PDA

View Full Version : Aanschaf gitaar!



Alf
7 november 2008, 18:52
Hey beste mensen,

Het komt er dan nu toch eindelijk van. Ondergetekende wil gitaar leren spelen. Ik wil in elk geval starten met een elektrische gitaar en bovendien een goede gitaar. Fender, Gibson, Heritage zijn enkele steekwoorden als ik aan iets denk. Maar ik heb er gewoon nagenoeg geen verstand van; dus jullie advies gevraagd. Tevens zou ik graag iets willen weten over goede versterkers. Dus barst maar los! Hoe meer reacties, hoe liever, want daar kan ik iets mee (of niet natuurlijk ;))

CU,
Fons

Blend
7 november 2008, 18:56
Eén reactie waar je sowieso iets mee kunt: er is al genoeg over dit soort dingen geschreven op het forum, gebruik de zoekfunctie!

kalmah
7 november 2008, 19:11
Gibson LP Custom met een Tripe rectifier. Een bijpassend 4x12" rectifier cab, paar monsterkabeltjes ertussen en je kunt wel een paar jaar vooruit:)

Lees de bovenste topics eens in dit forum en gebruik de zoekfunctie;) Een wereld zal voor je opengaan..

Aeonis
7 november 2008, 19:28
Ik denk dat het weinig nut heeft om aan de hand van je post random gitaren/amps te gaan posten. Fender, Gibson, Heritage, het is allemaal wel leuk en aardig maar wat is bijvoorbeeld je budget en je muzieksmaak?

Alvast een tip: Zoals wel vaker gezegd, besteed niet je gehele budget aan een goeie gitaar, want met een slechte versterker klinken zelfs de beste gitaren nergens naar.
Ook zou ik wanneer je begint met gitaarspelen een paar lessen nemen, hier zal je heel veel profijt van hebben en bovendien sneller vooruitgang boeken vanwege de goede basis. (Let wel, uiteindelijk moet je het toch zelf doen, dus gitaarlessen zijn absoluut geen vereiste, maar ik weet wel dat ik er zelf absoluut geen spijt van heb dat ik 10 lessen heb gehad)

Alf
7 november 2008, 19:41
Budget? Voor de gitaar ergens tussen 1000-3000 euro of zo. Versterkerbudget? Weet ik niet.
Gitaarlessen zal ik zeker nemen; denk zelfs dat ze essentieel zijn teneinde het één en ander te doen slagen. Motivatie is 50% van het kunnen en die is op dit moment voldoende aanwezig.
Muziekvoorkeuren: blues, bluesrock, rock!

Thanx,

Fons

Aeonis
7 november 2008, 19:55
Budget? Voor de gitaar ergens tussen 1000-3000 euro of zo. Versterkerbudget? Weet ik niet.
Gitaarlessen zal ik zeker nemen; denk zelfs dat ze essentieel zijn teneinde het één en ander te doen slagen. Motivatie is 50% van het kunnen en die is op dit moment voldoende aanwezig.
Muziekvoorkeuren: blues, bluesrock, rock!

Thanx,

FonsSommigen zullen van mening zijn dat je beter eerst een goedkopere gitaar + amp kunt kopen, maar dit is natuurlijk volledig afhankelijk van je budget. Als ik zelf de mogelijkheid had gehad om met een Gibson Les Paul te beginnen dan had ik dat ongetwijfeld gedaan, omdat mijn motivatie voor gitaarspelen over the top was en is en ik een grote fan van de les paul was. Het punt is wel dat naarmate je langer gitaar speelt je mening en je wensen sterk kunnen veranderen en dan is het natuurlijk wel een duur geintje. Je zou in dit geval voor een 2e-handse Fender, Gibson, Heritage kunnen gaan, omdat deze gitaren vaak hun waarde behouden en je er dus weinig/niets op zult verliezen.

In een ander topic van je las ik net dat je favorieten onder andere SRV, Hendrix en John Mayer zijn en dan lijkt mij de keuze voor een Fender Stratocaster snel gemaakt. Ik denk hierbij zelf aan een American Standard of bijvoorbeeld een '62, mooie gitaren en zeker niet de duurste fenders, waardoor je de rest kunt besteden aan een goede versterker.

Als je zeker van je zaak bent en het geld er voor over hebt zou ik persoonlijk voor een buizenversterker gaan. Niet dat er iets mis is met transistor-versterkers, maar naar mijn mening (en ik denk dat velen deze mening delen) gaat er niets boven een goede buizenversterker. Ik denk dat je het beste samen met iemand die al wat langer speelt naar een gitaarzaak kunt gaan. Vervolgens je goed laten voorlichten, veel versterkers aansluiten en je oren laten bepalen.

Als ik dan toch een versterker moet opnoemen, dan vind ik zelf de Marshall DSL 50 top in combinatie met een 1960A 4x12 cabinet een hele leuke keuze ;) Paar stompboxjes er bij (bluesdriver/delay etc..)....... oh oh, arme student krijgt weer last van GAS :D .. achjah, je moet iets te dromen hebben.

Succes!

hezz
7 november 2008, 22:23
Ik zou niet meteen zoveel geld uitgeven aan een eerste gitaar, je smaak voor gitaren gaat namelijk naarmate je meer speelt heel snel veranderen en dan wil je niet 'vast zitten' (kunt het altijd nog verkopen, maar is toch zonde omdat je niet de aankoop prijs terug krijgt) aan een verkeerde gitaar. Ongeacht hoe goed die ook maar is. Het is dan toch fijn om na een jaartje te weten wat voor een sound je wilt en dan heb je mooi dat resterende geld om een hele toffe te kiezen.

Wel kun je nu al een hele toffe buizen versterker kopen waar je echt nog een hele tijd plezier mee zal hebben, zowel thuis als in een eerste band situatie.

bastiaanvanbeek
8 november 2008, 09:28
Ik zou zoveel mogelijk testen als je kunt. bedenk eerst voor jezelf wat je precies uit je gitaar wilt halen; humbucker of singelcoil, dikke hals of dunne hals, het aantal pickups, stijl etc.
als je dan een gitaar hebt gevonden die aan die eisen voldoet, zou ik daarna pas naar de prijs gaan kijken, want je budget is vrij hoog.
één tip alvast: ga niet af op uiterlijk, als een gitaar er mooi uit ziet hoeft ie niet ook meteen goed te zijn. als de gitaar goed is en hij ziet er ook vet uit, is het natuurlijk mooi meegenomen, hoewel de meeste gitaren er ook wel mooi uit zien.

qua versterkers zou ik ook eerst overwegen wat je uit je versterker wilt halen; veel of weinig effecten, voor thuis of om op te treden, goede clean of gewoon lekker scheuren, etc
ik heb zoiets van pak een versterker waar niet al te veel toeters en bellen opzitten. je kunt ook n hoop met pedaaltjes doen. versterkers die bijvoorbeeld vooral gebaseerd zijn op clean, hebben vaak dus ook de mooiste clean. versterkers die vooral gericht zijn op effecten zullen vaker een mindere clean hebben. en natuurlijk voor buizen gaan, klinkt veeeel beter dan transistor amps.

macwilliams
8 november 2008, 12:42
Budget? Voor de gitaar ergens tussen 1000-3000 euro of zo. Versterkerbudget? Weet ik niet.
Gitaarlessen zal ik zeker nemen; denk zelfs dat ze essentieel zijn teneinde het één en ander te doen slagen. Motivatie is 50% van het kunnen en die is op dit moment voldoende aanwezig.
Muziekvoorkeuren: blues, bluesrock, rock!

Thanx,

Fons

Koop een gitaar van €50,-
Leer het "smoke on the water" rifje.
Speel dit 3 weken elke avond (essentieel)!!

nog steeds gemotiveerd?

Ga na dit alles naar een muziekzaak en speel dit rifje op elke gitaar die je mooi vind. De gitaar waarop jij dit het mooist en en fijnst vind spelen wordt de jouwe!!

En qua versterker?
Jouw smaak roept het JCM 900 gevoel bij mij op :strat::lp:

Realeigo
8 november 2008, 14:04
Versterker voor blues: GEEN DSL 50, veel te dun. En ook geen Jcm900.
Ik zou meer denken aan een van deze: (gebaseerd op eigen ervaring en wat andere bluesgitaristen gebruiken)

- Fender Bassman/ Bandmaster en nog wel andere modellen.
- Marshall 20 watters
- Vox Ac15/30

Voor een gitaar zou ik kijken naar fender straocaster of telecaster
of voor een gibson les paul/sg/es-335...

Les Strat
8 november 2008, 16:38
famillie van sjors verstappen?

strate
8 november 2008, 20:48
famillie van sjors verstappen?

hahaha, heeft die sjors trouwens nog een nieuw topic geopend?
@ Alf, sorry voor de off-topic post

Les Strat
9 november 2008, 07:08
niet datik weet