PDA

View Full Version : Ash/Swamp Ash, veel verschil?



Daan_B
8 november 2008, 15:24
Hallo,

Na aanleiding van het Esquire gedoe ben ik flink aan het gassen geraakt maar wil ook nog steeds een keer beginnen aan een zelfbouw gitaar.
Dus wil ik zelf een Esquire gaan bouwen, twee vliegen in één klap en bovendien een simpel gitaartje om mee te beginnen:cheerup:.
Ik heb even op internet gezocht en kwam uit bij de Arnhemse fijnhout handel; goeie zaak!
Nu is mijn vraag: wat is precies het verschil tussen gewoon Ash en Swamp Ash?
Ik heb gelezen dat swamp lichter is en dus beter bruikbaar voor de body, maar heeft het wel dezelfde kwaliteit als gewoon Ash?

Groeten!:)

Yoshida
8 november 2008, 17:46
Goede vraag, hier zit ik ook mee. Ik heb al een essen body maar die alleen al is 2.3 kilo. Ik heb ooit de stelregel gehoord dat 'een goede body' minder dan 2 kilo weegt. Als swamp ash inderdaad lichter is dan (dus) ook poreuzer en minder schroefbestendig als ik een inschatting mag maken, de winkel waar ik de body vandaan heb rekende meer voor swamp ash dan voor gewoon essen maar hier kunnen ook andere factoren een rol spelen.

Als hier iemand is met ervaring in beide houtsoorten dan ben ik erg benieuwd naar zijn(/haar?) mening.

G.G.
8 november 2008, 17:55
Goede vraag, hier zit ik ook mee. Ik heb al een essen body maar die alleen al is 2.3 kilo. Ik heb ooit de stelregel gehoord dat 'een goede body' minder dan 2 kilo weegt. Als swamp ash inderdaad lichter is dan (dus) ook poreuzer en minder schroefbestendig als ik een inschatting mag maken, de winkel waar ik de body vandaan heb rekende meer voor swamp ash dan voor gewoon essen maar hier kunnen ook andere factoren een rol spelen.

Als hier iemand is met ervaring in beide houtsoorten dan ben ik erg benieuwd naar zijn(/haar?) mening.


Ik heb beide gebruikt, maar vergelijken wordt lastig aangezien ik ornd 1992 voor het laastst swampash gebruikt heb.

Mijn laatste twee gitaren (een strat en een esquire) zijn van gewoon hard essen. Die strat is iets van 4.7 kilo. Qua sound kan ik niets negatiefs bedenken van hard essen. Het heeft een redelijke warme klank die lekker combineert met singlecoils.

Oordeel zelf:

http://nl.youtube.com/watch?v=tsiuN7-vJeQ

http://nl.youtube.com/watch?v=w7m2kJDrbx8&feature=channel

Pepe
8 november 2008, 18:00
Swamp ash is essen wat vaak onder water heeft gestaan, grotere cellen, meer lucht dus lichter.
Het verschil tussen licht en zwaar hout wat betreft klankeigenschappen... daar is geen concensus over, dat wisselt per decennia.

Ik heb ooit een swamp ash body laten maken voor een zware ash seventies tele. Het idee dat swamp ash een sweeter top end heeft... nop. Minder strakke bassen, iets meer open midden maar vooral, een lichtere gitaar.

Tegenwoordig wordt er niet meer gekapt in de moerassen van Louisiana en wordt het houtvervoer ook niet meer door het water gedaan... ik geloof er niks van dat het huidige swamp ash hetzelfde hout is als wat Leo voor zijn eerste gitaren gebruikte.

barno
8 november 2008, 18:05
hout is leuk omdat het niet in wetenschappelijke regels valt te vatten: hard ash zou iets zwaarder zijn danswamp ash, maar is zeker niet altijd het geval. De ene boom is de andere niet, zelfs binnen dezelfde soort.

De lichte swamp ash van oude strats die zo gewild is, is zo licht omdat het oud hout is en dus volledig uitgedroogd.

Ik ben nogal voor hard ash om de simpele reden dat dat van hier in de buurt komt. waarom hout laten overvliegen van de andere kant van de wereld.

edit: over swamp ash: ik heb dan weer gehoord dat het lichter zou zijn omdat het gewoon sneller groeit daar in die hete swamps, de jaarringen staan ook stuk verder van mekaar.

jan jansen
8 november 2008, 18:32
[QUOTE=Daan_B;1859676]

Iedere keer weer die discussie...ga hier eens kijken:


http://www.inlands-hout.nl/


2,3 kilo is helemaal niets...maar mensen ik zou zeggen kap eens een essen boom om,zaag hem met een handzaag in planken,laat de delen eens 2 jaar op de wind drogen en ga ze eens wegen en bekijken en geef dan weer eens een antwoord.....,

koop je in ieder geval nooit weer essen hout uit amerika....net als de discussie dat een gitaar van 200 euro uit amerika per definitie beter is dan een van 239 euro uit china....,

gelukkig houdt men de humor er zo wel in en blijf ik hier iedere dag weer lachen...:p:p:nervous::sssh:

jj

Pepe
8 november 2008, 19:20
[quote=Daan_B;1859676]

Iedere keer weer die discussie...

jj

Sja, volgens mij is er geen discussie? Alleen jij hebt een duidelijke uitgesproken mening -die gewoon heel legitiem is natuurlijk-.

Maar hier een boom kappen en die na 2 jaar vergelijken met een willekeurig stuk hout uit Amerika of China.. is dat het argument?

Dat kan zijn hoor, zeker als alle bomen gelijk zijn.

Yoshida
8 november 2008, 19:39
Volgens mij is de concensus ongeveer dat de ene swamp ash de andere niet is, maar dat 'de typische' swamp ash een lager soortelijk gewicht heeft en (dus?) minder warm klinkt dan gewoon essen.

Natuurlijk heb je daarnaast nog wit essen, de mannelijke en de vrouwelijke es...


nb Pepe, je citeert de verkeerde ;)

barno
8 november 2008, 19:43
Volgens mij is de concensus ongeveer dat de ene swamp ash de andere niet is, maar dat 'de typische' swamp ash een lager soortelijk gewicht heeft en (dus?) minder warm klinkt dan gewoon essen.


net andersom dus.

Yoshida
8 november 2008, 22:17
net andersom dus.

Hangt er maar vanaf wat je warm noemt, ik zou van mijn strat een iets voller bereik verwachten dan wat Pepe omschrijft.

barno
8 november 2008, 22:41
en op welke amp speel je?

Yoshida
8 november 2008, 22:58
en op welke amp speel je?

Ik snap je punt ;) het is een optelsom.

Ik weet niet welk merk mijn bekabeling is, maar de opdruk zegt 'professional low noise instrument cable'. Mijn versterker is een 15w Ibanez toneblaster. Dit is de grootste versterker die ik mezelf toesta in deze duplex woning.

In ieder geval, mijn strat is nog niet bespeelbaar. Ik speel nu op een DiMavery telecaster (erg goedkoop model) waarvan ik al wel de brug heb vervangen door een duurder model. Ook de pickup krijgt binnenkort een upgrade. De houtsoort ken ik niet maar zal wel elzen zijn.

Ik denk dat we hier de oorspronkelijke vraag echter voorbij schieten.

Pepe
8 november 2008, 23:02
Hangt er maar vanaf wat je warm noemt, ik zou van mijn strat een iets voller bereik verwachten dan wat Pepe omschrijft.

ja maar mijn swampash affair is geen general time tested and true.
Ik had een warmer geluid verwacht, het viel me tegen hoe strak en steil dat klonk. Maar een ander blok van de stapel zou misschien heel anders uitpakken.

Yoshida
8 november 2008, 23:16
ja maar mijn swampash affair is geen general time tested and true.
Ik had een warmer geluid verwacht, het viel me tegen hoe strak en steil dat klonk. Maar een ander blok van de stapel zou misschien heel anders uitpakken.

nb voor het merendeel van mijn opmerkingen verwijs ik terug naar jouw sig ;)