PDA

View Full Version : Archtop projectje



Hedge
5 november 2008, 22:18
Zoals net gemeld, ik heb de schuur opgeruimd. Daar kwam ik nog een projectje tegen van een jaar of 8 geleden. Ik heb toen een los bovenblad, zijkant, achterblad en een hals gekocht en dat in elkaar geplakt. Helaas had ik toen beduidend minder kennis dan nu. Hij speelde goed, maar zag er niet uit. Ik heb hem dus ook op een goed moment weer gesloopt. Daarna er niet erg zuinig op geweest, maar nu ik er nog eens goed na kijk, is het best een project om nog eens iets van te maken.

Hals er weer op en dan .....
Iemand ideëen?

http://i473.photobucket.com/albums/rr99/misterguitarman/2008-11-05004.jpg

Saf
5 november 2008, 22:34
het zou me niets verbazen als dat een oude hofner is.

Hedge
6 november 2008, 08:29
het zou me niets verbazen als dat een oude hofner is.

Goed gezien. Het komt idd uit de fabriek van Hofner.

gertgert
6 november 2008, 13:23
heb jij je schuur opgeruimt?!

pueblo
6 november 2008, 19:01
leuke dingen staan er in je schuur:satisfie:

Hedge
6 november 2008, 19:13
Ja, ik heb mijn schuur opgeruimd (ik ben weer eens wat kwijt).

Eigenlijk moet ik zeggen dat ik de resten van de Archtop regelmatig verplaatst heb, maar de laatste weken het gevoel heb ik er toch iets mee moet doen.

Ik denk aan schuren, hals weer bevestigen, binding netjes maken en dan een paar P90 elementen erop en het geheel af te werken met een sunburst.

aaronstonebeat
6 november 2008, 19:16
Lijkt me een strak plan !

Hoe zit die hals eigenlijk vast?
Ik had vroeger zo'n gitaartje waar de hals met één bout en een veer door de hiel scharnierend in de body was bevestigd . Met een schroef door de toets kon je dan de halshoek instellen. Laatst zag ik precies hetzelfde systeem op een rommelmarkt.

pueblo
6 november 2008, 19:20
Ja, ik heb mijn schuur opgeruimd (ik ben weer eens wat kwijt).

Eigenlijk moet ik zeggen dat ik de resten van de Archtop regelmatig verplaatst heb, maar de laatste weken het gevoel heb ik er toch iets mee moet doen.

Ik denk aan schuren, hals weer bevestigen, binding netjes maken en dan een paar P90 elementen erop en het geheel af te werken met een sunburst.

bank aflakken zou ook wel mooi zijn, als je die plek vooraan kan wegwerken

Javaca
6 november 2008, 22:52
Ook leuk om goud of transparant rood te finishen. Die Duitse gitaartjes kunnen dat best hebben.

Owja, en natuurlijk een floating minihum onderaan de hals.

Hedge
6 november 2008, 23:35
De hals is gelijmd bevestigd geweest. Een beetje a la Gibson. Het idee om een en ander te vullen en dan er een zwaluwstaart van te maken.

Zo'n floating mini-hum. Dat is toch een humbucker die aan de zijkant van het fretboard wordt bevestigd.

Ik heb pas een oude Kay van zo'n ding voorzien.

superfly
8 november 2008, 17:40
Zoiets lijkt me cool
http://i133.photobucket.com/albums/q70/amrt/js%20mahog/3.jpg

Wim

hassent
8 november 2008, 18:30
Swirlen is supercool. Als ik ooit de tijd krijg om m'n FR-tele af te maken ga ik die zeker afwerken met een swirl finish.
Fred heeft ooit een topic hieraan gewijd. Het is opzich niet zo moeilijk.

gertgert
8 november 2008, 19:09
een geswirlde jazzbak.
dat is nina simone in een trainingspak.
blank of suburst, tobacco sunburst in dit geval zou ik doen.

aaronstonebeat
8 november 2008, 19:17
Ik vind dat swirlen ook wel wat hebben. Maar misschien niet de hele body, alleen de slagplaat (als die er komt) en/of de voorkant van de kop.

barno
8 november 2008, 19:41
een geswirlde jazzbak.
dat is nina simone in een trainingspak.
blank of suburst, tobacco sunburst in dit geval zou ik doen.

:)
btw ik heb ooit bobby blue bland en zijn hele band zien optreden op een groot festival in fluo groene trainingspakken


ik vind swirlen ook meer horen bij snelle gitaren. Bij die op de foto is alleen het zwart geswirld, vraag me wel af hoe ze dat flikken, gewoon zwarte verf in blanke lak zeker?

aaronstonebeat
8 november 2008, 19:56
Swirlen is supercool. Als ik ooit de tijd krijg om m'n FR-tele af te maken ga ik die zeker afwerken met een swirl finish.
Fred heeft ooit een topic hieraan gewijd. Het is opzich niet zo moeilijk.

Ja, ik heb dat net even opgezocht. Interessant! Jammer dat zijn afbeeldingen niet (meer?) zichtbaar zijn. Maar het topic linkte naar ProjectGuitar (als ik het wel heb) en daar is ook een duidelijk uitleg te zien en te lezen.

Hedge
8 november 2008, 19:58
Dit is een idee dat ik even rustig op me in moest laten werken, maar Swirlen is me toch iets te heftig voor een Archtop.

Ik wil graag een keer oefenen met het maken van een sunburst (er is hier pas een filmpje gepost van een kerel die het met doeken er inboent, lijkt me een goede manier). Verder geen slagplaat en twee P90's. Paar draaiknoppen op de kast.

Weet iemand hoe ik die P90's kan bevestigen?? Ik wil ze van GFS gaan gebruiken.

aaronstonebeat
8 november 2008, 20:04
Weet iemand hoe ik die P90's kan bevestigen?? Ik wil ze van GFS gaan gebruiken.

Dat kon nog weleens niet meevallen op een holle kast; er zal vast niet genoeg ruimte zijn om ze op de body te schroeven. Misschien dat je er een soort bakje voor kunt maken dat je in een opening in de body monteert waarin je ze vast kunt schroeven.

Dogears of soapbars?

Hedge
8 november 2008, 22:01
Soapbars lijken me het meest eenvoudig om te bevestigen op de manier die je aangeeft. Dogears is helemaal lastig qua hoogte.

aaronstonebeat
8 november 2008, 22:12
Lijkt me ook; in principe niet ingewikkelder maar wel veel meer werk om die vorm te maken. Hoe dan ook, je hebt een bodem nodig om ze in te schroeven. Misschien alleen maar een brede U (of 2 in de korte richting) van een latje en 2 blokjes die je aan de binnenkant van het voorblad lijmt; achter een gat waar die soapbars precies doorheen passen.