PDA

View Full Version : Vox DA5



Jaffster
6 november 2008, 17:58
Ik wou al een tijdje een nieuw klein versterkertje...
Een 5 watt iets... m'n marshall blaast n.l. iets te makkelijk de ramen naar buiten en laat de buren van 5 huizen verder redelijk geirriteerd zijn.
Ik had wel een Amplug aangeschaft , leuk , maar ook niet alles....

loop ik laatst een gitaar winkel binnen in Amstelveen, en mijn oog valt op een heel klein Vox kistje.. zag er leuk uit, daar ik haast had heb ik er geen aandacht meer aan besteed en ben verder gegaan.
Thuis toch maar even op interpret gekeken op de vox website en zag dat het om een DA5 ging. Erg leuk lief klein ampje schakelbaar van 5 via 1.5 naar 0.5 watt. Bergje versterker types, en ook nog een multi effect dingetje er in.
hier was mijn idee nog steeds "grappig"....
Even ge-jouw-buist en begon toen al wat kriebels te krijgen..
Tja, heb hem dus maar even besteld... en eergister was hij binnen....
En het is eigenlijk precies wat ik wou , een klein leuk versterkertje met wat effecten die helemaal niet slecht zijn. Daar mijn idee was dat het niet veel soeps qua geluid zou zijn verwachte ik niets....
Maar ik ben echt ZEER tevreden over de DA5... voor de prijs die je er voor betaald (95 euro) is dit echt geen miskoop... tevens moet ik ook toegeven dat 5 watt nog steeds heel veel volume opleverd.

goed... voor iedereen roept dat ze wat willen horen, ik moet even uitzoeken hoe ik het makkelijkst sound files maak die kwalitatief de DA5 eer aan doen, dan post ik die wel even... (lees na het weekend) (als iemand een tip heeft waar deze te hosten laat het ff weten)

Dit is zeker een amp die ik had willen hebben toen ik net begon met spelen.
Als een klein oefen ampje voor in de kamer is zeker zeer bruikbaar.

SGbanez
6 november 2008, 22:35
Hey, ik heb een van de grotere broertjes van de DA5, de DA15. Ben ondertussen wel op zoek naar een nieuwe amp met wat meer vermogen en met buizen, maar nog steeds ben ik goed tevreden over m'n Voxje. 15 watt, maar ik heb er mee opgetreden in de schoolaula(en die is groot) en de amp voldeed prima. (qua volume in ieder geval) zitten inderdaad leuke effecten op. Stuk of zes ofzo? En dan ook nog combinaties. Alles instelbaar. Ik vind persoonlijk de amp goed klinken op de highgain channel 2 of 3, met weinig gain (zegmaar 3/10 ofzo) en dan het volume van de voorversterker ver open, met de master laag. Echt best wel een vette sound, waarbij de tone van je gitaar niet zo wordt verneukt als wanneer je de gain opengooit. Probeer maar es...

Maargoed, gefeliciteerd dus:satisfie:

Wat voor Marshall heb je btw?

Jaffster
7 november 2008, 10:44
De DA5 heeft een aantal semi presets die dan weer te editen zijn.

auto wah
comp
comp phaser
comp chorus
chorus delay
chorus reverb
tremelo reverb
rotary reverb
delay
reverb


verder heeft hij ook nog 11 amp types.

Mijn marshal is een Valvestate uit de eerste serie.. een 8240 (stereo chorus 2*40 wat). Maar met 2 12" celestions ,is zelfs op laag volume, het gewoon hoorbaar in het hele huis.

moraal van het verhaal is gewoon dat ik blij verrast ben met de kwaiteit die nu geboden word voor een klein budget. Want toen ik net begon met spelen was er geen enkel klein versterkertje, met een lage prijs die dit in huis had.

SGbanez
7 november 2008, 14:33
Nou, goede koop dus. Haal je die kwaliteit niet met een Roland Cube eigenlijk?

2 vrinden van me hebben een cube en zij vinden die beter klinken dan m'n Vox, maar ik vind die van mij juist weer beter. Misschien omdat we gewoon gewend zijn aan onze eigen amps ofzo?

zeiler
7 november 2008, 15:31
Nou, goede koop dus. Haal je die kwaliteit niet met een Roland Cube eigenlijk?

2 vrinden van me hebben een cube en zij vinden die beter klinken dan m'n Vox, maar ik vind die van mij juist weer beter. Misschien omdat we gewoon gewend zijn aan onze eigen amps ofzo?

denk het wel, idem bij mij dat ik vrienden heb met de cube, maar mijn AD15VT haalt die dik in qua geluid en opties :)

maar dás ook een kwestie van smaak!

Wiellem
7 november 2008, 21:53
Tijdje geleden zocht ik ook een oefenversterkertje, de gitaarman daar zei dat ze nog een DA5 hadden staan voor 55 euro.

Gekocht en nog steeds geen spijt van, wel weinig bass maja wat verwacht je van 5 watt :)

Chocola
13 november 2008, 22:42
Ik had gezegd dat ik mijn bevindingen met mijn nieuwe DA10 zou posten hier.

Hij is dus eindelijk binnen, en doet het perfect. Hij komt aangeleverd, stopt hem erin en spelen maar (wel eerst 25 keer stemmen want ik heb nog zo een starterspakket kut gitaar van 80 euro + amp :-p) maar dan doet hij het goed.

Versterker/pre-amp opties:
Er zijn in totaal 11 opties qua "sound" in te stellen. Variërend van superclean tot en met superdistorted. Ik loop ze kort langs.

- Clean 1 is een kanaal waar ik de response nogal cool van vind, ik gebruik deze optie voor akkoorden (vooral open akkoorden). Het kanaal klinkt (vind ik) het best met akkoorden. Vooral de middentonen zijn mooi van klank :)
- Clean 2 is een kanaal wat meer voor de minder open akkoorden zegmaar en je kan er beter mee losse tonen spelen dan met clean 1 in de zin van: Het klinkt veel beter. Akkoorden klinken minder goed dan bij Clean 1.
- Blues 1 is wel een leuke, als je de gain beetje hoogzet kun je met harde picks veel gain eruit krijgen, doe je iets zachtere pick is het clean terwijl het volume niet scheelt. Als je zowel clean als beetje distortion wil is dit perfect. Blues akkoorden klinken vet :-)
- Blues 2 ja meer distortion dan in Blues 1, maar ook veel minder clean. In de handleiding staat "Third and second order harmonics", wat is dit? iemand?
- Blues 3 kan meer distortion hebben, hoeft niet. als je akkoorden wil spelen met beetje distorion klinkt dit fantastisch :)
- Crunch 1 nja hier ben ik iets minder tevreden over, het is gewoon niet "mijn geluid". Wel heel leuk dat als je full output uit je gitaar hebt het lichtelijk distorted is, doe je je volume iets omlaag gewoon totally clean, opzich grappig maar ik kan geen goede balans vinden, vind ik. Misschien hebben andere mensen nog tips?
- Crunch 2 is beetje meer distortion dan 1, maar veel vetter. Als je je handen los op de snaren legt en pickt krijg je een hele diepe toon ipv zo een slap/hoog toontje, een dead note ofzo. minder hoog, meer bas zegmaar. Deze heeft dikke bass pressence vergeleken met andere dingen. Pinch harmonics gaan wat minder goed helaas :(, volgensmij noemen ze in het Engels dat lage trouwens Fat, correct me if I am wrong.
- Higain 1 = vet. Pinch harmonica zijn no problem en gain genoeg. toch dat vette lage geluid als je de snaren niet ver indrukt.
- Higain 2 lijkt mij perfect voor lage tunings, lekkere bass, alwel wat "doffer" dan 1. harmonics uber geil :). Als je gain op 100% zet, is er meer distortion dan je wil hebben volgensmij :-P
- Higain 3 (ja er is er nog een :-P) wederom lekkere harmonics, alleen distortion is bij deze écht teveel gewoon... uber uber uber metal sound ofzo :P dus de gain zit bijna dicht en nog is het mega distorted.
- Drive, het zou voor meer sustain moeten zorgen maar ik merk er niet van, in tegendeel zelfs. Maar mijn nieuwe gitaar komt over 1-2 weken aan dus dan zal dat ook wel opgelost worden (Les Paul). De harmonics gaan wel langer door dan normaal, maar normale tonen juist korter lijkt het wel, vreemd :/. solo's klinken wel okee :-)

Dat zijn de 11 "sounds". het is jammer dat er relatief weinig bas pressence aanwezig is. Alsmede het zeeeer jammer is dat er alleen een tone knop opzit, ik wil soms hoge tonen duidelijk hebben + lage tonen ipv of/of.

Zoals al duidelijk: Gain, Tone en mastervolume knoppen, niets meer niets minder. AUX/LINE-in, Headphone/LINE-out, Mic in met aparte volume regeling, getest en doet het goed :).

Effecten:
http://img207.imageshack.us/my.php?image=piccagitaarnetvr7.png
http://img207.imageshack.us/my.php?image=piccagitaarnetvr7.png

Ik ben blij dat ik de DA10 en niet de DA5 heb genomen, ik heb die DA5 ook bespeeld vandaag (kwam een heel pakket Vox amps in bij die muziek"winkel") en ik vond deze gewoon warmer en beter klinken, misschien logisch met 2 speakertjes. De speakertjes zijn beiden 10 watt en klinken fantatisch. De effecten zijn gewoon zoals ze daar staan, niets meer niets minder. ze klinken allemaal stuk voor stuk briljant en je kan alles instellen van de effecten. Vooral de tijd en de duur van de effecten vind ik leuk instelbaar, 2 keer op ritme duwen op een knopje :-). Hij kan ook je eigen settings opslaan e.d.

Voor 170 euro vind ik dit een briljant oefen / thuispeel versterker! Ik ben er echt heel blij mee :-) Hij staat op 0.5 watt en nog is het bijna teveel, gelukkig net niet. Wat ook leuk is dat het geluid bij 10 watt, 5 watt of 1.5 of 0.5 watt (je kan schakelen) allemaal even cool is :) Batterijen doen het subliem ook :-). Open Back geeft soms wat extra mooi geluid, maar voor effecten vind ik closed mooier :).

Zoekt iemand een leuk klein beginners/oefen/huiskamerversterkertje? Ik raad deze aan :-) Heb je vragen kom je maar naar me toe, of stuur je een PM.