PDA

View Full Version : Dimarzio Tone Zone S



kevervolks
6 november 2008, 22:50
Ik heb een Fender Classic Player 60's strat welke ik graag wil uitrusten met een Dimarzio Tone Zone S.

Op de site van Dimarzio zeggen ze dat je 500 ohm moet gebruiken voor deze pickup. Welke potmeters moet je 500 ohm maken? (alleen de volume, of???) en beinvloed het veranderen van deze potmeters niet ook het geluid van je middle en neck pickup? Dit wil ik namelijk niet want deze klinken goed!

Omdat Fender in de HotRod 57 ook een ToneZone gebruikt zou ik willen weten hoe de wiring is bij die strat, weet iemand waar ik dat kan vinden?

Alvast bedankt!

xmetalheadx
6 november 2008, 23:36
volgens mij geeft dit het antwoord op de vraag welke weerstand voor de potmeter te nemen

Van dimarzio site
Should I use 250K or 500K controls?

Regardless of what type of pickups are in your guitar, higher potentiometer resistance values produce a little more power and treble response. Whether this is a good or a bad thing is a matter of individual taste. In the early days, Gibson used 500K controls and Fender used 250K, thereby starting the single-coil = 250K, humbucker = 500K theory. Even though neither company has stuck strictly with this formula since then, the theory lives on. You won’t damage your pickups or your amp by mixing and matching different value controls, and one of our current favorites is a 250K volume control and a 1 Megohm tone control, EP1202.
ik zou de tonecontrol voor de brugpickup veranderen naar 500 ohm

De link voor de bedrading.
http://www.dimarzio.com//media/diagrams/A2.pdf
De Dimarzio Tone Zone S moet worden behandeld als een humbucker, er komen vier draden uit. In de link staat wel wat je er mee moet doen.

kevervolks
7 november 2008, 08:27
Ik zie nu idd dat Dimarzio het telkens over de tone control heeft, maar bij een strat heeft de brug pickup geen tone control.....

Zou dat betekenen dat ik alle potmeters 250 ohm kan laten???

Wie kan dit bevestigen?

Orpheo
7 november 2008, 08:59
nee, met 250k, gaat niet. je blaast je gitaar op, omdat die 250k ervoor zorgt dat er microfusie in de body ontstaat, en daardoor ontploft de hele gitaar.






tuurlijk kan je 250k gebruiken. je verliest wat hoog, maar boeie. als je 500k gebruikt als volumepot, dan zijn de andere singlecoils weer wat helderder dan dat je gewend bent.

jimihattricks
7 november 2008, 10:46
Ik heb een Fender Classic Player 60's strat welke ik graag wil uitrusten met een Dimarzio Tone Zone S.

Op de site van Dimarzio zeggen ze dat je 500 ohm moet gebruiken voor deze pickup. Welke potmeters moet je 500 ohm maken? (alleen de volume, of???) en beinvloed het veranderen van deze potmeters niet ook het geluid van je middle en neck pickup? Dit wil ik namelijk niet want deze klinken goed!

Omdat Fender in de HotRod 57 ook een ToneZone gebruikt zou ik willen weten hoe de wiring is bij die strat, weet iemand waar ik dat kan vinden?

Alvast bedankt!

een bekend probleem.. ongeacht het feit dat sommigen kunnen leven met een single-coil die is aangesloten op een 500k pot en anderen een humbucker ok vinden klinken met een 250k pot, is het waarschijnlijk het best zelf te proberen wat je ok vind klinken.. (verschilt ook uiteraard per pickup, de ene humbucker vraagt meer om een 500k pot dan de ander)

als compromis zou je een 300k volumepot kunnen installeren.. en de tonepots gewoon laten zitten; deze is o.a. verkrijgbaar bij www.guitarsupplies.nl

dan zijn er nog de opties om met weerstanden te gaan werken die tussen de pots en de pickups hangen, maar mijn ervaring daarmee is dat het een hoop gedoe is, en meestal niet beter klinkt dan wanneer je een compromis-waarde kiest

dan zijn er

demetalenman
7 november 2008, 12:18
Ik heb dus 2 telecasters, de 1 een mexicaan en de ander een amerikaan.

De mex had ik een seymour duncan little 59 in gehangen. Wat een slecht geluid veel te dof en te rond en digitaal. In deze tele had ik een 250 pot. Misschien als ik een 500 pot er in had gedaan had de pick up wat meer gaan ademen. In de Amerikaan heb ik nog steeds een dimarzio chopper T zitten. Echter ook een 250 pot, maar deze klinkt helemaal niet dof en slecht. Dat komt misschien ook door de specs van de Chopper T. Deze heeft relatief veel treble, dat had die little 59 niet, deze specs komen aardig overeen met de tone zone, weinig treble en meer mid en bass.

Mocht het komen dat de little 59 zo slecht klonk vanwege het feit dat ik een 250 pot gebruikte dan zou ik zeker een 500 aanraden. Maar daar in tegen zou ik geen 500 pot gebruiken voor de chopper T vanwege het feit dat deze al aardig schel kan klinken.