PDA

View Full Version : Ibanez Scalloping!



Madcow
8 november 2008, 12:25
hallo allen!

Ik heb wel interesse om mijn ibanez te scalloperen. 12de tot de 24ste fret. weet iemand welke maat vijlen ik dan nodig heb?

Bvd! :punk:

oknarb180
8 november 2008, 13:22
Hey,

Leuk een scalloped neck!
Ik gebruik er gewoon een dunne ronde en een gewone half ronde vijl van Bacho voor. Gebruik wel vijlen van kwaliteit, want dat scheelt je een hoop tijd met vijlen.
Als je gaat scallopen, denk er dan om dat je goed de fretten intaped met schilderstape om beschadigingen hieraan te vookomen. Je wilt geen refret.

Met vriendelijke groet,

Branko

Madcow
8 november 2008, 17:51
Bedankt!

Ik ben even wezen zoeken op Projectguitar.com. Daar is iemand die de 21ste tot 24ste doet met een vijl. er staat dat het een 1/4de maat is. Wat is dat in nederlandse maten? Btw over kwaliteit, Ik weet het niet, Ik zal het waarschijnlijk maar 1x gebruiken

hassent
8 november 2008, 18:28
1/4" is 6,35mm (0,25 x 2,54)

Madcow
9 november 2008, 15:30
Ik ben al begonnen met scalloperen op mijn beginnersgitaartje. En ik moet zeggen, Ziet er goed uit! (18 tot 21) op mijn ibanez begin ik toch met 21 tot 24, daarna zie ik wel

Gothra
9 november 2008, 16:44
foto's!(10tekens)

Bram+
9 november 2008, 16:58
Met betrekking op dit, ik vind dit wel een interessant gegeven:


Expanded Tonal Explaination of Scalloping:
When Ibanez first made the JEM it had a standard neck joint plate. The high four frets go over the body [with no mass behind them] and when you play these notes through an amp the sustain of the [upper four] notes is alot shorter. The reason is all the area of the neck is gone it is just a fingerboard extension [see Guitar Photo Gallery Neck Details]. Billy Sheenan had done this to his basses to keep the sustain [alive for the upper frets laying] over the body, so we did it on the Jem and it made the notes ring the same as the basic neck [below fret 21]. The distance between the frets does not allow your finger in there anyway. When [Ibanez] switched to all access neck joints the scallop thing does not have any purpose anymore. The VWH [was scalloped] but this guitar was actually designed way back in 1989, the first one... had the original neck joint.

Wat het dus wil zeggen is dat 21/24 scallopen geen echte functie meer heeft bij Ibanezzen met AANJ, eens te meer omdat je sowieso niet met je vingers tussen die frets komt en de noten altijd 'zwevend' speelt.

Madcow
9 november 2008, 21:47
Hmm, foto's kan ik maken met me telefoon. mits ik die cd kan vinden met het besturingssysteem. ik vind het goed gelukt voor de eerste keer. zonder te meten, gewoon kijken en voelen. verder dacht ik dat men scallopeerde zodat je sneller kan spelen? het alternatief op jumbo frets?

Bram+
9 november 2008, 21:57
Ik kan me niet voorstellen dat je echt sneller gaat spelen met gescallopte frets, het moet al wel in je vingers zitten natuurlijk. Sommige dingen worden misschien iets makkelijker en ik moet ook toegeven dat ik jumbo frets inderdaad ook fijner vind spelen dan medium (of erger). Maar daarbij: he had toch een RG? Tenzij het een Gio is, heeft ie al jumbo frets hoor, dus dan heb je geen alternatief nodig.

Madcow
9 november 2008, 22:21
Nouja, me strat heeft toch kleine fretjes.
Omdat ik hem tochal verkloot kan ik het ook in stijl doen. maar yngwie malmsteen speelt op full scalloped nekken(dacht ik) en steve vai doet aan 21ste tot 24ste. Ik sweep regelmatig, en ik heb best vaak dat me pink niet lekker de toon doorlaat, hopelijk heb ik met scalloperen dit verholpen.

aaronstonebeat
9 november 2008, 22:35
Ritchie Blackmore was een hele vroege scalloper; in een interview vertelt hij dat hij vroeger vaak bij bends over de dikkere snaren heen schoot en door de scallops kon hij er iets meer onder kruipen.

(Daar had-ie dagenlang zelf aan zitten schuren. Toen later die gitaar een refret moest hebben, vertelde de reparateur na afloop trots dat hij meteen ook maar ('no extra charge') z'n toets weer mooi glad had gemaakt :)

Ik heb laatst eens zelf op een gescallopte hals gespeeld en ik voelde er tot mijn verbazing eigenlijk helemaal niets van.
Speel ook het liefst op jumbo frets.

Misschien moet je je pink iets beter neerzetten bij je sweeps? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat scallops daar enige invloed op hebben; hoogstens een psychologische.

oknarb180
10 november 2008, 09:54
Hey Jongens,

Ik heb een Fender Malmsteen, dus met een scalloped fretboard. Tja, ik ben een Malmsteen-fan, maar geloof mij: "Van een scalloped fretboard ga je echt niet beter of sneller spelen." Dat is gewoon flauwekul. Je kunt het als prettig of NIET als prettig ervaren. Persoonlijk vind ik het erg prettig spelen, maar in alle eerlijkheid vind ik een Ibanez met jumbo's minimaal net zo prettig spelen! In dat opzicht zit er meet verschil in de neckcarve. Het enige voordeel dat ik persoonlijk vind, is dat ik meer grip heb op de snaren tijdens het spelen.

Het verhaal van Ibanez kende ik niet, maar ik geloof het wel!

Als men beter of sneler wil spelen, dan vooral HEEL VEEL oefenen en onderzoek los daarvan of je een scalloped fretboard wel of niet prettig vind spelen.
Ik wil de volgende DGDM wel een gitaar meenemen met scalloped neck, dan kunnen geïnteresseerden eens proberen hoe het speelt!

vr.gr.

Branko

Hollemans
10 november 2008, 11:27
zijn er plaatjes van degene die het zelf hebben geprobeerd? Wil misschien zelf ook wel een poging wagen.

aaronstonebeat
10 november 2008, 11:36
Dit is het stukje interview met Blackmore wat ik bedoelde. Vanaf ong. 1:20 is duidelijk te zien en te horen hoe hij het aanpakte.

http://www.youtube.com/watch?v=3dHa6LbEKXc

Madcow
10 november 2008, 11:51
zijn er plaatjes van degene die het zelf hebben geprobeerd? Wil misschien zelf ook wel een poging wagen.

Ik zal vandaag kijken of ik de kabeltjes en cdtjes kan vinden voor me telefoon naar de pc :satisfie:

oknarb180
10 november 2008, 21:14
zijn er plaatjes van degene die het zelf hebben geprobeerd? Wil misschien zelf ook wel een poging wagen.

Yep,

Deze is van de neck van m'n PRS-kopie
Tijdens het scallopen (plakband aan de zijkant is voor de te vijlen diepte!):
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/48.jpg

en de hals deels gescalloped:
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/49.jpg

Uiteindelijk heb ik de hele hals gescalloped.

vr.gr.

Branko

Madcow
14 november 2008, 22:33
nou ik heb me ibanez gescallopeert en ik moet zeggen, veel verschil merk ik niet :satisfie: Mja ik speel ookniet vaak op de 21ste tot 24ste. in de decembermaand probeer ik mijn 15 tot 21ste scallopgitaar in mekaar te zetten!

aaronstonebeat
14 november 2008, 23:46
nou ik heb me ibanez gescallopeert en ik moet zeggen, veel verschil merk ik niet :satisfie: Mja ik speel ookniet vaak op de 21ste tot 24ste. in de decembermaand probeer ik mijn 15 tot 21ste scallopgitaar in mekaar te zetten!

don't say 'I told you so'

Madcow
15 november 2008, 00:00
haha nou, Je kan beter spijt hebben van dingen die je gedaan hebt dan van dingen die je gelaten hebt. :seriousf:

aaronstonebeat
15 november 2008, 00:04
haha nou, Je kan beter spijt hebben van dingen die je gedaan hebt dan van dingen die je gelaten hebt. :seriousf:

Daarmee kan ik het alleen maar roerend eens zijn :)

gengar
15 november 2008, 20:11
Het scallopen van de toets is ingevoerd om de problemen die optreden bij het opduwen van de snaren te verminderen, deze problemen worden veroorzaakt door de radius in de toets, bijvoorbeeld 12 inch radius bij de Gibson. Dit probleem heb je bij een Ibanez al minimaal door de "superflat" toets. Als je je voorstelt dat je de snaar opduwt, bijvoorbeeld de B snaar dan zal je snaarvinger met de toets in aanraking komen omdat de toets in het midden ahw hoger ligt en dat wordt voorkomen door het gebruik van de scalloped toets.

Hier nog kleine uitleg van willekeurige site:
The scalloped fretboard guitar is an instrument combining qualities of the South Indian vina and the steel string guitar. The fretboard is carved out in between the frets in order to reduce friction between the pads of the guitarist's fingers and the fretboard. With a scalloped fretboard guitar, the pads of the guitarist's fingers touch only the strings, and not the fretboard. This facilitates note-bending techniques.

chubbyfan
15 november 2008, 23:22
Het scallopen van de toets is ingevoerd om de problemen die optreden bij het opduwen van de snaren te verminderen, deze problemen worden veroorzaakt door de radius in de toets, bijvoorbeeld 12 inch radius bij de Gibson. Dit probleem heb je bij een Ibanez al minimaal door de "superflat" toets. Als je je voorstelt dat je de snaar opduwt, bijvoorbeeld de B snaar dan zal je snaarvinger met de toets in aanraking komen omdat de toets in het midden ahw hoger ligt en dat wordt voorkomen door het gebruik van de scalloped toets.

Hier nog kleine uitleg van willekeurige site:
The scalloped fretboard guitar is an instrument combining qualities of the South Indian vina and the steel string guitar. The fretboard is carved out in between the frets in order to reduce friction between the pads of the guitarist's fingers and the fretboard. With a scalloped fretboard guitar, the pads of the guitarist's fingers touch only the strings, and not the fretboard. This facilitates note-bending techniques.

maar mijn frets volgen de radius van mijn toets toch?dan gaat het bovenstaande verhaal toch niet op?

oknarb180
16 november 2008, 02:03
Het scallopen van de toets is ingevoerd om de problemen die optreden bij het opduwen van de snaren te verminderen, deze problemen worden veroorzaakt door de radius in de toets, bijvoorbeeld 12 inch radius bij de Gibson. Dit probleem heb je bij een Ibanez al minimaal door de "superflat" toets.

Hey,

Je kan elke toets in elke radius scallopen, dat maakt verder niet uit, daar zit op zich het probleem niet. Het gaat puur om geen wrijving met je vingers op het fretboard te hebben. Het scallopen verbetert eigenlijk alleen maar de grip op de snaar, verder niet. Bij bijvoorbeeld Ibanez en Jackson (en vele anderen natuurlijk) wordt dit effect min of meer al gecreeerd door er Jumbo fretten op te zetten.
Verder speelt het niet moeilijker of makkelijker, maar vind je het prettig spelen of niet.

Wat bij een kleinere radius toets kan gebeuren (7,25" en 9,5") is dat bij een lage actie met name de B en de G snaren met opdrukken over de bolling van de radius gedrukt kunnen worden waardoor de snaar stil kan komen te vallen wegens te veel contactvlakken. Maar dat heeft verder niets met scallopen te maken!

vr.gr.

Branko