PDA

View Full Version : Boss FV500 L of H???



United
5 november 2008, 22:31
Hey deskundige :satisfie:

Ik ben van plan om mn effectenbakkie uit te gaan breiden met een volumepedaal. Nu is mijn vraag of ik een hoge of lage impendantie moet nemen?
Ik heb de zoekfunctie geprobeerd maar vooral het begrip impendantie is me nog wat vaag.
Wat bepaald de keuze voor een hoge of lage impendantie?

Als iemand mij hierbij kan helpen.. graag!!

EuroCinema
5 november 2008, 22:56
Even uit een ander onderwerp mezelf quoten...

In principe werkt het zo. H zet je als eerste pedaal in je keten, L als laatste. Verschil in gebruik: drivepedalen reageren op ingangsvolume. Minder volume erin, minder overdrive. Wil je dat natuurlijk effect behouden en je pedaal dus echt als een soort tonepot in je gitaar gebruiken, dan kies je de H en die zet je voor de rest. Maar stel dat je met je pedalen een bepaalde scheursound maakt en die wil je exact zoals-ie is harder en zachter zetten, dan kies je de L en die zet je achteraan.

United
6 november 2008, 08:33
dus als ik je goed begrijp moet je kiezen voor een lage wanneer je echt alleen het volume wilt regelen? Je behoudt zo je 'echte' gitaarsound zeg maar?
De hoge is dan meer voor het regelen van de sound die naar je (drive)pedalen gaat. Dit heeft dus veel minder invloed op het uiteindelijke volume?

EuroCinema
6 november 2008, 10:35
Niet helemaal.
Vooraan-> bepaalt volume EN beinvloedt gedrag van drivepedalen
Achteraan->bepaalt alleen volume

United
6 november 2008, 11:36
Niet helemaal.
Vooraan-> bepaalt volume EN beinvloedt gedrag van drivepedalen
Achteraan->bepaalt alleen volume

dus met een H kun je niet alleen volume maar ook expressie toevoegen aan je losse effecten? Wat is dat bijivoorbeeld de invloed op een chorus, delay, etc?

Zou je dus kunnen zeggen dat een H was veelzijdiger is?

Bedankt tot nu toe!!

EuroCinema
6 november 2008, 13:19
Nee, geen expressie. Dit werkt alleen met overdrivepedalen. Als je je volume op je gitaar terugdraait, zal je overdrive (en sommige fuzzes) minder oversturing geven. Door je volumepedaal voor je drivepedalen te zetten, krijg je een vergelijkbaar effect. Dat is dus de vraag die jij voor jezelf moet beantwoorden: vind je het prettig als de mate van overdrive tegelijk met je volume afneemt, of wil je je sound gelijkhouden en alleen het volume beinvloeden?

Geoffrey
6 november 2008, 19:58
Sorry dat ik even inpîk op je topic.. maar hoe zit het dan precies met die Ernie Ball volumepedalen?
Ik heb er al zoveel over gelezen.. maar hoe ken je ze vergelijken met de Boss ivm met de H en L?

Ik heb net dit gevonden:
For use with passive pickups and non-buffered signals (high impedance), you want the high impedance version, 250k.

If you have actives (EMGs, etc.) or use the VP after a buffer then you want the 25k version.

If you want to use one with both, I'd say put a buffer in line with your signal and use the 25k pedal. Or put the pedal in your FX loop.
Klopt dit?
Ik heb ook een gitaar met actieve en passieve pickups..

PeterX
6 november 2008, 20:17
Ook even een vraagje; Stel ik wil een volumepedaal na de overdrives ed, maar voor de delay (dus 'in het midden') heb je dan, uitgaande van dit volumepedaal een H of een L nodig??

WillemdaGuide
7 november 2008, 09:50
Hangt er maar weer net vanaf of de pedalen voor je volume true bypass of gebufferd zijn, TB dan is de ingangsimpedantie nog steeds hoog en heb je de H nodig. Heb je er buffers tussenzitten dan zetten die je signaal om naar laag impedantiesignaal en heb je een L nodig.