PDA

View Full Version : Wandré gitaar



guitartheo
8 november 2008, 14:05
Hallo

Is er hier iemand bekend met dit merk , ik heb me inmiddels wel ingelezen over de historie (http://www.fetishguitars.com/index/wandre.html, en http://www.vintageguitar.com/features/brands/details.asp?AID=1074 bijv.)
Een kennis kwam er mee , met de vraag of het nog wat was .
De mechanieken waren stuk en er ontbraken wat onderdeeltjes , hij is nu weer in orde .
Tis wel apart ,een aluminium hals en kop met een verstelbaar schanier aan de (geairbrushed) body bevestigt , en dat uit omstreeks 1960 .
Ik vroeg mij af of er veel van zijn (het zij mij in eerst instantie niet veel), en wat vraagprijzen ongeveer zijn (niet dat tie te koop is, maar gewoon intresse)
Hier een foto:

http://www.blue-company.info/gear/wandre.jpg

Groet Theo

stonerdaf
8 november 2008, 14:18
Ik weet dat er in Nederland iemand is die regelmatig een advertentie zet op de bekende Belgische tweedehandssites, waarin ie op zoek is naar oude Italiaanse gitaren zoals Davoli, Crucianelli en Wandre. Misschien kom je via hem iets meer te weten ?

http://www.2dehands.be/gezocht-davoli-wandre-gitaar-42412877.html?qq=wandre

Succes !

guitartheo
8 november 2008, 14:33
Ik weet dat er in Nederland iemand is die regelmatig een advertentie zet op de bekende Belgische tweedehandssites, waarin ie op zoek is naar oude Italiaanse gitaren zoals Davoli, Crucianelli en Wandre. Misschien kom je via hem iets meer te weten ?

http://www.2dehands.be/gezocht-davoli-wandre-gitaar-42412877.html?qq=wandre

Succes !

Oke bedankt , ik ga het proberen

wietse
8 november 2008, 15:20
dat is arjen, die zulke gitaren verzamelt en geregeld er op marktplaats een oproep voor plaatst, deze dingen zijn nog behoorlijk wat waard.
wel een beetje wat de gek er voor geeft maar italiaanse gitaar verzamelaars zijn er dol op.

oeps die op die link is iemand anders.
er zijn er veel van namelijk, arjen ken ik persoonlijk en als je wilt heb ik z'n email ook wel voor je.

zoon van Piet
8 november 2008, 15:46
idd wat de gek ervoor geeft. Maar er zijn enkele modellen die behoorlijk in de portemonee flatsen. geen idee welke dat zijn en of dit er een is.. Arjen weet dat precies.

Een paar jaar terug iemand een wandre in ene vuilniszak en zette hem op marktplaats. de hel barstte los, ik weet niet meer wat het ding opbracht, maar wel dat de verkoper een gibson les paul kocht van de opbrengst..
maarja, dat was dus zo'n gezocht model...

Los van die verzamelaarsgekte: een wandré is meer objet d'art dan muziekinstrument. Bijna allemaal uniek handge-airbrushed. Maar het zijn vreselijke kutgitaren, waar in de regel gewoon niet op te spelen valt - de hals is geen hals, maar een aluminium pen waar de toets op zit. zo stemvast als een sliert spaghetti. Ze klinken ook nog eens helemaal nergens naar, tenzij je verzot bent op lofi-Italiano-maffiosomuziek.

Pepe
8 november 2008, 15:56
Ja, ik heb wel eens wat italiaanse gitaren geadverteerd, daar komt een bepaald groepje op af wat dat leuk vind.
D'r zitten wel een paar haaien bij, zeuren om tientjes, al jaren lopen zoeken, niet veel geld.. enfin, en dan zie je even later die gitaar op ebay voor 5 keer de prijs terug.

Maar geen gitaar voor het woon/werk verkeer. Aan de muur en spotje erop.

budje
8 november 2008, 16:22
Ik moet zeggen, een vriend van mij had er een, die redelijk compleet was, leek wel op deze maar iets minder compleet voor zover ik het vanaf hier kan zien, en die heeft m aan een verzamelaar verkocht voor 1600 euro. Nou weet ik te weinig van dit merk om iets zinvols te vertellen over de prijs van deze, maar weet genoeg om te zeggen dat je m niet te snel moet verkopen. Het merk is niet Wandre, maar Davoli. Wandre was de man die ze ontwierp, en dat was weer een goede vriend van Pablo Picasso. Vandaar dat ze, ondanks hun discutabele kwaliteit, zowel onder gitaarverzamelaars als kunstliefhebbers, gewaardeerd worden en zelfs in musea terug te vinden zijn! Leuk detail: de body lijkt wel van kunststof, maar is gewoon van hout. Het lijkt kunststof vanwege de enorm dikke laklaag. Er zijn er in een kleur gespoten, maar ook zoals die van jou (en die van die vriend van mij) die in meerdere kleuren zijn. Dit werd uit de losse pols gedaan, en dus elk exemplaar in meerdere kleuren is uniek. Ik moet zo uit eten, maar wie weet kan ik later eens kijken of ik er nog foto's van kan vinden ergens op mijn oude harddisk.

die oude Davoli was een van de goorste gitaren die ik ooit in mn handen heb gehad, had 16 jaar op een zolder gelegen. Was mat en plakkerig toen ik m kreeg, en 2 theedoeken, een tandenborstel, en eenderde flesje gitaarpolish kon ik mezelf zien in de spiegeling op de body!

Onthou wel: ze zijn meer mooi dan dat ze echt enorm lekker spelen.

Maar voor alles: verkoop niet zomaar, dit is een apparaat dat het waard is. Goed uitzoeken kan je honderden euro's schelen in plaats van een paar tientjes bij de gemiddelde oude ragbak.

edit: dit meen ik serieus!

JulesKr
8 november 2008, 16:25
Ik heb vorig jaar ongeveer dezelfde Wandre gekocht als jouw op de koninginnemarkt voor vijf euro. Die van mij was in veel slechtere staat. De gitaar zat slecht in de lak, aan de achterkant stukken uit de klankkast, binding om de body miste, roostertjes in de klankgaten miste, barst in de slagplaat, stemsleutels veroest en verbogen en nog veel meer. Ik heb toen een aantal mensen gemailt. Die Arjen mailde terug en nog een andere gitarist. Ik had al gauw een bod van 900 euro, uiteindelijk heb ik hem verkocht voor 800 euro. Jouw Wandre zal dus gezien de staat stukken meer waard zijn.
Hier nog een foto van de wandre die ik had.

http://i85.photobucket.com/albums/k60/tomkran/DSCN2275.jpg
Groet, Tom

guitartheo
8 november 2008, 17:24
idd wat de gek ervoor geeft. Maar er zijn enkele modellen die behoorlijk in de portemonee flatsen. geen idee welke dat zijn en of dit er een is.. Arjen weet dat precies.

Een paar jaar terug iemand een wandre in ene vuilniszak en zette hem op marktplaats. de hel barstte los, ik weet niet meer wat het ding opbracht, maar wel dat de verkoper een gibson les paul kocht van de opbrengst..
maarja, dat was dus zo'n gezocht model...

Los van die verzamelaarsgekte: een wandré is meer objet d'art dan muziekinstrument. Bijna allemaal uniek handge-airbrushed. Maar het zijn vreselijke kutgitaren, waar in de regel gewoon niet op te spelen valt - de hals is geen hals, maar een aluminium pen waar de toets op zit. zo stemvast als een sliert spaghetti. Ze klinken ook nog eens helemaal nergens naar, tenzij je verzot bent op lofi-Italiano-maffiosomuziek.

Ik denk toch dat het een beetje onderschat instrument is dan , ben er mee aan de gang geweest maar ik vind het niet slecht ,het onstemmen komt zeker niet door de hals maar meer door de stemmechanieken uit die tijd , het voordeel van de aluminium hals is dat hij nu nog kaarsrecht is en makkelijk af te stellen (daardoor goed bespeelbaar),Antonio is toch vrij inovatief bezig geweest in die tijd , hij had in ieder geval een frisse kijk op gitaarbouwen. versterkt klinkt het best wel goed , voor jazz of country goed bruikbaar geluid , de dikke lak laag lijkt na een poetsbeurtje nog als nieuw(op een paar barsjes na)
Ik vind het wel een geinig ding:satisfie:

guitartheo
8 november 2008, 17:37
Ik heb vorig jaar ongeveer dezelfde Wandre gekocht als jouw op de koninginnemarkt voor vijf euro. Die van mij was in veel slechtere staat. De gitaar zat slecht in de lak, aan de achterkant stukken uit de klankkast, binding om de body miste, roostertjes in de klankgaten miste, barst in de slagplaat, stemsleutels veroest en verbogen en nog veel meer. Ik heb toen een aantal mensen gemailt. Die Arjen mailde terug en nog een andere gitarist. Ik had al gauw een bod van 900 euro, uiteindelijk heb ik hem verkocht voor 800 euro. Jouw Wandre zal dus gezien de staat stukken meer waard zijn.
Hier nog een foto van de wandre die ik had.


Groet, Tom

Da's nog eens een leuke winst :p wel een mooie kleur.
de binding van deze is er een keer opnieuw opgeplakt (bisonkit denk ik)en liet ook los ,heb het er maar afgehaald (staat nog mooier ook)
Hij is trouwens niet van mij , ik heb 'm alleen opgeknapt , vroeg me gewoon af of er nog veel van deze dingen rondzwierven.
Als het betaalbaar was geweest, was het wel leuk om te verzamelen (maar dat is kennelijk dus al niet meer zo :()

Bedankt voor jullie info :p

budje
9 november 2008, 09:17
Okee, t was ff zoeken, maar toch nog gevonden: fotootjes van die Wandre die ik voor z'n eigenaar van een enorme laag vuil heb ontdaan. Helaas niet zo superscherp, maar ik had toen een telefoon met camera en t is toch alweer een jaartje of 5 geleden, toen 600x800 enorm goed was voor die dingen.

http://94.100.113.141/403800001-403850000/403806101-403806200/403806104_5_-Mjn.jpeg

http://94.100.113.45/403800001-403850000/403806101-403806200/403806105_5_vx-D.jpeg

http://94.100.113.102/403800001-403850000/403806101-403806200/403806109_5_eK5w.jpeg

guitartheo
9 november 2008, 12:52
Okee, t was ff zoeken, maar toch nog gevonden: fotootjes van die Wandre die ik voor z'n eigenaar van een enorme laag vuil heb ontdaan. Helaas niet zo superscherp, maar ik had toen een telefoon met camera en t is toch alweer een jaartje of 5 geleden, toen 600x800 enorm goed was voor die dingen.




Dit is inderdaad precies dezelfde , waarschijnlijk het meest verkochte model (teenager,tri-lam) kostte destijds f 165,-
Had de gitaar op de foto ook bindingen ?
Bij deze gitaar ontbraken de plastic strips boven op de kop , deze heb ik nagemaakt omdat er wel niet aan te komen zal zijn , bij jou zie ik ze ook niet.
Op zich wel leuk werk om zo'n gitaartje weer tot leven te wekken , er is volgens mij nog nooit op gespeeld , hij is ooit meer voor de show gekocht.

stonerdaf
9 november 2008, 13:48
Op eBay USA staat er eentje met nogal een fors prijskaartje.


http://cgi.benl.ebay.be/1960s-Wandre-Tri-Lam-Vintage-Davoli-RARE_W0QQitemZ280283441985QQcmdZViewItem?hash=item 280283441985&_trksid=p3286.m63.l1177

Arienelis
9 november 2008, 17:44
Eindelijk kan ik weer eens reageren na een tijdje niet op gitaarnet te kunnen.

Ik ben Arjen DE !! ITALIAANSE GITARENVERZAMELAAR , Arienelis is
mijn voor en achternaam snel achter elkaar uitgesproken

Ik werd vrijdag al door Peer getipt dat er over wandrees gepraat werd.
De laatste wandre uit Vlissingen ken ik, die heb ik een kleine 3 jaar geleden
gekocht en ik wil daarbij nog even vermelden dat de de vorige eigenaar

de beste snackbar van Middelburg drijft: SNACK-A-DELIC!!!!!

Vanwege mijn werk mocht ik begin vorig jaar hem de hand schudden in Middelburg.
Ik ben nog altijd erg geinteresseerd in Wandre gitaren , dus geen Davoli(Davoli heeft een tijdje de elementen gemaakt met hun naam erop, daarvoor Framez elementen van Meazzi
en later elementen waar wandre op stond maar die geleverd werden door davoli. Nou geef ik eerlijk toe dat als je de naam Wandre niet kent dat als eerste vaak de naam DAVOLI(goed leesbaar ) opvalt.
Als er dan nog een stempel in het aluminium gedrukt is of er een blauw stickertje met Wandre op de kop zit en dat niet echt leesbaar is is het logisch om Davoli voor de maker aan te zien.
Op sommige houten kop uitgevoerde Wandrees zit een sticker met een plaatje van de fabriek er op afgebeeld zelfs.
Een maand geleden kreeg ik een foto van de fabriek anno nu!!!
Ze is te koop zelfs

Ik ben nog altijd erg geinteresseerd in WANDRE gitaren en of ondedelen/anekdotes/fotoos
gitaarnet.JPG

akkebaas
9 november 2008, 21:36
Buddy Miller, de geweldige countrygitarist, heeft een aantal Wandre gitaren. Het zijn zijn main guitars en ze bepalen voor een groot stuk zijn uniek geluid. Volgens mij komt het vooral door hem dat de interesse nu zo groot is.
Ze zien er ook geweldig uit: http://www.buddyandjulie.com/photopages/guitars07.html

budje
9 november 2008, 21:40
Eindelijk kan ik weer eens reageren na een tijdje niet op gitaarnet te kunnen.

Ik ben Arjen DE !! ITALIAANSE GITARENVERZAMELAAR , Arienelis is
mijn voor en achternaam snel achter elkaar uitgesproken

Ik werd vrijdag al door Peer getipt dat er over wandrees gepraat werd.
De laatste wandre uit Vlissingen ken ik, die heb ik een kleine 3 jaar geleden
gekocht en ik wil daarbij nog even vermelden dat de de vorige eigenaar

de beste snackbar van Middelburg drijft: SNACK-A-DELIC!!!!!

Vanwege mijn werk mocht ik begin vorig jaar hem de hand schudden in Middelburg.
Ik ben nog altijd erg geinteresseerd in Wandre gitaren , dus geen Davoli(Davoli heeft een tijdje de elementen gemaakt met hun naam erop, daarvoor Framez elementen van Meazzi
en later elementen waar wandre op stond maar die geleverd werden door davoli. Nou geef ik eerlijk toe dat als je de naam Wandre niet kent dat als eerste vaak de naam DAVOLI(goed leesbaar ) opvalt.
Als er dan nog een stempel in het aluminium gedrukt is of er een blauw stickertje met Wandre op de kop zit en dat niet echt leesbaar is is het logisch om Davoli voor de maker aan te zien.
Op sommige houten kop uitgevoerde Wandrees zit een sticker met een plaatje van de fabriek er op afgebeeld zelfs.
Een maand geleden kreeg ik een foto van de fabriek anno nu!!!
Ze is te koop zelfs

Ik ben nog altijd erg geinteresseerd in WANDRE gitaren en of ondedelen/anekdotes/fotoos
gitaarnet.JPG

Wat grappig, dan moet je deze gitaar dus ook goed kennen (al begin ik te twijfelen voor welke prijs dat ie nou precies verkocht was, ik ben ook een zeef, maar da's ook niet belangrijk. Ik ben heel nieuwsgierig: heb je m spelend gekregen?

en snackadelic Rules, mijn eerste electrische gitaar hangt daar als wanddecoratie aan de muur!!

guitartheo
9 november 2008, 23:30
Nog een paar fotootjes dan voor de liefhebbers (die zijn er kennelijk wel )
Ik ben trouwens erg geintreseert in de foto's van de fabriek wat ook een ontwerp was van pioli naar het schijnt. er zou toch ook foto materiaal moeten zijn hoe het destijds was.


http://www.blue-company.info/gear/wandre/close-up.jpg
http://www.blue-company.info/gear/wandre/close-up1.jpg
http://www.blue-company.info/gear/wandre/kop.jpg