PDA

View Full Version : Aanpassing Les Paul Custom (3-pu).. push/pull?



Aeonis
7 november 2008, 20:36
Dag mensen,

Ik heb een Japanse Edwards Les Paul Custom White Beauty met 3 pickups en wil wat aanpassingen gaan maken. Op het moment kan ik via de toggle switch namelijk alleen maar kiezen voor neck, middle of bridge en nooit over 2 humbuckers spelers of iets dergelijks.

Ik wil wat meer variatie in het geluid door wat aanpassingen en zat aan het volgende te denken:

Middelste pickup laten zakken (zodat ik daar niet meer met mn plectrum tegenaan kom ;), gebruik hem toch weinig, maar vind de looks van 3 pickups wel stoer dus vandaar...)

De schakeling vervolgens zo maken dat hij net zo is als Les Pauls met 2 pickups, dus: neck, neck + bridge, bridge.

En uiteindelijk nog mn 2 tonepots vervangen voor push/pull pots, zodat ik zowel neck als bridge kan coilsplitten.

--------------------------

Mn pickups zijn als volgt:

Neck - SD '59 (sh-1)
Middle - SD '59 (sh-1)
Bridge - SD JB (sh-4)

Als het goed is allemaal 4-conductors, dus het coilsplit gebeuren is wel mogelijk.

Mijn vraag is.. Is er veel verschil in merken/types wat betreft de 500k ohm push/pull pots? Ik wil wel graag goed spul in mn gitaar.

En heeft verder nog iemand aanwijzingen/opmerkingen/tips wat betreft dit alles? Ik heb zoiets nog nooit eerder gedaan dus.... ;)

Bij voorbaat dank!

Aeonis
7 november 2008, 20:38
http://img186.imageshack.us/img186/8976/img4573smallerhq2.jpg

En mn gitaar :D:

http://img234.imageshack.us/img234/2524/thijswhitebeautylespaulcb8.jpg

Orpheo
7 november 2008, 20:38
hals splitten gaat niet, dat is een seymour duncan '59. die is per definitie niet coiltapbaar, of je moet 'm zwaar modden.maar tja, verder, waarom niet? is absoluut mogelijk. heb je in een half uurtje gesoldeerd :)

Aeonis
7 november 2008, 20:51
hals splitten gaat niet, dat is een seymour duncan '59. die is per definitie niet coiltapbaar, of je moet 'm zwaar modden.maar tja, verder, waarom niet? is absoluut mogelijk. heb je in een half uurtje gesoldeerd :) Owjah, jammer.. ik dacht net op een schema van SD te zien dat zowel de '59 als de 'JB gesplit kunnen worden, maar dat is dus toch niet zo..

'59 = 1-Con Braid Shield
JB = Four Con.

De '59 is er volgens SD echter wel in 4-conductor mod. Ik zal straks mn snaren er wel even af halen (zijn er maar 5, dus gaat toch gebeuren :P, hoge E geknapt) en dan ff de draadjes tellen, misschien heb ik geluk.

Orpheo
7 november 2008, 21:09
Owjah, jammer.. ik dacht net op een schema van SD te zien dat zowel de '59 als de 'JB gesplit kunnen worden, maar dat is dus toch niet zo..

'59 = 1-Con Braid Shield
JB = Four Con.

De '59 is er volgens SD echter wel in 4-conductor mod. Ik zal straks mn snaren er wel even af halen (zijn er maar 5, dus gaat toch gebeuren :P, hoge E geknapt) en dan ff de draadjes tellen, misschien heb ik geluk.

ik heb ook een edwards gehad, en de mijne had in ieder geval een single cond. braid wire. Ik zou gewoon die middelste 'eruit' halen (uit het systeem dus) maar wel erin qua looks, een push pull voor coiltap van de JB.

of een andere coiltap om de middelpup parallel te schakelen aan whatever je aan hebt voor bepaalde leuke uit fase sounds?

Aeonis
7 november 2008, 21:25
ik heb ook een edwards gehad, en de mijne had in ieder geval een single cond. braid wire. Ik zou gewoon die middelste 'eruit' halen (uit het systeem dus) maar wel erin qua looks, een push pull voor coiltap van de JB.

of een andere coiltap om de middelpup parallel te schakelen aan whatever je aan hebt voor bepaalde leuke uit fase sounds?Bedankt voor je reacties :) Ga inderdaad voor het eerste.. middelste uit het systeem en ietsje lager zodat ie niet in de weg zit. En push/pull voor de JB.

Is er veel verschil in merken/types wat betreft de 500k ohm push/pull pots? Ik wil wel graag goed spul in mn gitaar en ik zie op thomann.de bijvoorbeeld dat er meerdere keuzes zijn.

snaarplukker
7 november 2008, 21:36
Is er veel verschil in merken/types wat betreft de 500k ohm push/pull pots? Ik wil wel graag goed spul in mn gitaar en ik zie op thomann.de bijvoorbeeld dat er meerdere keuzes zijn.
Bij electronica onderdelen is de prijs gebonden aan de kwaliteit. Hoe duurder is vaak ook hoe beter.

Cees

Aeonis
7 november 2008, 21:50
Bij electronica onderdelen is de prijs gebonden aan de kwaliteit. Hoe duurder is vaak ook hoe beter.

CeesDan zou volgens jouw theorie dit de beste zijn die thomann.de heeft: http://www.thomann.de/nl/goeldo_pushpull_poti_500kohm_lp.htm

Goed spul? Haha die dingen zijn echt abracadabra voor mij :)

Orpheo
7 november 2008, 22:10
kijk op www.warmoth.com (sorry dat ik het weer aanraad) maar daar hebben ze push pull pots voor 10$, CTS. beter dan CTS heb je eigenlijk niet.

Aeonis
7 november 2008, 22:21
kijk op www.warmoth.com (sorry dat ik het weer aanraad) maar daar hebben ze push pull pots voor 10$, CTS. beter dan CTS heb je eigenlijk niet.Ah warmoth daar had ik nog niet gekeken :) Is dat niet een heel gedoe met verzendkosten en invoer en duurt dat niet lang vanuit amerika?

Is het gebruikelijk om je volume of juist je tonepot te vervangen voor zo'n push/pull? Zie namelijk daar op de site staan dat ze 500k ohm pots voor volume gebruiken en 250k ohm voor tone.

http://www.warmoth.com/hardware/parts/parts.cfm?fuseaction=include_potentiometers

Orpheo
7 november 2008, 22:31
Ah warmoth daar had ik nog niet gekeken :) Is dat niet een heel gedoe met verzendkosten en invoer en duurt dat niet lang vanuit amerika?

Is het gebruikelijk om je volume of juist je tonepot te vervangen voor zo'n push/pull? Zie namelijk daar op de site staan dat ze 500k ohm pots voor volume gebruiken en 250k ohm voor tone.

http://www.warmoth.com/hardware/parts/parts.cfm?fuseaction=include_potentiometers

ik gebruik meestal pushpull (Nja warmoth doet push PUSH; nog makkelijker dan push pull) voor de tonepot. maar goed, nee, tis zeker geen 'geknoei'. het gaat supermakkelijk. gewoon bestellen via de showcase, betalen via creditcard (NIET PAYPAL, kan niet bij warmoth), en het word verzonden. ik heb helemaal geen problemen gehad met bestellen :)

groovieguitarguus
7 november 2008, 22:36
Ik heb 2 SD's met 4 draden dus gesplit!!!
Als ik de foto bij de potmeters zie komen er 4 draden uit de isolatie vandaan.
Dus moet te splitten zijn!!!!

Aeonis
7 november 2008, 22:59
Ik heb 2 SD's met 4 draden dus gesplit!!!
Als ik de foto bij de potmeters zie komen er 4 draden uit de isolatie vandaan.
Dus moet te splitten zijn!!!!Hoop het :) Zal morgen wel ff kijken.. t'is nu tijd voor een goudgele rakker ;)

Maar als dat warmoth niet te veel verzendkosten is en snelle levering kan ik net zo goed al mn potmeters vervangen (die 5 dollar doet et em nie :D) en ook ff nieuwe toggle halen en graptech topkam.. en misschien tonepros tom brug en....... haha :D

Orpheo
7 november 2008, 23:40
Hoop het :) Zal morgen wel ff kijken.. t'is nu tijd voor een goudgele rakker ;)

Maar als dat warmoth niet te veel verzendkosten is en snelle levering kan ik net zo goed al mn potmeters vervangen (die 5 dollar doet et em nie :D) en ook ff nieuwe toggle halen en graptech topkam.. en misschien tonepros tom brug en....... haha :D

tonepros is zonde van je geld. jij hebt een gotoh brug (standaard op edwards), en tonepros IS gotoh, maar dan met 2 inbusjes niet doen dus. gotoh is geweldig spul.

ik kan je wrmoth ten stelligste aanraden. goed spul, goed contact. lekker vlot verzenden.

Aeonis
8 november 2008, 02:44
tonepros is zonde van je geld. jij hebt een gotoh brug (standaard op edwards), en tonepros IS gotoh, maar dan met 2 inbusjes niet doen dus. gotoh is geweldig spul.

ik kan je wrmoth ten stelligste aanraden. goed spul, goed contact. lekker vlot verzenden.Jah klopt :) Gotoh is goed zat. Toggle vervangen is denk ik ook niet echt nodig en weerstandjes ook nie. Maar ik ga denk ik wel al mn potmeters vervangen.. die paar dollars doen het hem niet. En nieuwe topkam kan ik ook wel gebruiken, ff kijken of ze een grafieten topkam hebben voor les pauls.

Maar dan krijg ik dus 2x CTS 500k ohm voor volume pots. 1x CTS 250 ohm voor tone. En 1x CTS pushpush 500 ohm voor tone/coilsplit? Tenminste zo staat het op de site, 500 voor volume en 250 voor tone.

Aeonis
8 november 2008, 03:12
Ownee.. ik zie dat de 500k ohm en de 250k ohm beiden all purpose pots zijn voor humbuckers, zowel volume als tone. Dus gewoon de 500's nemen toch?