PDA

View Full Version : Bassman



PT1989
6 november 2008, 15:59
De orginele fender bassman uit 1956 is er eentje en de Fender Bassman '59 limited is een remake van die amp zijn dit de enige twee die op de martk te krijgen zijn ?? en wat zijn de prijzen van deze amps?

Joey Handsome
6 november 2008, 16:00
Er is ook nog een Bassman 10, Bassman 100, Bassman 135, Bassman dit, Bassman dat...

PT1989
6 november 2008, 16:00
wat zijn de verschillen bij de andere Bassmans?

PT1989
6 november 2008, 16:11
ik heb het trouwens wel over de Combo versie hea:satisfie:

Eko
6 november 2008, 17:21
De Bassman is een legendarische amp. Het circuit heeft als basis gestaan voor menige producent van nu bekende merken. Dat houdt in dat Fender uiteraard ze nog steeds maakt, maar ook tal van grote en kleine merken. Het model `59 Ltd van Fender is niet zoals vroeger een PTP versie maar een met een printplaat.
Bouwers, zoals bv Marble . Kendrick, Victoria en/of nog een rits , bouwen dit model nog steeds. Ook nog in de oerversie , dus PTP. Met diverse speakers in de kast. Sommigen hebben er een reverb aan toegevoegd om aan de wensen van de klant tegemoet te komen. Ook zijn er versies met een masterregeling.
Wat je moet kopen hangt sterk af van je budget en de wensen. De `59 Ltd is er net boven de 1100,- , een versie zoals mijn Marble kost meer dan het dubbele. Die laatste heeft 2 x Jenssen en 2 x Weber Alnico`s en een reverb er in.
Gebruikt is er genoeg te koop. Kijk eens of de klank van een `59 je bevalt en zoek eens op marktplaats naar een gebruikte. Als je die wilt inruilen/verkopen verlies je er niet veel op.

strate
6 november 2008, 18:07
Hoi, ik heb zelf een '59er reissue bassman uit de jaren 90 en ben er zeer tevreden over! had hem zelf 2dehands voor 600 euro kunnen krijgen maar dat was een uitzondering, 2dehands gaan ze meestal toch richting de 800-900. nieuw of 2dehands maakt qua prijs dus niet zoveel uit. er staan trouwens nu geloof ik ook '59er reissue bassman's op marktplaats die door verschillende nederlandse versterkerbouwers point-to-point wired zijn gemaakt, onder andere door tubeking. zijn wel wat duurder, 1500 ofzo dacht ik. ze schijnen wel beter te klinken dan met een printplaat

Mr.Jay
6 november 2008, 18:28
De orginele fender bassman uit 1956 is er eentje en de Fender Bassman '59 limited is een remake van die amp zijn dit de enige twee die op de martk te krijgen zijn ?? en wat zijn de prijzen van deze amps?


Een '56 Bassman is een andere amp dan een '59 Bassman > ander circuit.
De '59 heruitgave is dus géén remake van een '56er, maar van het circuit dat gebouwd is in '59+'60, de laatste versie dus, de meest doorontwikkelde. Ik ken de '56er en '59er uit ervaring en beiden klinken echt anders, zéker na het punt van vervorming.
De prijzen van de originele exemplaren rijzen de pan uit.

Jay

Eko
6 november 2008, 20:31
Het uit de pan rijzen van de prijzen is een reden voor velen ( ook voor mij ) geweest om een kleine bouwer er een te laten maken. Klinkt hetzelfde , zo niet beter , en kost minder.

Mr.Jay
6 november 2008, 20:35
Het uit de pan rijzen van de prijzen is een reden voor velen ( ook voor mij ) geweest om een kleine bouwer er een te laten maken. Klinkt hetzelfde , zo niet beter , en kost minder.

Hetzelfde / Beter...? dan wat ?.. en wat vind JIJ beter?

Eko
7 november 2008, 07:59
Hetzelfde betekent in mijn geval een zelfde opstelling en gebouwd met dezelfde materialen als toen. Alle toegepaste onderdelen zijn van topkwaliteit en het geheel is met zorg in elkaar gezet. Dat zoiets meer kost dan een massaproduct uit lage lenen land spreekt voor zich.
Het grootste voordeel vind ik persoonlijk het directe contact wat je kunt hebben met de bouwer zelf. Eventuele wensen kan hij zelfs nog meenemen. Ik heb een amp met 4 x 10 inch als speakerconfigguratie , maar ook een met een enkele 15 ich.
Zet bv een Victoria of Kendrick maar eens naast een reissue , een tele er op aansluiten en je weet met het aanslaan van een open G accoord direct waar we het over hebben.
Zo`n oude bassman is net zo resonant en reageert heel erg op je spel. Het is net je tweede helft van je instrument. Helaas zijn de meeste amps in deplorabele staat of te koop in de 110V versie. Bijkomend nadeel , ze zijn reteduur.

Mr.Jay
7 november 2008, 08:22
Hetzelfde betekent in mijn geval een zelfde opstelling en gebouwd met dezelfde materialen als toen. Alle toegepaste onderdelen zijn van topkwaliteit en het geheel is met zorg in elkaar gezet. Het grootste voordeel vind ik persoonlijk het directe contact wat je kunt hebben met de bouwer zelf. Eventuele wensen kan hij zelfs nog meenemen.

Een Marble met dezelfde materialen "als toen"....uh, ik dacht het effe niet nee.
Je hebt blijkbaar geen idee hoeveel verschil er in die parts zit qua toon, ten beginne al met de SPEAKERS ! Na jaren uitgebreid testen kan ik je met 100% zekerheid vertellen dat er geen een speaker in de buurt komt van een ouwe Jensen.
Dan de Triad OT, Astroncaps, NOS buizen, ouwe CTS/STackpole pots > al dat spul zal echt niet in jouw Marble zitten. Dan kostte hij nl. net zoveel als een ouwe Bassman :-).
Wat inderdaad fijn is, is het persoonlijke contact met zo'n bouwer en jouw wensen kenbaar kunnen maken. Maar ga me asjeblief niet vertellen dat zo'n amp of een VIC ( ik heb er zelf ook een o.a. ) hetzelfde klinkt dan een originele 5F6. En ik heb al dat soort amps genoeg met elkaar kunnen AB-en. Een Bassman zónder een set NOS TungSol5881 komt heeft ook niet de legendarische toon, ze zijn onmiskenbaar verbonden met die amp+zijn toon.
En zo weet ik er nog wel een paar.
Daarbij weet ik dat Marble zijn eigen visie (en terecht natuurlijk) en smaak toepast op een Tweed "Bassman" van hun. Ook VIC en Clark o.a. bouwen geen 100% replica's (meer).

Mr.Jay
7 november 2008, 08:25
De orginele fender bassman uit 1956 is er eentje en de Fender Bassman '59 limited is een remake van die amp zijn dit de enige twee die op de martk te krijgen zijn ?? en wat zijn de prijzen van deze amps?

Opnieuw bezien eigenllijk een bizarre en èrg simpele vraag om hier te stellen. Iedereen kan toch prijzen nazien op Internet, jij toch ook? Snuffel maar es 'n uurtje via G-base en Ebay naar types en prijzen van ouwe Bassman en naar clonen hiervan, dan weet je je antwoord snel genoeg.
Je begeeft je op het terrein van een zulk legandarische amp dat er een laboratorisch boek over geschreven is waarin elk aspect van zijn toon wiskundig onderzocht is.........ik bedoel maar effe.

Mr.Jay
7 november 2008, 08:36
Zo`n oude bassman is net zo resonant en reageert heel erg op je spel. Het is net je tweede helft van je instrument. Helaas zijn de meeste amps in deplorabele staat of te koop in de 110V versie. Bijkomend nadeel , ze zijn reteduur.

Heel resonant en vooral soepele spelreactie, héél juist en dáár schort het nou juist bij clonen want ze zijn gebouwd met nieuwe parts en die zijn nou eenmaal behoorlijk stug ook al is het
"topkwaliteit". Misschien klinkt zo'n amp na 20j. ook best een stuk beter, maar daar ga ik niet op wachten. En ja zo'n ouwe amp is duur, maar wel uniek, DE toon en waardevaster.

Rutger
7 november 2008, 09:22
Laatst riep iemand ook al iets vergelijkbaars over speakers, dat de ouwe dynamischer, opener, etc. klinken dan de exacte replica's. En dan vraag ik me af: ligt dat dan écht alleen aan het feit dat "vroeger alles beter was", of heeft dat met name met de ouderdom zelf te maken? Wellicht heeft slijtage in het geval van gitaargear nogal eens een positieve invloed...?

Mr.Jay
7 november 2008, 09:56
Laatst riep iemand ook al iets vergelijkbaars over speakers, dat de ouwe dynamischer, opener, etc. klinken dan de exacte replica's. En dan vraag ik me af: ligt dat dan écht alleen aan het feit dat "vroeger alles beter was", of heeft dat met name met de ouderdom zelf te maken? Wellicht heeft slijtage in het geval van gitaargear nogal eens een positieve invloed...?

Beiden......
De ouwe Jensens wáren gewoon beter ( op de slechte lijm na helaas ). Zal niet voor alle parts gelden hoor, zal ik niet zeggen. Maar véél parts waren vroeger gewoon beter, mede omdat de standaard-norm hoger lag dan tegenwoordig. Kijk es hoeveel oude auto's, TV's, radio's etc. er nog zijn. Dat zie ik m,et het spul van de laatste decennia niet zo gebeuren.
Maar óók tel;t de ouderdom mee.
De ouwe speakers zijn lang niet zo efficiënt ( dat waren ze nieuw al niet !) meer na jaren en dat zorgt voor een aangenaam mellow karakter en een zéér losse feel. Die speakers spreken enorm soepel en lekker aan.
Ik denk dat veel gitaristen die gewend zijn aan ouwe amps dit prefereren en daarom ook niet aan nieuw spul kunnen ( willen? ) wennen.
Zelfde geldt voor NOS buizen t.o.v. nieuw spul. Mijn ervaring met nw. spul is ( caps, trafo's, buizen, speakers, gitaren b.v. ) dat het brutaal hard is, en wat muzikaliteit wegneemt.
Welllicht over 20 flinke gebruiksjaren dat het nw. spul ook heerlijk wordt, maar daar ga ik niet op zitten achten.

Kim Wilson
7 november 2008, 10:17
... Kijk es hoeveel oude auto's, ...
Nou, "vroeger" waren auto's met een ton op de klok al bijna op, tegenwoordig draaien ze rustig 3 ton.

Maar idd, sommige dingen werden destijds gemaakt op een manier en van een kwaliteit die je nu niet meer ziet.

Mr.Jay
7 november 2008, 11:22
Nou, "vroeger" waren auto's met een ton op de klok al bijna op, tegenwoordig draaien ze rustig 3 ton.


ik bedoel ook de nóg oudere dan de shit van jaren 60-70. De jaren 40-50 USA auto's draaien ook wel 3 ton.
Maar als voorbeeld ook. Kijk es in welke wegwerpmaatschappij we tegenwoordig zitten, zéker de electronica-consumptie, dat zegt al veel over de kwaliteit.

Chris Winsemius
7 november 2008, 11:36
@TS: wel anders maar iig. "vintage"/geen pcb's: blackface/silverface Bassman tops.

Verders:
valt me ook weleens op dat clone-bouwers hun clone basseren op een re-issue en niet op de originele uitvoering (puur qua circuit).....
Zie tweed Bassman, zie Marshall 2061, etc.

marc_o
7 november 2008, 11:36
Ha! De Bassman RI combo, dat wordt mijn eerstvolgende versterker. Zelden zo'n lekker clean/drive geluid gehoord.
Soms zie ik het nut niet van andere merken die een bassman "verbeteren". Tja, wellicht heb je meer clean headroom, een reverb (die ik niet mis) en een effectloop......maar aan de andere kant koop je de Bassman omdat het een bassman is. Je koopt ook een strat omdat het een strat is, met z'n eigen karakter en beperkingen.
Ik ga er eentje halen en laat 'm zoals ie is....perfect in wat ie doet. Lekker de kanalen doorlussen en genieten van die dikke, dikke ronde toon met kloten.

Lexvandoef
7 november 2008, 12:32
Laatst riep iemand ook al iets vergelijkbaars over speakers, dat de ouwe dynamischer, opener, etc. klinken dan de exacte replica's. En dan vraag ik me af: ligt dat dan écht alleen aan het feit dat "vroeger alles beter was", of heeft dat met name met de ouderdom zelf te maken? Wellicht heeft slijtage in het geval van gitaargear nogal eens een positieve invloed...?

Volgens mij heeft dat ook te maken met het feit dat de speaker gebruikt is. Ik heb het zelf ook ondervonden.
In de 2x12 van mijn Hook zaten eerst nieuwe heritage g12-65's. Die heb ik van de week omgewisseld voor oude G12-65's, en wat denk je? Die oude speakers klinken inderdaad opener en soepeler dan de nieuwe speakers, lekkerder overal ook.

Mr.Jay
7 november 2008, 13:36
Volgens mij heeft dat ook te maken met het feit dat de speaker gebruikt is. Ik heb het zelf ook ondervonden. Die oude speakers klinken inderdaad opener en soepeler dan de nieuwe speakers, lekkerder overal ook.

+1.....................( 10 tekens)

Lexvandoef
7 november 2008, 14:06
Ik had trouwens niet gedacht dat het zo'n verschil zou maken, doet het dus wel :)

Offtopic, volgens mij heb ik trouwens weleens over een bassman van jou gespeeld bij iemand toen ik een gitaar ging kopen, erruf toffe bak!

PT1989
7 november 2008, 16:46
ik heb op marktplaats gekeken en iid staan er daar best wat!! Maar een ding is zeker het blijft super amp... maar dat is natuurlijk ook kwestie van smaak:sssh:

jacky
7 november 2008, 16:51
@TS: wel anders maar iig. "vintage"/geen pcb's: blackface/silverface Bassman tops.

Verders:
valt me ook weleens op dat clone-bouwers hun clone basseren op een re-issue en niet op de originele uitvoering (puur qua circuit).....
Zie tweed Bassman, zie Marshall 2061, etc.

welke clone bouwers doen dat dan ?

Ik heb dat nog niet zo gezien en heb toevallig wel eens een 4x10 bassman gezien ;-)

marc_o
7 november 2008, 16:54
Ik zie dat er op de wat oudere types ook een "ground-lift" zit, dat is iets wat op de nieuwste versies (RI's) niet meer zit naar mijn weten...
Wat zijn verder nog de verschillen qua bijvoorbeeld geluid of kwaliteit?

Mr.Jay
7 november 2008, 17:00
Wat zijn verder nog de verschillen qua bijvoorbeeld geluid of kwaliteit?

De HELE amp is anders dan een R.I., te lnag verhaal en al vaak over geschreven overal.
Denk aan ALLE parts, cab, speakers, allemaal anders, dus toon al zeker. Hij lijkt er wel op hoor, maar voro mij is dat in de verte. ALs je nw. bent op gebied Bassmans, is een R.I. een leuk ampie. Probeer dan een vroege R.I. te kopen, met de EMI blue alnico's er nog in. Ik zie ze geregeld voorbij komen.
EN geniet dara lekker vanb en zorg dat je em nooit AB-et met een originele ouwe.

marc_o
7 november 2008, 17:01
De HELE amp s anders dan een R.I., te lnag verhaal en al vaak over geschreven overal.


Maar weet jij dan het juiste verhaal te vinden ergens?
Zovele verhalen en zovele meningen, dus dat is te warrig.

alvast dank.


groet,

Marc

jacky
7 november 2008, 17:03
Ik zie dat er op de wat oudere types ook een "ground-lift" zit, dat is iets wat op de nieuwste versies (RI's) niet meer zit naar mijn weten...
Wat zijn verder nog de verschillen qua bijvoorbeeld geluid of kwaliteit?

ground lift switch doet niets met het geluid

Sound verschillen is een beetje lastig maar een fender ri klinkt in mijn oren wat stug en matig inspirerend als je dan een knappe cloon hoort is het al een stuk beter echter heb ik echt mijn best gedaan om een bassman na te bouwen met knappe parts knappe trafos enz enz enz maar het origineel is helaas lastig te benadren ...zoniet onmogelijk

Kwaliteit van de fender ri tov sommige clones of ombouw amps is vooral de gebruikte parts zoals condensatoren weerstanden potmeters (niet schieten Jay) en soms een uitgangs trafo of een mooie set buizen of evt de speakers.Fender doet in mijn ogen nogal matige parts in zijn amps.

Of nu die print een groot verschil geeft tov een point to point ombouw weet ik niet echt wel hoor ik een aanzienlijk verschil na ombouw van een ri naar point to point

Mr.Jay
7 november 2008, 17:04
Maar weet jij dan het juiste verhaal te vinden ergens?
Zovele verhalen en zovele meningen, dus dat is te warrig.
alvast dank.
groet,
Marc

Er is een prachtig Fenderamp boek "Soul of Tone", staat veel info in en erg veel geile pics
:-)

Mr.Jay
7 november 2008, 17:08
Of nu die print een groot verschil geeft tov een point to point ombouw weet ik niet echt wel hoor ik een aanzienlijk verschil na ombouw van een ri naar point to point

Ligt meer aan de gebruikte parts OP die print, die zijn écht zo crap als het maar zijn kan. Aziatische mini-tooncappies e.d. , zelfde crap als in de CS-Fenderamps.
Op een PT board kun je natuurlijk monteren wat je wil, dáár zit het grootste verschil al in.

jacky
7 november 2008, 17:26
Ligt meer aan de gebruikte parts OP die print, die zijn écht zo crap als het maar zijn kan. Aziatische mini-tooncappies e.d. , zelfde crap als in de CS-Fenderamps.
Op een PT board kun je natuurlijk monteren wat je wil, dáár zit het grootste verschil al in.

dat zegt ik

Marc Vos
14 november 2008, 09:49
Ik gebruikt voor mijn clone amps de originele setups.
Voornamelijk gebaseerd op de 5F6A ('59)

Ik ben het idd eens met de stelling over de jensens uit de jaren '50. Ik vind persoonlijk de Weber 10A125 speakers het mooiste klinken in mijn clones. Uit veel reviews blijkt ook dat dit eens van de speakers is die het meest tegen het origineel aanligt. Daarom is dit ook mijn favoriete speaker voor deze 4x10 setup.
Mocht er ooit iemand zin hebben om een Bassman clone uit te komen testen dan ben je van harte welkom in mijn 'werkplaats'

gr
Marc

Fox Amps

Mr.Jay
14 november 2008, 10:00
Ik heb recentelijk (weer...) es een Weber onder de loep genomen.
In dit geval een speciaal samengestelde : nl. een P10R , de Weber 10A100T (vlg. keer doe ik dit met een Q) met de conus van een CVA10. Die is nl. ale enige Weber : curved seam, inverted ribbed, aged en softened and pre-broken-in (what's in a name?).

Deze komt na uitvoerig testen dus het dichtst in de buurt van een 1960 Jensen P10Q. Deze Weber heb ik geAb-ed in een '60Bassman met originele P10Q's. Die klinkt vrij aardigm, net zo helder. Ik denk deze als Q Zijnde nóg iets meer. Dit hoop ik nog te kunnen vergelijken op korte termijn. Ik heb vroegere ervaringen gehad met Webers uit de 1e series, die vind ik helemaal niet goed klinken, veel te papierig, vies opbreken en dan onmuzikaal worden.
Uiteraard is de Weber nog tamelijk stug nw. uit de doos. De ouwe Jensens blaas je ziowat naar binnen toe, zó los zijn ze. Met name de SPEAKERS zorgen voor het grootste verschil tussen een ouwe Bassman en welke clone dan ook. Daarbij genomen nog een ouwe TRIAD-OT (en zó klinkt ook geeneen andere OT, geen ouwe Schumacher en geen MM)

Verder is er ABSOLUUT GÉÉN speaker op de wereld die aan een ouwe, originele P10Q kan tippen, echt niet. En believe me, alles vergeleken wat er zo ongeveer is aan ouwe Fender speakers en ook div. nieuwe. Alles in dezelfde amp steeds naast een originele P10Q in goeie/originele staat.
Ik wil ook die conus nog es los bestellen om een (andere die ik nog heb liggen ) ouwe P10Q te laten reconen en dan nog es te AB-en met een originele ouwe.

Marc Vos
14 november 2008, 11:08
Idd Jay,

De Webers zijn zeer stug, nieuw uit de doos.
Maar mijn ervaring leert dat na een gedegen inspeelperiode die een stuk minder wordt.
Nu moet ik wel zeggen dat ik nog geen een andere speaker heb gehad die zo los was als een originele Jensen.

Maar goed, als je gaat kijken wat er vandaag de dag allemaal (nieuw) op de markt is dan gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar de Webers.

Tja.. En een 1 op 1 clone van een amp uit de 50's kun je ook NOOIT evenaren met nieuwe materialen, hoe goed je het ook probeert.

Maar wat wel is, ik weet zeker dat ik een '59 resissue Bassman omver blaas met mijn versie van de 5F6A. Zowel qua constructie, gebruikte materialen en technieken en vooral sound!
Dat staat zo vast als een huis :D

groeten,
Macr

marc_o
14 november 2008, 11:22
Toch is dat een vreemde uitspraak. Ik geloof dat jij vind dat jouw versterker beter klinkt dan een Bassman uit de doos, maar op welke manier bedoel je dan beter? Als ie namelijk anders klinkt, klinkt ie niet beter, maar anders.

Mr.Jay
14 november 2008, 11:22
Dát stadium was ik jaren geleden al voorbij. Mijn beste clone (na 8j. intensief testen en vergelijken) is gebouwd met vintage Fenderparts uit early 60's, en NOS 5881's, dus het dichtst mogelijke bij 1959.
Die zit op 90% in vergelijking naast een héél goeie originele wat ik uitvoering heb kunnen testen gelukkig. Dan zal ik op mijn cijferrapport een nw. parts-clone 80% geven en een R.I. een stuk daaronder. Heb alle versies wel gehad en/of zelf gebouwd. Inmiddels ook diverse originelen vergeleken.
Maar goed, wat is een vergelijkingspercentage waard? Als je eenmaal een goeie ouwe gehoord hebt en dus de hoogste trede op de ladder hebt bereikt, liggen alle anderen daar vér beneden. Geldt voor vrijwel alles denk ik. Als je een bgepaald nivo hebt, ben je nooit meer tevreden met minder.
Daarom is het verstandig als je een bepaalde R.I./clone van amp/gitaar of wat dan ook hebt, ga dat beter niet vergelijken naast de "echte", dan heb je wellicht een (financiëel) probleem :-)
Heel persoonlijk uiteraard wat jou die laatst 20% waard is....

marc_o
14 november 2008, 11:28
Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar jullie versterkers, want ik heb te weinig Bassmans gehoord en al helemaal niet met elkaar vergeleken. Het is uiteraard ook maar net wat je wil horen, en dan reken ik de betrouwbaarheid van de parts nog niet eens mee uiteraard, want daarin zal een wereld van verschil liggen, dat neem ik direct aan.

Mr.Jay
14 november 2008, 11:32
Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar jullie versterkers, want ik heb te weinig Bassmans gehoord en al helemaal niet met elkaar vergeleken. Het is uiteraard ook maar net wat je wil horen, en dan reken ik de betrouwbaarheid van de parts nog niet eens mee uiteraard, want daarin zal een wereld van verschil liggen, dat neem ik direct aan.

Ik speel al 4 jaar op een clone gebouwd met ouwe/toppie parts, zelfs bewust ouwe 70's Mallory elco's erin gezet die nog prima meetten > no probs. Wél een zeer soepele feel en geweldige toon. Het zijn nog steeds een van de beste elco's, zelfs vergeleken naast huidige goeie. Uiteraard neem ik altijd een backup toppie mee. Maar dat zou ik ook doen met elke nw. amp, net als een 2e gitaar, meerdere kabels, reserve snaren etc.etc., heel normaal vind ik.

marc_o
14 november 2008, 11:34
Is zeker verstandig.
Ik hoop op een volgende eventuele gaermeeting de verschillende modellen te mogen horen/bespelen.

Bouke
14 november 2008, 14:53
Ik speel al 4 jaar op een clone gebouwd met ouwe/toppie parts, zelfs bewust ouwe 70's Mallory elco's erin gezet die nog prima meetten > no probs. Wél een zeer soepele feel en geweldige toon. Het zijn nog steeds een van de beste elco's, zelfs vergeleken naast huidige goeie. Uiteraard neem ik altijd een backup toppie mee. Maar dat zou ik ook doen met elke nw. amp, net als een 2e gitaar, meerdere kabels, reserve snaren etc.etc., heel normaal vind ik.

Hey Jay!

Wat neem je zaterdag mee naar Hoogeveen? Ben erg benieuwd naar je geluid. Ik kom wel even gedag zeggen (en je ziet me ook rondlopen met camera voor een thebluesman.nl (http://www.thebluesman.nl) review).

Zie je zaterdag!

Bouke

Mr.Jay
14 november 2008, 15:02
Hey Jay!
Wat neem je zaterdag mee naar Hoogeveen? Ben erg benieuwd naar je geluid. Ik kom wel even gedag zeggen (en je ziet me ook rondlopen met camera voor een thebluesman.nl (http://www.thebluesman.nl) review).
Zie je zaterdag!
Bouke

Ha die Bouke. Laat dat een verrassing blijven, je zult het zien. I.I.g. een of andere Bassman.
Ik zie je. (P.S.: nog altijd tevreden over die mooie SR ?)

Jay

Bouke
14 november 2008, 15:05
Oke, ik zie wel waar je meer komt :D

Yep, SR blijft lekker, maakt veel draaiuren :D Fijne amp.

Zie je zaterdag!

B

Mr.Jay
14 november 2008, 15:12
Oke, ik zie wel waar je meer komt :D
Yep, SR blijft lekker, maakt veel draaiuren :D Fijne amp.
Zie je zaterdag!
B

leuk filmpie ! effe de SR kunnen zien/horen.

Wilco
14 november 2008, 15:35
Dát stadium was ik jaren geleden al voorbij. Mijn beste clone (na 8j. intensief testen en vergelijken) is gebouwd met vintage Fenderparts uit early 60's, en NOS 5881's, dus het dichtst mogelijke bij 1959.
Die zit op 90% in vergelijking naast een héél goeie originele wat ik uitvoering heb kunnen testen gelukkig.

Ik weet inmiddels hoe ver Jay gaat in het zoeken van de beste/originele parts.
Voor degenen die zich wellicht niet realiseren hóe ver: Kijk eens op zijn website bij de beschrijving van de betreffende clone (5J6 bassman als ik me niet vergis).
Helaas heb nog niet het genoegen mogen smaken om die clone eens zelf te horen, maar ik kan me dus goed voorstellen als het daarmee nog niet lukt, dat het je dan dus wrsch nooit 100% zal lukken om een 5F6 na te bouwen.

@Bouke: Inderdaad mooi filmpje. Ik meen te horen dat die SR wel erg lekker klinkt (door het wat mindere geluid van de videocamera-mic heen).

Bouke
14 november 2008, 15:43
@ Jay: Thanks!

@ Wilko: Thanks! Ja, vidcam kon de geluidsdruk voor het podium niet helemaal aan :D Maar de SR is lekker inderdaad. Samen met een Red Snappertje en m'n Tele een fijn triootje :D

Maar ik heb nog nooit over een goede bassman gespeeld en ik ben heel benieuwd hoe dat voelt (ik wil ampjes altijd graag even 'voelen' en als ik het gevoel heb dat ik in de tone kan 'knijpen' dan vind ik het lekker). Beetje vaag, maar zo voelt het voor mij en ik denk dat dat met een lekkere bassman ook goed lukt. Maar ja, even geen pesos dus ik probeer het nog maar even niet :D

Gr.

B

Mr.Jay
14 november 2008, 15:59
Een goeie Bf-SR is ene mooie map, doch niet helemaal mijn ding zoals eenTweedBassman dat wél is. Ik ken zelfs een al jaren verknochte BFSR-speler die momenteel ook alleen nog gaat voor de TweedBassman.
Laatst een origin. Bassman naast een toppie 65BfSR vergeleken. Daarbij is de SR "braaf", beschaafd, mooi zijdeachtig met belletjes in het hoog. Maar ook zwaar en diep in het laag ( merde door de middip van een AB763 circuit ) en weinig present in het MID. Dit is clean gespeeld een heel gaaf geluid, maar met een pedaal ervoor kom je eerder in de problemen vanwege dat vele en diepe laag en de belletjes bovenin die ereder wat krasseriger/agressiever kunnen gaan klinken.

Een originele ouwe ( met originele P10Q's ) Tweed Bassman is veel middier, ruiger, brutaler, en afgeronder in toon. Helemaal niet zoveel laag ( i.t.t. de meeste clone+R.I.'s dus) en niet zo twinkelig in het tophoog ( dit kun je er overigens wél enigzins indraaien als je wil met de presence). Dit zorgt voor een veel meer gebalanceerder, zeer transparant geluid, in evenwicht en pushy in het MID wat dus véél toegankelijker is voor spelen met pedalen. Een easy amp voro overdrivepedalen. De overall sound blijft ten alle tijden vriendelijker, mellower met toch flink wat bite, maar nooit opdringerig, pinnig of wat dan ook. HOUT hoor je in de toon door het ouwe, uitgedroogde cabinet waardoor je altijd een wartme tono hebt.
Let wel : dit geldt allemaal voor een goeie + originele 5F6A met goeie NOS buizen en frisse originele speakers. En daarnaast gezet een op-en-top staat BfSR.

Heb ook een tijdje een '55 5E6 en '55 PRO 5E5gehad, ook echt prima Tweeds! Zelfde ervaring > houten, warme toon, ondanks de recone Jensen alnico's in deze amps (de magneet blijft wél oud!). Je hoort de ouwe OT met name in die ouwe Tweeds.

Blijft moeilijk onder woorden te brengen. Maar voor mij dus geen SR of andere Blackface meer. Tijdje gespeeld, maar nee, is het niet voor mij. Ieder zijn ding gelukkig.


Jay

Chris Winsemius
14 november 2008, 15:59
Maar ik heb nog nooit over een goede bassman gespeeld en ik ben heel benieuwd hoe dat voelt (ik wil ampjes altijd graag even 'voelen' en als ik het gevoel heb dat ik in de tone kan 'knijpen' dan vind ik het lekker). Beetje vaag, maar zo voelt het voor mij en ik denk dat dat met een lekkere bassman ook goed lukt.



+1!
Alleen luisteren is imho niet voldoende. 't Gaat om 'n muziekinstrument (ik zie amps als klankmakers) en dan is het gewoon belangrijk dat je kunt voelen hoe die op bepaalde/eigen manieren van spelen/aanslaan reageert.

In de states gelukkig oude tweeds meegemaakt en hier in NL 'n paar. Exact clonen is idd. onbegonnen werk (en helemaal als je het wilt kunnen reproduceren).

Fijn weekend!

Mr.Jay
14 november 2008, 16:18
't Gaat om 'n muziekinstrument (ik zie amps als klankmakers) en dan is het gewoon belangrijk dat je kunt voelen hoe die op bepaalde/eigen manieren van spelen/aanslaan reageert.

Vandaar dat ik nog steeds met ouwe filters speel > de feel.
Ik denk ook dat jij niet de enige bent met het beeld van "klankmaker":-).
Een amp = gewoon een toonmaker, anders speelden we beter op ongekleurde hifi-bakken.
Ik vind zelf een goeie amp nog belangrijker dan een goeie gitaar. Liever dan andersom.
(beiden is natuurlijk dé ultieme luxe)

Pepe
27 november 2008, 02:53
Daarbij is de SR "braaf", beschaafd, mooi zijdeachtig met belletjes in het hoog. Maar ook zwaar en diep in het laag ( merde door de middip van een AB763 circuit ) en weinig present in het MID. Dit is clean gespeeld een heel gaaf geluid, maar met een pedaal ervoor kom je eerder in de problemen vanwege dat vele en diepe laag en de belletjes bovenin die ereder wat krasseriger/agressiever kunnen gaan klinken.

Maar misschien is dat gewoon de voicing van de Bassman, mijn SF bassman klinkt zoals in je beschrijving waar mijn ander silverfaces meer hoog en laag produceren. Dat geeft het wel een iets gecompliceerderer brede toon waar de Bassman meer een streep trekt wat natuurlijk voor single lines veel beter werkt.
Als de Dumble gebasseerd is op een Fender circuit is het mijn gok dat het een Bassman moet zijn geweest -of lul ik nou een eind weg-

Chris Winsemius
27 november 2008, 10:16
In die Dumble-sound zit iets "tweed Deluxe achtigs" qua klank wat Dumble ook 'n keer in 'n intervieuw aangaf (ODS).

Circuit-matig zie je veel dingen uit Fenders maar 't is gewoon wat anders, 'n Dumble. ;)

Toaster
27 november 2008, 10:25
Maar misschien is dat gewoon de voicing van de Bassman, mijn SF bassman klinkt zoals in je beschrijving waar mijn ander silverfaces meer hoog en laag produceren. Dat geeft het wel een iets gecompliceerderer brede toon waar de Bassman meer een streep trekt wat natuurlijk voor single lines veel beter werkt.
Als de Dumble gebasseerd is op een Fender circuit is het mijn gok dat het een Bassman moet zijn geweest -of lul ik nou een eind weg-

Eens een keer wat topics gelezen op de sit van Bonamassa. Hij wilde beweren dat Dumble achtigen hun basis hebben liggen in Showman amps...

Zal wel eens kijken of ik nog iets kan vinden.

(jajaja Bonamassa is niet Dumble maar hij heeft wel goeie oortjes en heeft natuurlijk een hoop van die amps gehad...)

Mr.Jay
27 november 2008, 10:29
Div. early Dumbles bestonden puur uit gebruikte Fenderparts, met name de trafo's.
Blijven kwaliteit OT's.

Toaster
27 november 2008, 10:46
He Jay,

Ik zocht de quote op en je zegt bijna hetzelfde als Joe Bonamassa

Joe Bonamassa:
Dumbles are nothing but very refined and ingeniously designed Fender based amps... A cheaper amp that would work would be a Silverface Dual Showman Reverb( Many original Dumbles started with that showman circuit and transformers. Especially the Transformers. If you get the 1968-69 ones with the Silver Trim they are identical give or take to 1965 Twins.Great with 15s JBL D-30s or A pair of EV 12Ls For a low power option.. A Fender Vibrolux with a EV 12L will get you in the Ball park of a 50W ODSpecial. Deluxe would work but would sound closer to a Vox honestly.. Vox AC-30 would be a cool combo with your Marshalls too.. Wouldnt it be great to win the Lottery..!!!
Joe Bonamassa

Bron: http://www.jbonamassa.com/forum/viewtopic.php?id=4680

Mr.Jay
27 november 2008, 10:50
Leve de man met het idee achter de Showmans > Dick "the showman" Dale.

Swan
27 november 2008, 11:00
even een vraagje over m'n bassman, ik heb er laatst EHX preamp buizen in gezet en nu lijkt het alsof hij eerder gaat oversturen, kan dit kloppen? met welke buizen zou hij langer (zo lang mogelijk) clean blijven?

Mr.Jay
27 november 2008, 11:02
even een vraagje over m'n bassman, ik heb er laatst EHX preamp buizen in gezet en nu lijkt het alsof hij eerder gaat oversturen, kan dit kloppen? met welke buizen zou hij langer (zo lang mogelijk) clean blijven?

Dan is het beter om low-gain buisjes te gebruiken zoals de 12AT7, 5751, 12AY7, 12AU7 e.d.
Misschien heeft er zo'n buisje al ingezeten voorheen?

Mr.Jay
27 november 2008, 11:06
Maar misschien is dat gewoon de voicing van de Bassman, mijn SF bassman klinkt zoals in je beschrijving waar mijn ander silverfaces meer hoog en laag produceren. Dat geeft het wel een iets gecompliceerderer brede toon waar de Bassman meer een streep trekt wat natuurlijk voor single lines veel beter werkt.

Een 5F6Bassman-circuit is uitstekend geschikt voor solowerk, niet voor niks dat Marshall ervan afgeleidt is. Dit circuit vreet ook makkelijk scheurpedalen, iets waar een AB763 circuit niet altijd lekker mee wil klinken.

Swan
27 november 2008, 11:48
Dan is het beter om low-gain buisjes te gebruiken zoals de 12AT7, 5751, 12AY7, 12AU7 e.d.
Misschien heeft er zo'n buisje al ingezeten voorheen?

er zaten RCA 7025's in eerst maar die waren niet meer 100%...
dus de AX geeft de hoeveelheid gain aan?

Mr.Jay
27 november 2008, 11:52
er zaten RCA 7025's in eerst maar die waren niet meer 100%...
dus de AX geeft de hoeveelheid gain aan?

yep, AX = 100% gainfaktor.
De 7025 is een mooie buis. Maar ze zullen wel "op" geweest zijn. Een EH vind ik zelf een harde buis, brutaal, dat zul je ook wel waarnemen t.o.v. de ouwe 7025's

Swan
27 november 2008, 14:32
ja zodra het budget het toelaat ga ik experimenteren met buizen, nog suggesties? JJ's bijv?

Mr.Jay
27 november 2008, 14:37
ja zodra het budget het toelaat ga ik experimenteren met buizen, nog suggesties? JJ's bijv?

N.O.S. ? heeft altijd mijn voorkeur. Gelukkig heb ik die plenty

Chris Winsemius
27 november 2008, 21:51
Div. early Dumbles bestonden puur uit gebruikte Fenderparts, met name de trafo's.
Blijven kwaliteit OT's.

Werden vaak met 70s Fender trafo's gemaakt maar die verschillen onderling ook weer.

Circuit-matig zie je bij de ODS modellen "stukjes Fender";
- tegenkoppeling 2e gainstage (zie tweed >20Watt E-series)
- tonestack heeft IETS weg van brownfaces door de cap over de bass-pot
- topology (volgorde trappen/etc.) is in de clean-stand natuurlijk zeer vergelijkbaar met brown- en blackfaces.

maar (!):

't is geen "cut & paste" werk. ;)

crelis
22 december 2008, 21:35
Ik heb dit topic is gelezen en ik zie dat iedereen die oude fenders super vind. Ik heb zelf nog nooit de eer gehad om 1 te mogen testen. Maar ik vraag me eigenlijk af of die oude fenders wel veelzeidig zijn. kun je er ook een lekker overdrive pedaaltje voor zetten en dat het dan in moderne muziek nog steeds goed klinkt? En met moderne muziek bedoel ik niet persee metal maar gewoon een wat modernere rock sound. progressive rock. of fusion bijvoorbeeld

crelis
22 december 2008, 21:55
oke het is misschien een beetje stom om in dit topic over een moderne sound te beginnen maar toch ;)

Mr.Bluesbreaker
22 december 2008, 22:07
Het zal afhangen van de optelsom der delen.
Heb je een top of combo, wat voor cabinet heb je er onder, en welke speakers? Wat voor drivepedaal gebruik je icm. het soort elementen en gitaar?

De gitarist van Ilse deLange heeft live wel eens een Dual Showman head (Blackface) onder een Bogner 2*12. Daarbij een Fulltone Fulldrive pedaal dacht ik, en een strat met iets als een lil '59 in de brugpositie. Dat klinkt bij hem echt tof voor rock als ik het zo hoor, maar ik kan me goed voorstellen dat op een open back combo met 10 inchers (helemaal met "Oxfarts")icm. een mahoniehouten gitaar het niet naar je zin kan zijn...kwestie van proberen vaak.

jacky
22 december 2008, 23:45
Ik heb dit topic is gelezen en ik zie dat iedereen die oude fenders super vind. Ik heb zelf nog nooit de eer gehad om 1 te mogen testen. Maar ik vraag me eigenlijk af of die oude fenders wel veelzeidig zijn. kun je er ook een lekker overdrive pedaaltje voor zetten en dat het dan in moderne muziek nog steeds goed klinkt? En met moderne muziek bedoel ik niet persee metal maar gewoon een wat modernere rock sound. progressive rock. of fusion bijvoorbeeld

oude tweed amps pakken pedaaltjes erg lekker

denk echter dat je niet verder dan de klassieke hardrock sound moet zoeken met een oud ampie....wil je metal denk ik dat de boogies wat beter op zijn plaats zijn

jan_bervoets
27 december 2008, 21:41
bassman is 1 van de beste versterkers om pedaaltjes op te gebruiken ! dan rocken ze like hell :gitarist:

+ je kunt een kleine kabel in de 2 kanalen zetten zodat je een heel andere klank krijgt ( meer overdrive)

fredv
28 december 2008, 16:44
Doorlussen van de 2 kanalen:

Hangt af welk type Bassman je hebt. Bij de oudere (6G6 en eerder) staan de kanalen uit fase. Dat geeft rare effecten als je aan volume en toonregeling draait (maar misschien zit er iets voor je tussen...). Jongere Bassmans (aa/ab 164/165) staan als ik het goed heb wel in fase (mijn AB165 in ieder geval); die lus ik altijd door: veel gaver geluid.

En ja: pedalen happen ze goed.

Succes!

Swan
23 februari 2009, 21:27
ff een bump :)

http://www.thomann.de/nl/tad_rt010_roehre_7025_highgrade.htm
is dit een goeie buis voor in m'n Bassman50 voor het 'normal' kanaal?

en als het goed is geeft deze minder gain dan de EHX 12AX7's die er nu in zitten?
http://www.thomann.de/nl/tad_rt002_roehre_12at7ecc81.htm

Chris Winsemius
23 februari 2009, 21:28
ff een bump :)

http://www.thomann.de/nl/tad_rt010_roehre_7025_highgrade.htm
is dit een goeie buis voor in m'n Bassman50 voor het 'normal' kanaal?

Indien niet microfonisch (laatste jaren 30% uitval op die buizen):

yep...

Swan
25 februari 2009, 22:26
30% :dontgeti: welke raad je dan aan?

Joey Handsome
25 februari 2009, 22:28
Ik raad je een Bassman 100 aan. Die oversturen minder snel dan een Bassman 50. Eventueel wil ik wel met je ruilen. Ik ben op zoek naar iets met wat meer oversturing.

Swan
27 februari 2009, 11:12
ja die van jou is gaar :P

Swan
27 februari 2009, 16:53
nou heb wat TAD en JJ buisjes besteld, ben benieuwd! :crazyhappy:

Swan
9 maart 2009, 22:41
hij klinkt heerlijk met de TAD buisjes! erg vol en natuurlijk :)

Joey Handsome
9 maart 2009, 22:42
Mooi zo. Die van mij gaat binnenkort nagekeken worden. Kan niet wachten weer op m'n bassman te spelen.