PDA

View Full Version : Hoogte frets boven body



grizzly
7 november 2008, 00:10
Ik ga een dezer dagen de neckpocket frezen en weet niet precies hoe diep.
Hoe bepaal ik hoe hoog de bovenkant van de frets boven de body zelf uitsteken.

Mijn brug is redelijk laag,
http://www.schaller-guitarparts.de/upload/CY2d0a4a37X11c562225e5X58eb/1221217950938/Flyer_ENG_rueckseite_RGB.jpg

Volgens de tekening (en mijn eigen meting) is bij het verlaten van de brug, de snaarhoogte 11 mm boven de body. Is dat altijd zo?

Bij mijn Strat is er een ruimte van 2 mm tussen de onderkant snaar en de bovenkant 21ste fret. Kan ik dat misschien als maatstaf houden?

barno
7 november 2008, 00:41
ik neem aan dat je een non angled neck hebt. de zadels vanje brug zijn in hoogte verstelbaar (dus die 11 mm, da's niet altijd zo)
Over het algemeen ligt het fretboard van zo'n gitaar een mm of 7 boven de body (schat ik, heb even geen meter bij de hand).

van groot belang ook is het invijlen tot juiste diepte van de topkam.

G.G.
7 november 2008, 08:44
Grizzly, bij fender is het vaak de dikte van de slagplaat en dan daar direct boven de toets (denk aan de 22 fret halzen van fender). Als je de hoogte van de zadeltjes op je strat neemt en vergelijkt met de hoogte van je nieuwe brug, kan je dat verschil erbij optellen. Dat zou goed moeten zijn. Je kan met een hele kleine hoek in de heil of de pocket uiteindelijk (over de volle lengte) een heel groot verschil oplossen.

grizzly
7 november 2008, 11:01
van groot belang ook is het invijlen tot juiste diepte van de topkam.

Invijlen van de topkam bedoel je aan de onderzijde?, ik begrijp dat aan de bovenzijde topkam de snaren ongeveer tot een diepte van de helft van de snaar in het slot moeten komen. dus 50% boven en 50% in de topkam.

G.G.

bij nameten blijkt de standaard brug van mijn Strat een identieke hoogte te hebben. :+)
Ik ga proberen vandaag de pocket erin te krijgen.
Eerst eens wat proef frezingen maken. (mezelf kennende kom ik toch weer dingen tegen waar ik niet aan gedacht heb.)