurverloop in..

ja misschien had ik inderdaad wat minder felle ledjes kunnen gebruiken, iets om te onthouden voor de volgende keer ;) Ik denk dat ik met een weerstandje extra ertussen al een hoop kan oplossen :) De leds zijn ondertussen iets afgeschuurd waardoor ze een klein beetje minder fel licht afgeven, maar nog steeds behoorlijk fel.

volgende stap; frets vlakken :eek::confused::nervous:

Hiro
28 januari 2010, 09:11
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XVJPLOZL.jpg

inderdaad als ik op deze foto kijk lijkt het wel alsof de frets er niet helemaal goed in zitten, en de ruimte onder de frets mag ook wel opgevuld worden, ik denk dat hij dat bedoeld

muziekschuur
28 januari 2010, 10:17
Wat weegt die gitaar nu?

wizzie1982
28 januari 2010, 13:09
inderdaad als ik op deze foto kijk lijkt het wel alsof de frets er niet helemaal goed in zitten, en de ruimte onder de frets mag ook wel opgevuld worden, ik denk dat hij dat bedoeld
je bedoelt hoe dicht de fret zelf op het fretboard zit? of de ruimte onder dat dunne deel zegmaar, dat in het fretboard gaat? de fretslots die origineel in deze toets zaten waren iets aan de smalle kant, waardoor de frets er soms net niet helemaal in gingen. Nu zit er dus hier en daar een fractie van een mm tussen, wat ik denk ik met vlakken wel recht kan trekken.


Wat weegt die gitaar nu?
Ik heb geen idee eigenlijk. Ik zal hem eens op de weegschaal zetten ;) ik vind het iig nog wel meevallen, gezien die enorme gaten in de achterkant ;)

Hiro
28 januari 2010, 13:37
allebei, de frets zitten er op sommige plekken niet diep genoeg in en de ruimte onder de frets dus inderdaad onder het dunne deel kan opgevuld worden ;)

barno
28 januari 2010, 14:11
als de fretslots net iets te smal zijn: ofwel de sleuf wat breder maken, maar gemakkelijker en wat ik altijd doe: met dremelslijpschijfje even langs de tang gaan en de weerhaakjes een fractie platter slijpen.

wizzie1982
7 september 2010, 17:58
zo... tis alweer een tijd geleden.. heb de gitaar een paar maanden niet aangeraakt omdat ik het druk met andere dingen had, en omdat ik het niet echt aandurfde om verder te gaan met de frets..

ik heb de frets die erin zaten er weer uit gehaald, omdat ze niet helemaal netjes zaten (zoals hier ook al aangegeven werd ;) )
daardoor is het fretboard op sommige plekken vlak naast de slots nog wat gehavend, en dat heb ik weer opgevuld met epoxy. De fretslots zijn nu wat ruimer dus dat gaat nu wel passen. Ik heb ondertussen nieuwe frets (jumbo) aangeschaft, maar ik merk dat ik het fretten (en daarna het vlakken) niet zo zie zitten..

Misschien een beetje een rare vraag, maar is er misschien iemand in het noorden des lands die mij hierbij zou willen helpen? Ik durf het zelf niet zo goed aan om hier in mn eentje aan te beginnen. Ik zou het echt fantastisch vinden als de frets er straks goed in zitten, maar ik ben bang dat ik het zelf nog een keer verpruts..

wizzie1982
9 februari 2011, 20:22
nou, uiteindelijk toch maar zelf geprobeerd en aangedurfd ;)

de frets zitten erin, en ik kon het niet laten de snaren erop te zetten om er even op te spelen.. de frets zitten er prachtig in! Even afstellen was natuurlijk wel nodig, maar het valt me helemaal niets tegen!! :D

fret 13 tm 24, licht geklemd om ze op hun plek te houden;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YI6AWZOP.jpg

fret 1 tm 12, een paar dagen later, idem ;)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-R6GRTBDY.jpg

klemmen eraf, brug en snaren erop om te testen. yummie!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KSFCJCDC.jpg

volgende stap; gladschuren en lakken.. daarna electronica solderen en dan rocken! ;)

Sanderltd
9 februari 2011, 23:32
Eindelijk! :blast:
Ziet er goed uit, man. :)

wizzie1982
10 februari 2011, 22:54
zow, weer even tijd genomen. Alle hardware er weer af gehaald, toets afgeplakt en lakken maar!

klaar voor de lak:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HIDVDTYP.jpg

eerste laag erop. wat een kleur! het lijkt hier wat bleek en vlekkerig, maar dat komt door de flitser van mn camera:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3T8O6FAI.jpg

wizzie1982
11 februari 2011, 08:51
vanmorgen nog een laagje lak gedaan. nu alles dekkend, maar er komen er toch nog wel een paar bij ;)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8DYLCGG8.jpg

LaszloVersteeg
11 februari 2011, 15:01
Mooi ding man!:blast:

wizzie1982
22 februari 2011, 00:59
zo, de lak is klaar, en de hardware zit er weer op.. Vandaag bezig geweest met het aansluiten van de elementen en per ongeluk een lipje van mn 3-weg-switch afgebroken.. nieuwe bestellen dus.. nu maar ff alleen de brug pu aangesloten om te testen ;)

tevens schakelaartje ingebouwd voor het aansturen van de ledjes.. die hoeven niet altijd aan, dan is de batterij zo snel leeg :p om te voorkomen dat ik de ledjes met mn buik uit zou zetten tijdens het spelen heb ik hem verzonken in de body, en daar kwam mijn ooit gekochte freesbitje van de dremel wel van pas.. had dat ding verder nog nooit gebruikt :p

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CXBVUIJ6.jpg http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZBWKNU3F.jpg

en het schakelaartje:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-U4Y4GXNL.jpg

en wat je ervan ziet als de cover er overheen zit ;)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZKZFBKXM.jpg

wizzie1982
22 februari 2011, 01:07
neck pickup is overigens een Dimarzio Blaze geworden. Die had een vriendin van me over, dus die kon er wel in :D

Shave
23 februari 2011, 22:19
Ziet er goed uit, wel apart zo met die trem.

:rockon:

wizzie1982
3 maart 2011, 00:39
en eindelijk issie dan af! hij moet nog even perfect afgesteld worden, maar hij speelt al geweldig, en klinkt super!! ik ben dik tevreden iig :D

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4BBHVEIB.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T8T7HTDY.jpg

muziekschuur
3 maart 2011, 00:54
Errug mooi.... Alleen, nog een nachtshotje met de lichtjes aan?

charlotte
3 maart 2011, 10:00
Idd mooi eindresultaat !

Ik vindt het hout ook mooi uitkomen bij deze kleuren,geeft een chique touch eraan.

Veel plezier ermee.

groetjes Charlotte :lp:

grizzly
3 maart 2011, 10:20
Dat is een Super Slikke Gitaar Wizzie,

Mooie hout combinatie.
Als je alles naar je zin hebt afgesteld, hoor ik graag een sample op Youtube ? :+)