PDA

View Full Version : PRS projectje



SanderPeper
7 november 2008, 18:11
Ik had zo het idee om een PRS gitaar in elkaar te zetten:cooler:.
En aangezien ik een complete noob/nieuw ben op het gebied van gitaarbouw, solderen,
afstellen, elektro-techniek, etc. kom ik op een aantal vragen terecht:???:

Kan ik het beste beginnen met een SAGA-kitje (http://www.bouwjeeigengitaar.nl/?p=productsMore&iProduct=5&sName=saga-ht-10-prs-style) en dan betere elementen en tuners erin zetten
of kan ik het beste alle onderdelen apart kopen zoals een mooie PRS body neck bundle (http://www.byoguitar.com/Guitars/PRS-Body-and-Neck-Bundle__BYO-PRSBUNDLE.aspx)
en dan mooie Fat Pafs kopen van GFS :blast:
met nog tuners, een brug, en knoppen en elektronica erbij?
Het geld moet nog binnenstromen:sssh:
maar aangezien ik toch bij een SAGA-kitje elementen enzo wilde vervangen
en erachter kwam dat zo'n bundel ong. even duur is, begon ik te twijfelen.

Wat voor dingen kom ik tegen als ik een bundel en alles apart koop?
En zijn Fat Pafs 'n beetje een 'allround' type element?

Ik vind PRS gewoon een prachtig gitaartje om te zien, maar bij een SAGA-kit zit er geen mooie top bij, die een PRS gitaar typeert, vind ik.

Wat kan ik het beste doen?
Sander

Yoshida
7 november 2008, 18:26
Wat je 'het beste' kan doen is aan jouzelf natuurlijk.
Ik leerde erg veel door de brug van mijn tele te vervangen. Als je begint met een bouwpakket, dan kan het zijn dat je de onderdelen waarmee je wil upgraden niet (direct) passen. Ik heb rondgekeken bij guitarsupplies.nl en tonefactory.nl en heb besloten een standaard strat te bouwen. Dat project zit ik nu middenin dus van afstellen en het te verwachten resultaat kan ik nog niks zeggen.

Gezien de prijs zou ik kiezen voor de body-and-neck bundle. Ik verwacht dat die kwalitatief en qua afwerking gewoon beter is. De body is namelijk mahonie terwijl die van de bouwpakket 'massaproductie' elzen is. Plus dat de neck een mooiere inlay heeft.

Kort gezegd: als je het 'bouwpakket' anders toch zou upgraden, kan je het voor jezelf prima verantwoorden om de body/neck bundle te kopen en van daaruit te werken. Ik zou zelf niet verwachten dat ik daar spijt van kreeg.


Komen we bij solderen. Antwoord: doen. Koop een paar Velleman bouwpakketten zoals een metronoom (handig) of een lichtzoekende krab, en zet die in elkaar. Leer goede soldeerpunten herkennen, en ueberhaupt hoe je de onderdelen moet verhitten voordat je de tin tussen je bout en het contactpunt drukt. Ga eerst 2 avondjes voor de lol bezig voordat je aan die gitaar soldeert, vergeet niet draadeinden eerst te vertinnen en zorg ervoor dat je je soldeerbout schoon houdt. Tinzuiger aanbevolen.


Lijkt me een leuk project trouwens, misschien als het weer gaat kriebelen dat ik dan ook een PRS bouw.

SanderPeper
7 november 2008, 19:26
Ik zal eerst maar eens een soldeerbout kopen :roll:
Weet jij ook waar ik een fatsoenlijke soldeerbout kan kopen, die niet al te duur is?
Waar kan ik nog meer op letten qua onderdelen voordat ik ze koop, behalve mijn budget natuurlijk:cooler:

Mooi projectje trouwens, die stratocaster met die draak!

Yoshida
7 november 2008, 19:36
Ik zal eerst maar eens een soldeerbout kopen :roll:
Weet jij ook waar ik een fatsoenlijke soldeerbout kan kopen, die niet al te duur is?
Waar kan ik nog meer op letten qua onderdelen voordat ik ze koop, behalve mijn budget natuurlijk:cooler:

Mooi projectje trouwens, die stratocaster met die draak!

Thnx :D

Guitarsupplies.nl heeft alles wat je nodig hebt, probeer anders een elektrowinkel in de buurt te vinden. Ik heb guitarsupplies eerder genoemd, dat is omdat ik goede ervaringen heb met die winkel, maar nu je de body en neck ergens anders vandaan haalt kan het ook geen kwaad om een kijkje te nemen bij Tonefactory.nl. Misschien is een blik op Marktplaats ook niet verkeerd.
Andere onderdelen: hm lastige vraag. Duurder is niet altijd beter, maar goedkoop is wel duurkoop. Probeer te herkennen wat 'waar voor je geld' is, en wat de duurdere onderdelen onderscheidt van 'de massa'. Sommige merken hebben een breder assortiment dan andere merken, voor mij betekent dit dat ze vaak hebben wat je zoekt en nog betaalbaar ook. Ikzelf zoek vooral onderdelen uit dezelfde prijsklasse.

SanderPeper
8 november 2008, 15:26
Ik (lees: Mijn moeder :sssh:) heb net een Soldeerbout gekocht van Weller (25W). Aangezien een tinzuiger net zo duur (25 euro) bij de praxis is, wil ik er een over internet bestellen.
Weet jij waar ergens? om te oefenen wil ik mijn strat :strat: overspuiten, maar dan moet je de slagplaat losmaken. moet ik dat dan doen met een tinzuiger?

Yoshida
8 november 2008, 17:36
Ik (lees: Mijn moeder :sssh:) heb net een Soldeerbout gekocht van Weller (25W). Aangezien een tinzuiger net zo duur (25 euro) bij de praxis is, wil ik er een over internet bestellen.
Weet jij waar ergens? om te oefenen wil ik mijn strat :strat: overspuiten, maar dan moet je de slagplaat losmaken. moet ik dat dan doen met een tinzuiger?

Van solderen weet ik nog weinig, ik weet wel dat mijn tinzuiger aanzienlijk minder heeft gekost (goedkoper model ook waarschijnlijk).
Je slagplaat kan je losschroeven. Wat je dan los moet solderen is het signaal en de aarde naar de input. Hier is geen tinzuiger voor nodig. Een tinzuiger is specifiek voor de gevallen waarbij je teveel tin hebt gebruikt, of om onderdelen die je hebt losgemaakt schoon te maken.

Hier is een filmpje van Mr. Duncan himself (http://www.youtube.com/watch?v=l__8SqmZWZ4) over het verwisselen van pickups in een strat.

Zorg ervoor dat je minimaal één speelbare gitaar houdt ;)

JER00N
8 november 2008, 20:11
Tinzuiger heb je echt nergens voor nodig hoor... das meer voor als je veel componenten op een printplaat moet vervangen of zo... en dan nog is gewoon soldeerlitze veel goedkoper :)

aaronstonebeat
8 november 2008, 20:45
Tinzuiger heb je echt nergens voor nodig hoor... das meer voor als je veel componenten op een printplaat moet vervangen of zo... en dan nog is gewoon soldeerlitze veel goedkoper :)

Helemaal mee eens!
Ik heb laatst eens een 64-polige (!) schakelaar van een printplaat gesoldeerd; dat was me zonder litzedraad zeker niet gelukt.
Maar zo'n zuiger, ik heb er weleens over gedacht, maar echt nog nooit nodig gehad.

Yoshida
8 november 2008, 22:23
Helemaal mee eens!
Ik heb laatst eens een 64-polige (!) schakelaar van een printplaat gesoldeerd; dat was me zonder litzedraad zeker niet gelukt.
Maar zo'n zuiger, ik heb er weleens over gedacht, maar echt nog nooit nodig gehad.

idd meer geschikt voor als twee soldeerpunten kortsluiting maken, of je een meerpolig iets los wil maken. Gitaarbouw... ik moet daarin nog plek vinden voor een tinzuiger. Maar omdat ik hem een paar keer nodig had voor die metronoom zou ik geen soldeerbout aanraken zonder dat ik weet waar mijn tinzuiger ligt (kwaliteit van voorbereiding).

Litzedraad ken ik niet, wat doet 't?

aaronstonebeat
8 november 2008, 22:29
Litzedraad ken ik niet, wat doet 't?

Het zuigt soldeertin op. Het is eigenlijk een geweven mantel van fijn koperdraad. Je probeert het ahw vast te solderen aan de klodder die je weg wilt hebben; zodra de tin vloeibaar is, wordt ie opgezogen door de litzedraad. Ik vermoed door de capillaire werking van het koperdraadweefsel.

Yoshida
8 november 2008, 23:01
Het zuigt soldeertin op. Het is eigenlijk een geweven mantel van fijn koperdraad. Je probeert het ahw vast te solderen aan de klodder die je weg wilt hebben; zodra de tin vloeibaar is, wordt ie opgezogen door de litzedraad. Ik vermoed door de capillaire werking van het koperdraadweefsel.

OK zoiets dacht ik al. Als je het mij vraagt is dat spul wel een keer 'op', bij een tinzuiger duurt dat langer maar ik zal met allebei moeten werken om een eerlijk oordeel te kunnen vormen. Voordeel van litzedraad lijkt me wel dat je er nauwkeuriger mee kan werken. Vergeleken daarbij is een tinzuiger hetzelfde als prijsschieten met een hagelbuks.

aaronstonebeat
8 november 2008, 23:06
Je moet er inderdaad steeds verzadigde stukjes vanaf knippen. En op een gegeven moment is het op; maar dat duurt best lang.

gengar
9 november 2008, 12:06
Eerlijk gezegd zie ik niet zo veel in een gitaarbouwpakket van 200 eur. Als ik kijk wat een stukje hout kost, dan lijkt me 200 wel heel weinig voor een heel pakket, ik kan me niet echt voorstellen dat dat een goede gitaar oplevert waar een nek op zit die recht is en die je fatsoenlijk kunt intoneren etc. Dan zou ik denk ik eerder uitgaan van een goede basis in de vorm van een tweede hands gitaar die goed is en die dan upgraden door er andere pickups in te zetten, de topkam vervangen door een been exemplaar, graptech zadels erop. Ik heb zoiets gedaan met een ibanez GAX, goedkoop ding dat echter heel erg goed in elkaar zit.
Je kunt hier eventueel de body iets dikker van maken, een nieuwe paintjob en met bovenstaande vervangingen heb je dan een gitaar die je daadwerkelijk mee on stage kunt nemen. 200 euro is niet veel maar als je uiteindelijk 300+ kwijt bent en je hebt dan een ding dat niet helemaal goed is dan is het uiteindelijk toch een dure vergissing.
Punt is dat als je geen bouwer bent zelf, je ook niet in staat zult zijn om de fouten in het bouwpakket te onderkennen en even te herstellen denk ik. Maar goed, ga op je eigen gevoel af.

SanderPeper
9 november 2008, 16:22
Ik denk dat ik maar wat van dat litze koop, maar weet er iemand ook waar?
Daarna ga ik maar kleine Velleman dingetjes in elkaar zetten. Dan kan ik mij daarna ook uitleven op mijn (te) low budget gitaartje en evt die overspuiten enz. Tegen de tijd dat het sinterklaas en kerst is (= geld8-)) ga ik mij begeven naar een echte zelfbouwgitaar. Ik heb tot dan wel de tijd of ik een 2ehands gitaar ga upgraden of alle materialen apart koop en die dan in elkaar passen, mooie kleur erover etc.

is er iets speciaals voor nodig, behalve ervaring, om zulke mooie kleuren uit de nerven te halen? :
http://i.pbase.com/o5/30/575330/1/68245317.s5hC30wI.1991PRSCE24emeraldgreenmapletop. jpg http://gizmopolis.net/wp-content/uploads/2007/11/prs1.JPG

Gothra
9 november 2008, 16:42
is er iets speciaals voor nodig, behalve ervaring, om zulke mooie kleuren uit de nerven te halen?

Lak/ olie etc, zie lak-faq

Yoshida
9 november 2008, 16:56
Ik heb 1 keer gezien hoe dat als tijgerprint word gedaan, eerst stainen en dan schuren tot je dat effect krijgt (ene nerf zuigt de beits dieper op dan de andere). Maar lakfaq is idd beste topic voor dit soort dingetjes.

Robrock
9 november 2008, 19:46
@sanderpeper
voor zo'n topje ben je al gauw zo'n €100 kwijt. Dat zit hoogstwaarschijnlijk niet op je bouwpakket body. Dit effect bereik je helaas niet met lak cq stain alleen. Heb je z'n topje, dan staat inderdaad in de lakfaq hoe je dat het beste kan stainen.
Succes met je eerste project.

SanderPeper
9 november 2008, 19:55
Kun je dan niet de nerven van de body gebruiken, bij die PRS bundel zitten geloof ik best mooie:
http://www.byoguitar.com/Images/PRS-Style-Guitar-Body-med.jpghttp://www.byoguitar.com/Images/PRS-Style-Guitar-Body-Back-med.jpghttp://www.byoguitar.com/Images/PRS-Style-Guitar-Body-Detail-med.jpg
Ik weet het, het hoort eigenlijk op het lak-faqje

Hedge
9 november 2008, 19:58
Is idd een mooie top.

Bij deze een voorbeeldje van een "gemaakte tijgerstreep". Persoonlijk vind ik het niet zo mooi. Bij deze gitaar ben ik erg lang vergevingsgezind geweest, maar pas heb ik hem toch maar verkocht.

http://i473.photobucket.com/albums/rr99/misterguitarman/Kay1953030.jpg

gengar
10 november 2008, 09:34
die tigerstripe is inderdaad iets wat in het hout zit, niet iets dat je er zelf in maakt. Op de foto van het bouwpakket is een mooie streep te zien, ik neem aan dat het een dun laagje fineer is (door de prijs), maar daar kun je met de technieken die in de lak faq staan een keurig resultaat mee behalen.

SanderPeper
13 november 2008, 22:21
Ik denk dat ik toch maar eerst mijn eerste gitaartje ga ombouwen.
Om het forum een beetje opgeruimd te maken, kan iemand dit topic sluiten?