PDA

View Full Version : Gitaar voor verwarming



RoelTM
5 november 2008, 13:57
Het wordt weer koud buiten, en om te voorkomen dat je binnen bevriest, gaat de verwarming aan.
Lekker warm word het dan in de kamer.
Maar niet alleen de kamer, ook gitaren die voor de verwarming staan worden warm, kwam ik net achter...

Is dat eigenlijk slecht voor een gitaar, lekker warm worden???
Ik heb 'm voor de zekerheid maar even ergens anders gezet, want hij was al behoorlijk warm, en ik wil niet dat ie kapot gaat... :nervous:

HaroldA
5 november 2008, 14:02
Is dat eigenlijk slecht voor een gitaar, lekker warm worden???

Als je het mij vraagt is dat een beetje een 'dommige' vraag...

"Is water slecht voor je gitaar"-achtig, zeg maar...

Alle (extreme) temperatuurwisseling en wisselingen in luchtvochtigheid (verwarming is kurkdroog) is slecht.

zeiler
5 november 2008, 14:03
weet niet,

maar mijn cheapo naamloze acoustische gitaar had na 3 weken Frankrijk zijn hals wel wat schever staan, snel weer aan laten draaien :o!

hitte is denk ik niet al te goed :)

pupanus1
5 november 2008, 14:05
Alles waar TE voor staat is niet goed, behalve tevreden.

Dus als je gitaar te warm wordt is dat dus niet goed nee :D

Riky
5 november 2008, 14:10
te koop is dus ook niet goed?


@ ts zoals gezegd zijn extreme verschillen niet goed... als het heel geleidelijk gebeurt zal de gitaar er minder last van hebben, maar een gitaar is meestal van hout en hout gaat "werken" bij temeratuursverschillen. Lak kan barsten, hals krom enz enz.... Vriezende kou is natuurlijk ook niet goed... gewoon kamer temperatuur.

RoelTM
5 november 2008, 14:11
Ja inderdaad, te warm is nooit goed...
Maar gewoon warm, als ie in de buurt van de verwarming staat, is dat gelijk al TE warm?
Of een meter of 2 er vandaan, is dat warm of te warm??

EDIT: ok, dan zal ik 'm zo ver mogelijk ervandaan neerzetten...

Riky
5 november 2008, 14:17
mijn verwarming op m kamer staat nu (en voorgaande winters) op standje 2. Gitaren er nog geen halve meter vanaf. Dat gaat prima... Beetje werking van hout is ook wel goed. Went het hout aan temeratuursverschillen. Ik heb ook nooit last van plots ontstemde gitaren en ik heb nou niet echt dure gitaren.

Echt feitelijk gegevens zijn er niet voor toe te passen.... gewoon beetje op gevoel doen...

Luke-wannabe
5 november 2008, 14:20
Voor de verwarming zetten is inderdaad niet slim, maar voor de rest zou ik me er niet zo druk over maken.

almarvk
5 november 2008, 14:26
Simpelweg zijn extreme temperatuur veranderingen slecht je voor gitaar. Je hals kan krom trekken, je hardware kan gaan roesten e.d. Ik zou m'n gitaar dus niet voor een warme verwarming zetten, maar er een eindje vanaf waar de wisselingen in temperatuur niet zo heftig zijn.

Mijn gitaren staan wel voor de verwarming. Gelukkig staat ie niet aan... ;)

Braindead
5 november 2008, 14:31
te rijk
teveel vrouwen
tezamen..

Wat een onzinnige post weer. Maar wat een onzinnig onderwerp ook. zucht

Kaboemba
5 november 2008, 14:31
mijn verwarming op m kamer staat nu (en voorgaande winters) op standje 2. Gitaren er nog geen halve meter vanaf. Dat gaat prima... Beetje werking van hout is ook wel goed. Went het hout aan temeratuursverschillen. Ik heb ook nooit last van plots ontstemde gitaren en ik heb nou niet echt dure gitaren.

Echt feitelijk gegevens zijn er niet voor toe te passen.... gewoon beetje op gevoel doen...

Prachtig prachtig, en dat weet je uit onderzoek ?

Ibanez666
5 november 2008, 14:34
te rijk
teveel vrouwen
tezamen..

Wat een onzinnige post weer. Maar wat een onzinnig onderwerp ook. zucht



En turk dan?

Joey Handsome
5 november 2008, 14:36
En turk dan?

Leg eens uit?

Dirk_Hendrik
5 november 2008, 14:36
en te ring?

Toaster
5 november 2008, 14:38
tequila ...

Toaster
5 november 2008, 14:39
te lecaster :D

RoelTM
5 november 2008, 14:44
Alles waar TE voor staat is niet goed, behalve tevreden.
Bovenstaande voorbeelden hebben bewezen dat dit niet klopt.

Elk bijvoeglijk naamwoord waar te voor staat is niet goed. ;)

@Braindead, sorry dat ik een vraag stelde, het zal nooit weer gebeuren.

CardioClash
5 november 2008, 14:44
tefalpan
tegelzetter
tekenpotlood
tekstschrijver
tegelijkertijd klaarkomen
tekkelschoppen
testbeeld
televisie
telegraaf (die is dan wel weer kut)
teennagels knippen
tennissters in korte rokjes
telraam
tekstueel hoogstandje

edit@roel: Ja haha nou heb je de hele basis van deze post al onderuit gehaald xD

RoelTM
5 november 2008, 14:52
tegelijkertijd klaarkomen


edit@roel: Ja haha nou heb je de hele basis van deze post al onderuit gehaald xD
haha, dia kan dan weer wel, als je TE gelijk klaarkomt :seriousf:
Kan me zo'n situatie niet voorstellen, maar toch ;)

EDIT: zit ik een beetje m'n eigen topic te ontsporen... :nervous:

rocker_71
5 november 2008, 15:38
Creatief bezig hoor, jongens! :cheerup:
(te gek)

alexandra
5 november 2008, 16:11
Wat er al is gezegd. Té is niet altijd goed.
We hebben zelf 2 piano's en nog een vleugel gehad en m'n pa deed wel helemaal panisch over zonlicht en temperaturen enzo voor het hout en de snaren enzo weet ik veel. Ze mochten ook niet op de tocht staan of tegen een vochtige wand oid :confused:
Wat met piano's/vleugels ook zo was, is dat het hout aan de omgeving went en gewend raakt aan de vochtigheidsgraad etc. Toen de vleugel werd verhuisd naar andere eigenaren werd ook gezegd dat het hout van de vleugel pakweg een week moet wennen aan de andere omstandigheden.
Denk ook wel dat het voor gitaar geldt, wel in wat mindere mate, maar hout en metaal, de hardware enzo is denk ik wel enigszins gevoelig voor dat soort dingen.
Vocht is sowieso niet goed, temperaturen moeten niet extreem worden en niet te snel wisselen. Denk ik...
Ik zal navragen aan m'n opa hoe het precies zit :) (pianobouwer en heeft ook elektrische gitaren gebouwd)
Ik herhaal eigenlijk wat hiervoor al is gezegd :roll: maar ok.

Wiellem
5 november 2008, 17:02
Voor temperatuur ben ik niet zo bang, eerder wanneer bij het oefenen de hele kamer nat word van het vocht...

HaroldA
5 november 2008, 17:05
Voor temperatuur ben ik niet zo bang, eerder wanneer bij het oefenen de hele kamer nat word van het vocht...

Waar oefen jij op/mee???

We hebben het hier over gitaarspelen in ieder geval ;)

kenx
5 november 2008, 17:09
Zolang ze er maar niet VLAKbij staan, kan het volgens mij geen kwaad hoor, maar als je CV op 2 of 3 staat en de gitaren er een metertje of 1.5 af ofzo, kan het denk ik geen kwaad... Gewoon op't gevoel doen zou k zeggen!

grtz

Wiellem
5 november 2008, 17:11
Waar oefen jij op/mee???

We hebben het hier over gitaarspelen in ieder geval ;)

Ik bedoel met de hele band en nutteloze mensen die kijken en luisteren van het zweten :P

remmiedepemmie
5 november 2008, 23:00
Mijn piano leek nooit last te hebben van hitte, vocht of kou. Muizen echter....

Joey Handsome
5 november 2008, 23:04
Ja, muizen en piano's... (http://www.youtube.com/watch?v=8xK9Y1GrfF4) :???:

Braindead
6 november 2008, 15:50
@ Roel: Forget about it dude! Iedereen post hier wel eens iets sufs.. :-)




@Braindead, sorry dat ik een vraag stelde, het zal nooit weer gebeuren.

Riky
6 november 2008, 15:58
Prachtig prachtig, en dat weet je uit onderzoek ?

ervaring jongeman! ervaring!