PDA

View Full Version : bassgitaar EQ-en



koentrend
7 november 2008, 19:47
Ik heb bassgitaar ingespeeld in Cubase.
Nu wil ik hem vetter laten klinken..
Hoe zouden jullie hem Eq-en? of welke FX zouden jullie gebruiken?

Roman
7 november 2008, 19:48
btje croma er op :p

koentrend
7 november 2008, 19:55
die staat niet in de opties....

bert k
7 november 2008, 21:22
Uit de losse pols: beetje compressie erop, subtiel wat laag erbij. Boost het laag met 3-6 db, en ga eens zoeken naar een lekkere frequentie, zo vanaf 80 hertz omhoog werken, tot het lekker klinkt.

Han S
7 november 2008, 21:33
Op veel mengtafels zit de spilfrequentie van het laag rond 80 a 100 hz en ik heb dat altijd kudt met peren gevonden want daar zit de boem. Het echte laag zit lager. Ik heb drie mengtafeltjes van Seck en die hebben heel eigenwijs het laag rond 45 hz en het hoog rond 11 khz inplaats van de standaard 10 khz.

Uiteraard hebben de betere tafels een zg 'sweep' waarmee je zelf bepaalt waar het zit.

Lang verhaal, maar waar het om gaat: boost eens 3 a 4 dB bij 40 tot 60 hz en als je dat digitaal doet, experimenteer ook met de Q factor, dat is de breedte van het gebied wat je aanpakt. Een gezonde dosis compressie kan idd je bas ook beter maken, vooral als hij erg dynamisch is en heftige pieken heeft.

bert k
7 november 2008, 23:47
Ga jij zo laag zitten? Dan zit je nog onder de laagste frequentie van een bas, dan mag je idd wel de Q lekker breed zetten.

TS: je ziet, je krijgt twee adviezen, en het mijne zit een oktaaf hoger dan dat van Han. Dat is een flink verschil, dus zelf uitproberen wat lekker klinkt.
Cubase heeft gelukkig een uitgebreide toonregeling, met sweep en Q per kanaal.

Han S
7 november 2008, 23:54
De lage E van de bas zit rond 42 hz en als hij een B snaar heeft zit die rond 31 hz. Maar hij moet gewoon even zoeken wat het lekkerst klinkt tussen zeg 40 hz en 100 hz, hangt ook van zijn bas af. En goede monitoren kunnen helpen.

STW
8 november 2008, 02:38
heb je je bass droog opgenomen?
in dat geval kan guitar rig (een versterker en speaker-sim) of iets dergelijks ook wel helpen
ik gebruik vaak guitar rig in combinatie met compressor en eq
ik ben niet pro genoeg om te kunnen zeggen welke frequentie wat doet, maar naast boosten in het laag wil het ook wil een subtiele boost in de (laag)middenfrequenties ook wel eens lekker uitpakken, om zo je bass lekker door de mix te laten prikken
t hangt allemaal ook van je smaak, de muziekstijl en het type basgitaar af natuurlijk

ik zou zeggen, experimenteer er lekker op los

Humedo
8 november 2008, 06:30
Afhankelijk van je muziekstijl wil een flinke scheut limiting ook nog wel es wonderen doen :)

Bins
8 november 2008, 09:53
heb je je bass droog opgenomen?
in dat geval kan guitar rig (een versterker en speaker-sim) of iets dergelijks ook wel helpen
ik gebruik vaak guitar rig in combinatie met compressor en eq
ik ben niet pro genoeg om te kunnen zeggen welke frequentie wat doet, maar naast boosten in het laag wil het ook wil een subtiele boost in de (laag)middenfrequenties ook wel eens lekker uitpakken, om zo je bass lekker door de mix te laten prikken
t hangt allemaal ook van je smaak, de muziekstijl en het type basgitaar af natuurlijk

ik zou zeggen, experimenteer er lekker op los

+1 Die ampeg in GR klinkt echt lekker imo.

koentrend
8 november 2008, 19:37
Thenx voor de tips!
Ik ben wat aan het experimenteren geslagen, maar tis best nog wel moeilijk!
Die Guitar Rig is misschien nog een tip.

Zijn er ergens goede examples en/of artikelen over EQ-en in Cubase...
Dan kan ik vanuit daar weer verder.

pol
9 november 2008, 15:46
ampeg svx plugin moet je hebben.

Rexx
9 november 2008, 16:23
Wat ik bv. laats heb gedaan voor een vette/strakke rock bas. (direct opgenomen)

-copieren naar 2e spoor
-op het ene spoor met guitar rigg een beetje overdriven bas setting gebruikt zodat hij iets teveel vervormd. (door de overdrive word het hoog flink geaccentueerd dus klinkt dit kanaal solo erg lelijk)
-dan bij het originele kanaal een laag boost gegeven, tussen de 40-100 hz. (volgens mij 60 ongeveer, maar aardige brede 'Q')
-daarna nog een 2e mooie fq gezocht (in de mids ergens) en licht geboost
-op het originele kanaal veel compressie zodat er bijna geen dynamiek in zit.
-op het ge-guitar rigde kanaal nog een klein beetje compressie, maar laat gerust wat dynamiek over.
-het ge-rigde kanaal een stuk zachter dan het origineel, zoek een mooie balans maar luister hem vooral samen met de rest van de tracks!

Probeer het eens zou ik zeggen.
(het is ook mooi voor meer stereo om het gerigde kanaal een licht overdreven 'stereo spread' te zetten.)

schwalbe
10 november 2008, 11:50
Basgitaar is best een lastige. Wat tips:
- Hoe de bas in de mix doorkomt is veel belangrijker dan hoe het kanaal solo klinkt. Dus altijd 'in context' luisteren naar wat je gedaan hebt. Als je eerst alleen maar solo luistert dan hou je een track over die in de mix ofwel verdwijnt ofwel alles wegdrukt. Wees ook niet bang voor een track die solo vreselijk klinkt; hoe het in de mix klinkt is veel belangrijker.
- Compressie. Erg belangrijk voor bas. Het beste werkt vaak meerdere 'lagen' van niet al te extreme compressie (een db of 3 a 4). Ik compress altijd een keer voor de EQ en een keer erna. De eerste compressor met een iets langzamere attack en de tweede met een snellere. Soms compress ik vervolgens nog een derde keer..
- EQ: Is heel lastig omdat de basweergave zo afhankelijk is van je monitoren en de afluisterruimte. Een truukje dat bij mij vaak goed werkt gaat als volgt:
Zet 2 banden parametrische EQ in in het basgebied; eentje boost en eentje cut. De centerfrequentie van de boostende band leg je lager dan die van de cuttende. Het resultaat wordt dan ongeveer dat je boost in het sublaag (40-60 hertz), dat je niet teveel doet in het laag tussen 80-150 hertz (de boost en cut cancellen elkaar ongeveer), en dat je cut in het 200-300 hertz gebied.
Hetzelfde resultaat zou ook moeten kunnen met een grafische EQ, maar geloof me dat het met deze parametrische truuk op de een of andere manier toch beter klinkt (zal wel iets met het fasegedrag te maken hebben). Beetje experimenteren met de Q's (wel de Q van de beide banden ongeveer gelijk houden) en de hoeveelheden cut en boost doet wonderen.
Wat je doet in het mid en het hoog verschilt nogal per nummer en basgitaar. Wat wel snel werkt is een shelving EQ voor het hoog die je flink laat cutten en dan experimenteren met de frequentie. Het mid laat ik graag zoveel mogelijk met rust, maar soms ontkom je niet aan een scheutje dit of dat...

koentrend
10 november 2008, 15:37
ik ben eens op youtube gaan kijken voor eq-informatie .
Ik kwam deze tegen:
http://www.youtube.com/user/khaliqovision

Ziet er erg leerzaam uit, wat jullie?
Kent/heeft iemand zijn dvd?

berolios
10 november 2008, 21:53
Koen,

De opmerking die gemaakt werd dat een kanaal qua klank vooral goed in de mix moet liggen kan ik me wel in vinden, hoewel dat zeker niet per definitie hoeft te betekenen dat het solo minder goed zou moeten klinken.

Wat ik hier nog niet gehoord heb, maar wat ik wel vaak de is juist in het laag-mid wat extra knor(r:))toevoegen om de bas wat meer -recht-in-je-bek- te maken, hij komt dan opeens veel beter door je mix, zonder dat je hem harder zet. Maar dit is uiteraard ontzetted afhankelijk van het soort muziek, hoe de bassist speelt en het cleane basgeluid. En daarbij natuurlijk het mooie warme randje sub :blast:

Compressie naar gelang smaak.... het is wel zo dat je erg veel plezier gaat hebben van betere compressie plug-ins op bas.

Succes ermee!