PDA

View Full Version : Fame GTA-15 of GTA-40?



Chocola
7 november 2008, 00:21
Halloe iedereen,

Ik leef in een kleine kamer (ik kom ook nog af en toe buiten hoor :p, wees gerust ^^) en heb een Epiphone Les Paul Prophecy EX ME en over een klein tijdje een Line6 pod 2.0.

Nu wilde ik een buizen versterker omdat die gewoon gaaf geluid produceren qua klank en sound, maar had het geld niet. Nu is mijn oog (en oor) gevallen op deze 2 versterkers, uit zichzelf hebben ze geen EQ of Gain and stuff, alleen volume en toon, die Pod komt dus sowieso heel goed van pas t.z.t. Hij klonk clean uber goed vergeleken met andere amps in deze prijsklassen, alleen nu vroeg ik me af. Is 40 watt voor een kleine kamer niet teveel? Is er een degelijk laag volume sound uit te krijgen? Ik vind het een beetje zonde om voor maar 110 euro minder 25 watt minder te hebben, wie weet is het ooit nodig, maar kan hij op lagere volumes ook nog mooi zijn? Die 15 watt variant kon dit prima, 40 weet ik helaas niet :(, misschien een heel slim persoon hier op dit forum?

Mijn oren beginnen te kraken als ik het woord "Fame" hoor, maar toch klonk het top, dus ik moet denk ik mijn mening bijstellen en er eens een proberen voor een wat langer termijn, dan weet ik of het voor herhaling vatbaar is of dat Fame op de blacklist kan en ik verder moet zoeken :P.

Ooooooh great guitarists, enlighten me in my search for the answer :P.

Bedankt alvast ;) :strat:

Chocola
7 november 2008, 00:24
Btw:

Prijzen:
15 watt = 222 euro
40 watt = 333 euro

Gegevens:
Features:

* Volldig buizen
* 15 watt
* 2x EL 84 eindtrapbuizen
* 2x 12AX7EH voorversterkerbuizen
* 1x 10" Jensen luidspreker
* Volume- en tone-regelaar
* Afmetingen (HxBxD): 36cm x 38cm x 20,5cm
* Gewicht : 11,2 kg

!!! 3 jaar Music Store garantie

Wat is Jensen voor merk? Ik ken het vaag maar niet goed, Celestion (40 watt uitvoering) ken ik uiteraard wel).

-----------------------------------------------------

Features:

* 2x 6L6 (5881)Poweramp tubes
* 1x ECC 83 Preamp tube
* 1x 12" Celestion Speaker
* 2x Inputs:-HI/LO
* 1x XLR Output (mixer output)

!!! 3 years Music Store warranty !!!

-------------------------------------------------------
Links:
15: http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Fame-GTA-15-Combo-/art-GIT0007942-000
40: http://www.musicstore.com/nl_NL/EUR/Fame-GTA-40-Combo-/art-GIT0007943-000

Ik kom vaak 12AX7 als buis tegen, 6L6 ook, zit er nog verschil in sound? ja tuurlijk maar wat voor verschil? Hoe zal die 40 watt uitvoering anders reageren/zijn/klinken dan die 15 watt?

Wederom alvast bedankt :).

Les Strat
7 november 2008, 06:41
lijkt me wel een goeie versterker met de hand bedraad jah ik weet het niet maar het heeft niet alles ik weet het ook niet precies op mijn gevoel zeg ik nee.

Les Strat
7 november 2008, 06:49
dan lijkt deze me beter
30 watt 6 buizen gain galm wat wil je nog meer? effectepedaaltje ertussen en klaar.
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Fame-Eco-Line-VS30-Combo-/art-GIT0010483-000

zelfde verhaal bij deze 50 watt 6 buizen...... ect
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Fame-Eco-Line-VS5012-Combo-/art-GIT0010482-000

Les Strat
7 november 2008, 06:49
en inclusief foodswitsh met een effecten in de versterker

Jeroen76
7 november 2008, 07:40
Een kleine kamer en dan meer dan 15 watt buizen ????
Hoe lief zijn je oren voor je? Ik zou in ieder geval niet boven de 15 watt gaan. Voor buizen is dat hard zat.

Jeroen

Chocola
7 november 2008, 10:04
lijkt me wel een goeie versterker met de hand bedraad jah ik weet het niet maar het heeft niet alles ik weet het ook niet precies op mijn gevoel zeg ik nee.

ik vroeg niet of je kon zeggen wat jij zou doen, ik vroeg of 40 watt buizen op een kleine kamer verstandig was. Maar bedankt voor je mening.


Een kleine kamer en dan meer dan 15 watt buizen ????
Hoe lief zijn je oren voor je? Ik zou in ieder geval niet boven de 15 watt gaan. Voor buizen is dat hard zat.

Hier heb ik wat aan :)



dan lijkt deze me beter
30 watt 6 buizen gain galm wat wil je nog meer? effectepedaaltje ertussen en klaar.
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/...GIT0010483-000

zelfde verhaal bij deze 50 watt 6 buizen...... ect
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/...GIT0010482-000

Die tweede lijkt mij veel beter en veelzijdiger dan die 30, en het kost amper wat. Maar then again: kan deze wel op zachter volume? In een kleine kamer? Want je raad hem aan aan me terwijl ik een amp nodig heb die niet persé op 5 miljard decibel hoeft te fungeren om beetje te spelen :p. Die 50 watt lijkt me wel wat, is dit ook zo een versterker waar je je pedaal in kan pluggen voor beter effect?

En als je al deze 4 versterkers ziet, die GTA-15, GTA-40, VS30, VS5012, welke zou dan het beste geluid geven? Ik weet dat het persoonlijk is maar ik vind dat het algemeen gekozen geluid toch genoeg :P. Bovendien hoor je het vaak niet eens.

Nog een optie is: die 50 watt amp kopen (of 30 watt) en er dan een Vintage 30 instoppen, zou dat het geluid verbeteren?

ja ik ben noob :P

Jaffster
7 november 2008, 11:20
Ik sluit me aan bij Jeroen, 15 wat is meer dan zat... mischien zelfs al te veel op een kleine kamer.

Ik heb destijds een marshall valvestate 8240 gekocht, en ook al is hij geweldig, hij klinkt niet zo vet op laag nivo als dat ik de versterker open schroef. Dit kan gewoon niet in een kleine ruimte. het doet letterlijk pijn aan de oren , en alles begint te trillen. uit eindelijk had ik beter voor dat geld (best wel veel voor mij, ik was toen nog niet zo oud) een klein laag vermogen (lees 5 watt) buizen ampje kunnen kopen.

Succes!

Jaffster

Chocola
7 november 2008, 11:27
Hmmm, ik heb gehoord van iemand dat eigenlijk alles boven 20 watt gewoon teveel is voor mijn kamer. Dus dan maar naar beneden qua wattage.

De amps die nu nog meedoen:

- GTA-15
- Vox DA5
+ http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1858463#post1858463
Het is dan wel geen buizen, maar heel goedkoop en volgens reviews op internet zeer veelzijdig. Bovendien hebben de buren geen last van mij.
+ http://video.google.nl/videosearch?hl=nl&ie=UTF-8&q=Vox+DA5&um=1&sa=X&oi=video_result_group&resnum=4&ct=title#
- Vox DA10
+ http://www.musicstore.com/nl_NL/EUR/VOX-DA-10-Black-10-Watt-Modelling-Combo/art-GIT0011822-000
+Is gewoon de DA5 maar dan met 2 zelfde speakers i.p.v. 1 en 10 watt instead of 5.


Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Vox DA15, wie heeft iets beters, heeft aanvullingen? toevoegingen? negatieve ervaringen? Want ik weet nog niet genoeg hierover.

edit: Jaffster, bedankt voor je antwoord, je hebt gelijk, dus dat wordt geen 15+ watt voor mij :P.
Wat zijn de beste 5-10 watt buizencombo's onder de 200 euro? Want dit is denk ik ook een optie naast die Vox ^___^, of niet?
edit2: haha jij had dat topic net gepost van die DA5, toevallig dat je ook net hier komt kijken ^^

Jeroen76
7 november 2008, 12:10
Wat ik je aanraad: ga eens lekker winkelen en zet die voxen eens naast elkaar. En laat dan je oren beslissen. Ik heb wel een idee waar je uit gaat komen, nou jij nog..........




Vox DA10

Jaffster
7 november 2008, 12:28
edit: Jaffster, bedankt voor je antwoord, je hebt gelijk, dus dat wordt geen 15+ watt voor mij :P.
Wat zijn de beste 5-10 watt buizencombo's onder de 200 euro? Want dit is denk ik ook een optie naast die Vox ^___^, of niet?
edit2: haha jij had dat topic net gepost van die DA5, toevallig dat je ook net hier komt kijken ^^


Ik speel op de bank met de DA5 naast me .... en heb hem nu al naar 0.5 watt geschakeld zodat ik de versterker open kan schroeven.
En ja, ik truin redelijk rond op het forum.... ik lees veel, leuk om de meningen over producten van andere te lezen.

De beste buizen versterker bestaat niet... helaas, het hangt af van wat jij er mee wilt doen. wederom heeft jeroen gelijk... op naar de winkel en gaan testen....

succes!

Chocola
7 november 2008, 12:51
Probleem is dat wij hier in Lelystad geen dergelijke versterkers hebben. Dan zal ik naar Amsterdam ofzo moeten denk ik, kent iemand een gitaar/muziekwinkel die veel van dit soort versterkers als test heeft? Waar ik ze kan proberen en als ze maar paar euro duurder zijn dan Musicstore kopen?

Zo ja, gelieve dit even te zeggen (a) dan kan ik daar naartoe gaan, keulen, hoe leuk ook, is me wat te ver :P

Jaffster
7 november 2008, 13:34
dat word dus een dagje treinen :p
dagje amsterdam of utrecht, of beide....

Voordeel is dat er meerdere winkels zijn, en ook redelijk goed bereikbaar met OV. Dat heb ik vroeger ook wel eens gedaan... je maakt er gewoon een leuk dagje van, en met zo veel gitaren en versterkers om je heen moet dat zeker geen probleem zijn :)


succes !

Chocola
7 november 2008, 14:03
Wat is beter? Amsterdam of Utrecht? En een dagje gitaren is absoluut geen probleem :P

Jaffster
7 november 2008, 14:31
Kan ik je helaas niet vertellen.... Ik ben alleen een dagje amsterdam wezen doen :)

Ik denk ook dat het meer iets is van hoeveel winkels die de moeite waard zijn kan ik bezoeken waar....

Ik denk dat amsterdam er een paar meer heeft, maar ik kan er naast zitten, misschien dat iemand anders daar een antwoord op kan geven.

Chocola
7 november 2008, 15:20
Nah ik heb lui gedaan en heb die Vox DA10 bestelt, lijkt me een prima ding en als hij niet goed (genoeg) is verkoop ik hem weer en zoek ik een andere.

Ik zal mijn bevindingen hier weer posten, en in dat topic van Jaffster.
Ik ben benieuwd :) over 1.5 week ongeveer heb ik hem (omweg + inkoopsprijs = lange levertijd :P)

Bedankt iedereen voor advies e.d. Ik denk dat als het aan mij had gelegen ik zo dom was geweest die GTA-40 te kopen, dan is die Vox een veel slimmere keuze mijn inziens :P. Bedankt :)

Les Strat
7 november 2008, 17:28
dus je kan met die 30 en 50 watt wel mee op het podium staan van iduna ongeveer?

Squier4ever
7 november 2008, 17:34
ik denk dat die eco line slechter is als die gta dingen. om de simpele reden dat er effecten ingebouwd zijn, dat gaat al bijna altijd fout. daarnaast voor bijna hetzelfde geld meer freubels die je toch niet gebruikt, dus is er ergens anders op bezuinigd.
met 15 watt buizen kun je al optreden mits effectieve speakers

Lexvandoef
7 november 2008, 17:57
ik denk dat die eco line slechter is als die gta dingen. om de simpele reden dat er effecten ingebouwd zijn, dat gaat al bijna altijd fout. daarnaast voor bijna hetzelfde geld meer freubels die je toch niet gebruikt, dus is er ergens anders op bezuinigd.
met 15 watt buizen kun je al optreden mits effectieve speakers

Hij heeft al een amp gekocht Squirt4ever ;)

Chocola
7 november 2008, 17:58
Die GTA-40 lijkt mij als je een leuk pedaal/leuke externe effecten hebt een leuk podiumbeest :P. die 15 ook wel, maarja 15 watt klinkt zo weinig :/.

Chocola
7 november 2008, 17:59
Hij heeft al een amp gekocht Squirt4ever ;)

Hij doelde denk ik op de post van Les Strat ;)

Lexvandoef
7 november 2008, 17:59
Die GTA-40 lijkt mij als je een leuk pedaal/leuke externe effecten hebt een leuk podiumbeest :P. die 15 ook wel, maarja 15 watt klinkt zo weinig :/.

Dat valt in de praktijk echt heel erg mee, mits het een 15W buizen amp is natuurlijk. Ik heb zat gigs gedaan met mijn 15W Vox AC15, gaat prima!

Squier4ever
7 november 2008, 18:00
Die GTA-40 lijkt mij als je een leuk pedaal/leuke externe effecten hebt een leuk podiumbeest :P. die 15 ook wel, maarja 15 watt klinkt zo weinig :/.

klinkt weinig ja, maar sluit het maar eens aan. je wordt bang van het volume hoor.

Chocola
7 november 2008, 18:09
klinkt weinig ja, maar sluit het maar eens aan. je wordt bang van het volume hoor.


I will someday ^^. En dan is het zeker: "Oh my fucking god, shit wat een geluid" :P.

Maar ik snap 1 ding niet helemaal, waarom is een luidspreker van laten we zeggen 30 watt niet zo super luid/hard met een 30 wat transistorenamp en wel met een 30 watt buizenamp? Je zou toch zeggen dat watt watt is :/ en speaker speaker :/. Maar watts zeggen helemaal niets lijkt het wel bij buizen amps. Uit 5 watt buizen met een 4" 5 watt speakertje komt bijna meer geluid dan een 30 watt 10" transistoren amp :/. Bij wijze van spreken.

Les Strat
8 november 2008, 09:06
maar zou ik met deze amp ook op een podium kunnen staan 15 watt: http://www.thomann.de/nl/harley_benton_ga15.htm 10" speaker lijkt me ook wel wat ik ben namelijk ook nog opzoek naar een amp waar ik mee op het podium kan staan voor maximaal 250 euro nou en bij deze kan ik er ook nog een multieffecten pedaal bij kopen.

Chocola
8 november 2008, 13:47
maar zou ik met deze amp ook op een podium kunnen staan 15 watt: http://www.thomann.de/nl/harley_benton_ga15.htm 10" speaker lijkt me ook wel wat ik ben namelijk ook nog opzoek naar een amp waar ik mee op het podium kan staan voor maximaal 250 euro nou en bij deze kan ik er ook nog een multieffecten pedaal bij kopen.

Je wil persé tube?

Squier4ever
8 november 2008, 15:06
maar zou ik met deze amp ook op een podium kunnen staan 15 watt: http://www.thomann.de/nl/harley_benton_ga15.htm 10" speaker lijkt me ook wel wat ik ben namelijk ook nog opzoek naar een amp waar ik mee op het podium kan staan voor maximaal 250 euro nou en bij deze kan ik er ook nog een multieffecten pedaal bij kopen.

waarom dan in vredesnaam weer een multi effect? als je jezelf dat uitspaart kun je een betere versterker kopen. je gebruikt 90% van de effecten namelijk toch niet.

Les Strat
8 november 2008, 16:28
wat bedoelen jullie met multieffect ik vraag gewoon als er genoeg geluid uit komt voor op het podium

Les Strat
8 november 2008, 16:29
en stuur dan een link wat wel wat is voor max 250

Squier4ever
8 november 2008, 17:11
en stuur dan een link wat wel wat is voor max 250

je snapt het niet volgens mij. sta eens stil bij hoeveel zin een multi effect heeft voor jouw setup. ik denk namelijk niet dat je veel meer dan distortion en evt een delay nodig hebt. kun je dus beter een goede distortion en delay kopen dan een multi effect die gewoon kut is, en zeker live totaal niet uit de verf komt. verder zou ik even doorsparen of tweedehands kijken. vind je meer waar voor je geld.

Chocola
8 november 2008, 19:21
en stuur dan een link wat wel wat is voor max 250

versterker die voldoet aan jouw eisen heb je wel voor 200-250 euro.
2 goede pedalen is 160 euro ofzo? minimaal? Misschien heb je alleen distortion/overdrive nodig, dan 80-120 (sommige klinken zó vet maar zijn zó fucking duur :/)

Dus 250 lukt niet als je goed wil klinken live :P. Als je het voor thuis gebruikt of om te oefenen is multi effect wel leuk. lekker kloten met alle effecten :P

Les Strat
8 november 2008, 20:49
ik snap jullie niet meer
ik wil gewoon een versterker waarmee ik op het podium kan staan zodat het geluid goed te horen is en ik hoef er geen multie effect bij ik weet ook niet hoe jullie hierbij komen
maar oke...

Chocola
8 november 2008, 20:53
ik snap jullie niet meer
ik wil gewoon een versterker waarmee ik op het podium kan staan zodat het geluid goed te horen is en ik hoef er geen multie effect bij ik weet ook niet hoe jullie hierbij komen
maar oke...

Hierdoor:


ik ben namelijk ook nog opzoek naar een amp waar ik mee op het podium kan staan voor maximaal 250 euro nou en bij deze kan ik er ook nog een multieffecten pedaal bij kopen.

En ja met die amp die je daar aanwees kan dat :P.

Cpt.Spoon
9 april 2009, 02:22
Dit is waarschijnlijk gericht op nieuwe bezoekers van deze discussie...

Maar ik ben laatst naar Keulen gegaan om deze (de GTA40 en 15) versterkers en een aantal andere producten te testen...
Ik ben erg te spreken over de beide versterkers. De vijftien watt is een op en top versterker die voor zijn formaat redelijk wat power verpakt heeft gekregen. Door zijn el's breekt hij sneller op dan zijn grotere broer, dat hoor je dan ook... de 40W heeft meer headroom en een betere clean. Toch moet je in de vergelijking je niet blindstaren op het Wattage alleen. De grotere variant is namelijk schakelbaar tussen voorversterking en eindtrap. Deze zogenaamde triode/pentode schakelbaarheid komt enorm handig uit voor mensen die hem ook thuis zouden willen gebruiken. Via zijn eindtrap gaat het echt lekker hard, maar wel redelijk zuiver. Redelijk, omdat het showmodel dat ik in eerste instantie gebruikt heb een vreemd bijgeluid heb gehoord ik kon het niet meteen plaatsen, maar het was een resonantie in de buizen. De andere die ik geprobeert heb, en degene die ik uiteindelijk heb gekocht hadden het probleem echter niet. Als je hem 'terug'schakeld naar zijn voorversterkingsbuis is de output echter veel minder. Hoeveel watt hij dropt is mij niet exact bekend maar hij was veel meer geschikt als kamerversterker dan de vijftien watt. Mijn keuze is dus gevallen op de GTA40, juist ook door de schakelfunctie waardoor hij veel flexibeler dan zijn kleinere broer.

Wat verder echt voor de beide en vooral voor de 40 watter geldt: ze hebben echt een fijne sound, jazzy mellow maar ook meer bluesy overdrive. Ze zijn lekker gevoelig en zijn met je eigen interpretatie in spel goed te manipuleren. Verreweg een van de beste deals in prijs/kwaliteit die er op het moment te vinden zijn, en ze komen em gratis brengen... niet alleen maar online bestellen jongens, er ook gewoon eens naar toe gaan, zover is't nie.

Kritiek is er natuurlijk ook.
-Ik ben een beetje huiverig voor het getril dat ik in de klank hoorde in de showroom. Als, dan zijn het geen grote problemen, maar tja, leuk is het natuurlijk ook niet als het gebeurd net nu je geen poen meer hebt.
-Verder is het grootste nadeel van de amp dat de toonregeling werkelijk verwaarloosbaar is. Er is geen equalizer, niet grafisch, niet parametrisch. het enige dat er voorhanden is, is een tone knop die het geluid als op een strat manipuleerd. Het grootste probleem van de knop is dat het eigenlijk niets uitvoert. Van 0 tot 10 maakt weinig verschil, er zit maar een kleine marge in. Als je veel met je sound wil tweaken dan zou je echt een equalizer pedaal eraan moeten slingeren. En als je daar vervolgens te weinig geld aan uitgeeft dan heeft het nog geen zin. Ikzelf had het probleem niet, omdat ik een heel degelijke huiskamer equalizer (buizenpowered) al in mijn arsenaal had.

Ik hoop dat jullie er iets aan zouden hebben,

Greetz,

Captain Spoon

Ik bespeel o.a.
Gibson The Paul
Ibanez AFS
Yamaha Pacifica 812W
London City (vintage) met marshall valves 65W
Music Man (Vintage) 65W
Fame GTA 40
Fender Hot Rod Deluxe 40W
Mackie SRM 450
Shure Beta 58

Cpt.Spoon
9 april 2009, 02:35
I will someday ^^. En dan is het zeker: "Oh my fucking god, shit wat een geluid" :P.

Maar ik snap 1 ding niet helemaal, waarom is een luidspreker van laten we zeggen 30 watt niet zo super luid/hard met een 30 wat transistorenamp en wel met een 30 watt buizenamp? Je zou toch zeggen dat watt watt is :/ en speaker speaker :/. Maar watts zeggen helemaal niets lijkt het wel bij buizen amps. Uit 5 watt buizen met een 4" 5 watt speakertje komt bijna meer geluid dan een 30 watt 10" transistoren amp :/. Bij wijze van spreken.

Dat is trouwens een heel eigen verhaal, je zou het even aan een buizenengineer moeten vragen, maar ongeveer het volgende:
Wattage zegt in principe niets over het geluidsniveau, alleen van het stroomverbruik, dat natuurlijk dan weer in relatie met het vorige staat,
MAAR safe to say: Het maakt enorm uit wat voor versterker en type versterking je aansluit aan op een speaker, en daarbij is de impedantie ook van belang. Het is dus een samenspel van verschillende factoren, die samen ook bepalen of een amp een goede sound kan weten te produceren of niet. Watt is nooit Watt, alszijnde een objectieve graadmeter voor het geluidsniveau. Een AC30 is een enorm luid gevaarte, gaat veel harder dan een oude london city met Marshall tubes van 65 Watt en is niet vergelijkbaar met een 30 Watt transistor. In zangversterking moet de versterker, om het potentoieel van de zang er goed uit te halen, idealiter veel meer Watt zijn dan de speakers... enz enz

groeten

CPT SPOON