PDA

View Full Version : buizenpreamp met solid state eindversterker?



A3
7 maart 2003, 12:22
Zou dit volgens jullie een beetje klinken? Ik zit dan vooral te denken aan een engl 530 met een marshall 8008. Op die manier zou ik een vrij goedkoop rackje hebben.

Als je door een P.A. speelt wordt je buizenversterker toch ook versterkt door een solid state versterker? Klinkt toch goed meestal of zijn P.A. versterkers ook met buizen?

Phyrexian
7 maart 2003, 12:29
Hey Adri,

PA-poweramps zijn quasi altijd 'solidstate' (als je die naam al mag gebruiken voor al die gesofistikeerde modellen).
Ik 'denk' dat je combinatie van E530 en Marshall 8008 wel goed moet klinken. Die 530 is buizen en creëert de sound. De Marshall doet de power-sectie en doordat hij solidstate is kleurt hij in theorie de sound niet. Dus al je geluid komt uit de E530, dat zou dus meer dan in orde moeten zijn.

Btw,
als je de Marshall Valvestate 8008 zoekt... ik heb beslist de mijne te verkopen. Blijkbaar kan de sound met de SansAmp PSA-1 beter zijn met een buizenpoweramp. Ik verkoop hem eigenlijk omdat 'k dringend geld nodig heb en ik me eigenlijk liever focus op het bassen... (en dus ergens beetje genoodzaakt ben om te investeren in bass-gear) laat maar weten als je interesse hebt.

Net ontdekt dat de lineair-valvestate switch op de achterkant van de valvestate 8008 een enorme volumeboost oplevert! Ik had in een andere topic geschreven dat ik de Valvestate te stil vond, maar dit probleem is blijkbaar opgelost met die switch op Lineair te zetten.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Phyrexian op 2003-03-07 12:33 ]</font>

pimmetje
7 maart 2003, 12:30
P.A. is solid state versterking... maar het versterkt het geluid dat je erin gooit. Ik vind P.A. voor gitaar eigenlijk alleen lekker als je 't met mics bij een speaker doet.

Je gitaargeluid is in 't simpelste geval:
pre-amp => power-amp => speaker(s)

Met die drie zaken maak je je geluid. Uiteraard moet je er ook nog rekening houden met de gitaar, gitarist en evt. fx, maar ok. Vergeet dus niet dat de speaker 't geluid ook kleurt...

Als je daar een goede sound mee weet te maken (op een beetje normaal volume :grin: ), hoeft de PA er verder alleen maar wat volume bij te draaien.

Het zou best kunnen dat een solid state eindtrap voor jou werkt... gewoon testen die dingen.

A3
8 maart 2003, 12:24
hey phyrexian,

misschien heb ik er wel interesse voor, maar dat is pas in augustus als ik geld heb en hem op één of andere manier zou kunnen testen met de engl530. Ik heb eens rondgekeken op sites en hij is inderdaad vrij gemakkelijk te vinden tweedehands. Je zei dat je snel geld nodig had, maar als je hem niet verkocht krijgt ben ik er deze zomer misschien wel in geïnteresseerd.

Bins
8 maart 2003, 18:09
Op 2003-03-07 12:29, schreef Phyrexian:
Hey Adri,

PA-poweramps zijn quasi altijd 'solidstate' (als je die naam al mag gebruiken voor al die gesofistikeerde modellen).
Ik 'denk' dat je combinatie van E530 en Marshall 8008 wel goed moet klinken. Die 530 is buizen en creëert de sound. De Marshall doet de power-sectie en doordat hij solidstate is kleurt hij in theorie de sound niet. Dus al je geluid komt uit de E530, dat zou dus meer dan in orde moeten zijn.

Btw,
als je de Marshall Valvestate 8008 zoekt... ik heb beslist de mijne te verkopen. Blijkbaar kan de sound met de SansAmp PSA-1 beter zijn met een buizenpoweramp. Ik verkoop hem eigenlijk omdat 'k dringend geld nodig heb en ik me eigenlijk liever focus op het bassen... (en dus ergens beetje genoodzaakt ben om te investeren in bass-gear) laat maar weten als je interesse hebt.

Net ontdekt dat de lineair-valvestate switch op de achterkant van de valvestate 8008 een enorme volumeboost oplevert! Ik had in een andere topic geschreven dat ik de Valvestate te stil vond, maar dit probleem is blijkbaar opgelost met die switch op Lineair te zetten.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Phyrexian op 2003-03-07 12:33 ]</font>


Dude,
Hoeveel vraag je ervoor? En hoe zit dat met versturen vanuit Belgie?

FNaRK
8 maart 2003, 18:53
ik biedt 100 euro voor een Marshall 8008,
mits in werkende staat :lol:

mario@roadkill.nl

dml
8 maart 2003, 23:04
Leuke van die 8008 is dat er een valvestate-filter in zit, die het geluid van een tube-poweramp emuleert, m.a.w. hij kleurt het geluid weldegelijk. Die filter kun je uitzetten, dan staat 'ie op linear.

Bins
9 maart 2003, 18:01
Op 2003-03-08 18:53, schreef roadkill:
ik biedt 100 euro voor een Marshall 8008,
mits in werkende staat :lol:

mario@roadkill.nl


Ja mooi...Ik was eerst! :grin:

Phyrexian
10 maart 2003, 10:42
Ik had er graag 175 euro voor gehad. Op die manier heb'k alle kosten terug (ik heb er ook 175 euro voor betaald)...

laat maar weten als je interesse hebt aan die prijs.

Phyrexian
10 maart 2003, 10:45
Op 2003-03-08 23:04, schreef dml:
Leuke van die 8008 is dat er een valvestate-filter in zit, die het geluid van een tube-poweramp emuleert, m.a.w. hij kleurt het geluid weldegelijk. Die filter kun je uitzetten, dan staat 'ie op linear.


Yup, that's true. Ik vind de Linear setting beter klinken met m'n PSA-1. Ook luider. Tech 21 raadt aan dat ik m'n PSA gebruik met een 'cleane' poweramp, ééntje die het geluid NIET kleurt. Enfin, in ieder geval ga 'k de setup valvestate-psa-1 nog even testen... misschien dat'k er nog een beter geluid uit krijg. :smile: